تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس در چیست؟ (راهنمای جامع)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس

آنچه در این مقاله میخوانید

  • هنگام شروع کار صادرات یک محصول اولین مدارکی که به ان نیاز پیدا خواهید کرد شامل پروفرما و پروفرما اینویس است. کسانی که تازه کار و به قولی آماتور هستند ممکن است فکر کنند این دو سند قابل تعویض هستند اما اصلا این چنین نیست. در این مقاله، تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس را بررسی می‌کنیم. این دو سند جز ۱۱ سند رایج در بین مدارک صادراتی می باشند که شما به عنوان عضوی از این پروسه باید با نحوه تنظیم پروفرما اشنا باشید. با مجموعه تجاری ققنوس همراه باشید تا به نقش هر یک از اینها در یک محموله صادراتی بپردازیم.

    تفاوت پروفرما و اینویس؛ پروفرما اینویس چیست؟

    برای بیان تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس باید بگوییم که، پروفرما اینویس صرفا یک فاکتور تخمینی بوده که صادرکننده به عنوان شبه فاکتور تجاری ارائه می کند. یک تجارت بین المللی غالبا با دریافت یک نامه از خریدار آغاز می شود. در این نامه شخص خریدار به یک یا چند محصول شما ابراز علاقه می کند، شرایط خودشان را ذکر می کند و درخواست یک پیشنهاد به صورت رسمی یا غیررسمی می دهد. خریدار مورد نظر ممکن است پیشنهاد قیمت شما را در قالب یک پروفرما اینویس از شما بخواهد. این کار دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، از جمله تنظیم اعتبار اسنادی برای پرداخت کالا باشد. علاوه بر این در برخی کشورها به دلیل کنترل شدید نرخ ارز، برای دریافت مجوز واردات ممکن است نیاز به نحوه تنظیم پروفرما اینویس باشد تا روند خرید انجام شود.

    هر پروفرما اینویس فقط در یک دوره زمانی خاص اعتبار دارد. به این نکته توجه داشته باشید که اغلب به دلیل هزینه های محصول، حمل و نقل و.. باید زمان مناسبی را برای پاسخگویی به خریدار در نظر بگیرید تا اعتبار پروفرما اینویس شما منقضی نشود.

    پروفرما اینویس چیست
    پروفرما اینویس چیست

    پروفرما چیست؟

    هنگامی که خریدار و فروشنده بر سر شرایط فروش توافق کردند و خریدار شرایط پروفرما اینویس را پذیرفت، معمولاً با ارائه یک سفارش خرید که فروشنده آن را پذیرفته است، معامله آماده انجام است. هنگامی که کالا آماده ارسال است، فروشنده یک پروفرما یا پیش فاکتور صادر می کند. نحوه تنظیم پروفرما علاوه بر فهرست کردن مبلغ بدهی خریدار به فروشنده، همچنین زمان و نحوه پرداخت، نقش مهمی در فرآیند صادرات دارد. پروفرما اولین سند حمل و نقل است که توسط گمرک در سراسر جهان برای کنترل و ارزش گذاری کالا استفاده می شود و دستورالعمل ها و اطلاعات مهمی را ارائه می دهد که عبارتند از:

    • حمل و نقل کننده
    • گمرک آمریکا و کشور مبدا
    • واسطه واردات
    • شرکت بیمه دریایی
    • بانک صادر کننده و بانک خریدار

    به همین دلیل، مهم است که پروفرما شامل تمام اطلاعات لازم برای تکمیل موفقیت آمیز حمل و نقل صادراتی باشد. ۱۰ موردی که در پروفرما صادراتی شما تعلق دارد، چک لیستی از آن موارد را ارائه می دهد. توجه داشته باشید که برخی از مناطق، مانند کانادا و کشورهای حوزه کارائیب، ممکن است به جای آن یا علاوه بر فرم استاندارد پروفرما، به صورت‌حساب‌های خاصی نیاز داشته باشند.

    تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس در چیست؟

    ۳ تفاوت کلیدی بین تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس وجود دارد؛ به طور خلاصه، علی رغم این واقعیت که پروفرما اینویس و پروفرما ممکن است بسیار شبیه به هم باشند، سه تفاوت اساسی بین نحوه تنظیم و صدور این دو سند وجود دارد:

    چه زمانی این دو سند صادر می شوند؟

    پس از اینکه یک شرکت در مورد یک یا چند محصول خود از یک مشتری بین المللی استعلام دریافت کرد، آنها یک پروفرما اینویس صادر می کنند که نه تنها هزینه کالا، بلکه شرایط فروش را نیز مشخص می کند. خریدار احتمالی می تواند قیمت و شرایط ذکر شده در پروفرما اینویس را بپذیرد یا با مذاکره مجدد، یک پیشنهاد متقابل ارائه دهد.

    این دو شامل چه مواردی هستند؟

    در حالی است که نوع اطلاعاتی که در هر دو نوع صورتحساب ظاهر می شود، ممکن است مشابه باشد. فاکتور تجاری باید نمایانگر جزئیات نهایی و توافق شده معامله از جمله هرگونه اطلاعات اضافی لازم برای صادرات یا واردات باشد. در غیاب قرارداد فروش با مذاکره و توافق رسمی، پروفرما اینویس و پروفرما بخشی از پیوست فرمی است که قرارداد بین خریدار و فروشنده را در بر می گیرد.

    نحوه تنظیم پروفرما
    نحوه تنظیم پروفرما

    نحوه استفاده از پروفرما و پروفرما اینویس چگونه است؟

    همانطور که در بالا برای بیان تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس ذکر شد، پروفرما اینویس توسط خریدار و فروشنده برای مذاکره در مورد قیمت و شرایط فروش استفاده می شود. همچنین ممکن است توسط خریدار برای دریافت هر گونه مجوز واردات ضروری، غلبه بر هرگونه محدودیت واردات احتمالی و ترتیب دادن اعتبار اسنادی یا سایر فرآیندهای پرداخت استفاده شود. فاکتور تجاری نه تنها ابزاری برای وصول پرداخت است، بلکه توسط آژانس های گمرکی برای شناسایی عوارض، مالیات و سایر هزینه های واردات مناسب و اطمینان از رعایت الزامات صادراتی استفاده می شود. همچنین اطلاعات لازم برای انتقال کالا از فروشنده به خریدار را ارائه می دهد.

    تفاوت فاکتورهای تجاری و پروفرما

    اگر پروفرما را به درستی نوشته باشید و به نحوه تنظیم پروفرما دقت کرده باشید، تفاوت بین پروفرما اینویس و فاکتور تجاری ممکن است حداقل باشد. هر دو برای فرآیند صادرات شما مهم هستند و هر دو جزو ده‌ها سند صادراتی هستند که می‌توانید به سرعت و به راحتی با استفاده از اسناد صادراتی و مشاوره های کارشناسان گروه تجاری ققنوس متوجه شوید.

    کلام پایانی

    تفاوت پروفرما و پروفرما اینویس معمولا در نظر گرفته نمیشود و خیلی ها این دو فاکتور را در معاملات تجاری با یکدیگر اشتباه میگیرند. ما در گروه تجاری ققنوس تلاش کردیم تا به معرفیاین دو سند و نحوه تنظیم پروفرما بپردازیم و امیدواریم به سوالات شما پاسخ داده باشیم. اگه سوالی در این زمینه دارید، کارشناسان ما برای ارائه مشاوره ها و خدمات حمل بار، خرید از سایت های خارجی و ترخیص کالا همراه شما هستند.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نظرات کاربران

    2 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *