آیا مازاد عرضه نفت بازمی‌گردد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: اینکه بازار نفت از تعادل خارج شده یا نه، چه بخاطر عرضه بیش از حد نفت یا عرضه کم آن، قابل تأمل است. این موضوع همیشه مورد توجه بوده ولی با نشانه های بسیاری که حول بازار نفت وجود دارد، در حال حاضر دورنمای آن گیج کننده و حیرت انگیز است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس به نقل از اول پرایس، در روزهای اخیر پیام هایی از اوپک و آژانس بین المللی انرژی مبنی بر آشفته بودن دورنمای بازار نفت به دست آمده است. اولین آن مصاحبه با خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان بود که گفت ظرفیت مازاد کافی برای جبران هرگونه کمبود نفت مربوط به ایران را دارند. گرچه وی اشاره کرد که کاهش بیشتر تولید توسط ونزوئلا، لیبی و نیجریه توانایی کارتل را به آزمایش خواهد گذاشت.
به نظر می‌رسد لیبی در حال حاضر سهم خود را انجام داده است. مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی گفت که کشورش قصد افزایش تولید خود را به ۱.۶ میلیون بشکه در روز تا آخر سال ۲۰۱۹ دارد که بالاترین مقدار از زمان بهار عربی و جنگ داخلی ۲۰۱۱ است.
الفلیح همچنان مطمئن است که ذخایر بازار کافی است ولی گفت که اوپک بیش از اندازه در حال تولید است. در همین حین، یک کمیته فنی که با اوپک کار میکند پیشنهاد داد که تولید نفت کاهش پیدا کند تا جلوی اشباع ذخایر نفتی گرفته شود. اوپک و متحدان غیر عضو آن طرح هایی برای افزایش تولید تا یک میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن را دارند ولی با تهدید اقتصاد جهانی در هفته های اخیر، باید مسیر طرحهای خود را تغییر دهند.
الفلیح علی رغم اطمینانش، نگران عرضه بیش از حد نفت هم بود. ذخایر نفت خام از اوایل ماه سپتامبر بیش از ۲۸ میلیون بشکه افزایش یافته اند.
در همین زمان آژانس بین‌المللی انرژی نگران در دست نداشتن ذخایر کافی است.رئیس این آژانس اوپک را مجبور کرد تولید را افزایش دهد. فتیح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت:« بازارهای جهانی نفت و رشد جهانی اقتصاد در دوره ای حساس به سر می‌برند. اگر تولید کنندگان نفت به سلامت رشد اقتصاد جهانی اهمیت می‌دهند، باید برای آرام کردن بازار قدم بردارد».
بیرول گفت که بدون عرضه بیشتر، اقتصاد جهان وارد «منطقه قرمز» می‌شود. او با نظر الفلیح موافق است که بازار نفت در حال حاضر ذخایر کافی دارد، هرچند اگر تولیدکنندگان تولید را افزایش ندهند چند ماه آینده احتمالا سخت خواهد بود.
تولیدکنندگان نفت تا حالا هم کار خود را برای تضمین ذخایر کافی برای بازار به خوبی انجام داده اند ولی احتمال کاهش تولید نفت ونزوئلا و ایران و عدم اطمینان از نفت لیبی،یعنی برای آسیب نرسیدن به اقتصاد جهانی نفت بیشتری لازم است.
به نظر می رسد بازار نفت در یک موقعیت گیج‌کننده قرار دارد. کاهش عرضه و محدودیت ظرفیت مازاد تولید باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و اقتصاد جهانی را به خطر می اندازد. به نظر می رسد ذخایر کافی نفت وجود دارد، حداقل در حال حاضر. افزایش تولید و کاهش تقاضا ممکن است باعث اشباع بازار عرضه و تقاضا شود.
اینکه بازار نفت از تعادل خارج شده یا نه، چه بخاطر عرضه بیش از حد نفت یا عرضه کم آن، قابل تأمل است. این موضوع همیشه مورد توجه بوده ولی با نشانه های بسیاری که حول بازار نفت وجود دارد، در حال حاضر دورنمای آن گیج کننده و حیرت انگیز است.

[ad_2]

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *