راهنمای ۰ تا ۱۰۰ مراحل ترخیص کالا از گمرک | جامع و اصولی

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

  • آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که ترخیص کالا به چه معناست؟

    علت اهمیت بالای انجام صحیح مراحل ترخیص کالا از گمرک در واردات و تجارت بین‌المللی چیست و چرا در مطالب و مقالات متنوع و زیادی در مورد آن صحبت شده است؟

    در پاسخ به این سوالات باید گفت زمانی که شما به عنوان بازرگان یا مسئول یک شرکت قصد دارید تا تجارت خود را به خارج از مرزهای زمینی گسترش دهید؛ باید با روند ترخیص کالا و مراحل اصلی آن آشنایی کامل داشته باشید؛ تا با بهبود و کشف رازهای تجارت بین‌المللی کسب و کار خود را به سود بالایی ارتقا دهید.

    توجه کنید که مراحل ترخیص کالا از گمرک مراحلی تخصصی و گاهی گیج کننده است؛ از این رو به شما هشدار می‌دهیم تا برای مطالعه و کسب اطلاعات در این زمینه تنبلی نکنید.

    البته جای نگرانی نیست؛ زیرا در این مقاله که توسط کارشناسان گروه تجاری ققنوس نوشته شده است؛ به موضوعات کلیدی مرتبط در این زمینه، به طور کامل و تخصصی اشاره شده است.

    در نتیجه، اگر می‌خواهید از جدیدترین و دقیق‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک اطلاع پیدا کنید، با تمامی مدارکی که برای ترخیص کالا از گمرک نیاز دارید آشنا شوید و مدت زمان ترخیص کالا از گمرکات کشور را به دست آورید مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید.

    ترخیص کالا به چه معناست؟

    ترخیص کالا از گمرک به زبان ساده به معنای فرایند انجام مراحل قانونی و دریافت اسناد و مجوزات برای انتقال کالا به خارج از کشور (صادرات) و یا ورود به کشور (واردات) گفته می‌شود. در فرایند ترخیص کالا از گمرک باید تمامی اطلاعات مربوط به کالا به صورت کامل جمع‌آوری شود و به گمرک تحویل داده شود. پس از این مرحله، اداره گمرک تصمیم می‌گیرد که اجازه ترخیص ‌کالا از انبارهای گمرکی را بدهد یا نه.

    توجه کنید که مفاهیم گفته شده به عنوان ساده‌‌ترین تعریف ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود؛ از این رو اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم سرویس ترخیص کالا از گمرک گروه تجاری ققنوس را مطالعه کنید.

    تصویری از کارشناسان گمرکی در حال انجام عملیات ترخیص کالا

    واضح است که اگر تعریف ترخیص کالا را به عنوان یک پازل در نظر بگیریم؛ گام ها و مراحل ترخیص کالا از گمرک به عنوان قطعه ای جدا ناپذیر و مهم از این پازل در نظر گرفته می‌شود؛ در نتیجه در بخش بعدی به طور کامل به مراحل ترخیص کالا می‌پردازیم تا به صورت اصولی و صحیح با این مراحل آشنا شوید.

    دقیق ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک

    انجام صحیح تشریفات و مراحل ترخیص کالا از گمرک به عنوان بخشی مهم در تجارت بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود. توجه کنید که همواره قوانین گمرکی تغییر پیدا می‌کند؛ از این رو اطلاع داشتن از جدیدترین قوانین گمرک به عنوان اصلی مهم در زمینه ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه به علت اهمیت بالای این موضوع قصد داریم در ادامه به مهم‌ترین و جدیدترین مراحل ترخیص کالا از گمرک بپردازیم؛ که عبارت است از:

    مرحله اول: ثبت اظهارنامه کالا در سامانه EPL

    فرایند ترخیص کالا از گمرک با تکمیل اظهارنامه در سامانه صدور مجوز الکترونیکی شروع می شود. در این مرحله با مراجعه به پنجره واحد تجارت فرامرزی به آدرس https://epl.irica.ir،  باید کلیه اطلاعات کالا را به شکل دقیق در سایت وارد کنید. 

    توجه داشته باشید انجام صحیح این مرحله بسیار مهم است؛ در نتیجه سعی کنید تا اطلاعات کالا را به صورت کامل و دقیق در این سامانه ثبت کنید.

    مرحله دوم: احراز هویت و تعیین مسیر کالا در گمرک

    مرحله دوم از مراحل ترخیص کالا از گمرک مربوط به احراز هویت کالا است. در این مرحله واحد فنی گمرک مسئول احراز هویت مدارک و تمامی اطلاعات ثبت شده در سامانه تجارت فرامرزی است. در این مرحله در صورتی که مسئول فنی گمرک صحت اطلاعات ارائه شده را تایید کند یک شماره ثبت منحصر به فرد به کالای شما اختصاص خواهد یافت. این شماره به عنوان گزارشی برای واردات و یا صادرات کالای شما در نظر گرفته می‌شود که دارای اعتبار است.

    در این مرحله پس از دریافت شماره ثبت کالا، کالا در یکی از مسیرهای گمرکی قرار می‌گیرد.

    مسیرهای گمرکی را با سه رنگ نشان می‌دهند که در جدول زیر مفهوم هر کدام از رنگ ها آورده شده است.

    مسیر های گمرکی

    مفهوم رنگ

    مسیر سبز

    اگر کالایی در این مسیر قرار بگیرد، نیازی به تست های آزمایشگاهی و دریافت مجوز ندارد و کالا به سرعت از گمرک ترخیص می‌شود.

    مسیر زرد

    کالایی که در این مسیر قرار می‌گیرد، نیاز به مجوزات و تست های آزمایشگاهی دارد و بدون ارزیابی فیزیکی کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

    مسیر قرمز

    اگر کالا در مسیر قرمز قرار بگیرد، نیاز به بازرسی های طولانی و دریافت مجوزات گوناگون خواهد داشت؛ در این مسیر مجدد کالا مورد بازرسی فیزیکی قرار خواهد گرفت؛ در نتیجه ترخیص کالایی که در این مسیر قرار گرفته است طولانی‌تر و سخت‌تر از مسیرهای دیگر است.

    مرحله سوم: بازرسی و کنترل کالا توسط کارشناسان

    پس از احراز هویت کالا نوبت به کنترل کالا توسط کارشناسان و متخصصان گمرک می‌رسد؛ این مرحله به نوبه خود از چهار گام اصلی تشکیل شده است که به شرح زیر است: 

    • کارشناسی پرونده کالا
    • ارزیابی کالا
    • صدور گواهی تاییدیه اظهارنامه
    • ارسال کالا به درب خروج گمرک

    مرحله چهارم: دریافت مجوزات مورد نیاز برای ترخیص کالا

    اقدام بعدی برای تکمیل مراحل ترخیص کالا از گمرک شامل، دریافت مجوزات ضروری جهت ترخیص کالا می‌باشد. در این مرحله اسناد و گواهینامه‌های متعددی توسط کارشناسان گمرکی تعیین می‌گردد که صاحب کالا باید نسبت به دریافت آنها اقدام کند‌. در ادامه به صورت دقیق به این مدارک خواهیم پرداخت.

    مرحله پنجم: پرداخت هزینه ها و دریافت سند ترخیصیه کالا

    پس از انجام مراحل فوق نوبت به پرداخت هزینه‌ها می‌رسد. در این مرحله بایستی تمامی هزینه‌های مورد نیاز جهت ترخیص کالا را پرداخت کنید.

    مرحله ششم: بارگیری کالا از انبارهای گمرکی

    در صورتی که مراحل گفته شده را به صورت کامل و دقیق به انجام رسانده باشید؛ می‌توانید بارگیری کالا را از انبارهای گمرکی به انجام دهید.

    مرحله هفتم: خروج کالا از گمرک

    در این مرحله پس از بارگیری کالا و بازرسی دقیق کالا توسط کارشناسان از درب خروج گمرک می‌توانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

    تصویری از مراحل ترخیص کالا از گمرک

    موارد گفته شده به عنوان اصلی‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود؛ در نتیجه اگر قصد ترخیص کالا از گمرک را دارید تنها کافیست مراحل گفته شده را به شکل کامل به انجام برسانید.

    البته همانطور که گفته شد یکی از مراحل مهم ترخیص کالا از گمرک مربوط به دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز در این زمینه است؛ از این رو اگر قصد دارید ترخیص کالا خود را به صورت منحصر به فردی انجام دهید باید از مدارک مورد نیاز نیز اطلاع داشته باشید. ما به طور کامل چالش ها و دغدغه های شما را درک می‌کنیم و برای استفاده بهینه از وقت شما در ادامه قصد داریم تا مهمترین مدارک برای ترخیص کالا از گمرک را به شما معرفی کنیم.

    لیست مدارک برای دریافت مجوزات ترخیص کالا

    دریافت مدارک و اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک از جمله موضوعات مهم در این زمینه در نظر گرفته می‌شود از این رو شما به عنوان فردی که قصد ترخیص کالا از گمرک را دارید در ابتدای کار بایستی تمامی مدارک و مجوزات مورد نیاز برای انجام این کار را دریافت کنید از این رو با توجه به اهمیت بسیار بالای دریافت مجوزات و اسناد مورد نیاز برای کامل کردن مراحل تخصیص کالا از گمرک به مهم‌ترین این مجوزات خواهیم پرداخت.

    که عبارت است از:

    • گواهی ترخیصیه کالا (certificate of clearance)
    • پروفرما اینویس (Proforma Invoice)
    • لیست بسته‌بندی (Packing List)
    • بارنامه (Bill of Lading or Airway Bill)
    • گواهی بازرسی (Inspection Certificate)
    • گواهی مبدا (Certificate of Origin)
    • مجوز واردات (Import License)
    • گواهی استاندارد کالا (Standard Certificate)
    • مجوزات قانونی (Legal permissions)

    شاید اگر به تازگی به واردات و یا صادرات در تجارت بین‌المللی روی آوردید؛ با بعضی از این مدارک آشنایی کامل نداشته باشید، از این رو به معرفی برخی از این اسناد برای سهولت در انجام کار شما عزیزان اشاره خواهیم کرد.

    گواهی ترخیصیه کالا (certificate of clearance)

    گواهی ترخیصیه کالا به عنوان یکی از مهم‌ترین اسنادی است که هنگام انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک به آن نیاز دارید. این گواهی توسط یک شرکت حمل و نقل که مسئول حمل کالای شما است، صادر می‌گردد. توجه داشته باشید که این گواهی به شما این اجازه را خواهد داد که جهت ترخیص کالا از گمرک در یکی از گمرکات تعیین شده در کشور مقصد درخواست دهید.

    پروفرما اینویس (Proforma Invoice)

    پروفرما اینویس یا همان پیش فاکتور به عنوان یکی از اسناد و مدارک مهم در ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود. پیش فاکتور حاوی اطلاعاتی در مورد نام و آدرس فروشنده و خریدار، جزئیات مربوط به مقدار و نوع کالا، قیمت کالا، نحوه پرداخت هزینه‌ها، زمان تحویل کالا مدت، مدت زمان اعتبار پیش فاکتور و مواردی از این قبیل است؛ از این رو دریافت پیش فاکتور برای ترخیص هر کالایی ضروری است.

    لیست بسته‌بندی (Packing List)

    پکینگ لیست یا لیست بسته‌بندی توسط فروشنده کالا به خریدار ارائه می‌شود و شامل اطلاعات کاملی در مورد کالا است. اطلاعات موجود در پکینگ لیست شامل اطلاعات کامل فروشنده و خریدار، جزئیات خاص در مورد هر کالا مانند مواردی از جمله دسته‌بندی، وزن و ابعاد کالا است. همچنین توجه داشته باشید که در پکینگ لیست مکان بارگیری کالا و همچنین مقصد بارگیری نیز به طور کامل شرح داده شده است.

    بارنامه (Bill of Lading or Airway Bill)

    بارنامه نیز از جمله اسناد مهم در هنگام ترخیص کالا است. در بارنامه کالا اطلاعاتی مانند شماره شناسایی کالا، مقدار کالا، نحوه بسته‌بندی و وزن کلی کالا و.‌‌.. آورده شده است.

    پس از آگاهی از مدارک مورد نیاز جهت ترخیص حتماً سوالاتی برای شما به وجود آمده است مثلا اینکه انجام این مراحل و دریافت مجوزات گوناگون قدر طول می‌کشد؟ و یا اینکه چقدر باید صبر کنیم تا در نهایت کالای خود را از گمرک ترخیص کنیم؟

    از این رو به عنوان تداوم این بحث به سراغ بحث بعدی یعنی مدت زمان ترخیص کالا از گمرک می‌رویم.

    تصویری از کارشناسان گمرکی در حال بررسی کالا

    ترخیص کالا از گمرک چقدر طول می کشد؟

    اگر بخواهیم به شکل صریح به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم مدت زمان ترخیص کالا به فاکتورهای گوناگونی مانند مجوزات و یا مسیر کالا و مواردی از این قبیل بستگی دارد؛ اما به طور میانگین می‌توان گفت ترخیص کالا از گمرک بین ۳ تا ۷ روز کاری طول خواهد کشید. لازم به ذکر همانطور که گفته شد عوامل زیادی بر مدت زمان ترخیص کالا تاثیرگذارند؛ اما شما می‌توانید با به کارگیری اصولی مهم در کاهش مدت زمان ترخیص کالا دخیل باشید.

    حالا اگر کنجکاو شدید تا بدانید چگونه مدت زمان ترخیص کالا را کاهش دهیم در بخش بعدی همراه ما باشید.

    تجربه ترخیص کالا با گروه تجاری ققنوس

    با توجه به اطلاعات داده شده در بخش قبلی در این بخش قرار است به یکی از راه های کاهش مدت زمان ترخیص کالا یعنی همکاری با شرکت معتبر و با سابقه ققنوس بپردازیم.

    باید به این نکته توجه داشته باشید زمانی که شما ترخیص کالای خود را به یک شرکت معتبر مانند گروه تجاری ققنوس می‌سپارید؛ همکاران ما در گروه تجاری ققنوس که در این کار ماهر هستند در کمترین زمان ممکن مراحل ترخیص کالا از گمرک را برای شما به انجام می‌رسانند و به آسانی کالای شما از گمرک ترخیص می‌شود؛ از این رو اگر وقت و هزینه برای شما بسیار مهم است سعی کنید تا از خدمات شرکت تجاری ققنوس بهره‌مند شوید. شرکت ققنوس ترخیص با داشتن سابقه درخشان در امورات مربوط به تجارت‌های بزرگ بین‌المللی خدمات گسترده‌ای را در زمینه ترخیص کالا به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

    همچنین شما می‌توانید با بررسی و تحقیق به تمامی این اطلاعات پی ببرید. از این رو اگر قصد ترخیص کالا از گمرک را دارید و نگران هستید که  در مدت زمان تعیین شده نتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات ترخیص کالای گروه تجاری ققنوس بی‌بهره نمانید.

    کلام پایانی

    در این مقاله از سوی گروه تجاری ققنوس مهم‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک را شرح دادیم. همانطور که گفته شد انجام صحیح مراحل ترخیص کالا از گمرک نیازمند دریافت اسناد و مدارک معتبر در این زمینه مانند پیش فاکتور، پکینگ لیست و مواردی از این قبیل است که به طور کامل در این مقاله توضیح داده شد. همچنین در این مقاله به مدت زمان تقریبی ترخیص کالا از گمرک و نحوه کاهش مدت زمان ترخیص پرداخته شد؛ امید است تا با مطالعه این مقاله بتوانید در زمینه تجارت بین‌المللی گامی مهم و پرقدرت بردارید. همچنین اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بود می‌توانید این مقاله را به افرادی که نیاز به خواندن این مطلب دارند به اشتراک بگذارید. ما همواره نیازمند شنیدن تجربیات شما عزیزان و همچنین ارائه نظرات ارزشمند شما در این صفحه هستیم.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *