تفاوت های کلیدی حمل FTL و LTL؛ کدام شیوه برای حمل و نقل زمینی بار مناسب‌تر است؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل FTL و LTL

آنچه در این مقاله میخوانید

حمل و نقل کالا تنها شامل بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد نمی شود. انتخاب حمل و نقل مناسب (هوایی، زمینی، یا دریایی)، انتخاب متصدی یا ارائه دهنده مناسب حمل و نقل، و بسیاری از عوامل دیگری که برای حمل و نقل سریع و مقرون ‌به‌ صرفه در نظر گرفته میشود را در بر می‌گیرد. وقتی صحبت از حمل و نقل زمینی بار میشود، صنعت باربری مسئولیت بیشتر جابجایی‌های باری زمینی را بر عهده دارد. محموله‌ کامیون‌ها رو میتوان بطور کلی به دو دسته تقسیم کرد: کامیون با گنجایش فول تراک (‌FTL)، و کامیون کمتر از گنجایش کامل بار یا حمل بار گروپاژ (LTL). هر دو سرویس حمل و نقل برای ارائه سطح بالایی از خدمات شخصی سازی شده توسط فرستنده مورد استفاده قرار میگیرند. بیایید کمی بیشتر در مورد حمل FTL و LTL و تفاوت های آنها صحبت کنیم.

حمل FTL و LTL چیست؟

  • حمل و نقل زمینی بار فول تراک (FTL):

    کامیون با ظرفیت بار کامل یا حمل FTL، گزینه مناسبی برای محموله‌های بزرگ یا کالاهای انبوه است که کل کامیون را اشغال می­کنند. کامیون فقط محموله را از شرکت شما حمل می کند. حتی اگر محموله شما تمام ظرفیت کامیون را پر نکند، بازهم می‌توانید کل یک کامیون را رزرو کنید. اغلب شرکت‌ها برای افزایش رضایتمندی مشتریان شرکت حمل و نقل خود این کار را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که کالاهای آن‌ها در حین حمل و نقل، با محصولات دیگر درگیر نمی‌شود.

  • حمل LTL (حمل بار گروپاژ):

    حمل بار گروپاژ یا کم‌تر از حداکثر ظرفیت بار، زمانی است که یک تریلر به جای حمل محموله از یک شرکت مجزا، کالاها را از حمل‌کننده‌های متعدد دریافت کند. در LTL، محموله‌های مختلفی در یک کامیون بارگیری می‌شوند تا از حداکثر ظرفیت آن تا حد امکان استفاده کنند. کسب‌وکارهای کوچکی که شرایط حمل و نقلی کمتر و محدودیت‌های بودجه دارند، معمولاً این نوع بارگیری را ترجیح می‌دهند.

سرویس حمل و نقل زمینی بار
سرویس حمل و نقل زمینی بار

حمل و نقل FTL و LTL چگونه کار میکنند؟

FTL یا حمل فول تراک طبق مدل توزیع نقطه به نقطه کار می‌کند. در این حالت، فرستنده محموله FTL خود را در کامیون بار میزند، سپس به طور مستقیم و بدون توقف به سمت مقصد نهایی حرکت می‌کند. LTL یا حمل بار گروپاژ، طبق مدل توزیع شعاعی کار می‌کند. در ابتدا، محموله های LTL کوچکتر توسط چندین حمل کننده از یک منطقه یا بخش خاص جمع آوری می شود. سپس این محموله‌ها به مرکز پخش آورده می‌شوند و بر روی یک کامیون بارگیری می‌شوند. سپس کامیون با توقف های متعدد برای تحویل بار، به سمت مقصد نهایی حرکت می کند که از اصلی ترین تفاوت های حمل FTL و LTL در سرویس حمل و نقل زمینی بار هستند. درواقع سرویس حمل زمینی بار به این دو صورت رایج است که گروه تجاری ققنوس خدمات تخصصی در زمینه حمل بار فول تراک و گروپاژ را به بهترین شکل ارائه میدهد.

تفاوت میان حمل FTL و LTL در حمل و نقل زمینی بار

حمل FTL و LTL یک چیز مشترک دارند، آن هم این است که هر دوی این سروس‌های حمل و نقل زمینی بار، محموله یا بار شما را از طریق جاده منتقل میکنند. با این حال، تفاوت‌های زیادی بین حمل و نقل LTL و FTL وجود دارد؛ بیایید آن‌ها در ادامه بررسی کنیم.

هزینه

LTL یا حمل بار گروپاژ زمانی مقرون به صرفه است که چند کانتنر پالت را در یک زمان ارسال کنید، چون به جای پرداخت هزینه کل ظرفیت کامیون، در ازای فضای استفاده شده هزینه پرداخت می­کنید. شرکت های حمل و نقل بسیار کمی ایمنی پالت‌های شما را هنگام پر کردن کامیون با اقلام دیگری که باید به سمت مقصد مشترک حمل و نقل شوند، تضمین می‌کنند. خدمات بارگیری فول تراک یا حمل و نقل FTL نیاز به رزرو یک کامیون کامل دارد که کمی گرانتر از حمل و نقل LTL خواهد بود.

زمان جابجایی

ابتدا بیایید زمان جابجایی را توضیح دهیم. فاصله زمانی لازم برای تحویل محموله پس از تحویل گرفتن از نقطه مبدا را زمان جابجایی می­گویند. در صورت بارگیری به صورت حمل بار گروپاژ (LTL) در حمل و نقل زمینی کالا، یک محموله مستقیماً به مقصد نمی رسد زیرا کامیون LTL باید چندین محموله را تحویل دهد. زمان واقعی حمل بار LTL شاید با زمان تحویل تخمینی متفاوت باشد. به این ترتیب، رانندگان LTL زمان تحویل مشخصی برای تحویل محموله در محل تعیین شده ندارند. زمان جابجایی برای حمل و نقل FTL قابل پیش بینی است؛ زیرا کامیون در حمل زمینی FTL تنها با محموله های یک فرستنده بارگیری می شود. پس از تحویل گرفتن محموله، کامیون مستقیماً به مقصد می رود و در مدت زمان تخمین زده شده می رسد. در مورد سرویس FTL می­توان مطمئن بود که زمان تحویل محموله معمولاً ثابت است.

سلامت و ایمنی کالا

در حمل و نقل FTL، شاید کالاهای شما چندین بار بارگیری و تخلیه شود، چون محموله دیگر فرستنده ها قبل از تحویل کالای شما بارگیری می­شود . این کار احتمال دست کاری و در معرض خطر قرار گرفتن کالای شما را افزایش می دهد؛ اگر محصولات شما شکننده و حساس باشند احتمال آسیب به مراتب بیشتر است. فرستنده بار FTL ایمنی کامل محموله را تضمین می کند زیرا محموله شما پس از بارگیری کامیون، مهر و موم شده و راننده بدون توقف به سمت مقصد حرکت می­کند.

مزایای حمل زمینی به صورت فول تراک و گروپاژ

هر دو سرویس حمل FTL و LTL مزایای خاص خود را دارند. حمل زمینی LTL یا حمل بار گروپاژ به شما کمک کند تا مقدار قابل توجهی در هزینه صرفه جویی کنید زیرا مجبور نیستید کل کامیون را رزرو کنید. این روش حمل و نقل برای جابجایی محموله های کوچک با چند پالت در یک زمان مناسب است. FTL برای حمل و نقل زمینی بار یا محموله های با ارزش و حساس بهترین گزینه به حساب می‌­آید. درعین حال تحویل به موقع را نیز تضمین می کند. حمل فول تراک یا FTL یک انتخاب عالی برای عمده فروشان و تولیدکنندگانی است که با مواد خام، کالاهای با ارزش، مواد حساس یا خطرناک کار می کنند و قصد واردات عمده کالا به کشور را دارند.

حمل زمینی بار گروپاژ
حمل زمینی بار گروپاژ

چه زمانی از حمل زمینی فول تراک یا گروپاژ استفاده کنیم؟

وقتی صحبت از حمل و نقل زمینی بار به میان می آید، رایج ترین سوال در بین فرستندگان این است که “آیا از حمل FTL استفاده کنم یا حمل بار گروپاژ (LTL)؟” انتخاب از بین حمل و نقل LTL و FTL ممکن است از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشد. با این حال، چند نکته وجود دارد که می تواند تصمیم گیری را برای شما راحت تر کند.

FTL را انتخاب کنید اگر:

  • قصد ارسال بیش از ۱۲ کانتینر در یک زمان را دارید.
  • محموله شما شکننده و حساس است
  • میخواهید محموله سر وقت به دستتان برسد
  • هزینه حمل و نقل برایتان مهم نیست

حمل بار گروپاژ یا LTL را انتخاب کنید اگر:

  • کمتر از ۱۲ پالت را در یک زمان ارسال می کنید
  • کالاهای شما نیاز به سازماندهی خاصی ندارند
  • زمان رسیدن محموله برایتان اولویت نیست
  • قصد صرفه جویی در هزینه را دارید

هنگام انتخاب یک شرکت لجستیکی طرف سوم (۳PL) برای خدمات حمل زمینی FTL و LTL چه مواردی را باید درنظر گرفت؟

در حال حاضر، باید به تصوری درست از حمل و نقل زمینی به دو صورت فول تراک و حمل بار گروپاژ رسیده باشید. در صورتی که بخواهید برای حمل زمینی بار خود یکی از این خدمات حمل و نقل را دریافت کنید، انتخاب یک لجستیک مشارکتی یعنی شرکت لجستیکی طرف سوم قابل اعتماد ایده خوبی است. همچنین می توانید شخصا دنبال حامل های FTL یا حامل­های LTL باشید. با این حال وقتی که یکی از آن‌ها را انتخاب کردید، این این نکات را در نظر داشته باشید:

  • شرکت حمل‌و نقلی را پیدا کنید که تخصص و تجربه جابجایی محموله­‌های مشابه کالای شما را داشته باشد.
  • همیشه به دنبال ارزان ترین نرخ حمل و نقل FTL و LTL نباشید. یکی را انتخاب کنید که ترکیب درستی از زمان و قیمت را ارائه می­دهد و میتواند به کاهش هزینه های حمل و نقل کالاهای شما کمک کند.
  • مطمئن شوید که شرکت لجستیکی طرف سوم شما نظارت کاملی را در حمل و نقل LTL یا FTL ارائه می دهد.
شرکت حمل و نقل بین المللی
شرکت حمل و نقل بین المللی

نتیجه گیری

حمل FTL و LTL هر دو جایگاه مهمی در عرصه حمل و نقل کالا دارند. انتخاب از بین این دو سرویس حمل زمینی بار به عوامل مختلفی مانند اندازه و وزن محموله، نوع بار، زمان تحویل و بودجه بستگی دارد. گروه تجاری ققنوس با سابقه طولانی در زمینه حمل  نقل بین المللی گزینه خوبی برای جابجایی محموله شماست. این گروه تجاری حمل و نقلی آسان و مطمئن را به مراجعه کنندگان ارائه می­دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به همکاران ما در گروه تجاری ققنوس مراجعه کرده و سوالات خود را در زمینه حمل بار دریایی، حمل و نقل زمینی به هر دو صورت فول تراک و حمل بار گروپاژ، حمل هوایی بار و.. از آنان بپرسید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *