خدمات لجستیک در تجارت بین الملل چگونه است؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

لجستیک در تجارت بین الملل

آنچه در این مقاله میخوانید

لجستیک در بازرگانی و کارآمد بودن این حوزه از مهم ترین استراتژی ها در بهبود کسب و کار، کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده همچنین افزایش بهره وری در زمان است. از این رو، اهمیت لجستیک بر کسی پوشیده نیست. امروزه، با توجه به رشد جمعیت و تقاضا، بازارهای فروش کالا و مراکز عرضه خدمات رونق بیشتری گرفتند. اینجاست که توزیع کالاها از مرحله تولید تا ارسال به دست مشتری، معنای مهم تری پیدا می کند و به یکی از شاخص های مهم در شکوفایی اقتصادی کشورها تبدیل می شود. در این روند، فعالیت های مربوط به لجستیک در امور بازرگانی، لجستیک در تجارت بین الملل و لجستیک حمل و نقل اهمیت پیدا می کنند.

فعالیت های لجستیکی بر میزان کارایی، سود و هزینه های مربوطه، نرخ تروم و سایر ویژگی های اقتصادی تاثیرگذارند. این مقاله از سمت گروه تجاری ققنوس تدوین شده است تا پاسخگوی تمامی سوالات شما در رابطه با لجستیک و لجستیک در تجارت بین الملل باشد.

معرفی انواع لجستیک در تجارت بین الملل

لجستیک در تجارت بین الملل (مدیریت زنجیره جهانی تدارکات) اهمیت ویژه­‌ای دارد. پیاده سازی لجستیک در تجارت بین الملل باید به گونه ای باشد که بتواند شرایطی مناسب را برای توسعه اقتصادی و انجام تجارت با انواع کشورها ایجاد کند. در میزان هزینه های انجام شده برای لجستیک در تجارت بین الملل (مدیریت زنجیره جهانی تدارکات) سه عامل مهم وجود دارد:

  • توسعه فعالیت های مربوط به امور اقتصادی و تجاری در کشورها و تجارت های بین المللی
  • کارایی مربوط به سامانه های لجستیکی، هر چه بیشتر باشد، هزینه آن ها کمتر است.
  • در کشورهایی که توسعه یافته‌اند، تولیدات به سوی خدمات و تجارت حرکت می کنند. در این کشورها، وظیفۀ مربوط به تولید کالاها با فناوری های متوسط و اندک به کشورهایی با نیروی کار و منابع ارزان سپرده می شود.

بنابراین با توجه به تعریف نقش لجستیک در بازرگانی و همچنین اطلاعات موجود از لجستیک در تجارت بین الملل، لجستیک را می توان به دو دستۀ خرد و کلان تقسیم کرد:

  • لجستیک کلان: هر گونه فرایند لجستیکی در حوزه های فراسازمانی را لجستیک کلان می گویند که لجستیک در تجارت بین الملل و لجستیک در بازرگانی در این دسته قرار دارند. هر گونه از تبادلات مرزی و عملیات مربوط به امور گمرکی به لجستیک در تجارت بین الملل مربوط است.
  • لجستیک خرد: فعالیت های درون بنگاهی و بین بنگاهی را لجستیک خرد می گویند. فعالیت هایی که بین شرکت ها و کارخانه ها صورت می گیرد از این لجستیک هستند.

تعریف لجستیک در بازرگانی

از اهداف اصلی لجستیک در بازرگانی می توان به سرویس دهی و همچنین رضایت مندی هر چه بیشتر از سوی مشتریان اشاره کرد که می‌تواند به نظارت بر امور تولید و توزیع، از همان مراحل اولیۀ تولید و خدمت رسانی به مشتریان، بیانجامد. هزینه های مربوط به لجستیک حمل و نقل در افزایش و کاهش قیمت های تمام شده تاثیرگذارند. در حال حاضر، رضایت مندی در دیگر موارد، ا زجمله تسریع در تحویل کالا ، سالم ماندن کالا و خدمات رضایت بخش، از وظایف مهم لجستیک در بازرگانی و لجستیک در تجارت بین الملل هستند که می توانند سبب افزایش رضایت مندی مشتریان شرکت حمل و نقل شود. از دلایل جذابیت لجستیک در بازرگانی می توان به وجود سیستم هایی برای بهینه سازی تولید اشاره کرد که موجب مصرف بهینۀ منابع در امور صادرات و واردات می شود.

لجستیک در بازرگانی
لجستیک در بازرگانی

تاریخچه پیدایش لجستیک در تجارت بین الملل

برای آشنایی بهتر با لجستیک در تجارت بین الملل و همچنین سایر شاخه های لجستیک با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا با تاریخچه لجستیک نیز آشنا شوید. Logistikos را در یونان باستان حسابگری معنا می کردند که در حوزه های مربوط به امور اداری و تدارکات مربوط به ارتش از آن استفاده می کردند؛ بنابراین، مبنای لجستیک بر علوم نظامی مبتنی است. در علوم نظامی، لجستیک با ارائه مهارت ها و تخصص های غیر رزمی برای اشخاصی که در جنگ شرکت نمی کردند کمک می کرد تا افراد چالاک تر و پرانرژی تر در وظایف جنگ آوری شرکت نمایند و دسته سوم که لجستیک هستند به آنها کمک می کنند تا سرعت و کارایی به طور تخصصی افزایش یابد.

امروزه، با ورود انسان به عصر اطلاعات و ارتباطات همچنین پیشرفت فناوری، نرم افزارهایی برای مدیریت فرایندهای مختلف در کسب و کار پدید آمدند که یکی از آن ها نرم افزار مخصوص سامانه لجستیک است که به صورت های مختلف از جمله لجستیک حمل و نقل، بازرگانی و لجستیک در تجارت بین الملل کمک حال تجار و بازرگانان شده است.

نقش لجستیک در زنجیره تامین چیست؟

لجستیک در بازرگانی یکی از بخش‌های مهم زنجیره تامین است. لجستیک در شرکت ها به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی زنجیره تامین برای مدیریت بهتر، هماهنگی و نظارت درنظر گرفته می شود. مدیریت زنجیره تامین شبکه‌ای بین شرکت ها، تامین‌کنندگان و مشتریان می باشد که تمامی تراکنش ‌ها را شامل می‌شود. این شبکه  از مردم، فعالیت‌ ها، فناوری، منابع و اطلاعات تشکیل شده است. تیم‌هایی که در این شبکه‌ کار می‌کند، تیم‌های فروش، منبع، فرایند، تولید، لجستیک حمل و نقل و خدمات مشتریان هستند.

وقتی از لجستیک در بازرگانی سخن به میان می آید، در حقیقت، به مدیریت جریان کالاها و یا خدمات از همان ابتدا تا زمان مصرف اشاره می شود. لجستیک مواد و مواردی از قبیل جمع آوری جریان اطلاعاتی، کنترل مواد، تولید، امور مربوط به بسته بندی، کنترل موجودی همچنین انتقال و انبارداری را دربر می گیرد. لجستیک در بازرگانی به توزیع محصول می پردازد و زنجیره تامین تولید و تدارکات را شامل می شود.

همچنین لجستیک در مدیریت زنجیره تامین بهینه سازی را به همراه دارد و لجستیک کارآمد درحوزه بازرگانی و لجستیک در تجارت بین الملل می تواند حداکثر رقابت، سودآوری در شرکت ها، سودآوری در کل ساختارهای مربوط به زنجیره های تامین را به همراه داشته باشد. همچنین لجستیک به بخشی مهم از مدیریت زنجیره تامین تبدیل می شود و می تواند موجود بودن کالا را تضمین نماید.

مدیریت زنجیره تامین شامل چه مواردی میشود؟

لجستیک در بازرگانی و همینطور لجستیک در تجارت بین الملل نیازمند مدیریت فرایندهای مربوط به زنجیره تامین در اکثر کسب و کارها می باشد. شرکت ها برای نیل به موفقیت و کسب رضایت مشتریان، به مدیریت زنجیره تامین نیازی مبرم دارند. فرایند مربوط به زنجیره تامین می تواند هر گونه خدمت رسانی به مشتریان بهبود و ارتقا دهد. مشتریان همیشه در طلب این هستند که محصولات را درست و به موقع دریافت کنند. همچنین، دسته بندی و مقدار محصولات نیز حائز اهمیت است. لجستیک حمل و نقل از این بابت مهم اسن زیرا تمامی مشتریان به زمان و مکان تحویل محصولات حساسند؛ یعنی تمام مشتریان انتظار دارند تا محصولات را در مکانی معین و در زمان به موقع دریافت نمایند.

مدیریت زنجیره تامین به واسطۀ لجستیک حمل و نقل هزینه های عملیاتی را می تواند کمتر کند. بخشی از هزینه های عملیاتی به خرید، تولید و هزینه کل زنجیره تامین مربوطند. فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات برای کاستن هر چه بیشتر این هزینه ها به این فرایند نیازی مبرم دارند. از طرفی، لجستیک در بازرگانی، لجستیک در تجارت بین الملل و همچینین لجستیک حمل و نقل  هر سه می توانند در زنجیره تامین جریان نقدی، دارایی های ثابت و سود شرکت ها را افزایش دهند.

تعریف لجستیک در حمل و نقل

سامانه های حمل و نقل مولفه ای از عملیات کلی لجستیک هستند. به عبارتی دیگر، لجستیک حمل و نقل شامل تامین مواد و کالاهای مورد نیاز برای تولید، حمل و نقل این کالاها تا کارخانه ها، فرایند انبارداری و همچنین نقل و انتقالات کالاها و تحویلشان به کاربران نهایی است. البته، این زنجیره از فعالیت های مربوط به لجستیک، تنها مربوط به امور حمل و نقل می باشد. درحقیقت، لجستیک حمل و نقل معطوف به جابه جایی کالاها و یا خدمات از مکانی به مکانی دیگر می باشد.

با بهینه سازی فرایندهای حمل و نقل، هزینه ها با کاهش همراه می شوند و در نهایت سرعت عملیات نیز بالاتر می روند؛ همچنین کیفیت خدمات مربوط به حمل و نقل و توزیع بیشتر می شود و در نهایت رضایت مشتریان بالاتر می روند. همه این موارد در لجستیک حمل و نقل به افزایش سودآوری شرکت ها می انجامند. بنابراین، وجود فناوری های جدید از عوامل اصلی در بهبود و بهینه سازی لجستیک در بازرگانی هستند. بهره مندی از این فناوری ها و انعطاف پذیری مدیران در سامانه های لجستیک حمل و نقل و بازرگانی در مقابل این تغییرات از اهمیتی ویژه برخوردار است.

لجستیک در انبارداری چگونه است؟

سامانه مربوط به انبار از زیر مجموعه های سیستم های مربوط به لجستیک در بازرگانی است و وظیفه آن کنترل گردش محصولات از همان زمان تقاضا تا زمان تحویل است. همچنین با سایر سامانه ها ازجمله دارایی ثابت، حسابداری، تامین، فروش، تولید و غیره ارتباطی دوجانبه دارد. مدیریت لجستیک در بازرگانی درحقیقت یکی از مدرن ترین و جدیدترین فرایندها در حوزه انبارداری است. همانطور که می دانید، انبارداری و نگهداری و ذخیرۀ محصولات از مهم ترین بخش های تامین کالا به شمار می روند.

با بالا رفتن سهم فروشگاه های زنجیره ای در بازارها، حضور در چنین فروشگاه هایی برای تولیدکنندکان بیش از پیش مهم تر شده است. بنابراین، با تغییر ساختار سنتی فروشگاه ها عملیات انبارداری دشوارتر و پیچیده تر شدند. و این امر باعث شد تا شبکه لجستیک و توزیع و به بیانی دیگر انبارداری و همین طور لجستیک در بازرگانی و لجستیک در تجارت بین الملل به فرایندی مهم و اصلی تبدیل شدند. برنامه ریزی لجستیک بر سه محور حمل و نقل، موجودی و انبارداری مبتنی است و نیازمند عملیات تخصصی است تا هزینه ها را تا حد امکان کاهش دهد.

تفاوت لجستیک و حمل و نقل در چیست؟

همان ابتدای امر این نکته را بیان می کنیم که حمل و نقل یکی از بخش های لجستیک در بازرگانی به شمار می رود، در حالی که افراد زیادی لجستیک و حمل و نقل را با همدیگر اشتباه می گیرند. برای پی بردن به اهمیت تفاوت بین حمل و نقل و لجستیک، باید بدانیم که ۶۲ درصد از هزینه های موجود در لجستیک به حمل و نقل مربوط است. در حال حاضر، در کشور ایران تاثیرگذاری هزینه های مربوط به حمل و نقل بر قیمت کالاها را تقریبا ۱۲ درصد تخمین می زنند، البته این در حالی است که هزینه های واقعی و انجام شده در حمل و نقل به کمتر از ۴ درصد می رسد.

بنابراین، این امر باعث می شود تا شرکت های بزرگ به دنبال کاهش هر چه بیشتر این هزینه ها و افزایش سود خودشان باشند. برای نیل به این اهداف و کاهش هزینه ها در امور مربوط به لجستیک حمل و نقل، بهترین کار استفاده از نرم افزارهای لجستیکی است.

لجستیک حمل و نقل
لجستیک حمل و نقل

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی نوعی رسید است که به تنهایی به‌عنوان سند با قابلیتی برای معامله و یا سندی برای مالکیت محصول به حساب نمی آید. صاحب محصول می تواند پس از دریافت بارنامه به شرکت هوایی مربوط مراجعه کند و حواله مربوط به تحویل محصول را دریافت نماید. لجستیک حمل و نقل هوایی در حقیقت، به معنای انتقال بار از طریق وسایل نقلیه هوایی است. در این نوع از لجستیک بازرگانی، از آنجایی که با هواپیماها و فرودگاه ها سروکار داریم، برای هماهنگی تخلیه و یا بارگیری محصولات به بارنامه نیز نیاز داریم. بهتر است بدانید که در بارنامه تاریخ و شماره پرواز با مهر شرکت هواپیمایی مهم است. هر بارنامه دارای ۱۲ نسخه است که ۳ نسخه مهم هستند:

  1. نسخه اصلی اول به شرکت حمل کننده و یا صادر کننده (For Carrier) مربوط است.
  2. نسخه اصلی دوم به گیرنده کالا (For Consignee) مربوط است.
  3. نسخه اصلی سوم برای فرستنده کالا اهمیت دارد.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه دریافت بارنامه در بخش لجستیک حمل و نقل، می توانید با مشاورین ما در گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید.

خدمات لجستیک در تجارت بین الملل چیست؟

بین تولید کالا تا مرحله نهایی و تحویل آن به مشتری ها مراحل متعددی وجود دارد. در وهله اول، محصولات را به انبار ارسال کرده و در آنجا منتظر سفارش می مانید. در مرحله بعدی، برای تحویل محصولات به خرده فروشان باید وسایل حمل و نقل مناسبی را بیابید که در اینجا لجستیک حمل و نقل اهمیت پیدا می کند. خرده فروشان نیز کالاها را به مشتریان عرضه می کنند. همان طور که می دانید، لجستیک حمل و نقل امری دشوار است و عوامل متعددی بر آن تاثیرگذارند. از طرف دیگر، نامطلوب بودن شرایط آب و هوایی نیز بر روند حمل و نقل تاثیری منفی دارد که می تواند ضررهای زیادی را به شرکت وارد کند. یکی از اهداف اصلی خدمات لجستیک حمل و نقل، نظارت بر تمامی این امور است. همچنین لجستیک حمل و نقل روند ارسال محصول را تسهیل می دهند.

با رشد و توسعه تجارت، تجار و بازرگانان برای انجام معلاملاتشان با دشواری های بیشتری در حوزه لجستیک در بازرگانی و لجستیک در تجارت بین الملل مواجه می شوند. دقیقا، اینجاست که ارائه دهندگان لجستیک به کمکشان می آیند. این افراد باید بسیار مجرب و آموزش دیده باشند و در امور مربوط به حمل و نقل تخصص کافی داشته باشند. بنابراین، پیشنهاد می کنیم از خدمات لجستیک حمل و نقل و حمل بار گروه تجاری ققنوس استفاده کنید.

جمع بندی

لجستیک در تجارت بین الملل اهمیت بسیاری برای فعالان عرصه های تجاری و بازرگانی دارد. در اواخر قرن نوزدهم حوزه حمل و نقل بسیار گسترده تر شد و زمینه را برای توسعۀ مباحث لجستیک فراهم کرد و باعث مطرح شدن لجستیک در تجارت بین الملل شد. ارائه دهندگان خدمات لجستیک در بازرگانی و تجارت بین الملل سعی بر آن دارند تا همه خدمات و فعالیت های مرتبط با لجستیک را بهبود ببخشند که این کار نیاز به تلاش، مدیریت زمان و سازماندهی دارد.

توصیه ما به شما این است که برای رونق هرچه بیشتر تجارتتان شرکت ارائه دهنده مناسبی را در حوزه لجستیک پیدا کنید. در این راستا برای به کارگیری بهتر از لجستیک در بازرگانی و همچنین به کارگیری لجستیک در تجارت بین الملل توجه شما را به خدمات بینظیر گروه تجاری ققنوس جلب می‌کنیم. این شرکت از فعالان با سابقه در حوزه ترخیص کالا و حمل و نقل بین المللی می باشد.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *