نحوه استعلام کارت بازرگانی / همه آنچه که باید بدانید (راهنمای ۱۴۰۲)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

نحوه استعلام کارت بازرگانی

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شما برای انجام فعالیت تجاری در هر عرصه‌ای، باید یک سری مجوزهایی را از مراجع ذیربط اخذ کنید، در غیر این صورت اجازه فعالیت تجاری ندارید یا اینکه فعالیت شما غیر قانونی تلقی و مشمول اجرای حقوق کیفری خواهید شد. یکی از مهمترین این مجوزها، که برای انجام تجارت در عرصه بین‌المللی ضروریست، کارت بازرگانی می‌باشد. صدور کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انجام می‌شود و شما باید توجه کنید که اعتبار این کارت موقت است و بعد از گذشت مدت اعتبار، حتما باید تمدید شود. از این رو آشنایی با نحوه استعلام کارت بازرگانی از کارهای مهمی است که تجار باید به خاطر داشته باشند. زریا این کارت باید در تاریخ‌های معینی تمدید شود و این کار، مستلزم استعلام وضعیت مالیاتی صاحب کارت بازرگانی است. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس به پیگیری وضعیت کارت بازرگانی و در کل استعلام کارت بازرگانی می‌پردازیم.

    نحوه استعلام کارت بازرگانی

    با صدور کارت بازرگانی برای افراد، آنها مجوز واردات و صادارت کالاهای مختلف را در سراسر دنیا دارند. طبق قوانین اداره بازرگانی که برای کارت‌های بازرگانی در نظر گرفته شده، اعتبار آنها دائمی نیست. افراد حقیقی یا حقوقی به شرطی که مقررات در نظر گرفته شده برای کارت را رعایت کنند و مشمول دعاوی کارت بازرگانی نباشند، می‌توانند در دوره‌های مختلف نسبت به پیگیری وضعیت کارت بازرگانی و استعلام آن اقدام کنند.

    وقتی شخص حقیقی یا حقوقی کارت بازرگانی را برای بار اول دریافت می‌کند، اعتبار آن یکساله است و بعد از یکسال، باید با نحوه استعلام کارت بازرگانی آشنا شده و در صورت نبود مشکل دعاوی کارت بازرگانی برایش، اجازه دارد کارت بازرگانی را تمدید مجدد کند. طبق قوانین مشخص شده اگر فرد بتواند سه دوره یکساله کارت بازرگانی خود را بدن مشکل تمدید کند، در دوره بعدی می‌تواند درخواست تمدید کارت بازرگانی با اعتبار سه ساله را بدهد.

    این موضوع و قانون در صدور کارت بازرگانی برای تمدید سه دوره پشت سر هم و سه ساله هم وجود دارد و افراد می‌توانند تمدید اعتبار کارت بازرگانی را با دوره پنج ساله درخواست کنند. نکته مهمی که باید بگوییم این است که شما باید برای تمدید آن با پیگیری وضعیت کارت بازرگانی از طریق پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی به بخش استعلام و تمدید کارت بازرگانی وارد شوید و استعلام کارت بازرگانی را به وسیله شماره ملی دارنده کارت انجام بدهید. نحوه استعلام کارت بازرگانی از طریق کد ملی بدین صورت است که ابتدا وارد قسمت استعلام اعتبار عضویت در سامانه استعلام کارت بازرگانی می‌شوید و مراحل را انجام می‌دهید.

    پیگیری وضعیت کارت بازرگانی
    پیگیری وضعیت کارت بازرگانی

    نحوه استعلام مالیاتی کارت‌های بازرگانی چگونه است؟

    طبق ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم که با موضوع صدور کارت بازرگانی و تمدید آن تعیین شده است، اشخاص حقیقی و حقوقی باید برای تمدید کارت بازرگانی خود، گواهینامه‌ای توسط اداره امور مالیاتی را به مراجع ذیربط جهت پرداختی منظم مالیات‌های خود ارائه نمایند.

    مهم‌ترین نکاتی که جهت اخذ و پیگیری وضعیت کارت بازرگانی باید رعایت شوند به شرح زیر است:

    • مودی مالیاتی برای صدور گواهی مالیاتی نباید هیچگونه بدهی در اداره مالیات داشته باشد؛ نه در پرونده مالیاتی مربوط به کارت بازرگانی و نه در هیچ کدام از پرونده‌های مالیاتی در هر موضوع دیگری که باشد. جهت آشنایی با نحوه استعلام کارت بازرگانی با کارشناسان گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.
    • طبق ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، صدور گواهی مالیاتی فقط با درخواست و استعلام اتاق بازرگانی ممکن است و متقاضیان ضمن صدور گواهی مالیاتی نمی‌توانند جهت صدور یا تمدید کارت بازرگانی به اداره مالیات درخواست بدهند.
    • از مهم‌ترین شروط صدور گواهی مالیاتی این است که روند ثبت‌نام در سامانه مالیاتی باید کامل باشد. از این رو متقاضی باید قبل از هرگونه اقدام برای صدور کارت بازرگانی یا تمدید آن، به سامانه مالیاتی مراجعه و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کند تا به وضعیت ۴۵ برسد.
    • با صدور گواهی مالیاتی، متقاضی باید از طریق سایت اتاق بازرگانی به کارتابل خود مراجعه و کلیه مشخصات خود را کاملا تکمیل کند. سپس جهت پیگیری وضعیت کارت بازرگانی خود روی گزینه «نمایش اطلاعات مالیات» کلیک نماید تا وضعیت مالیاتی درخواست کننده کارت بازرگانی به راحتی مشاهده شود.

    توجه کنید که نحوه استعلام کارت بازرگانی یا استعلام برند به شکل آنلاین است و نیازی نیست شما برای این کار نزد شخص خاصی مراجعه کنید.

    چگونگی استعلام اعتبار کارت‌های بازرگانی حقیقی

    همانطور که گفتیم اعتبار صدور کارت بازرگانی موقت است و برای همین افراد مایل به انجام فعالیت‌ و برقراری روابط تجاری با دیگران، باید اعتبار کارت عضویت بازرگانی خود و طرف معامله خود را استعلام کنند. اتاق بازرگانی جهت تسهیل روند پیگیری وضعیت کارت بازرگانی، برای فعالان تجاری، سامانه‌ای به نام (استعلام اعتبار عضویت) را راه‌اندازی نمود. اشخاصی که به فعالیت تجاری مشغولند به راحتی با وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز می‌توانند استعلام اعتبار کارت بازرگانی خود و یا تجار دیگر را انجام دهند.

    نحوه استعلام کارت بازرگانی به این صورت می‌باشد که به سامانه پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، ایران مراجعه می‌کنید. آدرس سایت chambertrust.ir می‌باشد که با ورود شما صفحه اصلی سایت برایتان باز می‌گردد. در مرحله بعد روی گزینه (سامانه‌های خدماتی) کلیک نمایید، منویی برایتان باز می‌شود که در آنجا گزینه (استعلام اعتبار عضویت) را باید انتخاب کنید. اکنون صفحه (سامانه استعلام اعتبار عضویت) برایتان باز است؛ کد ملی دارنده کارت را وارد و دکمه تایید را بزنید، تا استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی را در بیاورید. در این حالت وضعیت اعتبار کارت عضویت بازرگانی شخص مورد نظر، قابل مشاهده می‌شود.

    استعلام اعتبار کارت‌های بازرگانی حقوقی

    هنگام صدور کارت بازرگانی، این مجوز با اعتبار یک ساله به افراد اعطا می‌شود. اگر این کارت طی سه دوره توسط دارنده آن به مدت یکسال یکسال تمدید شود، آن فرد می‌تواند با پیگیری وضعیت کارت بازرگانی در دوره‌های بعدی کارت بازرگانی را دو ساله یا سه ساله هم تمدید کند. برخی از این مجوزها هم برای مدت‌های طولانی سه ساله و پنج ساله قابل تمدید هستند، برای همین در بعضی مواقع دارنده کارت بازرگانی از اعتبار این مجوز خود اطمینان ندارد و نیاز است با نحوه استعلام کارت بازرگانی آشنا شود.

    با ورود به سامانه استعلام اعتبار عضویت و وارد نمودن شناسه ملی شرکت مورد نظر یا اطلاعات لازم اشخاص حقوقی می‌توانید استعلام اعتبار کارت‌های بازرگانی آنها را طبق مراحل زیر بگیرید.

    • ورود به پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به آدرس chambertrust.ir  و ورود به صفحه اصلی سایت
    • کلیک روی گزینه سامانه‌های خدماتی و مشاهده منوی باز شده
    • انتخاب گزینه استعلام اعتبار عضویت از منو
    • باز شدن سامانه استعلام اعتبار عضویت برای افرادی که صدور کارت بازرگانی برایشان انجام گرفته
    • وارد کردن شناسه ملی شرکت و شماره کارت دارنده کارت بازرگانی جهت پیگیری وضعیت کارت بازرگانی اشخاص حقوقی
    • کلیک روی دکمه تایید و مشاهده وضعیت اعتبار کارت عضویت بازرگانی اشخاص حقوقی

    مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی افراد حقیقی

    با نحوه استعلام کارت بازرگانی آشنا شدید، در این قسمت مدارک لازم برای استعلام کارت افراد حقیقی را بیان می‌کنیم:

    • اصل کارت بازرگانی، پرینت دو صفحه فرم کارت بازرگانی از سامانه کارت هوشمند بازرگانی
    • ارائه دو قطعه عکس ۶ در ۴ در صورت پر شدن صفحات کارت بعد از صدور کارت بازرگانی
    • یک قطعه عکس ۶ در ۴ یا ۳ در ۴ شخص مدیر عامل (جدید، تمام رخ، ساده با زمینه سفید و سالم)
    • واحدهای تولیدی و صادرکنندگان پوست و روده لازم است جهت پیگیری وضعیت کارت بازرگانی، اصل مفاصا حساب بیمه‌نامه تامین اجتماعی (پرینت از سامانه کارت هوشمند بازرگانی) را ارائه دهند
    • اصل و کپی از سند مالکیت شش دانگ بنام متقاضی و آدرس دفتر کار
    • اصل و کپی از اجاره‌نامه محضری معتبر بنام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار. جهت کسب اطلاع درباره نحوه استعلام کارت بازرگانی با کارشناسان گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.
    • اصل و کپی از سند مالکیت دفتر کار بنام دیگری و اجاره‌نامه بنام متقاضی، کد رهگیری برای محل کار و آدرس آنجا که دو شاهد آن را امضا کرده باشد.
    • گواهی ماده ١٨۶ قانون مالیات‌های مستقیم که نشان دهد تمدید صدور کارت بازرگانی در سال جاری _ به آدرسی که در کارت درج شده _ بلامانع است. ( هرنوع برگه‌ قطعی و تشخیص مالیات از سال ۷۹ به بعد)
    • اظهارنامه عملکرد ۴ سال و ۴ دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده آن سال‌ها و دوره اول سال جاری جهت پیگیری وضعیت کارت بازرگانی
    • ارائه اجاره‌نامه محضری و یا اجاره‌نامه تمدید شده با کد رهگیری در صورت استیجاری بودن دفتر کار
    • در نحوه استعلام کارت بازرگانی در صورت تغییر محل کار، یک برگ اظهارنامه تغییر آدرس از اداره ثبت شرکت‌ها، مدرک تولیدی معتبر از یکی از وزارتخانه‌های تولیدی برای واحدهای تولیدی بدون پروانه کسب یا فیش حق تمبر از دارایی لازم است.
    صدور کارت بازرگانی
    صدور کارت بازرگانی

    مدارک مورد نیاز تمدید اعتبار کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

    اگر صدور کارت بازرگانی برایتان انجام نشد و شما برای پرداخت هزینه ثبت برند به شکل لاتین از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده می‌کنید، ابتدا باید با نحوه استعلام کارت بازرگانی آشنا و آن را استعلام کنید. مدارک لازم برای اشخاص حقوقی نیز مشابه موارد بالا که برای اشخاص حقیقی ذکر کردیم است به اضافه موارد زیر:

    • اصل کارت بازرگانی و دو صفحه فرم کارت بازرگانی (پرینت از سامانه هوشمند بازرگانی فرم د) که امضاء مدیر عامل و مهر شرکت را دارا باشد، اگر مدیر عامل تغییر یافته جهت پیگیری وضعیت کارت بازرگانی، این فرم باید توسط دفتر اسناد رسمی گواهی امضا گردد.
    • یک برگ کپی روزنامه رسمی راجع به هرگونه تغییرات شرکت برای آینده و استعلام کارت بازرگانی

    در این روش و نحوه استعلام کارت بازرگانی اشخاص حقوقی، اگر مدیر عامل تغییر کرده باشد، مدارک زیر جهت تمدید کارت بازرگانی لازم است:

    • اصل کارت ملی و شناسنامه شخص مدیر عامل که برابر با اصل شود و یک کپی کامل از پشت و روی آن‌ها جهت تمدید صدور کارت بازرگانی
    • پرینت اصل گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل جدید از سامانه کارت هوشمند بازرگانی، که ۶ ماه بیشتر از زمان صدورش نگذشته باشد.
    • اصل کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائمی از خدمت سربازی برای آقایان برای برابر اصل شدن و یک کپی از پشت و روی آن‌ها جهت پیگیری وضعیت کارت بازرگانی
    • متولدین سال‌های ١٣۴١ و قبل از آن اگر کپی مدرک لیسانس ارائه دهند، به کارت پایان خدمت نیاز ندارند.
    • اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر که حداقل دیپلم باشد.
    • حداقل سن ٢٣ سال تمام

    جمع بندی

    گفتیم که آشنایی با نحوه استعلام کارت بازرگانی برای هر فعال تجاری الزامیست. زیرا کارت بازرگانی مجوز فعالیت آنهاست و چون دارای مدت اعتبار موقت است، باید به موقع تمدید شود. صدور کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی انجام می‌شود و انجام  واردات و صادرات کالا هم برای تمام تاجرین ممکن نیست و تنها بازرگانان دارای مجوز کارت بازرگانی اجازه انجام این کار را در عرصه بین‌المللی دارند. اگر شما هم به دنبال استعلام کارت بازرگانی هستید، پیگیری وضعیت کارت بازرگانی و استعلام آن از خدمات ویژه گروه تجاری ققنوس است که با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان به صورت آنلاین برای شما انجام می‌دهد.

    در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام این کار و مدارک لازم، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    نحوه استعلام کارت بازرگانی از طریق چه سایتی است؟

    شما می‌توانید از طریق پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی ایران استعلام کارت بازرگانی را به صورت آنلاین انجام دهید.

    جهت استعلام اعتبار کارت بازرگانی به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

    شماره کارت بازرگانی و کد ملی دارنده کارت لازم است و جزئیات دیگر در متن مقاله آمده است.

    کارت بازرگانی به صورت چند ساله قابل تمدید است؟

    صدور کارت بازرگانی یکساله است و تا سه بار آن را به صورت دوره یکساله می‌توانید تمدید کنید. بعد از آن تمدید بصورت دوره سه یا پنج ساله هم ممکن می‌شود.

    آیا خود اشخاص می‌توانند استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی را انجام دهند؟

    خیر. استعلام مالیاتی کارت بازرگانی فقط توسط اتاق بازرگانی انجام می‌شود.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *