راهنمای کامل واردات هارد از چین و ترخیص در ایران

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

واردات هارد از چین

آنچه در این مقاله میخوانید

  • امروزه به دنبال پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از وسایل کامپیوتری در تمام منازل، ادارات و همه بخش‌های زندگی مردم، کامپیوتر و قطعات آن از لوازم ضروری جوامع است. کشورهای زیادی در زمینه تولید و فروش کامپیوتر و قطعات آن از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در کشورمان ایران نیز فعالیت‌های مفیدی در زمینه تولید آن صورت می‌گیرد، ولی چون این میزان کمتر از نیاز بازار است، واردات قطعات کامپیوتر توسط واردکنندگان فعال در این زمینه انجام می‌شود. هارد یکی از قطعات بسیار مهم و حیاتی کامپیوتر است و در انواع مختلف مورد تقاضای مشتریان در بازار می‌باشد. گذشته از نیاز بازار، واردات هارد و سایر قطعات کامپیوتر سوددهی بسیاری نیز برای تجار دارد. به همین دلیل واردات هارد از چین مورد استقبال بسیاری از افراد می‌باشد. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس به بررسی واردات این لوازم و چگونگی ترخیص هارد از گمرک می‌پردازیم.

    نحوه واردات هارد از چین

    آیا با نحوه واردات قطعات کامپیوتر از چین آشنایی دارید؟ کشور چین یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان هارد کامپیوتر در جهان به شمار می‌آید. چین تقریبا ۲۸ درصد از صادرات hard کامپیوتر جهان را به خود اختصاص می‌دهد، این موضوع بدین دلیل است که کشور چین در دسته بزرگ‌ترین و بهترین تولیدکنندگان انواع هاردهای SSD و همین‌طور HDD در دنیا می‌باشد.

    برای واردات هارد از چین نیز مانند واردات سایر کالاها، باید یک سری مراحل قانونی طی شود و مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه دریافت گردد. جهت فعالیت در حوزه واردات و صادرات کالا ابتدا باید کارت بازرگانی دریافت کنید و اگر کارت را ندارید می‌توانید از شرکت‌های واردکننده‌ای که در این زمینه فعالند، کمک بگیرید. بعد از این که مراحل قانونی واردات در کشور را طی کردید و مدارک آماده شد؛ باید فروشنده‌های معتبر کالای موردنظرتان را در چین پیدا کنید.

    سپس با فروشنده‌ها و شرکت‌های معتبر مذاکره کرده و قرارداد خرید قطعات را ثبت می‌نمایید. و بعد از پرداخت هزینه‌ها و انجام امور باربری، آن‌ها را با روش حمل مناسب به کشور وارد می‌کنید. کالاها در بدو ورود به کشور ابتدا در گمرک بازرسی‌های لازم از لحاظ موارد استاندارد و غیره انجام می‌شود، و بعد از انجام امور گمرکی می‌توانید نسبت به ترخیص هارد از گمرک اقدام کنید.

    واردات قطعات کامپیوتر
    واردات قطعات کامپیوتر

    هنگام واردات هارد از چین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

    برای تجارت در زمینه واردات قطعات کامپیوتر نیز مانند هر تجارت دیگری باید به قوانین و نکات خاصی توجه کنید.

    • باید بدانید که چگونه یک تامین‌کننده خوب بیابید و به کدام تأمین‌کننده‌ها اعتماد کنید؟
    • در راستای واردات هارد از چین بسیار مهم است که ابتدا نیاز بازار کشورتان را در نظر بگیرید. و از آنجا که بازار ایران با کمبود قطعه هارد مواجه است؛ بهتر است تشخیص دهید که چه برند و چه نوع هاردی در بازار بیشتر خریار دارد، تا در فروش آن به مشکل برنخورید.
    • هنگام همکاری با شرکت‌های تامین‌کننده هارد کامپیوتر، حتما مطمئن شوید که شرکت انتخابی قطعات با کیفیت بالا، تست شده و سالم به شما عرضه می‌کند.
    • همچنین توجه نمایید که اگر هاردهای کامپیوتری دارای گارانتی را وارد کنید، تجارت شما موفق‌تر خواهد بود.
    • حتما دقت کنید هارد اکسترنالی که برای واردات انتخاب کردید، ضد ضربه و ضد شوک باشد. زیرا هاردها دارای سنسوری می‌باشند که در زمان وارد شدن ضربه، هد را جدا و از آسیب جدی جلوگیری می‌نماید.
    • هاردی انتخاب کنید که دارای time recognition (زمان شناخته شدن توسط سیستم) آن پایین باشد.
    • بهتر است با شرکت‌هایی که می‌توانند در واردات این کالا به شما کمک نمایند همکاری کنید تا مشکلی در واردات و ترخیص هارد از گمرک نداشته باشید.
    • برای اطلاع دقیق‌تر از فرایند منبع یابی کالا از چین و واردات قطعات کامپیوتر با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.

    [irp posts=”997864″ ]

    هارد کامپیوتر شامل چه قطعاتی است؟

    هاردها خود از قطعات مهم و کاربردی تشکیل می‌شوند. قطعات هارد در واردات هارد از چین شامل موارد زیر است:

    کانکتور برق و کانکتور دیتا

    هارد دیسک‌ها دو گروه پین اصلی دارند: گروه اول پین‌های برق و گروه دوم پین‌های انتقال دیتا می‌باشند. پین‌های برق و دیتا اصلی‌ترین اجزا هارد هستند.

    کنترلر هارد دیسک

    بزرگترین آی سی‌ روی برد الکترونیکی هارد، کنترلر هارد می‌باشد. کنترلر هارد، در واقع مغز مدار است و تمام دستورات بین هارد و مادربرد را مدیریت می‌کند.

    حافظه کش هارد

    حافظه رم در کنار کنترلر هارد و روی برد الکترونیکی هارد، قرار دارد که از آن به عنوان حافظه کش استفاده می‌شود. به علاوه، حافظه کش یا بافر هارد از قطعات مهم در واردات قطعات کامپیوتر است.

    آی سی رام هارد

    تفاوت حافظه رام و رم این است که حافظه رام اطلاعات را بلند مدت نگه می‌دارد اما اطلاعات حافظه رم با قطع برق پاک می‌شود. پس حافظه رام یک آی سی قابل برنامه‌ریزی شده است.

    آی سی درایور موتور هارد

    از مهم‌ترین اجزای هارد، موتور هارد می‌باشد. این موتور حرفه‌‌ای دیسک گردان هارد را می‌چرخاند. چون این کار انرژی زیادی می‌خواهد، در کنار اکثر موتورهای هارد، یک آی سی راه‌انداز یا درایور قرار دارد.

    پلاتر (Platter) هارد

    برخی هاردها دارای یک دیسک گردان و برخی چندین دیسک گردان دارند. به دیسک گردان هارد، پلاتر می‌گویند. هر چه تعداد پلاترهای هاردی بیشتر باشد، ظرفیت آن هارد بیشتر است.

    موتور Spindle هارد

    دیسک‌گردان هارد توسط موتور Spindle می‌چرخند. سرعت موتور Spindle در هر هارد متفاوت است. برخی هاردها موتور Spindle پیشرفته‌ای دارند که قابلیت تغییر سرعت به صورت داینامیک را دارد.

    هد هارد

    از دیگر قطعات مهم هارد در ترخیص هارد از گمرک، هد هارد است که روی نوک بازوی محرک هارد قرار می‌گیرد. هدها وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد را دارند.

    چند مدل هارد در بازار موجود است؟

    هاردها از قطعات مهم در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها هستند که برای ذخیره‌سازی اطلاعات به کار می‌روند. این قطعات در حجم‌ها و گیگ‌‎های مختلفی از ۱۲۰ گیگابایت تا ۲۴ ترابایت یا بیشتر تولید و از طریق واردات هارد از چین در بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی، هاردها را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌نمایند.

    هارد اینترنال HDD

    معمولا، در داخل هر لپتاپ یا کامپیوتری یک هارد وجود دارد، که به این هارد داخلی، اینترنال می‌گویند. وظیفه هارد اینترنال ذخیره‌سازی دائمی داده‌ها و اطلاعاتی چون: برنامه‌ها، فایل‌ها، سیستم‌های عامل، تصاویر، ویدئوها و… می باشد. نکته‌ مهم در مورد هارد این است که شما می‌توانید هارد اینترنال را از جایش خارج کنید و به کامپیوترهای دیگری وصل نمایید، ولی بهتر است این کار را انجام ندهید؛ زیرا این نوع هاردها اصولا برای کاربردهای این چنینی ساخته نشده‌اند. هارد اینترنال از قطعاتی است که در واردات و ترخیص هارد از گمرک مورد استقبال است.

    هارد اکسترنال

    مهمترین و واضح‌ترین تفاوت هاردهای اینترنال و اکسترنال، محل نصب و قرارگیری آنها می‌باشد. هاردهای اکسترنال بر خلاف اینترنال، در خارج از سیستم قرار می‌گیرند و با کمک یک کابل به پورتی مانند USB وصل می‌شوند. بهترین ویژگی‌ هاردهای اکسترنال، قابلیت جابجایی آنهاست. شما می‌توانید به راحتی آنها را با خود حمل کنید و به هر دستگاهی که می‌خواهید وصل نمایید. ولی توجه داشته باشید که هارد اکسترنال بسیار حساس است و باید در جابجا کردن آن خیلی دقت شود و مراقب باشید آسیب و ضربه مستقیم به آن وارد نشود. هارد اکسترنال قسمت عمده‌ای از واردات قطعات کامپیوتر را به خود اختصاص می‌دهد.

    ترخیص هارد از گمرک
    ترخیص هارد از گمرک

    تعرفه گمرکی واردات تجهیزات کامپیوتری

    از جمله قطعات اصلی کامپیوتر مادربرد، کارت گرافیک، پردازنده، پاور، حافظه SSD، کیس، رم کامپیوتر و … می‌باشند. همچنین قطعاتی مانند مانیتور، کارت صدا، هدفون، هارد اکسترنال، کیبورد، موس و …. نیز از جمله لوازم جانبی لازم برای کامپیوترها هستند. از آنجا که مصرف این قطعات و لوازم در بازار روز به روز در حال افزایش است، افرادی که با اطلاعات کامل در این زمینه به واردات قطعات کامپیوتر بپردازند، می‌توانند سود خوبی از این راه کسب کنند. واردات هارد از چین نیز یکی از پرسودترین فعالیت‌های تجاری امروزی است. در این قسمت شما را با تعرفه گمرکی انواع تجهیزات کامپیوتری آشنا می‌کنیم تا با آگاهی کامل به واردات و ترخیص هارد از گمرک بپردازید:

    • تعرفه گمرکی ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شخصیpc به طور کامل: ۸۴۷۱۳۰۱۰ .
    • تعرفه ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شخصیpc کیفی note book: ۸۴۷۱۳۰۲۰ .
    • تعرفه گمرکی ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شامل رایانه، پرینتر، اسکنر، فتوکوپی، فاکس، تلفن، درایور، تلوزیون، دوربین عکاسی: ۸۴۷۱۴۹۳۰ .
    • تعرفه گمرکی جعبه کامپیوتر شخصیpc شامل کلیه واحدهای داخلی آن از جمله درایور، برد، حافظه، هارد: ۸۴۷۱۵۰۱۰ .
    • تعرفه گمرکی دستگاه کامل کامپیوترserver شامل درایور، برد، حافظه، هارد، کارت شبکه: ۸۴۷۱۵۰۲۰ .
    • تعرفه گمرکی صفحه کلید:keyboard
    • تعرفه گمرکی موس :mouse ۸۴۷۱۶۰۲۰ .
    • تعرفه گمرکی واحدهای حافظه: ۸۴۷۱۷۰۰۰ .
    • تعرفه انواع برد شامل برد اصلی، کارت گرافیک، کارت صدا، کارت شبکه و رم: ۸۴۷۱۸۰۱۰ .
    • تعرفه گمرکی جعبه کامپیوترcase با یا بدون منبع تغذیه: ۸۴۷۳۳۰۱۰ .

    لیست هزینه و تعرفه های مورد نیاز جهت واردات هارد از چین

    یکی از موضوعات مهم در زمینه فعالیت‌های تجاری، میزان هزینه‌هایی است که افراد در کل فرایند واردات متحمل می‌شوند. شما با دانستن هزینه‌های واردات هارد از چین بهتر می‌توانید در این زمینه تصمیم بگیرید. مانند بقیه کالاها، هزینه نهایی واردات قطعات کامپیوتر نیز شامل هزینه خرید کالا، حمل‌ونقل، بیمه، بازرسی، انبارداری، ترخیص، حقوق ورودی و … است.

    • هزینه آزمایشگاه (اگر کالا اجبار به آزمایشگاه داشته باشد).
    • هزینه استاندارد به مقیاس هشت در هزار(بر اساس پروفورما، هر ۱۰۰۰ یورو، معادل ۸ یورو به قیمت نرخ رسمی یورو.
    • هزینه انبارداری و صدرو بیجک طبق جدول شرکت‌های انبارهای عمومی برای ترخیص هارد از گمرک.

    هزینه‌هایی که همزمان با ترخیص کالا دریافت می‌گردد:

    • هزینه‌های مربوط به ثبت سفارش کالا، ازجمله: فیش ثبت سفارش بازرگانی که معادل پنج در هزار مبلغ پروفرما می‌باشد.
    • هزینه مربوط به مالیات کارت بازرگانی (اگر بنام شخص ثالث وارد شود).
    • هزینه‌های مربوط به دستمزد ترخیص کالا.

    هزینه‌های گمرکی واردات قطعات کامپیوتر نیز شامل هزینه‌های نوع اول: هزینه‌هایی که باید در گمرک پرداخت شود: مانند حقوق گمرکی (ارزش پروفرما، نرخ ارز، درصد تعرفه کالا). و هزینه‌های نوع دوم: هزینه‌هایی که باید خارج ازگمرک پرداخت شود: شامل هزینه‌های قبل از گمرک (هزینه صدور ترخیصیه به کشتیرانی، هزینه حق توقف کالا در انبار تا وقت صدور ترخیصیه، سپرده‌گذاری وثیقه کانتینر (درصورتی که بار درکانتینر باشد)).

    هزینه‌هایی که در همراه با گمرک باید پرداخت کنید: هزینه‌های کوچکی مانند: قبض انبار الکترونیکی، پرینت اظهارنامه، لاک و مهر و.. که مجموعا کمتر از ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال می‌شود.

    [irp posts=”997325″ ]

    اسناد و مدارک مورد نیاز جهت واردات هارد

    می‌دانید که انجام فعالیت در عرصه واردات و صادرات بین‌المللی کالا، نیازمند تهیه یک سری اسناد و مجوزهایی است. واردات هارد از چین نیز از این قانون مستثنی نیست. در ادامه برخی از مهم‌ترین اسناد لازم برای واردات قطعات کامپیوتر را بیان می‌کنیم:

    • سند پروفرما اینویس (شامل اطلاعاتی چون تعداد، قیمت واحد و کل کالا، نحوه پرداخت، کشور سازنده، وزن خالص و ناخالص کالا و…) که توسط فروشنده کالا صادر می‌شود.
    • از مدارک مهم دیگر برای ترخیص هارد از گمرک پکینگ لیست یا فهرست عدل‌بندی، شامل اطلاعات کاملی از مرسوله و محتویات داخل آن جهت تضمین اطلاعات ارسال کالا است.
    • گواهی مبدا سند دیگری که مبدا کالا و محل ساخت آن را مشخص می‌کند و توسط اتاق‌های بازرگانی کشورها صادر می‌‌گردد.
    • گواهی بازرسی نیز سند دیگری در واردات هارد از چین است که کمیت و کیفیت کالا را بررسی می‌کند. این گواهی تایید می‌کند که کالا در شرایط مناسب قرار دارد و حجم کالا هنگام ارسال درست است.
    • برای واردات قطعات کامپیوتر، مجوزهای قانونی دیگری هم لازم است که با توجه به نوع کالا توسط سازمان‌ها و نهادهایی چون سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، انرژی اتمی، وزارت فرهنگ و ارشاد و غیره صادر می‌شود. در صورت عدم صدور، ترخیص هارد از گمرک ممکن نیست.
    • بارنامه نیز سند قرارداد حمل محموله در واردات هارد از چین، رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن و پشتوانه ادعای خسارت از شرکت بیمه می‌باشد.
    • ترخیصیه از مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت درخواست ترخیص هارد از گمرک است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌گردد. شامل اطلاعاتی چون: مشخصات گیرنده، شماره بارنامه، وزن کالا، شرح کالا، مشخصات وسیله حمل بار، فهرست کل بار و … است.
    • قبض انبار، ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه در صورت وجود، اسناد بانکی (در صورت ورود کالا از طریق نظام بانکی) از دیگر اسناد لازم برای واردات قطعات کامپیوتر است.

    جمع بندی

    قطعات و تجهیزات کامپیوتر تولیدی در کشور برای حجم بسیار زیاد تقاضا کافی نیستند، از این رو واردات قطعات کامپیوتر کاملا طبیعی و مورد نیاز است. درصد بالای واردات هارد از چین نشان‌دهنده کیفیت عالی و قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه هاردها و قطعات کامپیوتر چینی است. بنابراین چنانچه شما هم می‌خواهید در این زمینه فعالیت کنید، می‌توانید از مشاوران ما در گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید. شرکت تجاری ما با ارائه کامل خدمات از مرحله اول تا انتهای واردات (منبع یابی تامین‌کننده معتبر، تهیه اسناد لازم، انام پرداخت‌های ارزی، حمل و نقل، ترخیص کالا و…) همراه شماست.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *