حمل یکسره بار در گمرک به چه معناست و چگونه انجام می شود؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل یکسره در گمرک

آنچه در این مقاله میخوانید

در جهان امروز، که دنیای تجارت و سرمایه داریست صنعت حمل و نقل، نقش زیادی در تجارت بین المللی دارد. و در این بین شرکت های فراوانی جهت سهولت انجام واردات و صادرات در سراسر دنیا ایجاد شده اند. شرکت هایی موفق خواهند بود که از روش های صحیح و مقرون به صرفه برای حمل و نقل بین المللی کالاها استفاده نمایند. زیرا بسته به نوع کالا و قوانین بین المللی روش های حمل گوناگونی وجود دارد. یکی از این روش ها حمل یکسره کالا می باشد. عوامل متفاوتی مثل نوع کالا، نیازمندی تجاری و کشور مقصد در انجام حمل یکسره در گمرک دخیل اند. در ادامه مطلب گروه تجاری ققنوس به عنوان شرکتی در این زمینه قصد دارد به شرح این روش و شرایط حمل یکسره کالا بپردازد.

حمل یکسره در ثبت سفارش به چه معناست؟

به ورود و خروج محموله از گمرکات، بدون اینکه در گمرک تخلیه و تحویل شود حمل یکسره کالا می گویند. به عبارتی حمل یکسره در ثبت سفارش به این معناست که کالا از مبدا تا مقصد مستقیما انتقال می یابد بدون اینکه بار در گمرک توقف و تخلیه شود. در حمل یکسره گمرک، کالای وارداتی از گمرک مبدا همراه با بارنامه و با وسیله ی حمل و نقل اولیه اش، بدون توقف و تخلیه بار در گمرک مستقیم به مقصد حمل می شود.

در این روش در گمرک از کارنه تیر مبدا و مقصد استفاده می کنند و یا پروانه ترانزیت داخلی صادر می شود. پس بر اساس تعریفی که گفتیم در روش حمل یکسره کالا، محموله در عملیات گمرکی از وسیله حمل و نقل در انبار تخلیه نمی شود و کلیه تشریفات گمرکی در روی وسیله حمل و نقل انجام می شود.

شرایط حمل یکسره کالا این است که قبض انبار که حاوی هزینه های خدمات حمل و نقل می باشد روی وسیله حمل صادر می گردد. به این طریق که هزینه انبارداری و هزینه تخلیه و بارگیری از آن کسر می شود و هزینه خدمات محاسبه می گردد. در نتیجه هزینه خدمات حمل و نقل نسبت به تخلیه و بارگیری مجدد کالاها پایین تر می شود.

باید توجه کرد حمل یکسره کالا یک رویه گمرکی نمی باشد، قانون جدید امور گمرکی نیز این تعریف از حمل یکسره در گمرک را اصلاح نموده است که آن را نوعی رویه گمرکی به حساب می آوردند و به معنای انتقال محموله گمرک نشده از گمرک مرز ورودی به گمرک مقصد بارنامه حمل بوده است.

مهم ترین اهمیت روش حمل یکسره کالا برای محموله هایی است که در هنگام تخلیه و بارگیری مجدد آسیب می بینند. همچنین برای کالاهایی که زود فاسد می شوند و یا این که مصرف کننده نیاز فوری به آن ها داشته باشد، حمل یکسره در گمرک انجام می شود. دلیل دیگر استفاده از این روش در مورد کالاهایی است که به علت نبود امکانات کافی در گمرک یا بنادر نمی توان آن ها را تخلیه و بارگیری مجدد کرد.

حمل یکسره کالا چیست؟
حمل یکسره کالا چیست؟

ترانزیت داخلی حمل یکسره در ثبت سفارش چیست؟

ترانزیت داخلی به این معنی است که کالای گمرک نشده از یک گمرک داخلی به گمرک داخلی دیگر انتقال می یابد. ساده تر بخواهیم بگوییم در ترانزیت گمرکی داخلی، محموله در گمرک مقصدی که بارنامه شده تخلیه می شود و در آنجا قبض انبار صادر می شود. اگر صاحب کالا تقاضا کند که کالا به گمرک دیگری ارسال و یا ترانزیت شود می تواند با ارائه این قبض انبار فرایند ترانزیت کالایش را انجام دهد. همچنین اگر بندر و اداره کشتی رانی موافقت نمایند می تواند جهت انجام روش حمل یکسره در گمرک بدون قبض انبار اقدام کند.

حمل یکسره که ترانزیت به داخل نیز گفته می شود، رویه ای می باشد که در آن کالای گمرک نشده ورودی از گمرک خانه ورودی ( مرز قلمرو گمرکی)  به گمرک خانه مقصد بارنامه در داخل کشور با همان وسیله حمل و نقل اولیه انتقال می یابد. در این روش بنا به تقاضای حمل کننده محموله، گواهی یا پروانه ترانزیت داخلی یا به اعتبار کارنه  TIR صادر می شود.

نقطه اشتراک شرایط روش حمل یکسره کالا با ترانزیت داخلی این است که در هر دو روش کالا گمرک نشده می باشد. اما با وجود این اشتراک، این دو تفاوت های عمده ای با هم دارند. در حمل یکسره کالا، محموله به همان شکلی که از مبدا گمرک خانه ای در کشور محل صدور حمل شده است، باید به همان صورت نیز در گمرک خانه مقصدی که در بارنامه با قید نام شهر مشخص شده تخلیه و تحویل گردد.

بنابراین به محض ورود کالای حمل شده به قلمرو گمرکی کشور مقصد، می توان در اولین گمرک خانه مرزی به مقصد گمرک خانه در شهری که مقصد بارنامه می باشد به صدور پروانه ترانزیت داخلی و یا به اعتبار دفترچه TIR حمل یکسره اقدام نمود.

ولی در ترانزیت داخلی کالا، ابتدا در گمرک خانه مقصد بارنامه تخلیه شده و قبض انبار صادر می گردد. ولی در مرحله بعدی صاحب کالا می تواند با مراجعه به آنجا دلایل موجهی ارائه دهد، و ترانزیت کالا را به گمرک خانه مجاز دیگری که در همان قلمرو گمرکی باشد، درخواست نماید.

تفاوت دیگر این است که در روش حمل یکسره کالا، حمل کننده محموله ترانزیت و یا حمل یکسره را تقاضا می کند. ولی در ترانزیت داخلی این تقاضای ترانزیت از سوی صاحب کالا یا نماینده اوست. همچنین حمل یکسره در گمرک به منزله این است که وکالت و نمایندگی برای تنظیم اظهار نامه ترانزیت داخلی به حامل کالا اعطا می شود، که در آن تمام اختیارات کامل به او داده می شود، و دیگر به خاطر وجود بارنامه، از حامل وکالت نامه رسمی و ثبتی مطالبه نمی شود.

در حالی که در روش ترانزیت داخلی اگر تقاضا کننده ترانزیت شخصی به غیر از صاحب کالا باشد، حتما باید وکالت نامه رسمی و ثبتی از سوی صاحب کالا در دست داشته باشد و نیز برای قبول درخواست ترانزیت داخلی او به همراه داشتن اسناد مالکیت ضروری می باشد.

چگونگی انجام تشریفات گمرکی در حمل یکسره

در روش حمل یکسره کالا، اگر کالایی از مبدا تا مقصد وارد هر گمرکی که شود و اجازه حمل یکسره داشته باشد، تشریفات ترخیص کالا آن بدون تخلیه کالا از خودرو یا وسیله حمل و نقل و تحویل آن به انبار انجام می گردد. قبض انبار آن کالا نیز در این روش از تشریفات گمرکی بر روی وسیله حمل و نقل صادر می گردد.

حمل یکسره در گمرک هزینه کمتری هم دارد زیرا دیگر لازم نیست مبلغی بابت تخلیه و بارگیری و یا انبار داری پرداخت گردد. اما باید به خاطر داشت که هزینه های حمل یکسره را باید به طور جدا گانه پرداخت نمود ولی باز هم نسبت به هزینه های تخلیه و بارگیری و انبار داری پایین تر می شود و برای همین به نفع بازرگان و تاجران است که از حمل یکسره کالا استفاده نمایند.

حمل و نقل یکسره مناسب چه نوع از کالاهایی است؟

همانطور که دیدید به این دلیل که از شرایط حمل یکسره این است که کالاهای تجاری، در طول مسیر در هیچ گمرکی تخلیه و بارگیری نشوند و باید امور تجاری و بازرگانی و تشریفات گمرکی آن بر روی همان وسیله حمل و نقل، انجام شود. بنابراین بسیار مناسب برای محموله هایی است که در گمرکات باید بطور خاص نگهداری شوند و تجهیزات لازم برای نگهداری آنها موجود نیست و همچنین کالاهای فاسدشدنی و یا کالاهایی که در عملیات تخلیه و بارگیری مجدد امکان صدمه دیدن دارند، با روش حمل یکسره کالا ارسال می شوند.

شرایط کالاهای حمل یکسره
شرایط کالاهای حمل یکسره

تفاوت ترانزیت به داخل با ترانزیت داخلی در چیست؟

ترانزیت به داخل، همان حمل یکسره کالا می باشد که همانطور که قبلا گفتیم به معنی واردات کالا از مقصد به گمرک داخلی است با همان وسیله حمل مبدا و بدون اینکه مساله تخلیه و بارگیری در گمرکات در کار باشد. در حالی که ترانزیت داخلی کالا بدین صورت است که حمل محموله ای که تشریفات گمرکی آن انجام نشده است از یک گمرک داخلی به گمرک داخلی دیگر با درخواست صاحب کالا انجام می شود ولی اگر صاحب کالا دلایل کافی برای گمرک نداشته باشد، گمرک اجازه جابه جایی و یا ترانزیت داخلی ان کالاها را از گمرکی به گمرک دیگر نخواهد داد.

در صورتی که در ترانزیت به داخل همانند شرایط حمل یکسره کالا فقط با ارائه درخواست شرکت حمل و نقل بین المللی می توان این کار را انجام داد. لازم به ذکر است در ترانزیت داخلی اگر جا به جایی کالا بنا به درخواست گمرک باشد به آن ترانزیت داخلی اداری گفته می شود.

تشریفات گمرکی کالاهای ترانزیت به داخل چگونه انجام می شود؟

در انجام تشریفات گمرکی مربوط به کالاهای ترانزیت به داخل و یا همان حمل یکسره کالا، باید مدارک لازم و درخواست برای حمل یکسره از سوی شرکت ترانزیت داخلی، حمل کننده کالا و یا نماینده قانونی صاحب کالا به گمرک مرزی تسلیم شود و گمرک بعد از اینکه مدارک را قبول نمود، به تنظیم اظهارنامه اقدام می کند. این عملیات تشریفات گمرکی برای کالاهای ترانزیت به داخل و یا همان کالاهایی با شرایط حمل یکسره در گمرک را تشریفات غیر قطعی نیز می گویند.

حقوق و عوارض گمرکی کالاهای ترانزیتی چگونه محاسبه می شود؟

بخاطر کالاهای ترانزیتی حقوق و عوارض گمرکی دریافت نمی گردد ولی گمرک برای اینکه اطمینان حاصل کند، محموله حتما از کشور خارج می شود و در داخل کشور فروخته نمی شود، از صاحب کالا و یا نماینده قانونی او و یا از شرکت حمل و نقلی آن محموله، بیمه نامه کالا را دریافت می کند و تا هنگام خروج کالا این بیمه نامه نزد گمرک می ماند. طریقه استفاده از بیمه نامه کالا به این صورت است که بیمه نامه در قالب بن های ۱۰ میلیونی صادر می گردد و بر اساس ارزش محموله، بن از شرکت حامل و یا نماینده  قانونی صاحب کالا دریافت می گردد و به آن بن ترانزیت می گویند.

جمع بندی

گروه تجاری ققنوس با تجربه بیش از ۹ سال آماده ارائه خدمات به شما در زمینه ترخیص کالا، حمل و نقل، تجارت و بازرگانی و … می باشد. امور مربوط به حمل و نقل و ترخیص کالاهایتان را از کارگزاران و ترخیص کاران زبده ما بخواهید. آنها کالای شما را با ارزانترین قیمت و در سریعترین زمان ممکن ترخیص خواهند کرد. از دیگر خدمات گروه تجاری ققنوس ثبت سفارش، خرید کالا، حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالا، اخذ مجوزات ترخیص کالا و… است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به صورت رایگان با کارشناسان این شرکت تجاری و بازرگانی می توانید تماس بگیرید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *