روند بارگیری و تخلیه کالا به چه صورت است؟ | باید ها و نباید هایی که باید رعایت کنید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

بارگیری و تخلیه کالا

آنچه در این مقاله میخوانید

بارگیری و تخلیه کالا یکی از مهمترین دغدغه های تجار بوده که به روش ها و شیوه های متفاوتی انجام می شود. بارگیری و تخلیه کالا شامل قوانین و مقرراتی است که از مرحله ترخیص کالا از گمرک تا مراحل پایانی تخلیه و بارگیری کالا را شامل شده و به طور کلی تمامی مراحل ترخیص کالا را در بر می گیرد. علاوه بر این قوانین، کارکنان نیز هنگام بارگیری وظایفی بر عهده دارند و لازم است برای حفظ سلامت کالا دقت کافی را داشته باشند به ویژه در مورد کالاهای خطرناک. ما کارشناسان گروه تجاری ققنوس سعی داریم که در این مقاله بایدها و نبایدهای بارگیری و تخلیه کالا را با شما در میان بگذاریم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

به چه فرایندی بارگیری و تخلیه کالا میگویند؟

به فرایندی که در آن یک محموله از یک مبدا مشخص به یک مقصد تعیین شده انتقال پیدا می کند فرایند بارگیری و تخلیه کالا گفته می شود. این فرایند ممکن است بین چند مکان صورت گیرد که به طور کلی فرقی در قوانین آن وجود ندارد. بارگیری و تخلیه کالا عملیاتی است که توسط ابزارها و ماشین آلات مخصوص صورت گرفته و نیروی انسانی نیز در این فرایند دخیل است. همچنین انتخاب روش بارگیری و تخلیه کالا به علت حفظ سلامت و کیفیت محموله بسیار حائز اهمیت می باشد.

بارگیری و تخلیه کالا چگونه و به چه روش هایی انجام میشود؟

بارگیری و تخلیه کالا و همچنین ترخیص کالا از گمرک روش های گوناگونی دارد. تجار بر اساس نوع محموله می توانند بهترین نوع ترانزیت ( زمینی، حمل بار دریایی و هوایی) را برای بارگیری و تخلیه کالا انتخاب کرده و با نازلترین قیمت ها و در سریع ترین زمان از طریق گروه تجاری ققنوس به اهداف خود برسند. همان طور که گفتیم بارگیری و تخلیه کالا به سه روش زمینی، دریایی و هوایی انجام شده و در روش زمینی نیز دو نوع حمل و نقل ریلی و جاده ای مطرح است.

به روش دریایی

این روش از پرهزینه ترین و پیچیده ترین روش های ترخیص کالا از گمرک بوده و در روش دریایی عموما کالاهای حجیم و سنگین، یا به صورت فله ای و یا به صورت بسته بندی بارگیری می شوند. در روش دریایی بارگیری و ترخیص کالا از گمرک به طور کلی در دو مرحله صورت می گیرد. یعنی محموله ابتدا توسط کامیونت از کارخانه به مقصد گمرک بارگیری شده و سپس در گمرک توسط کشتی بارگیری می شود. کراس استافینگ یکی از روش های حمل و نقل دریایی است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

به روش هوایی

بارگیری و تخلیه کالا به روش هوایی یکی از مطمئن ترین و سریع ترین روش ها بوده و در آن فاکتورهایی مثل نوع کالا و وزن آن اهمیت بسزایی دارد. خدمات حمل و نقل هوایی در سطح جهان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این خدمات شامل چارترینگ پرواز باری، اجاره هواپیما، صادرات و واردات کالا، لوازم شخصی، بار نمایشگاهی، ترانشیپ و غیره است.

به روش زمینی

این روش از محبوب ترین و رایج ترین روش ها در سطح داخلی و بین المللی است. در این نوع حمل و نقل شرایط جوی و جاده ای می تواند تاثیر زیادی بر سرعت و کیفیت حمل و نقل داشته باشد. در حمل و نقل زمینی خدماتی مثل حمل درب به درب، ترانزیت، حمل یخچالی و حمل بار به صورت مرکب توسط گروه تجاری ققنوس انجام می شود. همچپنین در حمل بار مرکب از چند وسیله نقلیه زمینی، ریلی و حتی هوایی برای انتقال بار استفاده می شود.

ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک

بارگیری و تخلیه کالا چه قوانینی دارد؟

فرایند بارگیری و تخلیه کالا و همچنین ترخیص کالا از گمرک مانند سایر فرایندها قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد که می تواند بر اساس نوع وسیله نقلیه متفاوت باشد. این قوانین تعیین می کنند که در طی هر مرحله از بارگیری چه وظایفی بر عهده طرفین است و هرکدام تا چه حد در قبال سلامت کالا در حین حمل و نقل و مراحل ترخیص کالا مسئول هستند.

هر عملیات تخلیه و بارگیری کالا نیاز به صدور بارنامه داشته و بدون داشتن آن میسر نیست. این بارنامه در واقع نوعی اجازه نامه برای ترخیص کالا از گمرک بوده و در صورت عدم وجود آن مراحل ترخیص کالا با مشکل مواجه خواهد شد. به شرطی که تمامی قوانین حمل و نقل، شامل توزیع بار به صورت مناسب و رعایت ظرفیت بارگیری به درستی انجام شود حمل بار به صورت زیربار و روبار با ارائه مدارک مقدور خواهد بود.

محل جغرافیایی ذکر شده در بارنامه برای بارگیری و تخلیه کالا حائز اهمیت بوده و لازم است طبق شرایط تعیین شده توسط ارگان ها و افراد در بارنامه اقدام شود. در صورتی که در بارنامه اجازه تخلیه کالا در مکانی غیر از محل جغرافیایی تعیین شده در بارنامه داده شده باشد، تخلیه بار در محل جغرافیایی دیگری مجاز خواهد بود.

کارکنان هنگام انجام این فرایند چه وظایفی دارند؟

در هر صنعتی از جمله صنعت بارگیری و تخلیه کالا نیروی انسانی نقش بسزایی ایفا می کند. با اینکه اکثر مراحل ترخیص کالا و بارگیری و تخلیه آن توسط ماشین آلات صنعتی و انواع جرثقیل ها انجام می شود، وجود نیروی انسانی برای مدیریت و هماهنگی این مراحل و همچنین رعایت قوانین و مقررات و ایجاد نظم ضروری می باشد. از جمله وظایف نیروی انسانی عبارت اند از:

  1. رعایت نکات ایمنی و فراهم نمودن امکانات لازم به منظور تجهیز بار
  2. پوشیدن لباس کار مناسب و ایمن در هنگام بارگیری
  3. بازبینی و نظارت لازم بر محموله در مراحل مختلف ترخیص کالا و اطمینان از سلامت آن
  4. هماهنگ بودن با متصدی حمل بار و اطلاع رسانی شرایط خاص به او
  5. مورد توجه قرار دادن نیاز های مشتری در مراحل ترخیص کالا
  6. داشتن اطلاعات لازم و کافی در مورد نحوه و نوع بارگیری و تخلیه کالا

کالاهای خطرناک چگونه بارگیری و تخلیه میشوند؟

کالاهایی خطرناک اطلاق می شوند که به طور کلی باعث بروز آسیب گردند. مواد سمی، رادیو اکتیو، خود اشتعال و همچنین کالاهایی که خطر مسمومیت و مرگ برای انسان و جانوران دارند در زمره کالاهای خطرناک قرار می گیرند که باید مورد بازبینی و نظارت خاص قرار گیرند.

کالاهای خطرناک باید بسته بندی مناسب و ایمنی داشته باشند و بارگیری و تخلیه آن ها باید به گونه ای باشد که در اثر حرکت یا جابجایی واژگون نشوند و همچنین در جای خود محکم وثابت قرار گیرند. هنگام رسیدن این محموله ها به مقصد، لازم است با احتیاط و در سریع ترین زمان ممکن تخلیه شوند و تمامی سطوح حامل این مواد به دقت پاکسازی شوند. همچنین لازم است که محل انبار این نوع مواد دور از منابع آبی و مناطق مسکونی قرار گیرد.

لازم است اطلاعات زیر بر روی بسته بندی کالاهای خطرناک درج شوند:

  • نام کامل کالا
  • کلاس خطر
  • انواع خطر
  • کد UN
  • شماره رده در جدول RID
  • مهر عبارت های اضافه
  • شماره کد خطر
  • شماره NHM
مراحل ترخیص کالا
مراحل ترخیص کالا

کراس استافینگ چیست؟

کراس استافینگ (معادل عبارت Cross stuffing) یکی از روش های پرکاربرد حمل و نقل بین المللی می باشد که زیر مجموعه حمل و نقل دریایی است. در واقع کراس استافینگ به اختصار فرایند تعویض کانتینر نام دارد که بار در محل انبار تخلیه شده و در کانتینر دیگری بارگیری می شود. به عبارت دیگر از نظر عملیاتی در این روش کالا توسط کانتینر از بندر مبدا به یک بندر دیگر که بندر کراس استاف نام گذاری می شود منتقل شده و کالا در کانتینر دیگری که به مقصد نهایی می رود بارگیری می شود. این فرایند برای کشورهایی که از نظر سیاسی و اقتصادی دچار محدودیت های واردات و صادرات کالا از جمله تحریم ها هستند بسیار پرکاربرد و حیاتی می باشد.

در کنار مزایایی که کراس استافینگ به ارمغان می آورد از جمله امکان تجارت بین الملل برای بندرهای کوچک و همچنین دور زدن تحریم ها، این روش معایبی نیز دارد از جمله:

  • کشتی های مورد نیاز برای این عمل نیاز به تجهیزات و امکانات ویژه دارند.
  • در صورت دقت و ملاحظات ناکافی در حین تعویض کانتینر و بارگیری و تخلیه کالا، امکان خسارت به کالا بالاست.
  • اگر این روش برای دور زدن تحریم ها مورد استفاده قرار گیرد ریسک توقیف محموله بسیار بالا خواهد بود.
  • دردسرهای این روش در مراحل ترخیص کالا از گمرک و سایر مراحل بیشتر خواهد بود.

نتیجه گیری

بارگیری و تخلیه کالا یک فرایند حساس و پر اهمیت بوده که به روش های گوناگون زمینی، دریایی و هوایی انجام می شود. در صورت بروز مشکل در مراحل ترخیص کالا از گمرک توسط نیروی انسانی و یا سایر عوامل، امکان خسارت های کلان وجود دارد. بر همین اساس لازم است افرادی که در این فرایند نقش دارند به وظایف خود به درستی عمل کرده و مانع بروز چنین مشکلاتی شوند. علی الخصوص در فرایند کراس استافینگ که احتمال خسارت به محموله دو چندان است.

گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه در زمینه حمل و نقل بین المللی کالا به صورت زمینی، دریایی و هوایی و همچنین کراس استافینگ و پست اکسپرس از امارات، چین و اروپا و ترخیص کالا از گمرک آماده خدمات رسانی به شما مشتریان عزیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *