مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت / ۰ تا ۱۰۰ مراحل دریافت گواهی بهداشت

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت

آنچه در این مقاله میخوانید

  • بازرگانان برای واردات و صادرات کالا، باید گواهی‌های گوناگونی از سازمان‌های مختلف تهیه کنند تا محصول وارداتی از نظر کیفیت و استاندارد مورد تأیید گردد. گواهی بهداشت یکی از این مدارک ضروری جهت صادرات و واردات اقلام غذایی و آرایشی است که با بررسی و نمونه برداری از کالای مدنظر صادر می‌گردد. شما باید برای تجارت مواد غذایی و آرایشی با ارائه مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت، آن را تهیه کنید. زیرا از آنجا که این محصولات بر بهداشت و سلامت افراد جامعه تاثیرگذارند، و در صورت عدم تایید ممکن است تهدیدی برای سلامت مردم به شمار روند؛ حتما باید گواهی بهداشت جهت استانداردهای لازم از نظر سلامت را دریافت کنند.

    در این مقاله، مطالبی در مورد اخذ و مراحل دریافت گواهی بهداشت و تاثیر آن در فرآیند ترخیص کالا بیان خواهیم کرد. پس با گروه تجاری ققنوس همراه شوید تا با مواردی که باید در ارتباط با گواهی بهداشت رعایت کنید آشنا شوید.

    لیست مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت

    گواهی بهداشت محموله، عبارت است از سندی که تایید می‌کند کالای وارداتی شما از ایمنی و سلامت کافی برخوردار است و مصرف آن آسیبی برای افراد جامعه ندارد. از این رو دریافت گواهی بهداشت معمولا برای مواد غذایی، آرایشی و دارویی توصیه می‌گردد. شما باید برای اخذ این گواهی مدارکی را به مراجع مربوطه تحویل دهید تا بتوانید مراحل دریافت گواهی بهداشت را طی و تاییدیه‌های لازم را دریافت کنید. در جدول زیر مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت را آورده‌ایم:

    مدارک لازمتوضیحات
    درخواست کتبیابتدا شما باید یک درخواست کتبی جهت صدور گواهی بهداشت محموله به وزارت بهداشت بدهید. این درخواست را می‌توانید یا برای یک محموله یا برای اخذ گواهی بهداشت بلند مدت ارائه نمایید.
    تعهدنامه عدم استفاده از مواد اولیه وارداتیبا استفاده از ارز حمایتی در تولید محصول، تعهدنامه‌ای مبنی بر تایید عدم استفاده از مواد اولیه وارداتی ارائه دهید.
    اسناد مرتبط با کالاشما باید پس از صادرات، اسنادی که به کالا مربوط است شامل نام فرآورده، مقدار، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، سری ساخت و نام تجاری (در صورت وجود) را برای هر محموله ارائه دهید.
    تصویر پروانه بهداشتی تولیددارای (ساخت، صادرات، تولید قراردادی، شناسه نظارت و …) معتبر.
    لیست محصولات با مشخصات خواسته شدهلیستی شامل تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، سری ساخت، شماره و تاریخ فاکتور، نام فرآورده، وزن، نام تجاری (مطابق با پروانه بهداشتی صادره) یا Packing List. لازم است. که باید برای هر محموله صادراتی ارائه شوند و از مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت با دوام است.
    تکمیل یکی از فرم های مربوطهبا توجه به نوع درخواست (محموله‌ای یا مدت دار) باید فرم مربوطه پر شود.

    اگر متقاضی صادرات، شرکت‌های بازرگانی هستند، باید طی مراحل دریافت گواهی بهداشت کلیه مدارک لازم به همراه یک معرفی‌ نامه از سوی شرکت تولیدکننده، تنظیم شده در سربرگ شرکت همراه با مهر و امضای مدیرعامل جهت دریافت مجوز بهداشت ارائه گردد.

    مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت
    مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت

     گواهی های بهداشت مورد قبول وزارت بهداشت کدامند؟

    بطور کلی دو نوع گواهی بهداشت توسط وزارت بهداشت ایران مورد قبول است:

    1. گواهی بهداشت بر اساس هر محموله وارداتی
    2. گواهی بهداشت به صورت زماندار (یکساله)

    در کنار مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت با استفاده از روش اول، شماره بچ (Batch No)، تاریخ تولید و انقضاء محصول باید در گواهی بهداشت قید شوند. توجه کنید که این نوع گواهی بهداشت فقط برای همان محموله وارداتی معتبر خواهد بود.

    در مراحل دریافت گواهی بهداشت، سفارت ایران در کشور مبدأ هم باید آن گواهی را تایید نماید. از آنجا که فرآورده‌‌های غذایی و آشامیدنی اهمیت زیادی در حفظ سلامت مصرف کنندگان دارند، جهت صدور مجوزهای ورود و ترخیص مواد اولیه آنها، اخذ مجوز بهداشتی ضروری است.

    مجوز ورود (گشایش) یا پروفرما، به این معناست که واردات کالا مورد تایید واقع شده است و این مورد در یک پیش فاکتور (Invoice) اظهار می‌گردد. در حقیقت، مجوز ورود مرحله اولیه برای واردات کالای مورد نظر به کشور و از مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت می‌باشد.

    کاربرد گواهی بهداشت در واردات و ترخیص کالا

    گواهی بهداشت یکی از مهمترین مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص مواد غذایی، آرایشی و دارویی از گمرک است. واردکنندگان این محصولات باید با طی مراحل دریافت گواهی بهداشت، جهت اخذ این مجوز از وزارت بهداشت اقدام کنند. به این ترتیب که با ارائه کلیه مدارک و اسناد مربوط به محصول به این سازمان مجوز را دریافت کنید. برای واردات برخی از کالاها هم ارائه یک نمونه از محصول به وزارت‌خانه ضروری می‌باشد. وزارت بهداشت بعد از بررسی سلامت و کیفیت این کالاها، و بررسی مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت، مجوز لازم جهت خدمات ترخیص کالا را صادر می‌کند.

    در حال حاضر قسمت اعظم لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، با استفاده از حمل و نقل بین المللی جاده‌ای از کشور ترکیه به ایران وارد می‌شود. این محموله‌ها تا زمانی که مجوز گواهی بهداشت را از وزارت بهداشت دریافت نکنند، امکان ترخیص از خروج از گمرک را نخواهند داشت. وظیفه تنظیم، بررسی اجرای واردات، ثبت و ترخیص گمرکی هر نوع مواد دارویی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به عهده سازمان غذا و دارو است. شما می‌توانید مراحل دریافت گواهی بهداشت را به کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس بسپارید.

    همچنین واردات و ترخیص محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، مواد غذایی، آشامیدنی، مکمل‌های غذایی و آرایشی و بهداشتی، برای نگهداری و بهره‌برداری باید با تکمیل مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت، کد  IRCرا از سازمان غذا و دارو دریافت کنند. زیرا این محصولات بدون اخذ کد IRC اجازه ترخیص، فروش و یا تولید در ایران را نخواهند داشت. کاربرد این کد برای این است که مصرف کنندگان، جهت استفاده از این محصولات می‌توانند با درج کردن این کد در سامانه غذا و دارو، تمام اطلاعات، فواید کالا و شرکت تولیدکننده آن را مشاهده نمایند.

    مدارک لازم برای صدور گواهی فروش آزاد

    با انجام مراحل دریافت گواهی بهداشت، لازم است وارد کننده گواهی فروش آزاد را نیز دریافت کند. برای این منظور باید مدارک زیر را تهیه کنید:

    • ارائه یک درخواست از سوی تولید کننده: چنانچه متقاضی یک شرکت بازرگانی باشد، باید معرفی‌نامه‌ای از طرف تولید کننده در سربرگ شرکت که به مهر و امضاء مدیرعامل رسیده باشد،  ارائه گردد.
    • تصویر پروانه بهداشتی تولید: مانند مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت، این مورد نیز با اطلاعاتی مانند (ساخت، تولید قراردادی، صادرات، شناسه نظارت و …) که نام و علامت تجاری در آن درج باشد، لازم است.
    • دستورالعمل اجرایی برای صادرکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی ضروری است تا صدور و انجام مراحل دریافت گواهی بهداشت و گواهی فروش آزاد ممکن گردد.
    مراحل دریافت گواهی بهداشت
    مراحل دریافت گواهی بهداشت

    کدام کالاها به گواهی بهداشت نیاز دارند؟

    بطور کلی باید بگوییم کلیه کالاهایی که با سلامت جامعه و انسان‌ها در ارتباط هستند، جهت ترخیص به دریافت گواهی بهداشت نیازمندند. این محصولات شامل دسته بندی‌های زیر است که باید با تهیه مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت، برایشان این مجوز اخذ شود:

    • واردات مواد اولیه غذایی و آشامیدنی
    • مواد اولیه مورد استفاده کارخانجات تولیدی
    • واردات مواد آرایشی و بهداشتی و حتی مواد پلاستیکی که برای تولید آنها استفاده می‌شود.
    • تمامی داروها و اقلام پزشکی
    • محصولات پتروشیمی که جهت تولید ظروف و لیوان و بسته بندی مواد غذایی به کار می‌روند.
    • موادی مانند پلی اتیلن که جهت تولید لوله‌های آب و شلنگ‌ها به کار می‌رود.

     کلیه اقلام فوق جهت ترخیص به دریافت مجوز بهداشت نیاز دارند. اگر هرگونه مشکلی در انجام مراحل دریافت گواهی بهداشت و تهیه مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت داشتید، با کارشنان ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.

    همچنین با توجه به اینکه اقلام مشمول اخذ مجوز بهداشت ممکن است بسیار بیشتر از این موارد باشد، می‌توانید قبل از شروع واردات کالا با مشاوران با تجربه ما مشورت کنید. اینگونه با جزئیات بیشتری در مورد این اقلام آشنا می‌شوید و هنگام ترخیص کالا از گمرک به مشکل بر نمی‌خورید.

    جمع بندی

    با توجه به مطالب فوق دانستید که محصولات با پروانه ساخت معتبر، با ارائه این پروانه و مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت، در صورت تأیید شرایط بهداشتی آنها، موفق به اخذ گواهی بهداشت از اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی خواهند شد. با این وجود، در برخی موارد اگر لازم بود در مراحل دریافت گواهی بهداشت، از این محصولات نمونه ‌برداری نیز صورت می‌گیرد. محصولاتی هم به صورت سنتی تولید می‌‌گردند و پروانه بهداشتی ندارند، بعد از بازدید از محموله و تأیید آزمایشگاه، در صورت تکمیل مدارک مورد نیاز برای گواهی بهداشت، مجوز بهداشت برایشان صادر خواهد گردید.

    گروه تجاری ققنوس در خدمت شما عزیزان است تا در صورت نیاز به راهنمایی یا انجام مراحل دریافت گواهی بهداشت، به شما کمک کند. زیرا اگر این مراحل توسط افرد با تجربه و دارای آگاهی کامل انجام گیرد، سریعتر پیش خواهد رفت و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری می‌شود.

    گواهی بهداشت چیست؟

    مجوزی است که توسط سازمان غذا و دارو جهت اجازه واردات برخی کالاها صادر می‌شود. این گواهی تایید کننده دارا بودن استاندادرهای لازم جهت سلامت محصولات و عدم آسیب به مصرف کننده است.

    برای دریافت گواهی بهداشت چه مدارکی باید ارائه شود؟

    از مدارک ضروری برای دریافت مجوز بهداشت می‌توان به ارائه درخواست کتبی و رسمی اخذ گواهی بهداشت، ارائه تعهد نامه مبنی بر عدم استفاده از محصول تا قبل از اعلام نتیجه آزمایش، فاکتور خرید محموله تجاری، گواهی اصلی و کپی آزمایش، اسناد مرتبط با کالا، تصویر پروانه بهداشتی تولید، لیست محصولات با مشخصات خواسته شده و تکمیل یکی از فرم‌های مربوطه و…

    برای واردات چه کالاهایی باید گواهی بهداشت دریافت کنیم؟

    کلا هر کالایی که به سلامت جامعه و مردم مرتبط است مانند: مواد اولیه غذایی و آشامیدنی، مواد اولیه مورد استفاده کارخانجات تولیدی، مواد آرایشی و بهداشتی و مواد پلاستیکی بکار رفته برای تولید آنها، کلیه داروها و اقلام پزشکی، محصولات پتروشیمی مصرفی برای تولید ظروف و لیوان و بسته بندی مواد غذایی، پلی اتیلن بکار رفته جهت تولید لوله‌های آب و شلنگ‌ها و…

    گواهی بهداشت چه کاربردی در ترخیص محموله از گمرک دارد؟

    محصولاتی که مشمول دریافت گواهی بهداشت می‌باشند، اگر بدون این گواهی به گمرک وارد شوند، اجازه ترخیص نخواهند داشت. گواهی بهداشت، سلامت و مطابقت با استانداردهای لازم کالا را تایید می‌کند تا ترخیص انجام گیرد.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *