آشنایی با ترخیص کالا ( قسمت اول )

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

برای کسی که برای اولین بار می خواهد کالایی را ترخیص کند، اینکار بسیار وقت گیر و پیچیده است و نیاز به تجربیات قبلی و آشنایی با مراحل کار در گمرکات کشور دارد.
همانطور که می دانید معمولا ترخیص کالای وارداتی توسط افرادی غیر از صاحبان کالا که اصطلاحا به آنها “ترخیص کار” می گویند، انجام می شود. برای کسی که برای اولین بار می خواهد کالایی را ترخیص کند، اینکار بسیار وقت گیر و پیچیده است و نیاز به تجربیات قبلی و آشنایی با مراحل کار در گمرکات کشور دارد.
مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا
پس از دریافت ثبت سفارش از وزارت بازرگانی می بایست نسبت به تنظیم مدارک اقدام نمود . مدارک برای ترخیص کالا به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
دسته اول : مدارک مربوط به کالا
که شامل موارد ذیل است :
۱- ترخیصیه
۲- قبض انبار
۳- بارنامه
۴- پیش فاکتور یا پروفرما اینویس
۵- فاکتور
۶- گواهی مبدا
۷- ثبت سفارش بازرگانی
۸- بیمه نامه در صورت وجود
دسته دوم مدارک مربوط به صاحب کالا
که شامل موارد ذیل است :
۱- اصل کارت بازرگانی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
۲- اصل کارت ملی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
۳- کپی تمامی صفحه های کارت بازرگانی
۴- کپی صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)دسته سوم مدارک مربوط به نماینده صاحب کالاکه شامل موارد ذیل است :
۱- اصل و کپی کارت ملی (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
۲-اصل و کپی وکالت نامه محضری (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
۳-اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک مربوطه (برای احراز در گمرکات در مراجعه نخست)
۴- کپی وکالت
۵-کپی معرفی نامه
۶-کپی دفترچه بیمه

مراحل ترخیص

۱- دریافت اطلاعات از اظهار کننده
ابتدا در بار اول می بایستی نسبت به کدینگ اقدام نمود . بدین شکل که به بخش کدینگ مراجعه کرده و با ارائه مدارک مربوط به صاحب کالا و نماینده قانونی او که در بالا ذکر شده نسبت به تکمیل فرمهای مربوطه (فرم الف-ب-ج) و امضاء های لازمه و احراز مدارک در سیستم کدینگ گمرکات نماینده تعریف شود .
در این صورت دو کد به نماینده ابلاغ می گردد که کد اول یک کد نه رقمی مربوط به شرکت مربوطه بوده و کد دوم همان شماره ملی فرد نماینده صاحب کالا می باشد .
تمامی مدارک مربوط به صاحب کالا و وکیل قانونی صاحب کالا در این مرحله احراز گردیده و به مهر “احراز شد” می بایستی ممهور گردد .
صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به بخش (ورود اطلاعات ) مراجعه وبا در یافت فرم اولیه اظهار نامه مبادرت به ارائه اطلاعات در خواستی در متن و ظهر اظهار نامه‌ می نماید ، معمولاً اظهار نامه در داخل شرکت تکمیل می گردد و فقط نرخ تعرفه از گمرک و یا سایت گمرک استعلام می گردد.(توضیح : نرخ ارز هر هفته توسط گمرک اعلام می گردد و تا پایان هفته معتبر است . آن دسته از ارز هایی که نرخ آنها از طریق سایت اینترنتی گمرک ایران اعلام نمی شود ، از طریق گمرک قابل پیگیری است و معمولاً تمامی ازرهای رایج جهان در سالن اصلی گمرک بر روی برد مخصوص الصاق می گردد) . پس از تکمیل اظهار نامه اولیه و تحویل آن به قسمت ورود اطلاعات اظهارنامه وارد سیستم می شود‏.
قابل ذکر است که اظهار کننده می بایست ارزش کالا و وجوهی را که خود محاسبه نموده به تفکیک در ظهر اظهار نامه مربوط به وارد کننده درج نماید که طبعأ ین ارقام باید با ارقام محاسبه شده بوسیله کامپیوتر یکسان باشد . پس از ورود اطلاعات وهمچنین ورود هزینه های متعلقه به کالا، کاربراظهار نامه موجود در سیستم را از طریق رایانه خود و رایانه مرکزی کنترل و پس از اخذ تائیدیه ، نسبت به ذخیره نمودن اظهارنامه در رایانه کاربر و رایانه مرکزی اقدام می نمید (شماره ذخیره محلی توسط کاربر در قسمت بالای اظهار نامه یادداشت می شود )رایانه مرکزی ضمن ذخیره نمودن اظهارنامه (شماره ذخیره در سرور ) را در خانه شماره ۷درج می کند.
در مراحل مختلف انجام تشریفات گمرگی، اظهار نامه توسط این شماره عطف و کد اظهار کننده فراخوانی وعملیات لازم بر روی آن انجام می گیرد. پس از پایان مراحل مذکور،اظهار نامه چاپ و به ضمیمه اظهار نامه دستی به صاحب کالا یا نمینده قانونی وی تحویل داده می شود تا پس از مقابله وکنترل امضاء نماید.
پس از تحویل اظهار نامه چاپی می بایستی اصل اظهار نامه کامپیوتری و پیش نویس دستی اظهار نامه در زیر آن ضمیمه شده و در بالای مدارک مربوط به کالا قرار گیرد .
(چنانچه در این مرحله مغایرتی مشاهده شود، کاربر توسط شماره ذخیره محلی، اظهار نامه را فراخوانی ونسبت به اصلاح آن اقدام وپس از کنترل محلی وکنترل با سرور، اظهار نامه قبلی را از رایانه محلی خود حذف واظهار نامه جدید اصلاح شده را جایگزین آن میکند. سیستم به این اظهار نامه جدید شماره عطف جدیدی اختصاص خواهد داد.)
پس از این مرحله می بایستی مدارک لاک و مهر شود . به این شکل که به قسمت لاک و مهر مراجعه و پس از منگنه نمودن کلیه مدارک ، مدارک لاک و مهر می شود .
سپس کلیه مدارک و اسناد مربوط به کالا می بایستی به مهر “تماماً استفاده شد” ممهور گردد.
( ادامه دارد  … )
این مقاله آموزشی در قالب چندین بخش منتشر خواهد شد .
شرکت بازرگانی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه  ( گروه تجاری ققنوس  ) با توجه به دارا بودن مجوزات لازم جهت حمل  و ترخیص کالا اماده ارائه کلیه خدمات ترخیص و انجام امور گمرکی به نیابت از مشتریان خود در کلیه گمرکات کشور از جمله ترخیص از گمرک فرودگاه امام خمینی  ،ترخیص از گمرک شهریار و سلفچگان ، ترخیص از بندر عباس  ، ترخیص از بندر بوشهر  و سایر گمرکات کشور  را به مشتریان دارا میباشد .
برخی از خدمات جانبی گروه تجاری ققنوس در حوزه ترخیص کالا به شرح ذیل میباشد  :
  • اخذ مجوزهای مربوطه ترخیص از قبیل مجوز بازرگانی ، استاندارد ، بهداشت و صنایع و معادن
  • ترخیص بارهای قبض شده سایر شرکت ها و پست های اکسپرس نظیر PDE,DHL,TNT,ARAMEX
  • ترخیص کالا و مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید کارخانجات و شرکت های تولیدی
  • اخذ و تمدید ضمانت نامه های بانکی جهت پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
  • واردات کالا از ثبت و سفارش تا ترخیص و اخذ مجوز های ورود کالا
  • صادرات و واردات و ترانزیت کلیه کالاهای مجاز
  • تعیین تعرفه کالا و ارزش و اخذ مجوزهای ورود
  • اخذ سپرده بانکی برای شرکت های تولیدی
  • انجام ثبت کلیه سفارشات
  • مشاوره امور گمرکی
برای اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات ترخیص کالای گروه تجاری ققنوس شما میتوانید با دفتر مرکزی ققنوس در ایران تماس حاصل نمایید

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *