حمل هوایی کالاهای خطرناک، حمل چه کالاهایی ریسک بالایی دارد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل هوایی کالاهای خطرناک

آنچه در این مقاله میخوانید

حمل هوایی کالاهای خطرناک از موضوعاتی است که در مبحث حمل و نقل هایی بین المللی مطرح می باشد. حمل و نقل کالاهای موجود در سراسر جهان از طریق شیوه های مختلفی شامل حمل زمینی، حمل هوایی بار  و حمل دریایی انجام می شود که تحقق این امر مستلزم رعایت قوانین و دستورالعمل های مرتبط با نوع کالا و شیوه های حمل و نقل می باشد. با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا به چگونگی حمل هوایی کالاهای خطرناک بپردازیم. حمل هوایی بار یکی از شیوه های حمل و نقل کالا است که به علت سرعت بالای این روش مورد توجه بسیاری از افراد می باشد. کالای خطرناک  با توجه به نوع و میزان خطرناک بودن خود، باید دارای بسته بندی متناسب با خود باشد. برای حمل هوایی کالاهای خطرناک باید درجه خطرناکی کالا را در نظر گرفته و سپس اقدام به بسته بندی آن نمایید. بسته بندی برای حمل کالای خطرناک باید کاملا متناسب با نوع خطر باشد.

حمل هوایی کالاهای خطرناک

در محیط های فرودگاه و یا پرواز هواپیماهای باری یا مسافری ممکن است حین حمل هوایی کالاهای خطرناک رویداد و سوانح جبران ناپذیری اتفاق بیافتد و این اتفاقات سبب به خطر افتادن جان و مال مسافران، خدمه هواپیما و خلبانان خواهد بود و بر همین اساس سازمان بین المللی هواپیمایی غیر نظامی ICAO (International Civil Aviation Organizatin) بر اساس دستورالعمل و ضمیمه فرودگاهی که ۱۸جلد می باشد، در شماره ۱۸ که به نام حمل و نقل ایمن کالاهای خطرناک روش ها وطرق ایمن انتقال کالاهای خطرناک به وسیله هواپیما را عنوان کرده است و تمامی کشورهای سازمان هواپیمایی بین المللی ملزم به رعایت کردن مفاد این دستورالعمل می باشند.

بر اساس مفاد این دستورالعمل حمل هوایی چند نمونه از کالاهای خطرناک در هر شرایطی ممنوع است و حمل هوایی کالاهای خطرناک قرار گرفته در این دسته، تحت عنوان معافیت با تایید کشور تولید کننده یا کشور مبدا، کشوری که حمل و نقل آن را انجام می دهد، کشور مقصد و کشور ها یا کشوری که پرواز از فراز خاک آن عبور می کند انجام می شود. گروهی از کالاهایی که خطر کمتری دارند را می شود با هواپیمای مسافربری جابجا کرد و کالاهای خطرناک دیگر را با توجه به درجه خطرناک بودن فقط با هواپیماهای باربری باید حمل شوند.

لیست کالاهای خطرناک

کالاهای خطرناک بوسیله نام واقعی کالا و شماره سازمان ملل (UN) شناخته می شوند . این نام ها طبق سیستم طبقه بندی سازمان ملل متحد به هر ماده یا کالایی اختصاص داده شده است. برای اطلاع یافتن از لیست کالاهای خطرناک با گروه تجاری ققنوس همراه باشید.

در فصل چهارم کتاب مقررات کالاهای خطرناک یاتا تمامی کالاهای خطرناک با فهرست الفبائی با اطلاعاتی از جمله: شماره UN ، شماره کلاس، برچسب های مورد نیاز، شرایط بسته بندی برای حمل کالای خطرناک­ و میزان حداکثر مقادیر مجاز در هواپیماهای مسافری یا باری برای حمل هوایی کالاهای خطرناک ارائه شده است. عدم وجود یک ماده یا کالا در لیست مذکور به معنای مجاز بودن حمل آن بدون توجه به این مقررات نیست.

حمل کالای خطرناک
حمل کالای خطرناک

چگونه کالاهای خطرناک را تشخیص دهیم؟

کالاهای خطرناک کالا و موادی هستند که هنگام حمل هوایی بار می توانند خطرات بسیاری را برای سلامتی افراد، اموال و ایمنی پرواز و خدمه بوجود آورند. برای حمل کالای خطرناک می توان به شکلی کاملا ایمن با هواپیما اقدام کرد به شرطی که اصول معین در این زمینه رعایت شوند.

این اصول عبارتند از :

دسته بندی کالای خطرناک، این نوع کالاها بر اساس معیارهای تدوین شده توسط کارشناسان سازمان ملل متحد دسته بندی شده اند. این دسته بندی قابلیت پذیرش و همین طور شرایط حمل کالاها،حمل هوایی کالاهای خطرناک و مواد را تعیین می کند. تعیین خطرناک بودن یک کالا یا ماده و تعیین شماره کلاس صحیح کالاها در هنگام حمل کالای خطرناک از مسئولیت های فرستنده بار می باشد. حمل هوایی بار از سریع ترین شیوه های حمل بار می باشد که گروه تجاری ققنوس با داشتن تیمی حرفه ای مشاوره های لازم و خدمات درخواستی در این زمینه را به شما ارائه می دهد.

کالاهای خطرناک قابل پذیرش برای حمل هوایی

دسته ای از کالاهای خطرناک هستند که می شوند آن ها با رعایت شرایط خاص در بسته بندی مناسب بصورت کارگو ارسال کرد. این نوع از کالاها را، نمی شود در جامه‌دان و همراه مسافر و یا خدمه پرواز ارسال کرد. پیشنهاد می کنیم در این مقاله با گروه تجاری ققنوس همراه شوید تا در ادامه، به مباحث حمل کالای خطرناک بپردازیم. بهتر است بدانید کالاهای خطرناک طبق استاندارد جهانی یاتا، به طور کلی در ۹ کلاس دسته بندی می شوند.

گاهی اوقات پیش می آید که مسافر و خدمه پرواز یا حتا فرستنده‌ بار، هیچ اطلاعی از خطرناک بودن کالای خود ندارند. تعیین و شناسائی تمامی کالاهای خطرناک کار آسانی نیست. به همین دلیل باید دقت زیادی در این باره داشت تا به جز کالاهای مجاز، هیچ کالای خطرناکی توسط هواپیما حمل نشود.  در ادامه تعدادی از این نمونه ها ذکر شده اند:

  • تجهیزات هواپیما شامل جلیقه نجات، قطعات یدکی هواپیما، کپسول آتش نشانی و غیره
  • لوازم اتومبیل شامل باتری تر، باک سوخت حاوی سوخت
  • وسایل باتری‌دار
  • تجهیزات اردوگاهی شامل کپسول گاز، کبریت، قرص الکل جامد و غیره
  • مواد شیمیایی شامل مایعات یا جامدات مشتعل، انواع پاک کننده های سطوح، مواد سمی و غیره
  • تجهیزات غواصی شامل چراغ قوه حاوی باتری، سیلندرهای هوا و غیره
  • لوازم خانگی شامل مایعات قابل اشتعال، چسب ها، کبریت
  • تجهیزلت آزمایشگاهی شامل اکسید کننده ها، مواد سمی

حمل هوایی کالاهای خطرناک چگونه صورت می گیرد؟

بنا به دلایلی علیرغم خطرات زیاد نیازمند روش مناسبی برای حمل کالای خطرناک هستیم چرا که بسیاری از این کالاها، از نظر تجاری دارای اهمیت بسیار بالایی هستند مانند: رنگ ها، باتری ها و غیره. در هنگام حمل کالای خطرناک  مدت زمان حمل  در بعضی از این کالا ها، عامل حیاتی به شمار می آید مانند: رادیو ایزوتوپ های درمانی. برخی از این کالاهای خطرناک بایستی در زمان حمل خنک نگاه داشته شوند  در این مواقع حمل هوایی بار کمترین زمان حمل را دارا است. در برخی از مناطق نیز تنها راه دسترسی، شیوه حمل و نقل هوایی می باشد.

برای حمل هوایی کالاهای خطرناک باید به نکاتی توجه کنیم. با رعایت اصول ذیل، می‌توان حمل کالای خطرناک را به صورت ایمن با هواپیما انجام داد :

  • دسته بندی کالاهای خطرناک
  • لحاظ کردن ممنوعیت
  • آموزش در خصوص چگونگی حمل
  • بسته بندی متناسب کالاهای خطرناک (UN)
  • علامت گذاری و الصاق برچسب های لازم
  • مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای حمل
  • گزارش حادثه / رویداد
  • ارایه اطلاعات کامل ،اطلاع به خلبان، ارایه اطلاعات عکس‌العمل‌های اضطراری و غیره.

حمل هوایی بار مسئله ای است که به علت سرعت بالا توجه بسیاری از بازرگانان را به خود جلب کرده است به خصوص اگر بار مربوطه جزو کالاهایی باشد که نیازمند سرعت در نقل و انتقال باشد. شما می توانید با خیال آسوده و بدون نگرانی صفر تا صد مراحل حمل و نقل محموله های خود را به گروه تجاری ققنوس بسپارید.

قوانین و مقررات حمل هوایی کالاهای خطرناک

برای حمل هوایی کالاهای خطرناک قوانین خاصی در نظرگرفته شده است که دانستن این قوانین برای کسانی که قصد نقل و انتقال این نوع کالاها را بصورت حمل هوایی بار دارند ضروری می باشد. با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا با این قوانین آشنا شده و اطلاعات لازم را بدست بیاورید. اپراتور شرکت هواپیمایی که کار حمل کالای خطرناک را برعهده دارد بایستی قبل از خروج هواپیما، اطلاعات لازم را در این مورد به صورت کتبی، به سر خلبان پرواز ارائه دهد. این اپراتور شرکت هواپیمایی باید تمامی اطلاعات را در کتابچه دستی عملیاتی ارائه نماید، به طوری که خدمه پرواز  وظیفه و مسئولیت خود را حین حمل کالای خطرناک بدانند و با دستورالعمل های لازم هنگام وقوع وضعیت اضطراری ناشی از حمل هوایی کالاهای خطرناک آشنایی کامل داشته باشند.

تمامی کشورهای طرف قرارداد در این زمینه باید اطلاعات لازم در مورد حمل کالای خطرناک و ممنوع بودن حمل آن با هواپیما را به مسافران ارائه نمایند. در هنگام وقوع سانحه برای هواپیمای حامل در حال پرواز، سرخلبان باید در اولین فرصت واحد مراقبت پرواز و مسئولان فرودگاهی را در مورد وجود کالای خطرناک در هواپیما آگاه کند. در زمان وقوع رویدادها و سوانح مختلف در صورت درگیر شدن بار مواد کالای خطرناک، اپراتور شرکت هواپیمایی باری حامل کالا باید توسط سر خلبان، اطلاعات را بلافاصله و بدون تاخیر و همچنین به صورت کتبی به مسئولان خدمات وضعیت اضطراری سوانح و حوادث کالاهای خطرناک ارائه نماید.

محدودیت های حمل هوایی کالاهای خطرناک

بعضی از کالاهای خطرناک به اندازه ای خطرناک هستند که حمل هوایی آن ها با هواپیما میسر نیست. بعضی از آن ها را فقط می شود از طریق هواپیمای باری و بعضی دیگر را می شود با هواپیمای باری و نیز با هواپیمای مسافری حمل کرد. به طور کلی مقررات حمل کالاهای خطرناک یاتا محدودیت هایی را برای کالاهای خطرناکی که قابلیت حمل هوایی بار توسط هواپیما دارند وضع کرده است. علاوه براین مقررات دولت ها و شرکت های هواپیمایی ممکن است محدودیت های بیشتری در این زمینه وضع نمایند. حمل تعدادی از کالاهای خطرناک در شرایط نرمال با هواپیما ممنوع است. این کالاها در شرایط بخصوص و اضطراری و با تایید مقامات صلاحیت دار، قابل حمل می باشند.

حمل هوایی بار
حمل هوایی بار

کلاس های نُه‌ گانه حمل هوایی کالاهای خطرناک

برای حمل هوایی کالاهای خطرناک باید از طبقه بندی این نوع از کالاها مطلع باشیم. به طور کلی کالاهای خطرناک در نه کلاس تقسیم می شوند. فرستنده کالا در قبال شناسائی و طبقه بندی صحیح آن مسئول می باشد. در بعضی از کلاس ها کالاهای خطرناک شامل بخش های فرعی نیز هستند.

  • کلاس ۱:  مواد منفجره
  • کلاس ۲:  گازها
  • کلاس ۳:  مایعات قابل اشتعال
  • کلاس ۴:  جامدات قابل اشتعال
  • کلاس ۵:  مواد اکسیدکننده و پراکسیدهای آلی
  • کلاس ۶:  مواد سمی و مواد عفونی
  • کلاس ۷:  مواد رادیو اکتیو
  • کلاس ۸:  مواد خورنده
  • کلاس ۹: مواد و کالا های خطرناک متفرقه، شامل موادی که خطر زیست- محیطی دارند.

اهمیت بسته بندی مناسب در حمل و نقل

کالاهای خطرناک بایستی در بسته بندی های با کیفیت و مناسب قرار داده شوند به طوری که که امکان نشت از هیچ بسته ای وجود نداشته باشد. بسته­ بندی ها باید قابلیت تحمل شرایط طبیعی حمل هوایی بار شامل لرزش  و تغییرات دمایی و رطوبت یا فشار را دارا باشند . بسته بندی یکی از ارکان مهم در حمل هوایی کالاهای خطرناک به شمار می آید. بسته بندی برای حمل کالای خطرناک در سه گروه ( I , II , III) به شرح ذیل انجام می شود:

گروه بسته بندی کالاهای خطرناک:

  1. بسته‌بندی I برای کالاهای به شدت خطرناک (high danger)
  2. بسته‌بندی  II برای کالاهای با خطر متوسط (medium danger)
  3. بسته‌بندی III برای گروه کالاهای با خطر کم (low danger)

در صورتی که بیش از یک گروه بسته‌ بندی برای یک ماده بیان شود، بسته‌بندی UN باید بر اساس گروهی مشخص گردد که خطرناک تر است. یعنی از نوع بسته‌بندی استفاده شود که برای درجه بالای خطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی در علامتگذاری بسته های UN، پس از شماره بسته‌بندی، حرفی می‌آید که بیانگر گروه بسته‌بندی کالای خطرناک است. بر اساس این موضوع، بسته به میزان خطر کالا از سه حرف (X, Y. Z) به شرح ذیل استفاده می گردد:

  • X برای ظروف مورد استفاده درگروه های بسته‌بندی I,II,III
  • Y برای ظروف مورد استفاده در گروه های بسته‌بندی II,III
  • Z برای ظروف مورد استفاده در گروه های بسته‌بندی III

سخن پایانی

این مقاله برای پاسخ به سوالات شما پیرامون شناخت کالاهای خطرناک و نحوه حمل کالای خطرناک نوشته شده است. گروه تجاری ققنوس برای آشنایی کامل شما در حوزه حمل هوایی کالاهای خطرناک اطلاعات جامعی را در این مقاله به شما ارائه داده است. برای حمل این دست از کالاها نخست باید کالای مورد نظرتان را با لیست های مربوط به کالاهای خطرناک مطابقت داده و بررسی نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان پذیرش کالا برای حمل هوایی بار، وظیفه شرکت حمل و نقل بین المللی این است تا در صورتی که محموله، حاوی کالای خطرناک باشد، فرستنده آن را مطابق با مقررات به شرکت حمل کننده تحویل دهد.

حمل هوایی بار یکی از خدمات گروه تجاری ققنوس می باشد که می توانید برای نقل و انتقال ایمن کالاهای خود از کشورهای دیگر و دریافت مشاوره های حرفه ای با کارشناسان متخصص و مجرب گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *