اعتبار اسنادی یا LC | بهترین روش پرداخت در تجارت خارجی را بشناسید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

اعتبار اسنادی یا LC

آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از نکاتی صادرکنندگان باید در هنگام تجارت بین­ المللی به آن توجه داشته باشند، نحوه ی دریافت پول از مشتری است. یک صادرکننده میتواند در انجام تراکنش های مالی تنها به پول نقد تکیه کند اما این کار باعث از بین رفتن عده ی زیادی از مشتری های او خواهد شد؛ زیرا استفاده از پول نقد مشکلات زیادی را برای مشتریان در پرداخت به همراه خواهد داشت. روش های اصلی پرداخت در تجارت بین ­المللی شامل پیش پرداخت، اعتبار اسنادی یا LC، جمع آوری یا پیش نویس اسناد، حساب باز و ارسال میباشد. این روش ها را براساس بیشترین امنیت به کمترین امنیت برای صادرکننده طبقه بندی شده اند، اما توجه داشته باشید که مطمئن ترین روش برای صادرکننده، کمترین امنیت را برای واردکننده خواهد داشت و بالعکس. نکته کلیدی اینجاست که شما با سنجش این روش های پرداخت، تعادل و امنیت را برای هر دو طرف در تجارت رعایت کنید؛ بدین ترتیب، گشایش انواع اعتبار اسنادی میتواند مناسب باشد.

ما در گروه تجاری ققنوس نحوه­ی پرداخت توسط اعتبار نامه را در این مقاله به طور کامل بررسی کرده ایم تا شما با تمام جزئیات این روش اطلاع پیدا کنید و بتوانید از آن در معاملات تجاری بین­المللی استفاده کنید.

اعتبار اسنادی یا LC در تجارت بین ­المللی به چه معناست؟

اعتبار نامه که با نام اعتبار اسنادی یا LC نیز شناخته میشود، قراردادی است که به واسطه آن، بانک صادرکننده به نماینده از مشتری (واردکننده یا خریدار) متعهد میشود که مبلغ مشخص شده را به ذینفع یا صادرکننده پرداخت کند. این تعهد براساس قوانین و مقررات بانک مورد استفاده توسط صادرکننده است. بانک ها در این شرایط تسهیلات خاصی در اختیار صادرکننده قرار میدهند تا فرآیند معامله و پرداخت سریعتر و راحت تر انجام شود.

الگوی انواع اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی یا LC یک قرارداد کاملا مجزا از قرارداد اصلی فروش است و به همین علت، بانک ها به کیفیت کالاهای صادرشده و یا شرایط قرارداد فروش اهمیتی نمیدهند. تعهد بانک صرفا منوط به رعایت شرایط و ضوابط قید شده در انواع اعتبار اسنادی توسط صادرکننده است و به عبارت دیگر، بانک ها فقط درگیر معامله با اسناد هستند نه کالاها.

اعتبار اسنادی یا LC میتوانند برای معاملات مداوم بین صادرکننده و واردکننده استفاده شوند. یک اعتبارنامه در صورت توافق بین صادرکننده و بانک، میتواند قابل تغییر یا فسخ باشد. اما درصورتی که چیزی در قرارداد ذکر نشده باشد، قرار داد تغییر ناپذیر و غیرقابل فسخ است؛ اما اگر طرفین مایل باشند، میتوانند گزینه های دلخواه خود را در اعتبار نامه ذکر کنند. توصیه کارشناسان ما به شما این است که اعتبار نامه را غیرقابل فسخ لحاظ کنید؛ زیرا گزینه فسخ اعتبار نامه میتواند خطرات زیادی را برای شما به عنوان صادرکننده به دنبال داشته باشد.

انواع اعتبار اسنادی
انواع اعتبار اسنادی

مزایای استفاده از اعتبارنامه

اعتبار اسنادی یا LC یکی از پرکاربردترین و امن ترین ابزارهای در دسترس برای انجام معامله و پرداخت های بین­ المللی است. هنگامی از انواع اعتبار اسنادی استفاده میشود که به دست آوردن اطلاعات معتبر از خریدار خارجی یا واردکننده به سختی انجام میگیرد و یا اینکه اعتبار خریدار خارجی قابل قبول نیست؛ اما صادرکننده از اعتبار بانک واردکننده رضایت دارد.

استفاده از این روش در فرآیند فروش، از واردکننده یا خریدار نیز محافظت میکند؛ زیرا پیش از عقد قرارداد اعتبار نامه، صحت و اعتبار مدارک صادرکننده نیز بررسی خواهد شد، پس در این شرایط واردکننده از اعتبار صادرکننده اطمینان پیدا میکند. با این حال، ممکن است برخی از بندهای ذکر شده در اعتبار نامه با یکدیگر مغایرت داشته باشند که در این صورت، بانک از پرداخت مبلغ به صادرکننده خودداری خواهد کرد پس جمع آوری و استفاده از اسناد و مدارک در گردآوری اعتبار نامه، باید توسط متخصصان این زمینه انجام شود. بسیاری از شرکت های صادراتی از نرم افزار های اسناد صادرات برای اطمینان از صحت و کامل بودن مدارک صادراتی خود استفاده میکنند تا اعتبار نامه را به نفع خود پیش ببرند.

­ اعتبار اسنادی یا LC تأیید شده

هنگامی که اعتبار اسنادی یا LC صادرشده از یک بانک خارجی توسط بانک صادرکننده تأیید شود، درجه ی بالاتری از حمایت را برای صادرکننده ارائه خواهد شد. برای تأیید اعتبار نامه، صادرکننده از مشتری درخواست میکند تا اعتبار نامه را برای تأیید به بانک خود ارائه کند. تأیید به این معناست که بانک تعهد خود را به صادرکننده برای پرداخت مبلغ مشخص شده اعلام میکند اما اگر اعتبار نامه تأیید نشود، صادرکننده باید ریسک پرداخت بانک خارجی را متحمل شود.

درصورتی که صادرکنندگان نگران وضعیت اعتبار بانک خارجی هستند یا در بازار های پرریسک فعالیت میکنند، باید دریافت انواع اعتبار اسنادی تأیید شده را جدی بگیرند؛ زیرا در این شرایط سرمایه آنها همواره در معرض خطر است، پس باید به دنبال راهی باشند که امنیت سرمایه آنها را تضمین کند.

فرآیند دریافت وجه توسط انواع اعتبار اسنادی

مراحل پرداخت با استفاده از اعتبار اسنادی یا LC به شرح زیر است:

  • واردکننده ترتیبی میدهد تا بانک صادرکننده یک اعتبار اسنادی یا LC برای صادرکننده باز کند.
  • بانک صادرکننده پس از دریافت مدارک مورد نیاز، نامه اعتباری را به صادرکننده ارسال میکند.
  • صادرکننده اسناد ضروری و کالاها را در اختیار فرستنده خود قرار میدهد.
  • فرستنده بار کالا را به واردکننده ارسال میکند و سپس مدارک مربوط به ارسال کالا را به بانک ارائه میدهد.
  • بانک انطباق اسناد را با اعتبار نامه بررسی میکند و مبلغ را به صادرکننده حواله میکند.
  • در آخر، واردکننده اسناد مورد نیاز را از بانک صادرکننده تحویل میگیرد تا کالاهای ارسالی را در گمرک ترخیص کند.

طرفین قرارداد اعتبارنامه

درحالی که یک اعتبار اسنادی یا LC شامل صادرکننده، واردکننده و بانک های طرفین میشود، اما میتوان از این موارد به عنوان اشخاص اصلی در انواع اعتبار اسنادی نام برد:

  • متقاضی: واردکننده (خریدار خارجی)
  • ذینفع: صادرکننده(فروشنده)
  • بانک صادرکننده
  • بانک معرفی کننده: بانکی که پرداخت نهایی از سوی بانک واردکننده را تسهیل میکند.
  • بانک مشاوره: بانکی که باز شدن اعتبار نامه را به صادرکننده اطلاع میدهد و اصالت آنرا تأیید میکند.
  • بانک واردکننده
مراحل گشایش اعتبار اسنادی
مراحل گشایش اعتبار اسنادی

اعتبار نامه های خاص:

اعتبار اسنادی یا LC میتواند در شکل های کوناگونی صادر شود. در صورتی که یک اعتبارنامه قابل انتقال باشد، تعهد پرداخت میتواند به یک یا چند ذینفع دوم انتقال پیدا کند. انواع مختلف اعتبار نامه ها کارایی های مختلفی نیز دارند. یک اعتبار نامه آماده به کار به عنوان ابزاری برای پرداخت در نظر گرفته نمیشود اما میتواند در صورت بروز مشکلات در فرآیند پرداخت، سرمایه ی صادرکننده را تضمین کند اما با این حال، اغلب اعتبار نامه های آماده به کار توسط صادرکنندگان به نفع واردکننده صادر میشود تا مواردی همچون پیش پرداخت و پرداخت اصلی را ضمانت کنند.

[irp posts=”997387″ ]

نکاتی برای صادرکنندگان در استفاده از انواع اعتبار اسنادی

اگر شما برای صادرات خود از اعتبار اسنادی یا LC استفاده میکنید، حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بانک ها فقط مبلغ مشخص شده در نامه اعتباری را پرداخت میکنند، حتی اگر تغییراتی که در حمل و نقل، بیمه و… رخ میدهد، مستند باشد.
  • قبل از اینکه وارد کننده از بانک خود نامه اعتباری درخواست کند، با بانک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که نامه اعتباری برای معامله شما مناسب است یا خیر. این کار باعث میشود شما از هزینه ها و نحوه حل مشکلات تراکنش نیز آگاهی پیدا کنید.
  • فرآیند تأیید اعتبار نامه را نیز در نظر بگیرید؛ زیرا ممکن است نیاز به یک اعتبار نامه ی تأیید شده داشته باشید.
  • lا به شما توصیه میکنیم که پس از دریافت نامه اعتباری، شرایط قید شده در آنرا با شرایط پیش فاکتور به دقت مقایسه کنید. به خاطر داشته باشید که شرایط پیش فاکتور و اعتبار نامه باید با یکدیگر تطابق داشته باشند و در غیر این صورت، اعتبار نامه شما نامعتبر خواهد بود(ممکن است بانک از پرداخت پول به شما خودداری کند). اگر هر قسمتی از مدارک نادرست است، فورا با مشتری تماس بگیرید و از او بخواهید تا موارد مورد نیاز را اصلاح کند.
  • با خریدار درباره ی مواردی که باید در اعتبار نامه گنجانده شوند مذاکره و توافق کنید. برای مثال شما میتوانید از مشتری بخواهید تا نوع حمل و نقل در اعتبار نامه ذکر شود.
  • جزئیات موجود در اعتبار نامه به شما کمک میکنند تا از مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف میتوانند تمام شرایط اعتبار نامه را تا پایان زمان تعیین شده برآورده کنند.
  • از تطابق اسناد و شرایط و ضوابط اعتبار نامه مطمئن شوید زیرا عدم تطابق مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.
  • مراقب مغایرت بند های اعتبار نامه باشید؛ زیرا ممکن است باعث تاخیر یا عدم پرداخت شود.

کلام پایانی

میتوانیم بگوییم که استفاده از اعتبار اسنادی یا LC در تجارت های بین المللی و گشایش اعتبار اسنادی، یکی از بهترین روش های پرداخت وجه به فروشنده های خارجی است؛ اما از آنجا که در سطح بین المللیصورت میگیرد، لازم است قوانین و مقررات بین المللی و بانکی را به خوبی بشناسید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر هم دارید، کارشناسان گروه تجاری ققنوس آماده پاسخگویی به شما تجار عزیز هستند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *