آشنایی کامل با انواع کشتی های باربری و ظرفیت آنها

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

انواع کشتی های باربری

آنچه در این مقاله میخوانید

در حقیقت می‌توان گفت که تعداد بسیار زیادی از کشتی های باربری که در سطح دریاهای جهان به حرکت در می‌آیند، از انواع کشتی های باربری هستند که جهت حمل و نقل کالاهای بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که کشتی های باربری دارای ظرفیت های متفاوتی هستند از این رو می‌توان گفت که کشتی های باربری با یکدیگر تفاوت دارند و ظرفیت کشتی های باربری و انواع کشتی های باربری از مواردی هستند که موجب ایجاد تفاوت در کشتی های باربری می‌شود.

کشتی باربری چیست؟

کشتی باربری یا همان کشتی باری یکی از انواع کشتی های بزرگ است که برای باربری و حمل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع کشتی های باربری به علت اینکه کمترین آلودگی را نسبت به هواپیما و ماشین ها ایجاد می‌کند بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو بیشترین میزان حمل کالا و بار توسط کشتی های باربری صورت می‌گیرد. حمل کالا با کشتی های باربری و یا به عبارتی بهتر حمل و نقل دریایی از گذشته های دور مورد توجه بازرگانان و تجار بوده است و حمل کالا توسط کشتی های باربری از قدمتی بسیار دراز در ایجاد روابط بین الملل بین کشورها برخوردار است. به طور کلی از کشتی های حمل و نقل دریایی علاوه بر حمل بار جهت، جابجایی مسافر و سفرهای تفریحی _ دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دیرباز مورد توجه بسیاری از افراد بوده است.

امروز اهمیت حمل و نقل دریایی در ایجاد روابط بین المللی به ویژه روابط تجاری نسبت به گذشته از اهمیت ویژه ای برخورداراست. لازم به ذکر است که امروزه با وجود ایجاد امکانات و تجهیزات پیشرفته، باز هم حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از از بهترین روش های جابجایی کالا در سطح جهان به شمار می‌رود. امروزه بیش از ۸۰ درصد از روابط تجاری و بازرگانی از طریق حمل با کشتی صورت می‌گیرد. فلات کشور ایران را می‌توان به عنوان یکی از خواستگاه های مهم و قدیمی در جهان به شمار آورد که به علت دسترسی خوب به آب‌های آزاد سابقه بلندی در زمینه روابط بازرگانی و تجاری را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از واردات کالا و صادرات به کشور مانند نفت و غیره با استفاده از کشتی ها از طریق بندر ها امکان می‌پذیرد؛ در نتیجه می‌توان گفت در کشور ایران نیز حمل با کشتی های باربری به عنوان  یکی از اصلی ترین روش های حمل و نقل بین المللی به شمار می‌رود. به طور کلی حمل بار به چند روش از طریق دریا و آب‌های آزاد در سطح جهان صورت می‌گیرد که حمل بار توسط کشتی به صورت کانتینر یکی از مهمترین و اصلی ترین روش ها برای حمل بار می‌باشد. همچنین می‌توان گفت در کنار انواع کانتینرهای دریایی که از فراوانی و تنوع بالایی برخوردار هستند، محفظه های دیگری مانند بشکه نیز جهت حمل بار توسط کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشتی باربری چیست
کشتی باربری چیست

معرفی انواع کشتی های باربری

همانطور که در بالا نیز اشاره شد یک کشتی با توجه به نوع کالا و باری که حمل  می‌کند، در گروه های متفاوتی قرار می‌گیرد. از این رو اگر بخواهیم به طور مفصل و کامل با انواع کشتی های باربری آشنا شویم باید به تفسیر کشتی های باربری بپردازیم.

کشتی‌ باربر یا کشتی های عمومی

این کشتی به علت داشتن ظرفیت مناسب، قابل توجه بسیاری از بازرگانان قرار گرفته است. اما لازم به ذکر است این کشتی فاقد فضایی است که در کشتی های دیگر به کانتینر های معمولی اختصاص یافته است که این کانتینرها عموما برای حمل و نقل و جابجایی بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشتی های باربری عمومی جرثقیل های تعبیه شده است که جهت انجام عملیات بارگیری و تخلیه بار صورت می‌گیرد.

کشتی‌های دارای کانتینر

کشتی‌های کانتینری از انواع شناخته شده کشتی های باربری می‌باشد. کشتی های باربری کانتینری از مقاومت و قدرت مناسبی برای حمل کالای خشک با کانتینرها را دارا می‌باشند. به طور کلی می‌توان گفت بیش ۵۰ درصد بارها در اقیانوس ها توسط کشتی های کانتینری انجام می‌پذیرد و بیشتر روابط تجاری که توسط اقیانوس ها انجام می‌گیرد، با این کشتی ها انجام می‌شود. لازم به ذکر است این کشتی های باربری جهت جابجایی و حمل و نقل کانتینرهای استاندارد نیز مناسب می‌باشند. به طور کلی می‌توان گفت کشتی های کانتینری کشتی های خودکاری هستند که توسط جرثقیل ها بارگیری و تخلیه می‌شوند.

کشتی‌های باربری فله بر

کشتی های باربری فله بر یکی از انواع دیگر کشتی های باربری می‌باشد که برای حمل کالاهای بسته بندی نشده یا فله مانند سنگ معدن، غلات، زغال سنگ، سیمان و.. ایجاد شده وکاربرد دارد. در سال ۱۸۵۲ که اولین کشتی باربری فله بر ساخته شد، جابجایی کالا و حمل بار دریایی بیشتر موجب توسعه و پیشرفت این نوع از کشتی ها شد و در نتیجه این امر، سبب افزایش اندازه و پیشرفت تجهیزات این کشتی ها شد. کشتی های باربری فله بر های امروزه با حداکثر ظرفیت و کارایی و نیز ایمنی بالا برای حمل ایمن کالاها ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کشتی های باربری نفتی

انواع کشتی های باربری نفتی یکی دیگر از انواع کشتی های باربری هستند که جهت حمل و نقل نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشتی های باربری نفتی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و دارای مخزن مخصوصی جهت حمل و نقل نفت خام می‌باشد .کشتی باربری نفتی از لحاظ مشخصات فنی با کشتی های باربری عمومی تفاوت دارد که این مشخصات فنی شامل مقاومت ساختاری و سیستم پمپاژ بالا جهت تخلیه و همچنین بارگیری نفت خام است. انواع کشتی های باربری نفتی کشتی های بسیار بزرگ هستند که در نتیجه این امر موجب می شود که در دریا های آزاد پهلو بگیرند. کشتی ها باربری نفتی می‌توانند تا ۲ میلیون بشکه نفت را در خود جای دهد.

کشتی‌های باربری جهت حمل گاز

از انواع دیگر کشتی های باربری میتوان به کشتی باربری حمل گاز اشاره کرد که بیشتر در تانکرهای نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع کشتی این کشتی ،علاوه بر حمل گاز می‌توان جهت حمل گاز طبیعی یا گاز مایع نیز استفاده کرد.

کشتی‌های باربری یخچال دار

کشتی های باربری یخچال‌ دار یا ریفری کشتی هایی هستند که جهت حمل مواد غذایی و کالاهایی که زود فاسد می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در طی سفر چند روزه این مواد دچار فساد و پوسیدگی نشود. این کشتی ها دارای سیستم حمل و نقل مجهزی هستند که در دمای بسیار پایین کار خود را انجام می‌دهد .

کشتی های باربری رول دار

کشتی های باربری رول دار از انواع دیگر کشتی های باربری هستند که جهت حمل کالاهای چرخ‌دار مانند اتومبیل، تریلر، کامیون و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کشتی ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توانند به تنهایی محموله را بارگیری و تخلیه کنند.

ظرفیت کشتی های باربری
ظرفیت کشتی های باربری

ظرفیت کشتی های باربری چقدر است؟

حجم و ظرفیت کشتی های باربری یکی از موارد مهم و اساسی برای هر کشتی باربری می‌باشد. لازم به ذکر است یکی از مهمترین مواردی که در مورد ظرفیت کشتی های باربری باید به آن توجه داشت، نوع کشتی است چرا که انواع گوناگون کشتی دارای ظرفیت های متفاوتی هستند که در ادامه این مقاله قصد داریم به ظرفیت کشتی های باربری بپردازیم.

کشتی باربری پاناماکس

یکی از الان کشتی هایی که دارای ظرفیت قابل توجهی است و برای حمل کالا مورد استفاده قرار می گیرد کشتی باربری پاناما است به طورکلی ظرفیت کشتی های باربری پاناما کش عکس حدود ۷۵ هزار تن می باشد کشتی باربری پاناما کس طول حدود ۲۸۰ متر و عرضی حدود ۴۰ متر را دارا می باشد

انواع کشتی های باربری کپ سایز

کشتی های باربری کب سایز که با آن ها کشتی های دماغه گذر نیز گفته می‌شود ،جهت عبور از کانال های پاناما و سوئز مناسب نیستند چرا که ارتفاع و عرض این کشتی ها با کانال های نام برده شده تطابق ندارند. همچنین ظرفیت کشتی های باربری کپ سایز نامحدود است و هیچ محدودیتی برای میزان ظرفیت آنها وجود ندارد.

کشتی باربری افراماکس

کشتی باربری افراماکس از دیگر کشتی های باربری است که ظرفیت و گنجایش آنها بین ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تن می‌باشد. این کشتی ها یکی از انواع کشتی هایی می‌باشد که به علت دارا بودن تانکرهای نفت می‌تواند نفت خام را بین کشورهای گوناگون حمل و جا به جا کند.

از چه معیارهایی برای تقسیم بندی کشتی های باربری استفاده می‌شود؟

با توجه به نکات اشاره شده بالا می‌توان گفت  کشتی های باربری یکی از تجهیزات مهم جهت حمل و نقل بار به شما می‌روند. ادامه روند بسیاری از صنایع صادرات و واردات در بسیاری از کشورها در گرو استفاده از کشتی های باربری جهت رساندن مواد و کالا تولیدی خود می‌باشد. حرکت کشتی باربری، اندازه آنها و مسائلی از این دست یکی از نکات اساسی است که اجازه عبور یک کشتی را در مسیرهای متفاوت می‌دهد که این امر در زمینه صادرات و واردات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آشکار است که کشتی های باربری با اندازه ها و گنجایش بسیار گوناگونی و این کشتی ها از فراوانی بسیار بالایی برخوردار هستند .با تاکید بر صحبت‌های گفته شده معیارهای تقسیم‌ بندی کشتی های باربری به ظرفیت آن ها و همچنین قدرت حمل آنها بستگی دارد، از این رو لازم است که با بررسی انواع گوناگون کشتی های باربری نوع درست و مناسب کشتی باربری را جهت حمل بار خود بشناسیم.

سخن پایانی

کشتی های باربری از گذشته تا امروزه وظیفه حمل و نقل دریایی به ویژه حمل و نقل بین‌المللی را بر عهده داشته است، در نتیجه می‌توان گفت که امروزه بسیاری از کشتی ها با عنوان کشتی های باربری شناخته می‌شوند. کشتی های باربری به عنوان یکی از احتیاجات مهم حمل و نقل دریایی به شمار می‌آید از این رو شناخت کامل انواع کشتی های باربری امری مهم و ضروری است؛ از این رو جهت آگاهی از انواع کشتی های باربری و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید انجام امورات خود را به گروه تجاری ققنوس بسپارید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *