ثبت برند در دبی چگونه است؟ + شرایط، مراحل و مزایا

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

ثبت برند در دبی

آنچه در این مقاله میخوانید

در دبی، به عنوان یکی از پرآوازه‌ترین شهرهای امارات متحده عربی، ثبت برند یک فرآیند مهم و حیاتی برای کسب و کارها و شرکت‌ها است. با توجه به رشد سریع اقتصادی و توسعه صنعتی در این منطقه، ثبت برند در دبی می‌تواند به عنوان یک ابزار مؤثر برای حفظ حقوق مالکیت معنوی، ایجاد تشخیص و تأمین بازار و حفظ اعتبار و اعتماد مشتریان مورد استفاده قرار گیرد.

در این مقاله از سوی گروه تجاری ققنوس به بررسی فرآیند ثبت برند در دبی، مزایا و معایب ثبت برند، الزامات قانونی و مالی، روش‌های محافظت از برند و نکات کلیدی برای ثبت برند در امارات خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

شرایط ثبت برند در دبی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مورد در شرایط ثبت علامت و برند تجاری عدم شباهت برند با دیگر برندهای ثبت شده در نظر گرفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت نام انتخاب شده بایستی به گونه‌ای باشد که در کل محدوده‌ای که قرار است فعالیت کند تنها یک نام به این نام وجود داشته باشد. در نتیجه پس از انتخاب برند و طراحی لوگو بایستی به سراغ چک کردن شباهت آن با دیگر برندها بروید. همچنین می‌توانید جهت جلوگیری از شباهت برند کلیه استعلام‌های لازم را در مورد برند انتخاب کنید تا متوجه شوید تا برند شما شباهتی با سایر برندها ندارد. همچنین از دیگر شرایط ثبت برند در دبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تطابق با قوانین محلی
  • انتخاب نام مناسب
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه
  • ارائه اطلاعات مورد نیاز
  • حفاظت از حقوق مالکیت
  • و…
ثبت برند در دبی
ثبت برند در دبی

چه کسانی می‌توانند نسبت به ثبت برند در امارات اقدام کنند؟

در امارات متحده عربی، هر فرد یا شرکتی که تمایل دارد برند خود را ثبت کند، می‌تواند اقدام به ثبت برند نماید. این شامل اشخاص حقیقی، شرکت‌ها، سازمان‌ها، واحدهای تجاری، و هر نهاد دیگری که دارای یک برند یا علامت تجاری است، می‌شود.

به عنوان مثال، یک کسب و کار کوچک یا بزرگ، یک استارتاپ، یک فرد حقیقی که می‌خواهد برند شخصی خود را ثبت کند، یک شرکت چندملیتی یا هر نهاد دیگری که دارای یک برند تجاری است، می‌توانند به ثبت برند در امارات اقدام کنند.

همچنین می‌توان گفت علاوه بر موارد فوق اشخاص زیر نیز می‌توانند به ثبت برند در دبی بپردازند که شامل:

  • شهروندان ساکن امارات متحده عربی و یا اشخاص حقیقی و یا حقوقی که در زمینه معاملات صنعتی، تجاری حرفه‌ای یا خدماتی در حال فعالیت هستند.
  • اتباع خارجی و یا اشخاص حقوقی و حقیقی که در حوزه معاملات تجاری، حرفه‌ای، صنعتی یا خدماتی در کشور امارات در حال فعالیت هستند.
  • اشخاص حقیقی و یا و حقوقی یا اتباع خارجی که در زمینه معاملات تجاری، حرفه‌ای یا خدماتی به واسطه یک دوست در امارات در حال فعالیت هستند.
  • سایر افراد حقوقی

مزایای ثبت برند در دبی

داشتن علامت تجاری به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شرکت معتبر در نظر گرفته می‌شود که با آن می‌توان خدمات و کالاهای خود را از رقبا و دیگر شرکت‌ها متمایز کرد. لازم است بدانید که ثبت برند در دبی به مزایای مهمی همچون اخذ اقامت امارات برای صاحبان برند و علامت تجاری خود منجر می‌شود. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش از مقاله به اهمیت ثبت برند در امارات می‌پردازیم. برخی از این مزایا عبارت است از:

تضمین امنیت

با ثبت برند در دبی امنیت کسب و کار را برای شما عزیزان فراهم خواهد آورد. صاحبان برند نیز می‌توانند از علامت تجاری جهت دریافت وام از بانک‌های اماراتی استفاده نمایند.

حمایت و مرجعیت قانونی

ثبت برند در دبی برای شما حقوق قانونی فراهم می‌کند که در صورت نقض حقوق تجاری شما توسط دیگران، شما قادر به اعمال حقوق خود و اقدامات قانونی خواهید بود.

جلوگیری از کپی‌ کردن

 با ثبت برند در دبی ، شما می‌توانید از کپی‌کردن و سوءاستفاده از برند و علامت تجاری خود توسط دیگران جلوگیری کنید.

اعتبار و اعتماد

برند ثبت شده نشان از حرفگردانی و قانونی بودن کسب و کار شما است و به مشتریان و همکاران نشان می‌دهد که شما صاحب حقوق تجاری و مالک این برند هستید.

موجودیت مستقل کسب و کار

ثبت برند در دبی موجب خواهد شد تا شرکت از تمام مزایای فروش کالاها و خدمات خود بهره‌مند گردد. به این صورت کسب و کارهایی که تحت نام برند مشخصی فعالیت نمی‌کنند، هرگز نمی‌توانند از فروش محصولات خود به طور کامل بهره‌مند شوند. در نتیجه ثبت برند به عنوان یکی از مراحل اساسی در زمینه تجارت در نظر گرفته می‌شود.

ارزش افزوده به کسب و کار

ثبت برند در دبی می‌تواند به افزایش ارزش کسب و کار شما و همچنین به جذب سرمایه گذاران و همکاران جدید کمک کند.

حقوق مالکیت فکری

 با ثبت برند، شما به عنوان صاحب حقوق مالکیت فکری شناخته می‌شوید و می‌توانید از حقوق خود در قضایا قانونی و تجاری استفاده کنید.

قابلیت انتقال مالکیت

مالکیت برندهای ثبت شده در امارات متحده عربی از یک نهاد به سایر نهاد قابل انتقال است و یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزایای ثبت برند در امارات در نظر گرفته می‌شود.

گسترش روابط بین‌المللی

ثبت برند در امارات متحده عربی می‌تواند در گسترش فعالیت‌های تجاری شما به صورت بین‌المللی نقش مهمی داشته باشد.

به طور کلی، ثبت برند در امارات متحده عربی به شما اطمینان و حقوق قانونی لازم را برای حفاظت از برند و علامت تجاری خود فراهم می‌کند و به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک می‌کند.

مراحل ثبت برند در امارات چیست؟

همانطور که در این مقاله اشاره شد ثبت برند در امارات متحده عربی می‌تواند مزایای بسیاری را برای افراد حقوقی و یا حقیقی به دنبال داشته باشد. از این رو در این بخش از مقاله با مراحل ثبت برند در امارات آشنا خواهیم شد. لازم است به این نکته توجه کنید که رعایت قدم به قدم این مراحل شرط لازم جهت صدور گواهی ثبت برند در این کشور در نظر گرفته می‌شود. از این رو در انجام آنها بیشترین دقت را به کار گیرید.

مرحله اول: جستجوی علامت و نام برند

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل ثبت برند در امارات این است که مطمئن شوید تا نام انتخابی شما قبلاً توسط فرد دیگری ثبت نشده باشد. در غیر این صورت امکان ثبت برند برای شما وجود نخواهد داشت. در نتیجه قدم اول برای انتخاب نام برند جستجوی آنلاین علامت تجاری و اطمینان از متفاوت و متمایز بودن آن برند در نظر گرفته می‌شود. از این رو هنگامی که مطمئن شدید، علامت تجاری در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد می‌توانید با خیالی آسوده به سمت انجام مراحل بعدی بروید.

مرحله دوم: تشکیل درخواست ثبت برند در دبی و امارات

پس از تکمیل مرحله اول و جستجوی برند متقاضی بایستی علامت تجاری خود را در دفتر علائم تجاری کشور امارات ثبت کنید. در این مرحله توجه داشته باشید که افراد یا سازمان‌های خارجی بدون حمایت از نمایندگی بومی امارات قادر به ثبت درخواست برند نخواهند بود. از این رو مقامات مربوطه پس از اخذ و دریافت مدارک مربوط به متقاضی و همچنین حمایت نمایندگان بومی درخواست ثبت برند را انجام خواهند داد. همچنین این مرحله ممکن است تأیید یا رد شود.

مرحله سوم: انتشار برند و یا علامت تجاری در روزنامه‌های محلی

در طی این مرحله پس از تأیید درخواست اطلاعیه ثبت، علامت تجاری طی ۳۰ روز از تاریخ پذیرش‌نامه در طی دو روز در روزنامه‌های محلی عربی منتشر خواهد شد. در این مرحله توجه داشته باشید که هزینه‌های رسمی نشر علامت و برند تجاری در روزنامه باید به وسیله متقاضی برند پرداخت شود. همچنین مدت زمان ثبت اعتراض نسبت به ثبت برند در امارات ۳۰ روز در نظر گرفته می‌شود و این بازه پس از انتشار اطلاعیه ثبت برند در روزنامه‌های محلی آغاز خواهد شد.

مرحله چهارم: بازه زمانی پرداخت هزینه‌های نهایی جهت ثبت برند در امارات

در این مرحله در صورت عدم مخالفت شخص ثالث و یا سایر نهادها در مورد برند و علامت تجاری در بازه زمانی قانونی، درخواست علامت تجاری تأیید خواهد شد. در این مرحله متقاضی بایستی هزینه‌های نهایی را پرداخت نماید. همچنین کلیه هزینه‌های باقیمانده بایستی طی ۳۰ روز از تاریخ آخرین روز دوره ثبت اعتراض پرداخت گردد؛ اما اداره علائم تجاری هیچ‌گونه اطلاعی خاصی جهت پرداخت هزینه‌های نهایی صادر نخواهد کرد.

مرحله پنجم: صدور گواهی ثبت برند در دبی

در این مرحله گواهی ثبت را دریافت خواهید کرد. این گواهی به مدت ۱۰ سال از تاریخ ثبت درخواست اعتبار خواهد داشت. دقت داشته باشید که دفتر علائم تجاری امارات متحده عربی دیگر علامت تجاری را به صورت چاپی منتشر نخواهد کرد، بلکه یک نسخه نرم‌افزار از گواهی ثبت برند به صاحبان علائم تجاری اعطا خواهد کرد که در طی تمام ادارات دولتی کشور امارات متحده عربی معتبر خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت برند در دبی

جهت ثبت برند در امارات متحده عربی حتماً بایستی نسبت به دریافت مدارک لازم اقدام نمایید. این مدارک به عنوان مهم‌ترین اسناد در رابطه با ثبت برند در نظر گرفته می‌شود از این رو در دریافت آنها توجه لازم را به کار گیرید مهم‌ترین مدارک و اسناد لازم جهت ثبت برند در جدول زیر آورده شده است.

فرم درخواست ثبت برنداین فرم شامل اطلاعاتی در مورد برند، مالکیت و کالاهای یا خدمات مورد نظر می‌باشد.
کپی از شناسنامه یا پاسپورت صاحب برندباید کپی از شناسنامه یا پاسپورت صاحب برند را به همراه درخواست ثبت برند ارائه کنید.
کپی از تصویر برندشامل لوگو، نام و سایر علامت‌های تجاری مورد نظر است.
توضیحات کالا یا خدماتشرح مختصری از کالاها یا خدماتی که قصد دارید زیر برند خود فروش دهید.
تصویر نمونه از برندبرای برخی از برندها، تصویر نمونه از نحوه استفاده از برند در محصولات یا خدمات نیز مورد نیاز است.
هزینه‌های ثبت  هزینه‌های مربوط به فرآیند ثبت برند را باید پرداخت کنید.
سایر مدارکبسته به نوع برند و شرایط خاص، ممکن است مدارک دیگری نیز مورد نیاز باشد. بهتر است با یک وکیل یا مشاور حقوقی محلی مشورت کنید تا به شکل دقیق‌تر و جامع‌تر راجع به مدارک لازم برای ثبت برند در دبی آگاه شوید.

لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست به عنوان راهنمای کلی ارائه شده است و ممکن است نیازهای دقیق و تغییرات در مورد مدارک لازم برای ثبت برند در دبی متغیر باشد.

 مدارک لازم برای ثبت برند در دبی
 مدارک لازم برای ثبت برند در دبی

هزینه‌های ثبت برند در دبی

هزینه‌های ثبت برند در دبی ممکن است بسته به انواع خدمات و مشاوره‌های حقوقی مورد نیاز، تعداد کالاها یا خدمات مورد نظر و سایر عوامل متغیر متفاوت باشد. علاوه بر هزینه‌های ثبت اولیه، هزینه‌های سالیانه برای نگهداری ثبت برند نیز وجود دارد.

اما هزینه کل ثبت برند در امارات به شرح زیر می‌باشد.

  • جستجوی علامت تجاری ۳۵۰ درهم
  • ثبت درخواست برند تجاری ۷۵۰ درهم
  • چاپ در روزنامه‌های محلی و رسمی ۷۵۰ درهم
  • هزینه ثبت برند ۵۰۰۰ درهم

جمع بندی

با ثبت برند در دبی و آشنایی کامل با شرایط آن می‌توانید در صورت تخلف یا استفاده غیر مجاز به شکل قانونی و بدون دردسر به انجام پیگرد آن بپردازید. همچنین این امر موجب یکپارچگی برند شما عزیزان خواهد شد. در این مقاله از سوی گروه تجاری ققنوس به شرایط و نحوه ثبت برند در امارات پرداخته شد. ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که جهت ثبت برند در امارات با یک متخصص حقوقی مشورت کنید.

این شخص می‌تواند بر اساس نیازهای شما و قوانین کشور امارات راهنمایی‌های مناسبی را برای ثبت برند ارائه دهد. شما عزیزان می‌توانید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس ارتباط برقرار کنید و از خدمات ما که شامل حمل و نقل کالا، ترخیص کالا ، انجام ثبت سفارش خریدهای خارجی و… است، بهره‌مند شوید.

مهمترین شرط جهت ثبت برند در دبی چیست؟

مهم‌ترین شرط جهت ثبت برند در امارات عدم شباهت برند با سایر برندهای ثبت شده در این کشور در نظر گرفته می‌شود.

چه افرادی می‌توانند نسبت به ثبت برند در امارات اقدام کنند؟

افراد و یا ساکنان امارات متحده عربی یا اشخاص حقیقی یا حقوقی، اتباع خارجی و یا اشخاص حقوقی که در حوزه معاملات تجاری در حال فعالیت هستند و…

مزایای ثبت برند در امارات چیست؟

مهم‌ترین مزایای ثبت برند در امارات شامل تضمین امنیت کالا، حمایت و مرجعیت قانونی، جلوگیری از کپی اعتبار، اعتماد و … در نظر گرفته می‌شود.

جهت ثبت برند در امارات چه مدارکی لازم است؟

مهم‌ترین مدارک لازم جهت ثبت برند در امارات شامل فرم درخواست ثبت برند، کپی از شناسنامه یا پاسپورت صاحب کالا، کپی از تصویر برند، توضیحات کالا یا خدمات آن هزینه‌های ثبت و دیگر مدارک لازم می‌شود.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *