شهرهای مهم خاورمیانه جهت تجارت پرسود را بشناسید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

شهرهای مهم خاورمیانه

آنچه در این مقاله میخوانید

  • اگر به دنبال تجارت در خاورمیانه و گسترش فعالیت های تجاری خود برای دستیابی به سود بیشتر هستید، با شناخت شهرهای مهم خاورمیانه از لحاظ اقتصادی و تجاری در سطح داخلی و بین المللی، میتوانید هدفمند و با برنامه ریزی بیشتری اقدام کنید. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی کامل با شهرهای مهم تجاری خاورمیانه با ما در این مقاله از گروه تجاری ققنوس همراه باشید.

    شهرهای مهم خاورمیانه: دبی، امارات متحده عربی

    شهر دبی واقع در خلیج فارس و حاشیه خلیج عمان، یکی از شهر های مشهور جهان و از شهرهای مهم خاورمیانه است که اهمیت و تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهانی دارد. دبی به دلیل موقعیت استراتژیک، اقتصاد متنوع و در حال رشد، روابط تجاری عالی و نفوذ و اعتبار چشمگیری که دارد، مکانی عالی برای کسب و کار هایی است که به دنبال توسعه یا سرمایه گذاری هستند، به ویژه برای کسب و کار های اهل خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی و یا هر کسب و کاری که به دنبال تجارت در منطقه خاورمیانه است.

    دبی با تثبیت موقعیت خود به عنوان یکی از شهر های پیشرو در صنعت نفت، موفق شده است خود را به یکی از کلان شهر های مطرح جهان گزینه های مناسب برای تجارت در خاورمیانه تبدیل کند. میزان تولید نا خالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۲، حدود ۹/۹۰ میلیارد دلار بوده و این مقدار طی سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، سهم نفت و گاز در تولید نا خالص داخلی این کشور تنها ۸ درصد بوده است.

    بزرگترین منابع درآمدی این کشور در حال حاضر، املاک و مستقلات، پروژه های ساخت و ساز جدید، ارائه خدمات مالی متنوع و فناوری اطلاعات می باشد. رونق ساخت و ساز در دبی که منجر به ساخت برج خلیفه، بلند ترین برج دنیا و شاهکار معماری و مهندسی جهان شد، نشان دهنده وجود زیرساخت های پیشرفته در دبی می باشد. به علاوه، این شهر از ارتباطات راه دور گسترده و امکانات ارتباطی معمول برخوردار است.

    برای اینکه بتوانید یک کسب و کار موفق در دبی راه اندازی کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید. در ابتدا باید بدانید که طبق قوانین مالکیت در امارات متحده عربی، افرادی که تبعه این کشور نیستند نمی توانند مالکیت انحصاری بسیاری از مشاغل را در این کشور داشته باشند و حتما باید یک شریک اماراتی داشته باشند که مالکیت حداقل ۵۱ درصد از کسب و کار متعلق به او باشد. البته استثناهایی نیز برای این قانون وجود دارد؛ به عنوان مثال مالکیت کسب و کارهایی که در شهر اینترنتی دبی و شهر رسانه ای دبی راه اندازی می شوند، می تواند به طور کامل متعلق به یک فرد غیر اماراتی باشد.

    نکته دوم که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای کسی که اطلاعی از پیچیدگی های روند ثبت یک کسب و کار ندارد، این فرایند ممکن است بسیار استرس زا باشد؛ در نتیجه بهترین کار این است که از فردی که در این زمینه تجربه کافی دارد راهنمایی های لازم را دریافت کنید. نکته قابل توجه بعدی این است که شهر دبی معاف از مالیات است، اما قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده ندارد، بنابراین احتمال اینکه تعرفه ها هنگام تجارت بین دو کشور افزایش یابند، وجود دارد. با این حال، یک توافقنامه چارچوب سرمایه گذاری (TIFA) بین دو کشور وجود دارد که به کسب و کار های محلی ۱۰ درصد قیمت ترجیحی هنگام تهیه تدارکات دولتی ارائه می دهد. همچنین امارات یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی (WTO) می باشد.

    [irp posts=”997210″ ]

    تجارت در خاورمیانه
    تجارت در خاورمیانه

    دوحه، قطر

    دوحه، پایتخت شبه جزیره قطر، یکی دیگر از گزینه های مناسب برای تجارت در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به شما می رود. قطر در سال ۲۰۱۳، با جمعیتی بالغ بر ۸/۱ میلیون نفر که حدود ۳/۱ میلیون نفر آن در شهر دوحه زندگی می کنند، رتبه سوم تولید ناخالص داخلی را در بین کشور های جهان داشت. مهم ترین و اصلی ترین شرکای تجاری قطر کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند هستند که همین امر شهر دوحه را به مکان مناسبی برای کسب و کار هایی که به دنبال تجارت در بازار های آسیایی هستند، تبدیل می کند.

    ثروت اقتصادی قطر و شهر دوحه از شهرهای مهم خاورمیانه، به طور کلی از زمان کشف نفت در این شبه جزیره در سال ۱۹۴۰ به بعد رشد چشمگیری داشت. پیش از این اتفاق، منبع اصلی درآمد دولت قطر شکار مروارید بود اما این صنعت با ورود ژاپن به این عرصه و تولید و پرورش مروارید، به طور کامل با شکست مواجه شد.

    تولید نفت و گاز اصلی ترین منبع تامین مالی دولت قطر محسوب می شود و با این حال، دولت این کشور در تلاش است وابستگی اقتصاد خود به نفت را به حداقل برساند و منابع تامین مالی خود را گسترش دهد. شهر دوحه در زمینه ساخت و ساز، املاک و مستقلات پیشرفت چشمگیری داشته است به ویژه در سال های اخیر که در حال آماده سازی بستر مناسب جهت میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ بوده است. این ساخت و ساز ها هم دارای جنبه های منفی چون به هم ریختگی ظاهر شهر هستند و هم می توانند نشانه رشد و گسترش فضای شهری دوحه باشند.

    برای راه اندازی کسب و کار در قطر، ابتدا باید طی یک پروسه طولانی، در وزارت تجارت و کسب و کار قطر ثبت نام نمایید. در این مرحله، دانستن زبان عربی یا داشتن شریک تجاری که مسلط به زبان عربی باشد برای تجارت در خاورمیانه ضروری است، زیرا بخشی از مراحل ثبت نام، ارائه اساسنامه است که پیش از پذیرش باید به زبان عربی تهیه و تنظیم شود. با توجه به اینکه قطر نیز مانند امارات متحده عربی به افرادی که تابعیت این کشور را ندارند اجازه مالکیت کامل اکثر کسب و کار ها را می دهد، در نتیجه شما باید یک شریک تجاری نیز پیدا کنید که تبعه کشور قطر باشد و حداقل ۵۱ درصد از کسب و کار شما به وی تعلق داشته باشد.

    نکته قابل توجه این است که اولا شریک تجاری شما باید یک شخص یا شرکت با تابعیت صد درصدی قطر باشد و دوم شریک تجاری شما به لحاظ قانونی، هیچ وظیفه ای در قبال کمک مالی به کسب و کار شما و یا کمک در عملکرد روزانه شرکت نخواهد داشت و به عنوان مالک بخش عظیمی از کسب و کار، می تواند در هر زمانی به فعالیت خود خاتمه دهد. لازم به ذکر است که قطر نیز یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی می باشد.

    ابوظبی، امارات متحده عربی

    شهر ابوظبی از دیگر شهرهای مهم خاورمیانه که تنها ۱۴۷ کیلومتر (معادل ۳/۹۱ مایل) از اولین شهر لیست ما فاصله دارد، یکی دیگر از شهر های مناسب جهت راه اندازی یک کسب و کار و تجارت در منطقه خاورمیانه است. شهر ابوظبی پایتخت و مقر اصلی دولت امارات بوده و رئیس جمهور این کشور یعنی خلیفه بن زاید آل نهیان نیز در این شهر سکونت دارد.

    این شهر به تنهایی از جمله شهرهایی است که بیشترین میزان تولید نا خالص داخلی در جهان را دارد در حال حاضر ثروتمند ترین شهر کشور امارات محسوب می شود. ابوظبی همچنین شهری با اهمیت اقتصادی بالا است و در حال حاضر بیش از یک تریلیون دلار سرمایه خارجی از سراسر جهان در این شهر وجود دارد و همین امر باعث شده است که این شهر به یک انتخاب عالی برای سرمایه گذاران و کارآفرینانی که به دنبال دستیابی به بازار های جدید هستند، تبدیل شود.

    مانند سایر شهر های امارات، ابوظبی نیز ثروت خود را از منابع نفتی خود به دست آورده است و در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این شهر (حدود ۹/۱۶۵ میلیارد دلار) را درآمد حاصل از فروش نفت تشکیل می دهد. طی سال های اخیر ابوظبی سعی در ایجاد تغییراتی در اقتصاد خود داشته است تا از میزان وابستگی خود به نفت و گاز بکاهد و تنوع منابع درآمدی خود را افزایش دهد و در این راستا اقدامات بسیاری در خصوص گسترش امکانات گردشگری و رفاهی و پروژه های مربوط به املاک و مستقلات صورت گرفته است. این ساخت و ساز های جدید و مدرن موجب شده است که ابوظبی در لیست “گران ترین شهر های جهان” قرار گیرد.

    ابوظبی یکی از شهر های دارای معافیت مالیاتی و عوارض گمرکی است و همین موضوع، این شهر را به یکی از گزینه های کم هزینه برای تجارت گسترده در خاورمیانه و جهان تبدیل کرده است. اینکه تمامی سود حاصل از سرمایه گذاری خارجی بدون هیچگونه مالیاتی به خود مالک تجارت تعلق می گیرد، شهر ابوظبی را به یک گزینه بسیار رقابتی در هنگام انتخاب مکانی برای ایجاد کسب و کار توسط سرمایه گذاران و کارآفرینان تبدیل می کند. روند راه اندازی یک کسب و کار و محدودیت های موجود، در تمام شهرهای امارات متحده عربی یکسان است و شما به عنوان یک فرد غیر بومی، هنگامی که می خواهید یک کسب و کار جدید در شهر ابوظبی راه اندازی کنید باید یک شریک اماراتی داشته باشید که حداقل مالک ۵۱ درصد از کسب و کار شما باشد.

    قاهره، مصر

    کشور مصر که یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های تاریخ بشری به حساب می آید، با انقلاب‌ ها و جنبش ‌های اجتماعی زیادی مواجه شده است که علاوه بر سرنگونی رژیم‌ ها و نارضایتی و آشوب گسترده در سراسر کشور، تغییرات شدیدی نیز در سیاست های این کشور به وجود آورده است. انتخاب اخیر عبد الفتاح السیسی به عنوان ردیس جمهور کشور مصر موجب افزایش تنش ها در پایتخت این کشور شد. قاهره در حال حاضر بزرگترین شهر مصر، آفریقا و کل جهان عرب می باشد و اهمیت فرهنگی آن برای تمدن گذشته و معاصر غیرقابل چشم پوشی است. این شهر همچنین مرکز اقتصادی فعلی مصر محسوب می شود. دلیل اهمیت اقتصادی و شهرت فرهنگی و دلایلی از این قبیل، قاهره یکی از بهترین مکان ‌ها برای تجارت در خاورمیانه می باشد.

    بیشترین سهم درآمد قاهره از طریق صنعت خدمات و به ویژه خدمات گردشگری تامین می شود. قاهره همچنین پتانسیل های قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز، صنعت نفت، صنعت تولید منسوجات و مانند آن دارد. صنایع ذکر شده غالبا در منطقه صنعتی واجد شرایط قاهره (QIZ) که به عنوان یک شهرک صنعتی دارای معافیت مالیاتی می باشد، واقع هستند. این منطقه که با همکاری اسرائیل ساخته شده است، به کسب و کار های واقع در قاهره اجازه می دهد از توافق تجارت آزاد آمریکا و اسرائیل بهره مند شوند. به دلیل نحوه ابداع این مناطق، ورودی بخشی از تمام کالا های تولید شده در منطقه باید تحت مالکیت اسرائیل باشد. با این حال تقریبا تمامی محصولات تولید شده در QIZ امکان ارسال به بازار های ایالات متحده بدون اعمال هیچ تعرفه و سهمیه بندی را دارند.

    با این حال، شما به عنوان صاحب یک کسب وکار با مشکلاتی هنگام ایجاد و گسترش تجارت خود در قاهره مواجه خواهید شد. بارز ترین مشکل موجود این است که قاهره نیز مانند امارات متحده عربی و قطر، به اتباع خارجی اجازه مالکیت انحصاری کسب و کار ها را نمی دهد و حداکثر میزان مالکیتی که یک تبعه خارجی هنگام راه اندازی یا گسترش یک کسب و کار می تواند داشته باشد، ۴۹ درصد از کل ارزش کسب و کار است.

    به علاوه، اتباع غیر مصری، حق اشتغال در بخش های خاصی چون گمرک و صنعت گردشگری را ندارند و تعداد محدودی از این افراد نیز شانس و امکان پذیرش و استخدام در شرکت های مستقر در قاهره را خواهند داشت. این امر به ویژه در خدمات رایانه ای به طور مشهودی قابل مشاهده است، به طوری که در سه ساله اول راه اندازی شرکت های خدمات کامپیوتری، ۶۰ درصد از مدیران رده بالای شرکت باید تبعه مصر باشند. با این وجود، همچنان قاهره یکی از گزینه های عالی موجود برای شروع کسب و کار جدید به شمار می رود. لازم به ذکر است که کشور مصر نیز یکی از اعضای سازمان تجارت بین الملل می باشد.

    عمان از شهرهای مهم خاورمیانه، اردن

    کشور اردن که در شمال خاورمیانه و در همسایگی کشور هایی چون عراق، اسرائیل، فلسطین، عربستان سعودی و سوریه قرار دارد نیز یکی دیگر از کشورهای مستعد جهت شروع یک کسب و کار جدید می باشد. پایتخت این کشور یعنی شهر عمان که در طول تاریخ خود نام های بسیاری داشته است و قدمت آن نیز به ۱۳ قرن پیش از میلاد مسیح باز می گردد، بارها توسط تمدن های بسیاری از جمله آشوری ها، رومی ها، ترک ها، امویان و بسیاری دیگر از تمدن های بزرگ و مطرح تاریخ به اشغال در آمده است.

    این شهر در حال حاضر یکی از قطب های گردشگری جهان و از شهرهای مهم خاورمیانه به ویژه برای شهروندان کشور های حاشیه خلیج فارس به شمار می رود و جزو پربازدیدترین شهرهای جهان است. چندین شرکت چند ملیتی با افتتاح شعبه های منطقه ای در این شهر فعالیت می کنند. به همین دلیل این شهر یکی از گزینه های ایده آل موجود برای هر فردی است که به دنبال تجارت در خاورمیانه و به خصوص منطقه شام (اسرائیل، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه) می باشد.

    با وجود افزایش شدید تعداد پناهندگان به دلیل درگیری ‌های اخیر در سوریه و افزایش بی ‌ثباتی در عراق، جو سیاسی و اجتماعی نسبتا آرامی در کشور اردن حاکم است، و نشان دهنده این موضوع است که محیطی با ثبات و امن برای انجام تجارت در این منطقه وجود دارد. اصلی ترین منبع درآمد کشور اردن و شهر عمان، صنعت خدمات و به ویژه خدمات مرتبط با گردشگری می باشد. اردن مقاصد گردشگری بسیاری دارد که موجب جلب نظر گردشگران بین المللی به این کشور می شود و به عنوان مثال برای این موضوع، می توان به شهر پترا که در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن به ثبت جهانی رسید، اشاره کرد.

    از نظر گردشگری پزشکی نیز این کشور به دلیل دارا بودن یکی از بهترین سیستم های بهداشتی و آموزشی خاورمیانه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی دیگر از منابع درآمدی کشور اردن، صنایع سنگینی هستند که در این کشور فعالیت می کنند و وجود یک منطقه سرمایه گذاری واجد شرایط  مزایای بسیاری برای این نوع کسب و کار ها دارد. درست مانند مصر، کالاهای تولید شده در این منطقه، به دلیل پیروی از توافق تجاری بین آمریکا و اسرائیل، مشمول تعرفه ها و سهمیه های تحمیلی نمی شوند و علاوه بر آن، اردن یک توافق تجاری واقعی با آمریکا و چند کشور دیگر دارد که می تواند از مزایای آن نیز بهره مند شود.

    با این حال، اردن به منابع نفتی موجود در خلیج فارس دسترسی ندارد و تاثیر این مورد بر رونق اقتصادی این کشور چشمگیر نیست. در عوض، بسیاری از شرکت ‌های استارت ‌آپ در عمان قرار دارند به ویژه شرکت های مبتنی بر فناوری و اینترنت، و همین موضوع باعث شده که اکثر محتواهای تحت وب در جهان عرب منشا اردنی داشته باشند؛ ازاین رو، به یکی ازشهرهای مهم خاورمیانه تبدیل شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، جهان می تواند شاهد توسعه دره سیلیکونی (محل تجمع شرکت های کامپیوتری) جدیدی باشد که مسیر بنگلور را دنبال خواهد کرد و به عنوان “فلات سیلیکون” شناخته می شود و سپس به “سیلیکون هیلز” تبدیل خواهد گشت.

    بیروت، لبنان

    بیروت واقع در دریای مدیترانه، پایتخت و قطب اقتصادی لبنان است که به خاطر تفریحات شبانه خود مشهور است و یکی از جنبه های اصلی فرهنگ پاپ معاصر عرب به شمار می رود. شهر بیروت در طول تاریخ مستعمره برخی کشور های اروپایی و آمریکایی بوده است و از این رو می توانید باغ‌ خانه‌ های متنوعی از مهاجران خارجی را در این شهر مشاهده کنید و همچنین ممکن است اغلب با افرادی روبرو شوید که به انگلیسی یا فرانسوی صحبت می‌کنند، علی‌رغم اینکه زبان رسمی این کشور عربی می باشد.

    با وجود جنگ داخلی خونینی که حدود ۱۵ سال به طول انجامید (۱۹۷۵-۱۹۹۰) و جنگ اخیر این کشور با اسرائیل (۲۰۰۶)، زیرساخت ها و چشم انداز اقتصادی و فرهنگی بیروت به سرعت در حال تغییر و تحول است؛ همین امر بیروت را به یک محیط تجاری با قابلیت رقابت با غول های اقتصادی منطقه و از شهرهای مهم خاورمیانه تبدیل می کند.

    بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی بیروت مربوط به بخش بانکداری و مالی است. بیروت از یک منطقه بانکی آزاد بهره می برد که برای مبادله آزاد ارز ایجاد شده است و پوند لبنان را تبدیل به یک ارز فوق العاده انعطاف پذیر می کند. دومین مؤلفه بزرگ در تولید ناخالص داخلی، صنعت گردشگری است. موقعیت عالی بیروت در شبه جزیره ای واقع در دریای مدیترانه، این شهر را به یک مقصد مهم برای گردشگران جهان عرب، اروپایی ها و مردم سراسر جهان تبدیل می کند.

    لبنان توافقنامه تجارت آزاد با ایالات متحده ندارد و در عوض، چندین قرارداد تجاری با دیگر کشورهای عربی دارد و موقعیت این کشور در دریای مدیترانه، امکان دسترسی سریع به بازار های تجارت دریایی با آفریقای شمالی و اروپای جنوبی را به این کشور می دهد. با این حال به دلیل اینکه سرعت اینترنت در این شهر بسیار پایین است و از طرفی هزینه زندگی و قیمت زمین و مسکن در این شهر از تمام نقاط منطقه بیشتر است، احتمالا هنگام شروع یک تجارت جدید در این شهر با مشکلات فراوانی رو به رو خواهید شد. به خصوص اگر قصد راه اندازی سرویس فناوری مبتنی بر اینترنت را داشته باشید و یا کسب و کار مد نظر شما نیازمند مقدار زیادی زمین باشد.

    ریاض، عربستان سعودی

    ریاض به عنوان پایتخت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان و از دیگر شهرهای مهم خاورمیانه، یک غول اقتصادی و مرفه ترین شهر در عربستان سعودی است. با متوسط ​​تولید ناخالص داخلی در حدود ۳۲ هزار دلار، این شهر یک انتخاب عالی برای تجارت در خاورمیانه است.

    اقتصاد عربستان سعودی بیشتر مبتنی بر صنعت نفت است و این امر با توجه به اینکه این کشور دارای بزرگترین ذخایر نفتی در کل جهان می باشد، دور از انتظار نیست و حدود ۵۵ درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی از طریق همین صنعت تامین می شود. به علاوه عربستان سعودی یکی از اعضای اصلی اوپک می باشد. شهر ریاض نیز درست مانند بقیه شهر های عربستان سعودی اقدامات بسیاری در جهت رونق ساخت و ساز و افزایش صنایع سنگین انجام داده است. از لحاظ تجاری، پادشاهی عربستان به دلیل کمبود زمین های قابل کشت و ضعف صنایع غیر نفتی، مقدار زیادی از محصولات و کالاهای مورد نیاز خود مانند منسوجات و ماشین آلات را از سایر کشور ها وارد می کند.

    ریاض قرارداد های تجاری بسیاری با چندین کشور از جمله ایالات متحده تنظیم کرده است. در واقع، عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده در خاورمیانه محسوب می شود. یکی از اشکالات عمده تجارت در ریاض، بسته به نوع کسب و کار، فقدان بنادر دریایی یا دسترسی به اقیانوس می باشد، زیرا این شهر توسط خشکی محصور شده است. با این حال، امکان دسترسی نسبتا سریع به شهر جده در غرب کشور و در حاشیه دریای سرخ و دمام واقع در خلیج فارس برای کسب و کار های مستقر در ریاض وجود دارد.

    شهرهای مهم خاورمیانه: مسقط، عمان

    کشور عمان در نوک شبه جزیره عربستان قرار دارد و پایتخت این کشور یعنی شهر مسقط مزایا و امکانات زیادی را برای کسب و کارهایی که به دنبال توسعه تجارت در خاورمیانه هستند، ارائه می دهد. با این حال، این شهر معایب خاص خود را نیز در رابطه با راه اندازی کسب و کار های جدید دارد. اقتصاد عمان نیز مانند اغلب همسایگانش در خلیج فارس، بر پایه تولید و پالایش نفت و گاز طبیعی است. دومین صنعت بزرگ این کشور، تولید سیمان است. فعالیت تجاری اصلی مسقط از دیگر شهرهای مهم خاورمیانه، از ابتدای تاریخ این کشور تا کنون، تجارت بوده است و اهمیت نفت در تجارت جهانی، موجب شده است فرآوری و صادرات نفت به یک تجارت بسیار سود آور در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

    مسقط بر خلاف سایر شهر های این فهرست، دسترسی مستقیم به دریای عرب دارد، به این معنی که مجبور نیست با تنگه هرمز در خلیج فارس، که در حال حاضر نقطه خفقان تجارت بین‌المللی است، سروکار داشته باشد. بندر اصلی مسقط، مینا سلطان قابوس، یک مرکز تجاری بزرگ است که خلیج فارس را به بازار های شبه قاره هند و شرق دور و جنوب شرق آسیا متصل می کند. متاسفانه، اهمیت روز افزون دبی برای اقتصاد جهانی، فرصت های تجاری موجود را از مسقط دور کرده است.

    مانند کشورهای همسایه، اتباع خارجی مجاز به داشتن مالکیت بیش از ۴۹ درصد از شرکت های مستقر در عمان نیستند. در واقع، بدون مجوزهای خاص، تقریبا غیر ممکن است که بتوانید به عنوان یک شخص غیر عمانی، یک کسب و کار جدید در عمان و مسقط راه اندازی کنید. با این حال، گاهی اوقات استثنا هایی نیز وجود دارد که با اخذ مجوز ویژه از شورای وزیران، مالکیت ۱۰۰ درصدی کسب و کار به یک شخص غیر تبعه عمان تعلق می گیرد. این استثناها در نتیجه یک توافق تجاری است که دولت عمان با ایالات متحده منعقد کرده است و طبق این قرارداد سرمایه گذاران و کارآفرینان آمریکایی در هنگام ایجاد یک کسب و کار در این کشور، از یک سری مزایای ترجیحی جزئی بهره مند می شوند.

    جده، عربستان سعودی

    شهر ساحلی جده از دیگر شهرهای مهم خاورمیانه در عربستان سعودی دروازه پادشاهی سعودی به سمت دریای سرخ و بازار های جهانی می باشد. اهمیت استراتژیک و اقتصادی جده برای عربستان سعودی با افزایش سرمایه گذاری در این شهر از طرف دولت سعودی برای توسعه بندری جدید تر و تبدیل شهر به یک مرکز تجاری منطقه ای قدرتمندتر که می تواند با تجارت برجسته خلیج فارس رقابت کند، مشهود است. همچنین با توجه به ساخت برج کینگدام که پس از تکمیل شدن، بزرگترین ساختمان جهان خواهد بود و طراحی کینگدام سیتی که یک پروژه ساختمانی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می باشد و در شمال این شهر ساخته خواهد شد، نیز می توان به اهمیت این شهر در تجارت جهانی عربستان پی برد.

    همچنین مقر Big 5 Saudi نیز در این شهر قرار دارد که گردهمایی سالانه شرکت‌ های ساخت و ساز سعودی و بین‌المللی برای جمع‌آوری و تبادل ایده و تجارت می باشد. بسیاری از رویدادهای مشابه دیگری نیز مانند منطقه بتن و کارگاه LEED (استاندارد پیشرو در انرژی و طراحی زیست محیطی) وجود دارد که بر روی سرمایه ‌گذاری ‌های “سبز تر” و دوستدار محیط زیست متمرکز است.

    به دلیل نزدیکی جده به مکه و مدینه که به ترتیب اولین و دومین شهر مقدس جهان اسلام هستند، بسیاری از زائران شرکت کننده در مراسم حج و زیارت کعبه که همه مسلمانان دارای توانایی مالی باید حداقل یک بار در آن شرکت کنند، در مسیر خود ابتدا از جده عبور می کنند که این خود یک منبع درآمد جداگانه برای جده محسوب می شود. جده علاوه بر بهره مندی از تمامی امکانات و مزایای در نظر گرفته شده برای ریاض، از مزیت دسترسی به دریای سرخ و محصور نبودن در خشکی نیز بهره می برد و چنین مزایایی سبب شده تا به یکی از شهرهای مهم خاورمیانه تبدیل شود.

    شهرهای مهم خاورمیانه
    شهرهای مهم خاورمیانه

    منامه از شهرهای مهم خاورمیانه، بحرین

    کشور کوچک و جزیره ای بحرین که در خلیج فارس قرار دارد، به عنوان یکی دیگر از ذینفعان رونق تجارت نفت خلیج فارس شناخته می شود. در واقع، بحرین اولین کشور عربی واقع در حاشیه خلیج فارس بود که در آن نفت کشف شد. این کشور تنها از طریق زمینی و بزرگراه سیا ملک فهد به عربستان سعودی متصل است.

    منامه، پایتخت بحرین، یکی دیگر از گزینه های ایده آل برای تجارت در خاورمیانه است. این کشور، حقوق مالکیت گسترده‌ تری را نسبت به سایر کشور های منطقه ارائه می دهد و به اتباع خارجی اجازه می دهد بدون هیچ استثنایی مالک ۱۰۰ درصد کسب و کار خود باشند. با این حال افراد غیر بومی نمی توانند زمین یا دارایی خاصی به نام خود داشته باشند مگر در مناطق خاص تعیین شده توسط دولت بحرین. منامه یکی از این مناطق است و شما به عنوان یک تبعه خارجی می توانید به راحتی املاک و مستقلات موجود در این منطقه را به نام خودتان خریداری نمایید.

    این‌ موارد منامه را به یکی از مکان های ایده آل برای تجارت در خاورمیانه تبدیل کرده است. چرا که شما می توانید بدون نیاز به یک شریک تجاری اهل بحرین اقدام به راه اندازی یک تجارت مستقل کنید. بحرین در حال حاضر با ایالات متحده و اکثر کشورهای جهان و به ویژه کشور های آسیایی، یک قرارداد تجاری دارد.

    عقبه، اردن

    شهر عقبه که تنها بندر کشور اردن است، موقعیت خاصی دارد و فرصت های منحصر به فردی را در اختیار تجاری که به تجارت در این شهر می پردازند، قرار می دهد. عقبه در یک منطقه ویژه اقتصادی قرار گرفته است، به این معنی که هدف آن ارتقاء مشارکت بازار اردن و توسعه اقتصاد اردن است. در نتیجه، رشد اقتصاد عقبه کمی بالاتر از میانگین کشور در سال می باشد. از آنجایی که این شهر تنها بندر اردن می باشد، اساسا تمام صادرات کشور از طریق این شهر انجام می شود.

    اصلی ترین مولفه های اقتصادی شهر عقبه گردشگری، حمل و نقل و تولید ماشین آلات سنگین می باشد. سرمایه‌گذاران علاقه خاصی به سرمایه گذاری در عقبه دارند و در ساخت استراحتگاه “سرایا عقبه” که پس از تکمیل یک استراحتگاه لوکس و با مساحت بسیار زیاد خواهد بود و بسیاری دیگر از امکانات و جاذبه های گردشگری که برای گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است، مشارکت می کنند. صنعت حمل و نقل دریایی بحرین از طریق خلیج عقبه که کشور های مصر، اسرائیل، فلسطین، اردن و عربستان سعودی را از هم جدا می‌کند، صورت می گیرد. در واقع، عقبه به دلیل نزدیکی به کانال سوئز، می‌تواند مکان مناسبی برای تجارت هایی باشد که بازارهای آفریقا، آسیا یا اروپا را هدف قرار داده اند.

    همان مزایا و محدودیت هایی که در عمان (اردن) وجود دارد، در عقبه نیز وجود دارد، اما به دلیل وضعیت منطقه ویژه اقتصادی که عقبه از آن برخوردار است، هیچ گونه مالیات و عوارضی برای کالاهای صادراتی وجود ندارد. با این حال، عقبه در یک منطقه صنعتی واجد شرایط قرار ندارد و علیرغم نزدیکی به اسرائیل از طریق خلیج عقبه، از روابط تجاری بین ایالات متحده و اسرائیل سودی نمی برد. عقبه یک منطقه معاف از تعرفه های گمرکی با نرخ ثابت ۵ درصد معافیت مالیاتی برای کل سود خالص حاصل از تجارت است.

    یکی دیگر از مزایای شگفت‌ انگیز تجارت در شهر عقبه از شهرهای مهم خاورمیانه، عدم محدودیت سهام داران خارجی در ورود به بخش‌های خاص به ویژه گردشگری، خرده‌فروشی و سایر خدمات تجاری است، به این معنی که اتباع خارجی‌ می‌توانند بدون نیاز به یک شریک اردنی، مالک ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری تجاری خود باشند. علاوه بر آن، هیچ محدودیتی برای بازگشت سود وجود ندارد. اگر به دنبال مکانی برای تجارت در خاورمیانه هستید، عقبه به معنای واقعی کلمه، یک انتخاب عالی و ایده آل است.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *