حمل دریایی LCL: تعریف، کاربرد و تعرفه هایی که باید بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل دریایی LCL

آنچه در این مقاله میخوانید

اصطلاح LCL در حمل و نقل دریایی، برای توصیف بارهایی که “کمتر از یک کانتینر” هستند، یا محموله ای که کل کانتینر را پر نمی کند، استفاده می شود. بسته به مسیر، مقصد و نیاز، حمل و نقل از طریق حمل دریایی LCL ممکن است هزینه بیشتری نسبت به حمل FCL داشته باشد. بنابراین برای برآورد دقیق هزینه ها، بهتر است با یک شرکت حمل و نقل معتبر و یا مرکز توزیع و پخش کالا مشورت کنید. در ادامه با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا به طور کامل درباره حمل و نقل LCL توضیح دهیم.

حمل و نقل دریایی به صورت LCL چگونه انجام می شود؟

در یک محموله LCL، فرستنده های مختلف یک کانتینر مشترک دارند. وقتی که حجم بار برای پر کردن یک کانتینر کامل کافی نباشد، حمل و نقل دریایی LCL معمولاً باصرفه تر خواهد بود، زیرا هزینه حمل یک کانتینر کامل بین چند نفر تقسیم می شود. هنگام مقایسه هزینه CBM بین یک محموله LCL و یک محموله FCL، اغلب LCL هزینه بالاتری خواهد داشت، اما قیمت نهایی آن معمولا کمتر است.

مزایای حمل دریایی LCL برای خریدار

در حمل و نقل دریایی LCL، خریدار فقط باید هزینه فضایی را که استفاده می کند بپردازد؛ زیرا کانتینر با سایر محموله ها مشترک است. این گزینه به کسب و کارهای کوچک اجازه می دهد تا از خدمات حمل و نقل دریایی با صرف هزینه اندکی استفاده کنند؛ بدون آنکه نیازمند تامین حجم بار زیادی باشند. اصولا در باربری هوایی بر اساس وزن ناخالص یا وزن حجمی (هر کدام که بیشتر باشد)، هزینه دریافت می شود. اما در LCL دریایی، این مبلغ بر اساس هر متر مکعب حجم بار و یا هر ۱۰۰۰ کیلوگرم (هر کدام که بیشتر باشد)، محاسبه می گردد. لذا در مواردی که بازه زمانی حمل و نقل اهمیت چندانی ندارد، می توان از روش LCL دریایی برای محموله های کوچک و در عین حال حمل کالای سنگین، استفاده کرد.

[irp posts=”995436″ ]

حمل و نقل LCL
حمل و نقل LCL

معایب حمل کانتینر اشتراکی برای خریدار

هزینه حمل و نقل دریایی یک محموله LCL، به ازای هر CBM آن محاسبه می شود که در بیشتر موارد نیز، در مقایسه با هزینه کل یک کانتینر کامل بالاتر است؛ به همین دلیل، خریدار تنها بخشی از فضای کل کانتینر را خریداری می کند. اما فراموش نکنید که مواردی هم وجود دارند که در آن ممکن است هزینه LCL، گران تر از تهیه یک کانتینر کامل باشد.

باربری های LCL کالاهایی را که در یک کانتینر قرار می‌دهند دسته‌بندی می‌کنند. اما از آنجایی که برخلاف محموله FCL، بارهای مختلفی در یک کانتینر وجود دارد، احتمال به هم ریختن آنها در هنگام بازرسی گمرکی هست. در موارد نادر ممکن است محموله‌های LCL هنگام جدا کردن بارها، با سایر محموله‌ها مخلوط یا جابه جا شوند. این یک عدم مزیت برای حمل بار دریایی LCL در مقایسه با FCL محسوب می شود؛ چرا که در باربری FCL، کل کانتینر به مقصد نهایی حمل شده و در آنجا تخلیه می شود. کانتینرهای LCL از انبارهای ایستگاه باری کانتینری جداسازی و تخلیه می شوند. به همین دلیل تخلیه آنها معمولا چند روز طول می کشد.

به طور کلی، حمل و نقل بار از طریق دریا زمان بیشتری نسبت به مسیر هوایی طول می کشد. بنابراین چنانچه محموله ای نیاز به ارسال سریع دارد، باید این موضوع مد نظر گرفته شود. امروزه کشتی‌های سریع‌تری برای بارهای LCL در برخی مسیرها به کار گرفته شده اند؛ اما با این حال باز هم یک بازه زمانی ۱۶ تا ۲۴ روزه برای رسیدن محموله ها، زمان لازم است.

چه زمانی از توافقنامه LCL استفاده کنیم؟

اگرچه LCL دارای معایبی است، اما به دلیل داشتن مزایای بسیار، همچنان یک روش حمل و نقل محبوب بین خریداران به شمار می رود. برای تعیین بهترین زمان ارسال بار به طریق LCL، به چند عامل باید توجه کرد. این عوامل عبارتند از:

  • حجم
  • وزن کلی (ناخالص)
  • رده محصولات
  • مسیر
  • زمان

حجم کالا

حجم محموله بر اساس مقدار فضای اشغال شده و حجم یک کارتن نیز با ضرب طول، عرض و ارتفاع آن محاسبه می شود. به همین صورت، هزینه حمل و نقل دریایی نیز بر اساس حجم آن تعیین می گردد؛ مگر اینکه وزن آن بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم در هر CBM باشد. این قانون شامل محموله های LCL نیز می شود. اگر حجم کالا بین ۱ تا ۱۸ CBM باشد، بهتر است که روش LCL را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، برای مقادیر کمتر از ۱ CBM، حمل و نقل هوایی و برای مقادیر بیشتر از ۱۸ CBM، استفاده از یک کانتینر کامل توصیه می شود.

وزن ناخالص بار

وزن ناخالص که به آن وزن کل هم می گویند، شامل وزن بسته بندی و کارتن اصلی است. اگر وزن ناخالص محموله بیش از ۱۵۰ کیلوگرم در فصل اوج بار و ۲۰۰ کیلوگرم در فصل خارج از پیک باشد، بهتر است از حمل و نقل به روش LCL استفاده کنید. شاید تعجب کنید که چرا باید فصل پیک و خارج از پیک را در نظر گرفت. به این دلیل که نرخ حمل و نقل ثابت نبوده و به راحتی در پاسخ به تغییرات عرضه و تقاضا تغییر می کند. از آنجایی که روش حمل و نقل هوایی، انتخاب نخست محموله های کوچکتر است، هزینه این روش نیز زمانی که تقاضا برای حمل و نقل افزایش می یابد، نوسان بیشتری می یابد. بنابراین، گزینه جایگزین برای حمل و نقل هوایی، استفاده از قرارداد LCL است.

رده محموله نیز هنگام حمل و نقل در نظر گرفته می شود. برخی از محصولات مانند گازهای فشرده، قوطی های آئروسل و یخ خشک، به دلیل محدودیت های اعمال شده در خطوط هوایی اجازه حمل و نقل ندارند. در این مورد، حمل و نقل دریایی و به طور اختصاصی تر LCL، بسته به حجم محموله می تواند جایگزین خوبی باشد.

مسیر حمل کالا

هنگام انتخاب قرارداد حمل دریایی LCL، باید به مسیرها هم توجه کرد. چرا که حمل و نقل LCL در همه مسیرهایی که برای حمل و نقل اقیانوسی در دسترس هستند، انجام نمی شود. دلیل این امر آن است که محموله های کم حجم زیادی در آن مسیر وجود ندارد. در مواردی مانند این، قدم بعدی یافتن مسیر یا روش های جایگزین است. اگر مسیر جایگزین گران تر باشد، باید گزینه های دیگر حمل و نقل را در نظر گرفت.

زمان حمل کالا

آخرین عامل زمان است. زمان نقشی اساسی در هر زنجیره توزیع و پخش ایفا می کند. در مورد مشاغلی که کالاها را در وب سایت ها و به صورت آنلاین می فروشند، زمان بندی می تواند یک موفقیت یا یک شکست باشد. نداشتن بار برای چند روز می تواند به شدت بر رتبه بندی وبسایت تأثیر بگذارد. بنابراین تصور کنید که برای مدت طولانی هیچ محموله ای نداشته باشید، در این صورت صفحه شما با سرعت به پایین صفحه تنزل کرده و احتمال از دست دادن درآمد قابل توجهی وجود دارد. با این حال باید در هنگام ارسال محصولات، زمان تحویل را نیز در نظر بگیرید.

اگر محصول مورد نظر شما، در کمتر از شش هفته پس از تولید باید به دستتان برسد، برای انتخاب روش حمل و نقل مناسب با یک باربری قابل اعتماد مشورت کنید. البته کشتی های سریعتری نیز در برخی از مسیرها وجود دارند که فقط به طریق FCL بار می برند. از آنجایی که تحویل محموله‌های LCL تقریباً چهار هفته طول می‌کشد،  در صورت محدودیت زمانی، پرداخت هزینه یک کانتینر کامل ممکن است گزینه‌ای ارزشمند و در نهایت ارزان‌تر از حمل‌ و نقل هوایی باشد. اما اگر به لحاظ زمانی مشکلی وجود ندارد، توافق LCL با صرفه تر خواهد بود. شما می توانید از چک لیست زیر برای بررسی تناسب شرایط خود با روش LCL استفاده کنید. چنانچه اگر یک یا چند مورد از موارد زیر الزامات شما را برآورده نمی کند، روش حمل دریایی LCL را انتخاب نکنید.

  • زمان ترانزیت ممکن است بین ۵ تا ۷ هفته (بسته به مسیر) باشد. شما باز هم باید با ارسال کننده بار خود برای یافتن روشهای سریعتر مشورت کنید.
  • وزن ناخالص محموله بیش از ۱۵۰ کیلوگرم است.
  • حجم محموله بین ۱ تا ۱۸ CBM می باشد.
  • مسیر حمل و نقل موجود، یک مسیر مستقیم بوده و یا نیازی به تغییر مسیر قابل توجهی ندارد.
  • اگر کالا در لیست اقلام ممنوعه حمل و نقل هوایی قرار می گیرد،LCL ممکن است تنها گزینه موجود باشد.

[irp posts=”995220″ ]

تفاوت حمل lcl و fcl
تفاوت حمل lcl و fcl

هزینه حمل و نقل دریایی LCL چقدر است؟

یک کشتی باری متوسط ​​می تواند حدود ۳۰۰۰ کانتینر را در خود جای دهد؛ یعنی باری به ارزش ۲۰۰۰۰۰ CBM! هرچند بار LCL به صورت فله ای ارسال می شود، اما همه فرستندگان بار باید هزینه حداقلی را بپردازند. هزینه یک محموله LCL بر اساس حجم واقعی یا فضایی که محموله در یک کانتینر حمل و نقل مشترک اشغال می کند، محاسبه می شود که معمولاً حداقل ۱ CBM است. اگر حجم کل بار کمتر از این مقدار حداقل باشد، بازهم هزینه های معادل ۱ CBM باید پرداخت شود. همانطور که گفته شد، حتی اگر کالای شما فضای بسیار کمتری نسبت به حداقل بار نیاز داشته باشد، همچنان موظف به پرداخت هزینه برای حداقل حجم خواهید بود.

همان طور که پیش تر نیز گفتیم، حمل و نقل دریایی بر اساس حجم واقعی محاسبه  می شود. اما هزینه حمل و نقل هوایی بر اساس وزن ناخالص یا وزن حجمی (هر کدام که بیشتر باشد)، محاسبه می شود. به عنوان مثال، یک محموله ۰.۸ CBM با وزن ناخالص ۵۰ کیلوگرم در هنگام حمل با استفاده از روش هوایی، وزنی معادل ۱۶۰ کیلوگرم خواهد داشت. اما اگر با استفاده از حمل دریایی LCL ارسال شود، هزینه آن بر اساس حداقل ۱ CBM در حمل و نقل اقیانوسی محاسبه خواهد شد.

ارسال کنندگان بار برای برخی از بارهایی که در خطوط خود جابه جا می کنند، شرایط متفاوتی در نظر می گیرند. اما با این حال، آنچه که دریافت می کنند معمولاً طبق یک استاندارد بین المللی است. برای حمل و نقل دریایی LCL، علاوه بر هزینه حمل و نقل دریایی که به خط کشتیرانی برای حمل کالا از نقطه A به نقطه B پرداخت می شود، هزینه های دیگری نیز وجود دارد. این هزینه ها برای خدماتی مانند هزینه شاسی است که بین محموله های داخل یک کانتینر نیز تقسیم می شود. هزینه‌های دیگری که معمولاً برای محموله‌های LCL اضافه می‌شود، هزینه‌های انبارداری است؛ زیرا کانتینر باید به یک انبار منتقل شود تا براساس محموله‌ها و همچنین سایر هزینه‌های خاص جابجایی و جداسازی کالاها انجام شود.

هزینه کل هر CBM بار برای حمل و نقل دریایی بسته به مسیر می تواند بین ۲۵ تا ۱۴۰ دلار باشد. نرخ‌های باربری LCL معمولاً ماهانه تغییر می‌کنند؛ بنابراین توصیه می شود قبل از شروع حمل‌ و نقل، نرخ های اعلام شده از سوی باربری خود را بررسی کنید.

[irp posts=”51279″ ]

تفاوت بین حمل LCL و FCL چیست؟

FCL  مخفف “بار کامل کانتینر” است. در یک قرارداد FCL، محموله ارسالی کل کانتینر را اشغال می کند و با سایر گیرندگان به اشتراک گذاشته نمی شود. LCL یا “کمتر از بار کانتینر”، دارای فضای مشترک بین چند محموله در داخل یک کانتینر است. در صورت استفاده از روش حمل دریایی FCL، خریدار هزینه کل فضای کانتینر را پرداخت می کند؛ در حالی که در روش LCL، فقط برای فضایی که محموله در یک کانتینر اشغال می کند هزینه پرداخت می شود.

کلام پایانی

در آخر و به طور خلاصه باید بگوییم که در صورت انتخاب حمل دریایی LCL، بار وارداتی یا صادراتی شما در یک کانتینر با کالاهای افراد دیگر قرار میگیرد. اگرچه هزینه این روش کمتر از حمل fcl است، اما برای ارسال برخی کالاها پیشنهاد نمیکنیم. در صورتی که نیاز به هرگونه خدمات حمل و نقل بین المللی به هر دو صورت LCL، FCL داشتید، ما در گروه تجاری ققنوس آماده ارائه بهترین خدمات حمل بار و ترخیص کالا به شما هستیم.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *