انواع سامانه گمرکی کشور که هر وارد کننده‌ای باید با آنها آشنا باشد

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

سامانه گمرکی کشور

آنچه در این مقاله میخوانید

  • یکی از مسائلی که تاجران در تجارت های خارجی خود بلا استثنا با آن سرو کار دارند گمرک می باشد که در هر کشوری نقش بسیار مهمی را در رابطه با مسائل تجاری ایفا می کند. از این رو تلاش کردیم با نگارش این مقاله شما همراهان همیشگی سایت ققنوس را با سامانه گمرکی کشور، ترخیص کالا از گمرک و سامانه گمرکی EPL و دیگر موارد مربوط به اداره گمرک بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید با اطلاع از قوانین و مقرارت واردات کالا به کشور با موفقیت هر چه بیشتر در صنعت تجارت خارجی و واردات کالا پیش روی کنید.

    گمرک چیست و چه وظایفی دارد؟

    به طور کلی این طور می توان گفت که گمرک یا CUSTOMS یک مرجع یا یک آژانس مهم در هر کشور به شمار می آید که با مسائل واردات و صادرات کالا سر و کار دارد و در واقع بر روند اجرای صادرات و واردات کالا نظارت می کند. این نهاد به طور کلی مسئولیت جمع آوری تعرفه ها و کنترل کردن جریان کالا ها را بر عهده دارد و این مسئولیت را با توجه به قوانین و مقررات مال و اقتصادی هر کشور انجام می دهد. اداره گمرک بر اساس قوانین هر کشور یک سری وظایفی را بر عهده دارد که در ادامه به طور دقیق و روشن چندین مورد این وظایف گمرک جمهوری اسلامی و رویه های گمرکی را در ادامه تعریف خواهیم کرد.

    ترخیص کالا از گمرک
    ترخیص کالا از گمرک

    وظایف گمرک و سامانه گمرکی کشور چیست؟

    • اجرای سیاست هایی که دولت در خصوص صادرات و واردات کالا تعیین کرده است.
    • داشتن قدرت تشخیص حقوق ورودی و وصول کردن آن و همچنین وصول کردن سایر وجوه قانونی که در حیطه مسئولیت گمرک می باشد.
    • طی کردن تشریفات قانونی ترخیص کالا و رویه‌های گمرکی و تحویل دادن کالاها به فردی که آن ها را از خارج از کشور خریداری کرده است یا نماینده قانونی وی و همچنین چک کردن صحت مدارک ترخیص و اطمینان از وصول کسر دریافتی و یا استرداد اضافه دریافتی
    • کنترل کردن و نظارت داشتن بر روند عبور کالا از مرز های آبی، خاکی و هوایی کشور
    • اداره گمرک وظیفه دارد قوانین و مقررات مربوط به معافیت ها و ممنوعیت ها را در بخش هایی چون صادرات قطعی، صادرات موقت، واردات موقت، واردات قطعی کالا، کران بری یا کابوتاژ، عبور داخلی کالا، انتقالی، معاملات پایاپای مرزی، فروشگاه های آزاد، بسته ها و پیک های سیاسی و پست بین الملل اعمال کند.
    • اجرا کردن قوانین و مقررات در رابطه با تخلفات، کالا های قاچاق گمرکی و کالا های متروکه و ضبط کردن این نوع از کالا ها
    • پیش بینی کردن و فراهم نمودن زیر ساخت های لازم برای اجرا و استقرار سامانه ها، رویه ها و روش های نوین مانند پنجره واحد در روند فعالیت های گمرکی
    • جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات و در نتیجه انتشار آمار مربوط به میزان صادرات و واردات کالا ها در کشور
    • رعایت کردن توصیه های سازمان جهانی گمرک و همچنین قرار داد های بازرگانی و توافقنامه های منعقد شده و یا پایاپای در چهارچوب قوانین مربوطه
    • رعایت کردن مفاد قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی که به منظور واگذار کردن امور غیر حاکمیتی گمرکی به بخش خصوصی و تعاونی

    اهمیت ترخیص کالا از گمرک

    در قسمت قبل با اداره گمرک آشنا شدیم و به ارائه توضیحاتی در رابطه با وظایفی که این نهاد دولتی در راستای مسائل مالی و اقتصادی جامعه بر عهده دارد اشاره کردیم. اهمیت ترخیص کالا از گمرک کشور در راستای وظایف این اداره می باشد. و در کل این گونه می توان گفت که اهمیت سامانه گمرکی گشور در راستا سیاست های اقتصادی دولت و همچنین رونق اقتصادی در کشور می باشد. برای درک بهتر اهمیت ترخیص کالا از گمرک بهتر است با فرایند ترخیص بیشتر آشنا شوید.

    ترجمه واژه ترخیص در زبان انگلیسی Clearance می باشد و به ترخیص کالا از گمرک Customs Clearance گفته می شود. در رابطه با تعریف ترخیص کالا از گمرک این گونه می توان گفت که فرایند ترخیص کالا فرایندی است که در طی آن کالا های وارداتی خریدار برای این که بتواند وارد کشور شوند و در دسترس صاحب کالا قرار بگیرند باید یک سری مراحل که توسط سامانه گمرکی کشور تعیین شده است را طی کنند. این مراحل شامل فرایند های گمرکی، فرایند های مالی و دریافت مجوزهای لازم می باشد که در قسمت بعد توضیحاتی کاملی را درباره این مراحل ارائه می دهیم.  

    مراحل ترخیص کالا از گمرکات کشور با استفاده از سامانه گمرکی کشور

    در این قسمت به ارائه توضیح در رابطه با مراحل ترخیص کالا از گمرکات سراسر کشور می پردازیم.

    دریافت پروفرما اینویس

    عبارت پروفرما اینویس به معنی پیش فاکتور می باشد. دریافت پیش فاکتور توسط خریداران کالا از تامین کنندگان کالا اولین مرحله از ترخیص کالا از سامانه گمرکی کشور می باشد. فرد خریدار باید قبل از خرید کالا های مورد نظر و دریافت فاکتور نهایی از تامین کننده تقاضای پیش فاکتور کند. در پروفرما اینویس یا همان پیش فاکتور موارد مهمی چون نحوه پرداخت وجه کالا ها به تامین کننده، تعهد تامین کننده و خریدار نسبت به یکدیگر، موارد مربوط به اینکوترمز و …. مشخص می شود و برای خریدار و تامین کننده قابل بررسی می باشد. پیش فاکتور در هنگام ورود کالا ها به داخل کشور توسط گمرک بررسی می شود.

    ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت

    دومین کاری که پس از دریافت پیش فاکتور باید انجام داد ثبت کالا های سفارشی در سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir است. تاجران برای این که بتوانند کالا های خود را وارد کشور کنند به مجوز واردات از طرف اداره بازرگانی نیاز دارند به همین دلیل باید کالا هایی را که قصد خرید و وارد کردن آن ها را به کشور دارند در سامانه جامع تجارت ثبت کنند تا اداره بازرگانی به آن ها مجوز ورود بدهد. تاجران باید پروفرما اینوس را در سایت NTSW آپلود کنند و درخواست رسمی واردات کالا را بدهند. از جمله مواردی که در هنگام ثبت سفارش باید به آن توجه شود تعرفه ها، ارزش گذاری (TSC)، الویت بندی ها و …. می باشد.

    دو نکته مهم و قابل توجه در این مرحله وجود دارد:

    • تاجری که قصد وارد کردن کالا به کشور را دارد باید دارای کارت بازرگانی باشد.
    • تاجران باید قبل از خرید کالا های مورد نظر آن ها را از جهاتی مورد بررسی قرار دهند. به طور مثال باید مطمئن شوند که کالا مد نظر جز لیست کالا های ممنوعه است یا لیست حمایت تولیدات داخلی می باشد.

    درخواست ترخیص ارز مورد نیاز

    قبل از توضیح در رابطه با این مرحله ابتدا به توضیحی در رابطه با تخصیص ارز می پردازیم. تخصیص ارز به زبان ساده به این معنی می باشد که تاجر از طرف بانک مرکزی برای حواله مبلغ خرید کالا یا ارز نیمایی اجازه دریافت کند. در حال حاضر این فرایند از زمان ارسال درخواست تخصیص ارز به بانک مرکزی تا صدور اجازه از طرف این بانک ۳۰ روز طول می کشد.

    بعد از دریافت پیش فاکتور و ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت سومین کاری که تاجران در جهت ترخیص کالا از سامانه گمرکی کشور باید انجام دهند در خواست تخصیص ارز از بانک مرکزی می باشد. تاجران در پیش فاکتور کالا ها باید یک شعبه بانکی معرفی کنند و آن را در سامانه جامع تجارت نیز ثبت کنند. برای تخصیص ارز نیز باید به همان شعبه بانکی مراجعه کرده و درخواست تخصیص ارز را از این بانک برای بانک مرکزی بفرستند. سامانه NTSW تلاش می کند تمامی این مراحل به صورتی اینترنتی انجام شود و تا کنون بانک های زیادی در این جهت به این سامانه متصل شده اند تا دیگر نیازی به حضور فیزیکی تاجر در بانک نباشد.

    تامین ارز مورد نیاز

    زمانی که تاجران موفق به کسب دریافت تاییدیه از طرف بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز شدند باید به بانک نام برده شده در پروفرما اینویس مراجعه کرده و مبلغی که باید در جهت پرداخت وجه کالا های مورد نظر به تامین کننده پرداخت کنند را با نرخ نیمایی برای فروشنده حواله کنند. امروزه نرخ ارز نیمایی نسبت به نرخ ارز بازار آزاد پنج هزار تومان ارزان تر می باشد.

    نکته قابل ذکر در اینجا این است که هر میزان تخصیص ارزی که از طرف بانک مرکزی به تاجران تعلق گیرد، تاجران موظف هستند ۳۵ درصد از آن را تحت عنوان ضمانت برای اطمینان از این که این ارز برای واردات کالا مصرف می شود نزد بانک مذکور گرو بگذارند. زمانی که واردات کالا انجام شد با ارائه مدارک مربوط به واردات کالا توسط تاجران ۳۵ درصد گرویی قابل استرداد خواهد بود.

    تنظیم بارنامه و شیوه حمل کالا

    بارنامه به سندی گفته می شود که توسط شرکت حمل و نقل و یا نماینده شرکت به جهت انعقاد قرار داد حمل صادر می شود. بارنامه در اصل به منزله رسید حمل و نقل کالا های تاجر می باشد و باید اطلاعات کالا هایی که قرار است حمل شوند در بارنامه درج شود، این اطلاعات شامل وزن کالاها، حجم کالاها، تعداد کالاها، گیرنده کالاها و …. می باشد.

    • شیوه حمل کالا های وارداتی از کشور مبدا تا کشور مقصد به یک از روش های زیر اتفاق می افتد: کالاها از طریق راه های آبی و دریاها به وسیله کشتی تا بنادر ایران حمل می شوند.
    • کالاها از طریق راه های هوایی و به وسیله هواپیما از کشور مبدا در فرودگاه هایی از کشور مقصد که دارای کارگو باشند حمل می شوند.
    • کالاها از طریق راه های زمینی از کشور مبداء تا کشور مقصد حمل می شوند. مانند کالا هایی که از اروپا خریداری شده و از طریق حمل و نقل زمینی وارد کشور می شوند.

    محاسبه هزینه های گمرکی

    در برآورد هزینه های گمرکی از سامانه گمرکی کشور یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار ماخذ کالا ها می باشد. صاحبان کالا باید با توجه به نوع کالا های خود مبلغی را تحت عنوان حقوق ورودی و یا گمرکی به سامانه گمرکی کشور بپردازند. مبلغ ورودی کالا ها مقداری از درصد کل فاکتور کالا ها است. این مقدار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برآورد می شود و هر ساله بروز می شود. ارزش کالا ها به وسیله سامانه ای به نام TSC برآورد می شوند. این سامانه را دایره ارزش و گمرک اعلام می کنند و وظیفه آن ارزش گذاری بر روی کالاها می باشد.

    اخذ گواهی ترخیصیه و قبض انبار

    زمانی که کالا ها وارد مرز ایران می شوند صاحب کالا ها باید به شرکت حمل و نقل مراجعه کرده و گواهی ترخیصیه کالا ها را از شرکت حمل و نقل دریافت کند. گرفتن گواهی ترخیصیه به معنی دریافت مدارک حمل کالا ها از کشور مبداء تا کشور مقصد از شرکت حمل و نقل (هوایی، دریایی، زمینی ) می باشد. تاجران برای این که بتوانند کالا های خود را از سامانه گمرکی کشور ترخیص کنند و همچنین برای دریافت گواهی ترخیصیه و قبض انبار به اصل بارنامه نیاز دارند. البته در صورتی که بارنامه ریلیز شده باشد دیگر نیازی به آن نیست.

    ثبت اظهار نامه در سامانه EPL

    یکی دیگر از مراحل ترخیص کالا از گمرک، ثبت اظهار نامه در سامانه گمرکی EPL می باشد. ثبت اظهار نامه در سامانه EPL یا به عبارت دیگر ثبت کوتاژ به فرایندی گفته می شود که در طی آن تاجران نوع کالای وارداتی خود را و به طور کل تمامی اطلاعات کالا ها را به صورت دقیق در این سامانه ثبت می کنند و این اطلاعات نیز به اداره گمرک فرستاده می شود. در این فرآیند پس از ثبت کالا ها در سامانه گمرکی EPL یک کد هشت رقمی که منحصر به هر فردی می باشد به کالا ها تعلق می گیرد. این کار قبل از الکترونیکی شدن فرآیند ثبت اظهار نامه به صورت دستی انجام می شد.

    زمانی که شرکت حمل و نقل مدارک کالا ها را در مقصد به خریدار کالا ها تحویل می دهد علاوه بر مدارک یک لینک که مربوط به رسید ثبت ترخیصیه الکترونیکی است به صاحب کالا ها داده می شود. از طریق این لینک اطلاعات کالاهای وارد شده (که شامل بارنامه، قبض انبار و … می باشد) به سامانه گمرکی EPL متصل می شود و از این طریق سامانه گمرکی کشور به کلیه اطلاعات کالا های وارد شده شخص دسترسی پیدا می کند.

    تعیین مسیر گمرکی

    برای تعین مسیر گمرکی کالا ها در فرایند ترخیص کالا از گمرک سه مسیر وجود دارد که شامل مسیر سبز، زرد و قرمز می شود که بعد از دریافت کوتاژ از سامانه گمرکی EPL یکی از آن ها انتخاب می شود. هر کدام از این سه مسیر به شرح زیر می باشند:

    • مسیر سبز: آسان ترین مسیر مسیر سبز می باشد. کالا هایی که در این مسیر قرار می گیرند نیازی به ارزیابی، بررسی اسناد، کنترل ارزش و تعرفه ندارند.
    • مسیر زرد: کالا هایی که در این مسیر قرار می گیرند فقط به بررسی اسناد و کنترل ارزش نیاز دارند.
    • مسیر قرمز: مسیر قسمت از دو مسیر دیگر سخت تر می باشد. کالا هایی که در این مسیر قرار می گیرند باید تمامی مراحل ارزیابی، تطبیق اسناد، بررسی، کنترل ارزش و تعرفه را پشت سر بگذارند. برای کالا هایی که در این مسیر قرار می گیرند در صورت نیاز باید مجوز سازمان های استاندارد، بهداشت و … نیز دریافت شود.

    اخذ مجوزهای ضروری ترخیص کالا

    در هنگام ترخیص کالا از گمرک نوع کالا اهمیت بسیار زیادی در فرایند ترخیص دارد. هنگامی که کالا ها در سامانه گمرکی EPL ثبت شدند و تاجران شماره کوتاژ را دریافت کردند، بسته به نوع کالا هایی که به کشور وارد کرده اند باید نسبت به دریافت یک سری مجوزهای مربوطه اقدام کنند. سامانه گمرکی کشور با توجه به نوع کالا ها مجوز های مورد نیاز را تعیین می کند. به طور مثال وقتی کالایی که فرد تاجر وارد کرده است مواد غذایی باشد باید حتما از طرف اداره بهداشت و هچنین استاندارد مجوز ورود تهیه شود. از جمله دیگر مجوزها می توان به مجوز قرنطینه، تعیین ماهیت، وزارت دفاع، محیط زیست و … اشاره کرد.

    پرداخت حقوق گمرک

    حقوق گمرکی یا همان حقوق ورودی که در قسمت های پیشین نیز به آن اشاره کردیم وجهی است که باید به حساب گمرک پرداخت شود. در گذشته زمانی که فرایند ترخیص کالا به پایان می رسید و کالا ها به درب خروج گمرک نزدیک می شد صاحب کالا باید حقوق گمرک را پرداخت می کرد اما امروزه این روند تغییر کرده است. روال کار پرداخت حقوق گمرکی امروزه به این صورت است که صاحب کالا باید پس از ثبت کالا های خود در سامانه گمرکی  EPL و دریافت کوتاژ حقوق گمرک را از طریق سامانه Payment پرداخت کند.

    البته در این مورد استثنایی وجود دارد و کسانی که دارای کارت بازرگانی مثل تولیدی ها هستند و یا افرادی کارت هایی با سابقه بیش تر از دو سال در زمینه واردات کالا دارند می توانند بر اساس همان روال سابق پیش بروند، یعنی پیش از خروج کالا از درب گمرک حقوق گمرک را بپردازند.

    ترخیص و خروج کالا از گمرک

    در آخرین مرحله از فرایند ترخیص کالا از گمرک، کالا های ترخیص شده باید به انباری که در سامانه گمرکی EPL ذکر شده است وارد شوند. کالا های وارداتی از وقتی که از گمرک خارج می شوند تا وقتی که مجددا به انبار وارد می شوند و حتی بعد از آن توسط نیروی انتظامی و به جهت جلوگیری از قاچاق کالا، احتکار و … قابل پیگیری می باشند. نیروی انتظامی و همچنین نیروهای امنیتی در کل کشور برای این که بتوانند از هر گونه تخلفی در زمینه کالا های وارداتی جلوگیری کنند به تمامی اسناد و مدارک ثبت شده در سامانه گمرکی EPL دسترسی دارند.

    سامانه جامع امور گمرکی (EPL) چیست؟

    EPL یا همان سامانه جامعه امور گمرکی مخفف عبارت Electronic Packing List می باشد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، سامانه گمرکی EPL سامانه ای است که تاجران باید اطلاعات کالا های وارداتی و صادراتی خود را در آن ثبت کنند. این کار در گذشته به صورت دستی انجام می شد ولی امروزه با توجه به حجم بالای کالا های صادراتی و وارداتی برای این که تاجران بتوانند بدون فوت وقت و معطلی برای کالا های خود اظهارنامه تهیه کنند از سامانه گمرکی EPL استفاده می شود. تاجران برای اظهار کالا های خود باید به سایت https://EPL.irica.ir مراجعه کنند و فرم اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایند.

    برای این که تاجران و ترخیص کاران کالا بتوانند کالا های صادراتی و وارداتی را در سامانه گمرکی EPL اظهار کنند و در کل برای این که بتوانند وارد این سایت بشوند و از خدامات آن استفاده کنند باید نام کاربری و رمز عبور داشته باشند. از جمله خدماتی که سامانه EPL به کاربران خود ارائه می دهد می توان به مواردی چون مدارک مورد نیاز ترخیص، ارزش گذاری بر روی کالا های صادراتی و وارداتی، تکمیل اظهار نامه، بارگذاری اسناد مربوطه و ثبت محموله و دیگر اشاره کرد.

    از زمانی که سامانه گمرکی EPL راه اندازی شده است به دلیل دسترسی که نیرو های انتظامی و امنیتی کشور به اطلاعات این سایت دارند میزان قاچاق کالا و همچنین فرار های مالیاتی به طور چشم گیری کاهش یافته است. با استفاده از این سامانه می توان از قدم اول تا آخر مراحل ترخیص کالا را با در دست داشتن تمامی مدارک مورد نیاز به سهولت پشت سر گذاشت. این سامانه به روند کاری فرایند ترخیص کالا سرعت بخشید و دارای امنیت بالایی می باشد، همچنین در روند تنظیم بازار و کنترل نرخ تورم نیز موثر می باشد.

    سامانه جامع گمرکی EPL
    سامانه جامع گمرکی EPL

    مدارک لازم جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور EPL

    همانطور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد تاجران و ترخیص کاران برای این که بتوانند از خدمات سامانه گمرکی EPL استفاده کنند نیاز به دریافت نام کاربری و رمز عبور دارند. در این قسمت به مدارک مورد نیازی که اشخاص حقیق و حقوقی برای دریافت رمز و نام کاربری در خصوص سامانه EPL به آن نیاز دارند اشاره خواهیم کرد.

    مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی

    یک شرکت حقوقی برای این که بتواند به تجارت برون مرزی بپردازد و در این راستا از خدمات سامانه گمرکی EPL استفاده کند باید مدارک اصلی شرکت را به نزدیک ترین سامانه گمرکی کشور نسبت به محل فعالیت ارائه دهد. این مدارک شامل مواردی چون:

    • آگهی تاسیس
    • آگهی تغییرات
    • شراکت نامه شرکت
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • برگه کد اقتصادی
    • اصل و کپی کارت بازرگانی
    • حضور مدیر عاملان و صاحبان امضاء به همراه اصل و کپی کارت ملی

    مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی

    زمانی که یک فرد حقیقی قصد دارد برای استفاده از سامانه گمرکی EPL نام کاربری و رمز ورود دریافت کند باید مدارک نام برده شده در زیر را به نزدیک ترین سامانه گمرکی کشور که به محل فعالیت تجاری وی نزدیک است ارائه دهد. مدارک مورد نیاز عبارتند از:

    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • اصل و کپی کارت بازرگانی
    • اصل و کپی کارت ملی مدیر عامل و صاحبان امضاء

    معرفی زیر سامانه های پنجره واحد فرامرزی

    سامانه استعلام پروانه الکترونیک

    در روند ترخیص کالا های صادراتی و وارداتی یکی از مدارک مهم پروانه گمرکی می باشد. این پروانه در واقع مجوزی است برای این که صاحب کالا یا نماینده آن بتواند کالا های خود را از انبار گمرک ترخیص کند. صاحب کالا و یا فرد ترخیص کار برای این که بتواند برای استعلام از پروانه گمرکی از سامانه استعلام پروانه الکترونیک استفاده کند باید به سامانه تجارت فرامرزی مراجعه کند و با فعال کردن آیکون صدور مجوز بارگیری الکترونیکی رمز مورد نیاز سامانه استعلام پروانه الکترونیک را دریافت کند.

    تاجران برای استعلام پروانه الکترونیک باید به سامانه استعلام پروانه الکترونیک در سامانه گمرکی EPL مراجعه کنند. در این سامانه صاحب کالا باید با وارد کردن شماره سریال اظهار نامه و همچنین رمز دسترسی به پروانه گمرکی دو بارکد که یکی متعلق به شماره سریال پروانه و دیگری شماره رسید دسترسی به پروانه می باشد را تحویل بگیرد و سپس با پرینت گرفتن از آن به ترخیص کالا از گمرک اقدام کند.

    سامانه متمرکز پرداخت

    یکی از خدماتی که سامانه گمرکی کشور در جهت رفاه حال تاجران و کاهش وقت و هزینه در صف های پرداخت حضوری در نظر گرفته است سامانه متمرکز پرداخت است. هر مسافر و یا تاجری با وارد کردن کالا و یا کالا هایی به داخل کشور باید هزینه ی ورود آن کالا را مبنی بر هزینه گمرکی بپردازد. علاوه بر این گاهی اوقات علاوه بر هزینه ی ورودی کالا ها تاجران باید هزینه های جاری دیگری را نیز در جهت ترخیص کالا از گمرک بپردازند.

    برای پرداخت این گونه هزینه ها که در بالا به آن ها اشاره شد در جهت ترخیص کالا از گمرک تاجران و صاحبان کالا می توانند به سامانه متمرکز پرداخت به نشانی Payment.irica.ir مراجعه کنند و عوارض خود را از طریق این سامانه با داشتن شناسه پرداخت بپردازند. این سامانه امکان پیگیری پرداخت ها را برای کاربران فراهم می کند. علاوه بر آن روند ایمن و مطمئنی برای پرداخت عوارض گمرکی به شمار می آید.

    سامانه ارزش کالا (TSC)

    TSC مخفف شده عبارت Tariff Specification Code به معنی شناسه ارزش گمرکی می باشد. این سامانه وظیفه دارد کالا های وارداتی به کشور را ارزش گذاری کند تا مقدار عوارضی که به این کالا ها تعلق می گیرد و صاحبان کالا باید آن را به سامانه گمرکی کشور بپردازند مشخص و از مشکل کم اظهاری صاحبان کالا جلوگیری شود. شناسه ارزش کالا در واقع یک کد چهار رقمی است که در انتهای هر ردیف تعرفه کالایی قرار می گیرد.

    این موضوع که ارزش واقعی کالا های وارداتی به درستی تشخیص داده شود موضوع بسیار مهمی در روند ترخیص کالا از گمرک می باشد. در صورتی که در تشخیص ارزش کالا اشتباهی رخ دهد این اشتباه موجب ایجاد مشکلاتی برای صاحب کالا های وارد شده می شود و در نهایت باعث ایجاد اختلاف بین سامانه گمرکی کشور و صاحب کالا می شود. در این مواقع برای بر طرف کردن مشکل پیش آمده پرونده باید به کمیسیون رسیدگی اختلافات گمرکی ارجاع داده شود به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این گونه مشکلات از سامانه ارزش کالا (TSC) استفاده می شود.

    سامانه خدمات پس از ترخیص

    سامانه خدمات پس از ترخیص امکان پیگیری کالا را در مسیر رسیدن به مقصد با استفاده از شناسه انبار فراهم می کند. شناسه انبار یا قبض انبار هم برای خروج کالا از گمرک الزامی می باشد. یکی از وظایفی که این سامانه بر عهده دارد، تعیین و تشخیص نوع پروانه و صاحب کالا می باشد. این کار به منظور انتخاب انبار در گمرک به عنوان مقصد انجام می شود. انبار با استفاده از کد صاحب کالا های وارداتی و یا شماره سریال و وارد کردن آن در سامانه نسبت به صدور دسترسی استفاده از شناسه اقدام می کند.

    با ثبت نام کردن در این سامانه علاوه بر مواردی که ذکر شد تولید کنندگان می توانند از تسهیلات دیگری همچون موارد نام برده شده در زیر بهره ببرند:

    • ثبت خروج از انبار
    • بررسی موجودی انبار بر اساس پته مرجع و قبض انبار
    • اعلام عدم پذیرش پته گمرکی
    • ورود پته و گزارش های مربوط به پته های ورودی و خروجی
    • گزارش موجودی صاحب کالا
    • کارتابل انبار داری
    • گزارش TSC

    معرفی زیر سامانه های گمرکی سامانه جامع تجارت کشور

    سامانه جامع تجارت
    سامانه جامع تجارت

    سامانه نیما

    کلمه نیما در واقع مخفف عبارت نظام یکپارچه معاملات ارزی می باشد. بانک مرکزی در جهت نظم دادن و سامان بخشیدن به بازار ارزی کشور سامانه نیما را راه اندازی کرد. به عبارت دیگر هدف بانک مرکزی از راه اندازی سامانه نیما تسهیل تامین ارز و همچنین ایجاد یک فضای امن برای فروشندگان و خریداران ارز می باشد. سامانه نیما در واقع یک جور فروشگاه آنلاین برای خرید و فروش ارز می باشد. در این سامانه خریداران ارز، تقاضای خود را در یک بستر یکپارچه به فروشندگان ارز ارائه می دهند و فروشندگان نیز در صورت تمایل در یک بستر امن و سالم به ارائه خدمات به خریداران می پردازند.

    نحوه کار با سامانه نیما برای بازرگانانی که به تجارت برون مرزی روی آورده اند به این صورت است که بازرگانان با مراجعه کردن به سامانه گمرکی EPL درخواست خود را مبنی بر تامین ارز ثبت سفارش های غیر بانکی ثبت می کنند. پس از ثبت این درخواست هماهنگی های لازم بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود و این درخواست به طور آنلاین به سامانه نیما منتقل می گردد و در نهایت درخواست بازرگانان به صرافان می رسد و آن ها به تبادل با یکدیگر می پردازند.

    سامانه جامع انبارها _ یکی از مهمترین سامانه های گمرکی کشور

    بر اساس سیاست های دولت اشخاص حقیقی و حقوقی که برای ذخیره و نگهداری از کالا های خود از انبار های سرتاسر کشور استفاده می کنند باید اطلاعات هویتی و واحد خود را در سامانه جامع انبار ها به نشانی nwms.ir به منظور جلوگیری از قاچاق و احتکار کالا ها به ثبت برسانند. اهداف دیگری نیز از تشکیل سامانه جامه انبار ها در دراز مدت وجود دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

    • گردآوری اطلاعات دقیق در رابطه با انبار ها شامل گنجایش انبارها و …
    • جمع آوری کردن اطلاعات دقیق و به روز از کالا هایی که در انبارها ذخیره شده اند شامل مقدار کالا، نوع کالا، صاحبان کالا و ….
    • امکان طراحی اهداف کلان و استراتژیک با در اختیار داشتن اطلاعات انبار ها توسط مدیران در راستای زنجیره تامین تجارت کشور
    • امکان تبادل اطلاعات و همچنین یکپارچه سازی خدمات در زمینه اطلاعات مربوط به ذخیره سازی کالا در راستای زنجیره تامین در فرآیند تجاری کشور
    • آسان شدن و روان سازی روند کنترل و نظارت بر فرآیند های واردات، صادرات و ترانزیت کالا
    • افزایش یافتن شفافیت و امنیت در زنجیره تامین تجارت
    • استاندارد سازی و هماهنگ کردن اسناد و مدارک تجاری و ارائه دادن راهکار ها در راستای مدیریت تبادل الکترونیک آن ها
    • ایجاد هماهنگی های لازم در راستای تسهیل الکترونیکی تجارت میان دستگاه های اجرایی ذیربط

    سامانه مجوزها

    افراد برای این که بتوانند کسب و کار های مورد نظر خود را راه اندازی کنند به مجوز های مربوطه در خصوص آن کار نیازمندند. درسال های قبل افراد برای به دست آوردن مجوز های لازم در خصوص کسب و کار خود باید زمان زیادی را صرف مراحل اداری می کردند تا در نتیجه موفق به کسب مجوز های لازمه شوند از این رو سامانه مجوز ها ایجاد شد تا افراد بتوانند با صرفه جوی در زمان و هزینه ها در مدتی معقول و به صورت غیر حضوری و آنلاین موفق به کسب مجوز های مربوطه شوند.

    قانون ایجاد سامانه مجوز ها در سال ۱۳۹۲ توسط دولت به تصویب رسید تا افراد با قدم گذاشتن در یک مسیر هموار موفق به دریافت مجوز شوند. افراد برای دریافت مجوز های مورد نیاز خود باید به سامانه صدور مجوز به نشانی ntcms.ir مراجعه کنند. این سامانه علاوه بر صدور مجوز خدمات دیگری نیز شامل امکان ثبت شکایت، درخواست مشاوره کسب و کار، دریافت مشاوره های مردمی، دسترسی به سوالات متداول و موارد دیگری را نیز به مردم و مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

    سامانه شناسه کالا

    سامانه شناسه کالا سامانه ای است که هدف از تشکیل آن مدیریت شناسه کالا ها می باشد. بر اساس فعالیت هایی که این سامانه انجام می دهد پایگاه اطلاعاتی جامعی در رابطه با مشخصات کالا هایی که در زنجیره تجارت کشور مبادله می شوند به دست می آید. این سامانه در جهت تولید، تخصیص و مدیریت شناسه کالا و مرتبط کردن آن ها با شناسنامه کالا در سرتاسر زنجیره تامین فعالیت می کند.

    سامانه تجارت خارجی

    سامانه تجارت خارجی سامانه ای است که به منظور فعالیت هایی چون اخذ شناسه فروشندگان خارجی، ثبت پیش فاکتور، اخذ مجوز های ورود، مجوز ارزی، ثبت سفارش، تامین ارز و همچنین فرآیند حمل و نقل بین المللی و داخلی کالا ها ایجاد شده است. این سامانه در خصوص انجام تکالیف قانونی با هدف یکپارچگی، تسهیل تجارت و همچنین پیشگیری از تخلف هایی که ممکن است در زمینه تجارت خارجی رخ دهد با استفاده از روش هایی مورد بهره برداری قرار می گیرد تا بازرگانان بتوانند تمامی امور خود شامل درخواست، پیگیری و مشاهده را در زمینه تجارت خارجی از طریق این سامانه انجام دهند. در این راستا تمامی دستگاه هایی که در راستای تجارت خارجی فعالیت می کنند باید با سامانه تجارت خارجی ارتباط برقرار کنند و فقط از این روش با بازرگانان ارتباط بگیرند.

    سامانه تجارت داخلی

    سامانه تجارت داخلی سامانه ای است که می توان به واسطه آن به انجام فرایند های حمل و نقل داخلی، انبار های داخلی و انتقال مالکیت رسیدگی کرد. این سامانه با فعالیت در بخش تجارت های داخلی هدف هایی چون یکپارچه سازی اطلاعات، رصد کردن کالا ها از مبادی تولید و همچنین واردات تا سطوح خرده فروشی را دنبال می کند. در این سامانه این امکان وجود دارد که اطلاعات واردات و تولید کالا، خرید و فروش کالا و حمل و انبار کالا در سطح شناسه کالا و شناسه رهگیری پیگیری شود.

    جمع بندی

    در روند تجارت های برون مرزی و واردات کالا به کشور گمرک نقش بسیار مهمی را ایفا می کند؛ از این رو تلاش کردیم در این مقاله از گروه تجاری ققنوس تمامی وظایف سامانه گمرکی کشور، مراحل ترخیص کالا از گمرک، سامانه های مربوطه در این روند و …. را به طور کامل به شما عزیزان معرفی کنیم. همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید برگه خدمات گروه تجاری ققنوس را مشاهده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.

    مسیر سبز گمرکی چیست؟

    اگر کالای وارداتی شما نیاز به بررسی و ارزیابی های بیشتری نداشته باشد، از طریق مسیر سبز بدون بازرسی توسط کارشناسان میتواند به راحتی عبور کند.

    چگونه میتوان رمز عبور سامانه EPL را دریافت کرد؟

    برای اینکه بتوانید نام کاربری و رمز عبور سامانه ای پی ال را دریافت کنید، باید با اطلاعات و مدارک شخصی خود به نزدیکترین گمرک به خود مراجعه کنید تا بتوانید وارد سامانه EPL شوید.

    کارت بازرگانی چیست؟

    کارت بازرگانی یکی از مهمترین مدارکی است که برای انجام قانونی امور و تشریفات گمرکی به آن نیاز دارید. از آنجا که پروسه دریافت کارت بازرگانی سخت است و نیاز به دانش تخصصی دارد، برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا میتوانید از حق العملکارانی کمک بگیرید که این کارت را همراه دارند.

    هزینه های گمرکی به چه عواملی بستگی دارند؟

    برای محاسبه هزینه های گمرکی لازم است به عواملی همچون نوع، حجم، وزن خالص و ناخالص، تعداد بسته بندی و… کالا توجه کنید.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نظرات کاربران

    2 پاسخ

    1. با سلام و وقت بخیر! خدمت تمامی پرسنل و کادر مجرب گروه تجاری ققنوس، با توجه به عدم آگاهی ام از زیر سامانه های سامانه جامع امور گمرکی از طریق اینترنت با سایت شرکت شما آشنا شدم و اطلاعات خوب و کاملی بدست آوردم، بنظرم این شرکت از این صفحه اینترنتی که داره و اطلاعاتی که درون آن قرار داده مشخصه که خوب جمع شده و واقعا کادر قوی و توانمندی داره بنده مسعود آق هستم استان گلستان مرز اینچه برون فعالیت دارم امیدوارم روزی بتوانم با شما همکاری پایدار داشته باشم در پایان با تشکر از اطلاعات شما بنده نیز به نوبه خودم به هر شخص حقیقی یا حقوقی که نیاز به اطلاعات تجاری داشتن شما را معرفی خواهم نمود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *