۵ عامل موثر بر قیمت حمل و نقل کانتینری را بشناسید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل و نقل کانتینری

آنچه در این مقاله میخوانید

با توجه به اینکه صنعت کشتیرانی ۹۰ درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهد، می توان با اطمینان گفت که صنعت حمل و نقل دریایی کلید حفظ اقتصاد مدرن است. و بزرگترین مشارکت کنندگان آن هزاران و میلیون ها شرکت هستند که کالاهای خود را بوسیله کانتینرهای حمل و نقل به و از هر گوشه جهان وارد و صادر می کنند. در شرایطی که قیمت حمل و نقل دریایی کانتینر بسیار به اقتصاد وابسته است، حتی کوچکترین تغییرات در بازارها می تواند تأثیرات عمیقی بر روابط تجاری بین المللی، عرضه و تقاضا داشته باشد.

به طور کلی، نرخ حمل و نقل به حجم، مسیر و هزینه های بندر و وسیله حامل بستگی دارد؛ اما عوامل خارجی دیگری نیز وجود دارند که فرستنده‌ها نمی توانند کنترلی روی آن‌ها داشته باشند. این عوامل به شدت بر نرخ حمل و نقل کانتینری تأثیر می‌گذارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق این عوامل در قیمت حمل و نقل کانتینری بپردازیم.

جی.آی.آر (GRI) در حمل و نقل کانتینری

افزایش عمومی نرخ یا GRI، تعدیل قیمت حمل و نقل دریایی کانتینر توسط خطوط کشتیرانی است. این کار معمولاً برای کمک به شرکت‌های کشتیرانی جهت بهبود درآمدشان به عنوان بخشی از چرخه فصلی اجرا می‌شود. با توجه به یک سال نسبتاً پایدار، GRI معمولاً یک بار اعمال می شود؛ اما مواقعی وجود داشته است که GRI چندین بار در سال اعمال شده است.

از لحاظ نظری، GRI را می توان برای هر قیمت حمل و نقل کانتینری اعمال کرد؛ اما در سال‌های اخیر، شاهد تاثیر آن بر بیشتر واردات کالا بوده‌ایم. تصمیم گیری برای پیاده‌سازی GRI، که به چه میزان و بر کدام مسیرها تأثیر می‌گذارد، کاملاً بر عهده شرکت‌ های حمل ‌و نقل است. طبق مقررات کمیسیون فدرال دریانوردی در ایالات متحده، خطوط کشتیرانی باید ۳۰ روز قبل از شروع به کار، افزایش نرخ را با خود ارسال کنند. در کشورهای دیگر، این مدت ممکن است کمتر از یک هفته باشد. این بدان معنی است که اگر رزرو شما قبل از روز شروع GRI قفل نشود، ممکن است مجبور شوید طبق افزایش قیمت جدید بپردازید، که گاهی اوقات ممکن است دو برابر شود.

قیمت حمل و نقل دریایی
قیمت حمل و نقل دریایی

حمل و نقل در فصول پرترافیک

مانند سایر صنایع، حمل و نقل کانتینری نیز فصل پرطرفدار خود را دارد؛ زمانی که تقاضا برای خدمات حمل بار دریایی به اوج خود می رسد. این نه تنها بر ظرفیت کشتی ها و زنجیره تامین جهانی، بلکه بر قیمت حمل و نقل دریایی کانتینر نیز تأثیر می گذارد. این فصول شلوغ از جولای تا نوامبر / دسامبر ادامه دارد؛ زیرا شرکت‌ها در سراسر جهان شروع به آماده‌ سازی کالاهای خود برای فصل تعطیلات می‌کنند. خطوط کشتیرانی در پاسخ به افزایش تقاضا برای خدمات خود، قیمت حمل و نقل کانتینری را در ابتدای فصل بالا افزایش می دهند. در موارد خاص، ممکن است هزینه اضافی برای فصل اوج نیز اعمال شود تا کارهای حمل و نقل اضافی مورد نیاز برای تامین افزایش تقاضا را تامین کند.

سایر فصولی که حمل و نقل دریایی در آن زیاد است و باید به آنها توجه داشت، مختص چین، دومین صادرکننده بزرگ جهان می باشد. به ویژه هفته ‌هایی که در آن سال نوی چینی (در هر زمانی در ژانویه / فوریه) و هفته طلایی روز ملی (هفته اول اکتبر) اتفاق می‌افتد، دردسرساز هستند زیرا تمام فعالیت‌های فروش و تولید در این کشور به طور کامل متوقف می شوند. این امر هر ساله تأثیر عمیقی بر زنجیره های تأمین در سراسر جهان دارد. با این حال، هفته‌های منتهی به این دو فصل تعطیلات چینی زمانی است که واردکنندگان برای ارسال کالاهای خود عجله دارند که باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌های حمل ‌و نقل می‌شود. با توجه به شلوغی حمل و نقل در این فصول جشن، ممکن است تلاش برای تهیه انواع کانتینر دریایی نیز کار دشواری باشد.

اضافه بها انبار اضطراری (EBS)

خطوط کشتیرانی اعمال هزینه های اضافی مختلفی در اختیار دارند که می توانند در مواقعی که لازم بدانند انجام دهند. یکی از این هزینه‌های اضافی، اضافه بهای انبار اضطراری یا EBS است که با افزایش هزینه‌ های سوخت مقابله می‌کند و کنترل آن نقش بسیاری در مدیریت هزینه های حمل و نقل کانتینری دارد.

EBS را با ضریب تنظیم سوخت بونکر (BAF) اشتباه نگیرید، BAF برای پوشش هزینه های نوسان سوخت به دلیل حرکات طبیعی بازار استفاده می شود و معمولاً از قبل مشخص می شود. برخلاف EBS که می تواند به عنوان یک اقدام اضطراری در آخرین لحظه اجرا شود و باعث ایجاد عدم تعادل ناگهانی در قیمت حمل و نقل دریایی کانتینر فرستنده شود.

طی دو ماه گذشته، شرکت‌های حمل ‌و نقل در پاسخ به افزایش غیرمنتظره هزینه ‌های سوخت، اضافه بهای اضطراری انبار را اجرا کرده‌اند. این کار با واکنش شدید فرستنده‌ها مواجه شده است که نه تنها به خاطر اتهاماتی که هیچ کنترلی روی آن ندارند، خشمگین می‌شوند، بلکه به‌ خاطر چنین تصمیماتی است که ادعا می‌کنند اقدامات غیرمنصفانه است. بسیاری می گویند EBS اخیر بخاطر جبران ضررهای عملیاتی خطوط کشتیرانی به بهانه افزایش هزینه سوخت است.

کمبود نیروی باربری

به بیان ساده، کمبود کامیون داران یک مشکل حمل و نقل غیر معمول برای حمل کنندگان نیست. مشکلی که خارج از کنترل آنهاست. هنگامی که کمبود کامیون رخ می دهد، قیمت حمل و نقل دریایی کانتینر به عنوان یک واکنش طبیعی بازار افزایش می یابد؛ ظرفیت کاهش می یابد و تقاضا نسبت به آن افزایش می یابد و باعث افزایش نرخ می شود.

به عنوان یک فرستنده، یا مجبور خواهید بود برای تامین امنیت یک کامیون دار هزینه بالایی بپردازید یا در زنجیره تامین خود با اختلال مواجه شوید. تغییر مسیر محموله از طریق مسیرها ویا بنادر جایگزین، برنامه ریزی حمل و نقل کانتینری بسیار زودتر از حالت عادی و داشتن یک برنامه اضطراری، راه هایی برای جلوگیری از تاخیر در مواجهه با کمبود حمل و نقل است.

هزینه های اضافی حمل و نقل کانتینری

به زبان ساده هیچ راهی برای پیش ‌بینی هزینه‌های تأخیر از قبیل خدشه‌ دار شدن و توقیف و هزینه‌های بازرسی گمرک وجود ندارد. چنین هزینه هایی هرگز در نرخ حمل و نقل کانتینری شما لحاظ نمی شود، اما با این وجود می تواند بر قیمت حمل و نقل دریایی کانتینر شما تأثیر زیادی بگذارد. حتی اگر این هزینه‌ ها عمدتاً خارج از کنترل فرستنده است، کارهای خاصی وجود دارد که فرستنده می‌تواند برای کاهش احتمال شامل شدن آنها انجام دهد. یکی از این کارها دریافت درست تمام اسناد و ارسال به موقع است. کوچکترین ناهماهنگی در مدارک مورد نیاز ترخیص کالا ممکن است هشداری ایجاد کند و باعث شود گمرک تصمیم بگیرد محموله شما را بررسی کند. این ممکن است در مبدا و در مقصد اتفاق بیفتد.

برنامه ریزی قبلی برای حمل و نقل خود راه دیگری برای جلوگیری از پرداخت این هزینه های اضافی است؛ زیرا این کار زمان کافی برای آماده سازی کالاهای خود را به درستی در اختیار شما قرار می دهد. به ‌علاوه، زمان کافی برای انعطاف ‌پذیری در تاریخ‌ های حمل و نقل خود را دارید که به جلوگیری از برخی دیگر از عوامل ذکر شده مانند مشکلات فصل بالا و کمبود کامیون کمک می‌کند.

حمل و نقل دریایی کانتینر
حمل و نقل دریایی کانتینر

کلام پایانی

اگر در عرصه تجارت و حمل و نقل بین المللی فعالیت دارید، باید بدانید که خطوط کشتیرانی غالبا هزینه های اضافی را موقع ارائه هزینه حمل و نقل دریایی به کرایه حمل فرستنده یا گیرنده کالا، اعمال می کنند که معمولا به علت تغییر در شرایط بازار خدمات به کالاهای خاص و ایجاد مقررات جدید به جود می آیند. در این مقاله برخی از دلایل موثر بر قیمت حمل و نقل کانتینری را گفتیم. گروه تجاری ققنوس آماده است با ارائه بهترین و مناسبرین خدمات حمل دریایی، در تمام طول مسیر تجاری کنار شما بوده و به مطمئن ترین شکل ممکن محموله شما را به دستتان برساند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *