تفاوت مفهوم Laytime و Laydays در چیست؟ (راهنمای کامل)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

تفاوت مفهوم laytime و laydays

آنچه در این مقاله میخوانید

در حمل و نقل دریایی که از مهمترین راه های تجارت است مفاهیم و اصطلاحات متنوعی وجود دارد. مفهوم laytime و مفهوم laydays از مفاهیم مرتبط و پرکاربرد در زمینه حمل و نقل دریایی بوده و دانستن تفاوت مفهوم laytime و laydays برای بازرگانان و فعالان در زمینه حمل و نقل دریایی بسیار حائز اهمیت می باشد. ما کارشناسان گروه تجاری ققنوس قصد داریم در زمینه تفاوت مفهوم laytime و laydays در این مقاله بیشتر صحبت کنیم. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت مفهوم laytime و laydays در چیست؟

مفهوم Laytime در حمل و نقل تجاری به مدت زمان مجاز برای تخلیه و بارگیری کالا در کشتی گفته می شود. چنانچه در این بازه زمانی عملیات تخلیه یا بارگیری کالا به پایان نرسد، هزینه‌ای بعنوان دموراژ یا خسارت از طرف قرارداد دریافت خواهد شد. از طرفی در صورتی که طرف قرارداد زودتر از موعد بتواند عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهد، دیسپچ یا پاداش به طرف قرار داد تعلق خواهد گرفت. در ادامه تفاوت مفهوم laytime و laydays را بیشتر بررسی می کنیم.

مفهوم Laydays در مقابل مفهوم Laytime قرار داشته و بعضی اوقات با مفهوم Laytime اشتباه گرفته می شود. مفهوم Laydays به بازه زمانی گفته می شود که کشتی برای چارتر آماده می شود و برای تخلیه و بارگیری آماده نیست. در صورتی که اقدامات لازم جهت آماده سازی چارتر قبل از زمان Laydays انجام شود، هیچگونه تعهدی برای بارگیری پیش از موعد نیست. علاوه بر این در صورتی که آماده سازی چارتر بعد از زمان مقرر شده بارگیری انجام شود، بارگیری لغو خواهد شد.

مفهوم laydays
مفهوم laydays

laytime در حمل و نقل به چه معناست؟

مفهوم Laytime در تجارت به مدت زمان لازم برای تخلیه و بارگیری اجناس در طول مدت زمان سفر گفته می شود که بیشتر مربوط به کشتی های چارتری است. کشتی های چارتری به نوعی از کشتی ها اطلاق می شود که افراد برای انتقال اجناس آن ها را اجاره می کنند و در این نوع قراردادها قوانین و مفاد مختلفی ذکر می شود. مفهوم Laytime و مفهوم Laydays دو مورد از مفاهیم مهم ذکر شده در این نوع قراردادها است که در کنار این ها خسارت، هزینه ها، جریمه و پاداش مربوط به پایبند بودن به قرارداد و سایر موارد برای رسیدن کشتی در زمان مقرر شده ذکر می شود .

تفاوت مفهوم laytime و laydays و اهمیت آنها در فعالیت های حمل و نقل بین المللی

مفهوم laytime از آن جهت در فعالیت های حمل و نقل بین المللی حائز اهمیت بوده که باعث می شود شرکت های حمل و نقل برنامه ریزی دقیق تری برای اجاره دادن کشتی ها اخذ کنند و از خسارات احتمالی در زمینه تخلیه و بارگیری به موقع کشتی جلوگیری کنند. از طرفی مفهوم laytime به شکل دقیقی در چارتر ذکر شده و و شرایط مربوط به آن مشخص می شود. در نتیجه در صورتی که شرایط ذکر شده توسط طرف قرارداد رعایت نشود باید به صاحب کشتی خسارت پرداخت کند. به علاوه مفهوم laytime در مشخص شدن زمان NOR موثر است. بر اساس لی تایم انبارها و بنادر برای عملیات تخلیه و بارگیری آماده می شوند و در صورت نبود این آمادگی زمان بیشتری برای تخلیه و بارگیری هدر خواهد رفت.

قوانین و مقررات مفهوم laytime و laydays

مفهوم laytime همانند سایر فرایندهای مربوط به باربری قوانین و مقررات خود را دارا است. از شروط و قوانین اصلی مربوط به مفهوم laytime کتبی بودن زمان مقرر شده مربوط به تخلیه و بارگیری اجناس است. اما در صورتی که طرفین قرارداد شفاهی بودن زمان مقرر شده را تایید کنند مشکلی نخواهد بود. زمان مقرر شده مربوط به مفهوم laytime در قرارداد از زمان اعلان NOR توسط کشتی آغاز خواهد شد. علاوه بر این لازم است که اعلامیه مذکور از قبل توسط صاحب کشتی به اجاره کننده ارائه شود. در صورت رعایت این شروط و قوانین مفهوم laytime و مفهوم laydays وجه اجرایی خواهند گرفت و قوانین مربوط به جریمه و پاداش قابل اجرا خواهند بود.

laytime چه کاربردی در حمل و نقل بین المللی دارد؟

حمل و نقل دریایی یکی از مهمترین روش ها برای حمل و نقل بین المللی است که مفهوم laytime در آن جایگاه مربوط به خود را دارد. همانطور که گفتیم، باعث می شود تا شرکت های حمل و نقل برنامه ریزی دقیقی برای بارگیری و تخلیه خود داشته باشند و از خسارات احتمالی جلوگیری کنند؛ همین امر باعث می شود که حمل و نقل در زمینه بین المللی به بهترین شکل صورت پذیرد و کمترین خسارت ها به صاحبین کالا و شرکت های حمل و نقل وارد شود. به علاوه مفهوم laydays نیز در حمل و نقل بین المللی موثر بوده و پایبندی به آن می تواند از بروز خسارت ها بکاهد.

مفهوم laytime
مفهوم laytime

اصطلاح Laydays به چه معنا است؟

همانوطور که گفتیم مفهوم laydays با مفهوم Laytime تفاوت داشته و تفاوت مفهوم laytime و laydays در بازرگانی حائز اهمیت است. در واقع مفهوم laydays دوره زمانی را نشان می دهد که در آن یک کشتی پروسه آماده سازی برای تخلیه و یا بارگیری را در بندر طی می کند. در حقیقت پروسه زمانی مربوط به مفهوم laydays قبل از laytime صورت گرفته و به منظور آماده سازی برای این مرحله می باشد.

معرفی مهمترین اصطلاحات حمل و نقل با کشتی

حمل و نقل دریایی یا حمل و نقل با کشتی علاوه بر مفهوم laydays و مفهوم laytime  اصطلاحات و عبارت های اختصاری مخصوص به خود را دارد که قصد داریم در ادامه این مطلب به معرفی و توضیح مهترین آن ها بپردازیم.

سیف (cost, insurance, freght): سیف روشی برای فروش بار است که در آن فروشنده هزینه های باربری، بارگیری و بیمه بار را بر روی اقیانوس تقبل می کند.

دموراژ (Demurrage): هزینه دموراژ، هزینه ای است که به عنوان خسارت بابت تاخیر در حمل و نقل اجناس توسط چارترر کشتی پرداخت می شود.

Laycan (Laydays & Cancelling date ): اولین و آخرین زمانی که موظفید کشتی را برای حمل و نقل و بارگیری آماده کرده و تحویل دهید.

بارنامه BL (Bill of lading ): بارنامه سندی است که به سه منظور مورد استفاده قرار می گیرد:

  • سندی به عنوان اثبات مالکیت بار
  • مدرکی که در آن شروط قرارداد ذکر می شود
  • به عنوان رسید بار که توسط ارسال کننده صادر شده و حمل کننده آن را امضا می کند.

FOB ( free on board ): روش فوب، روشی از فروش بار است که بر اساس آن هزینه های بیمه و باربری بر روی دریا شامل نشده و هزینه های باربری شامل می شود.

NOR (notice of readiness ): اعلانی است که توسط کشتی به منظور آماده بودن برای تخلیه و یا بارگیری انجام می شود.

CFR (coast and fright ): روشی برای فروش بار که در آن فروشنده تمامی هزینه های باربری و بارگذاری بر روی اقیانوس را متقبل می شود.

نتیجه گیری

در نهایت در حمل و نقل بین المللی و دریایی لازم است که با مفهوم laydays و همچنین تفاوت مفهوم laytime و laydays آشنایی کامل داشته باشید تا از بروز هر نوع مشکل و خسارت ها جلوگیری کنید. همچنین آشنایی با مهمترین و پرکابردترین اصطلاحات حمل و نقل با کشتی می تواند در این زمینه به شما بیشتر کم کند.

گروه تجاری ققنوس با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه حمل و نقل بین المللی و دریایی آماده خدمات رسانی به شما مشتریان گرانقدر می باشد. از دیگر خدمات گروه تجاری ققنوس می توان به پست اکسپرس، خرید از سایت های خارجی مثل آمازون و ای بی، صادرات هوایی، حوالجات ارزی و.. اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با گروه تجاری ققنوس و کسب اطلاعات بیشتر مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *