شرایط صادرات کالا به قطر (راهنمای کامل)

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

شرایط صادرات کالا به قطر

آنچه در این مقاله میخوانید

قطر از همسایگان جنوبی ایران است که در سال‌های‌ اخیر یکی از مقاصد مهم تاجران و صادرکنندگان کالا می‌باشد. صادرات به کشور قطر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری تاجران است؛ زیرا مسافت کم و منابع موجود در کشورمان برای تبدیل به کالاهای صادراتی به قطر، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قطر با توجه به شرایط جغرافیایی‌اش، جهت تامین بسیاری از اقلام غذایی، خوراکی و کشاورزی به واردات کالا از کشورهای دیگر نیازمند است. این کشور غالبا منابع طبیعی چون نفت و گاز را صادر می‌کند و در بقیه موارد اغلب واردکننده می‌باشد. شرایط صادرات کالا به قطر به گونه‌ای است که عمده کالاها از مسیر دریایی حمل می‌شوند، زیرا قطر مانند شبه جزیره‌ای است که تنها با عربستان مرز زمینی دارد و بقیه مرزهای آن به دریا متصلند. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس بیشتر به کالاهای صادراتی به قطر و شرایط آن می‌پردازیم.

شرایط صادرات به قطر چگونه است؟

در فرایند صادرات انواع کالاها به کشورهای مختلف، هر کشوری شرایط و قوانین خاصی دارد که لازم است صادرکنندگان شرایط صادرات به کشور مقصد را بررسی و رعایت کنند. اولین و مهم‌ترین شرایط صادرات کالا به قطر، این است که به زبان عربی یعنی زبان اصلی آنها آشنا باشید. البته می‌توانید از مترجمین موفق فعال در این زمینه هم کمک بگیرید. در کنار زبان عربی، انگلیسی دومین زبان در کشور قطر است و اگر شما به زبان انگلیسی مسلط باشید، از این طریق هم می‌توانید در مورد کالاهای صادراتی به قطر با آنها وارد معامله و ارتباط شوید. مسئله دوم توجه به فرهنگ و آداب و رسوم کشور قطر، و شرایط سیاسی و اجتماعی آن کشور است که باید رعایت شود. برای ‌مثال نظام سیاسی قطر پادشاهی است که توجه به آن هم از مهم‌ترین اقدامات برای تجارت با قطر می‌باشد.

سپس در کنار این موارد، شما به عنوان یک صادرکننده و تاجر باید پیوسته شرایط بازار کشور قطر را بررسی و ارزیابی کنید تا بتوانید نیازهای بازار آنها را شناسایی، و بر این اساس کالاهای صادراتی به قطر را انتخاب نمایید. بدون توجه به بازار هدف، صادرات به هر کشوری که باشد مفید نخواهد بود و ممکن است کالایتان تقاضا نداشته باشد. نکته آخر در مورد شرایط صادرات کالا به قطر این است که افراد صادرکننده به این کشور لازم است کارت بازرگانی داشته باشند. برای این منظور هر صادرکننده‌ می‌تواند با مراجعه به اداره و وزارت صمت و یا اتاق‌های بازرگانی کارت بازرگانی مخصوص برای خود را تهیه کند.

کالاهای صادراتی به قطر
کالاهای صادراتی به قطر

فرصت های صادراتی کالا به قطر

  • از دلایل مهمی که موجب شد تا بسیاری از بازرگانان ایرانی به این کشور کالا صادر کنند، روابط خوب سیاسی ایران با قطر است. به همین دلیل کالاهای صادراتی به قطر نسبت به کشورهای دیگر با مشکلات کمتری ارسال می‌شوند.
  • به علت کمبود زمین کشاورزی و شرایط نامساعد زراعی در قطر، آنها مجبورند ۹۰% مواد غذایی خود را به وسیله واردات از کشورهای دیگر تامین نمایند. از این رو محدودیت خاصی در شرایط صادرات کالا به قطر از لحاظ محصولات غذایی وجود ندارد و صادرات با سرعت و راحتی بیشتری انجام می‌شود.
  • تجاری که خدماتی در حوزه تکنولوژی دارند، بازار کشور قطر فرصت مناسبی می‌تواند برایشان باشد؛ زیرا قطر همواره در انتقال تکنولوژی‌های جدید به کشورش پیشگام است.
  • از آنجا که بزرگترین خلاء کشور قطر تجهیزات درمانی است، بخش درمانی هم فرصت بسیار مناسبی برای صاحبان کالاست.
  • در سال ۲۰۱۷ تولید ناخالص داخلی قطر بیش از ۱۸۴ میلیارد دلار و نرخ رشد حدود ۲ درصد گزارش شد. قطر در کنار خلیج فارس قرار دارد و این فرصت خوبی برای ترانزیت کالاهای صادراتی به قطر فراهم می‌کند. در مرز زمینی همسایه دیگری جز عربستان ندارد.
  • قطر با کشورهای عربی همسایه چون عربستان و امارات، از لحاظ سیاسی چالش‌هایی دارد؛ از این رو روابط تجاری خوبی با آن‌ها ندارد و از سوی این دو کشور تحریم است. در نتیجه ایران تنها راه ارتباطی قطر می‌باشد و حتی هواپیماهای قطر از آسمان ایران مجاز به پروازند. به این دلایل دولت قطر همیشه سعی در حفظ روابط تجاری خود با ایران است و این شرایط صادرات کالا به قطر را آسان می‌کند.

قوانین گمرکی و ارزی قطر برای واردات و صادرات کالا

از مهم‌ترین دغدغه‌های تجار در ارسال کالا به قطر، قوانین گمرک این کشور و پرداخت عوارض و مالیات‌های گمرکی است. البته با توجه به این که روابط سیاسی و اقتصادی قطر با کشورمان خوب است، تفاهم‌نامه‌های زیادی بین این دو کشور انجام‌ شده که موجب تسهیل صادرات از ایران به قطر گردید. در قوانین گمرکی قطر حقوق و عوارض گمرکی کالاهای صادراتی به قطر بر اساس ارزش سیف (CIF) دریافت می‌گردد و بدین ترتیب کالای وارداتی عوارض چندگانه ندارند. با آگاهی از قوانین گمرکی این کشور، فرایند صادرات هم آسان می‌شود و صادرکنندگان قادرند به‌راحتی هزینه‌های پیش رو را تخمین بزنند. طبق پیمان همکاری ایران با قطر جهت افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی، یک بازار مشترک با هدف گسترش تجارت با قطر ایجاد شده است.

در این راستا یک منطقه آزاد تجاری نیز در قطر به نام «پارک علم و فناوری قطر» به وجود آمد که طبق آن در شرایط صادرات کالا به قطر، مالیات و عوارض گمرکی اضافی جهت صادرات به این کشور از ایران حذف گردید. در سال ۲۰۰۳، تعهدنامه‌ای توسط کشورهای عضو پیمان گسترش همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس امضا شد که طبق آن کلیه کشورهای عضو این پیمان، باید حق گمرکی برابری جهت واردات کالاها وضع نمایند. بر اساس این پیمان، حق گمرکی کالاهای صادراتی به قطر پنج درصد ارزش کالاست، که البته در مورد تجارت از طریق مناطق آزاد تجاری، این درصد نیز حذف می‌گردد.

قوانین ارزی قطر نیز بر پایه استراتژی کشورشان است؛ یعنی شما هیچ‌گونه محدودیتی جهت ورود و خروج ارز به قطر نخواهید داشت. همچنین هیچ محدودیتی جهت جابه‌جایی محلی و ارزهای خارجی هم وجود ندارد. همه این عوامل موجب تجربه موفق تاجران در صادرات به قطر شده است.

چالش‌ های صادرات کالا به قطر

همانند هر شغل دیگری در شرایط صادرات کالا به قطر هم مشکلاتی وجود دارد، که باید جهت تقویت مالی و اقتصادی صادرکنندگان و پیروزی بر رقبا، قسمت عمده این مشکلات رفع گردند.

  • اولین مشکل، ضعف راه‌های موجود هوایی و دریایی در صادرات به قطر است. مسیرهای هوایی و دریایی که برای کالاهای صادراتی به قطر وجود دارند، باید بسیار قوی باشند تا این راه‌ها سبب افزایش صادرات به قطر شوند و رقبای دیگر از میدان به در شوند. ولی این مسیر‌ها بسیار ضعیف هستند و عملاً نمی‌توانند پاسخگوی صادرات کلیه کالاها به قطر باشند.
  • مشکل مهم دیگر نیز نبود بسته‌بندی مناسب در اکثر کالاهای ایرانی است. یکی از شرایط صادرات کالا به قطر این است که این کشور غالبا محصولاتی را بیشتر می‌پسندد و تقاضا می‌کند که بسته‌بندی مناسب‌تری دارد؛ بنابراین صاحبان صنایع باید به بسته‌بندی مستحکم و زیبا، بیشتر توجه کنند؛ ولی این‌طور نیست. اکثر محصولات ایرانی از لحاظ کیفیت، در حد بالایی هستند، ولی در بسته‌بندی ضعیف‌تر از رقبای خود عمل می‌کنند.
  • ایران در یکی از فرودگاه‌های نزدیک به قطر، کارگو سنتر (محل ترانزیت کالا)، و سردخانه‌های صنعتی بزرگ ندارد؛ این امر موجب می‌شود تا ایران در برابر کشورهای رقیب خود سهم کمتری در کالاهای صادراتی به قطر داشته باشد. البته باید گفت که فرودگاه فارس یکی از فرودگاه‌های بزرگ ایران است که می‌تواند یک فرودگاه تجاری _ مسافری باشد و به ‌عنوان محلی برای ترانزیت کالا به قطر استفاده شود. به این طریق سهم صادرات ایران هم در صادرات به قطر افزایش خواهد یافت.
صادرات کالا به قطر
صادرات کالا به قطر

به چه دلایلی صادرات به قطر گزینه مناسبی است؟

قطر کشوری آرام، بی‌حاشیه و بدون جنگ با جمعیت عظیم ثروتمند و کاخ نشین کاملا مناسب برای کسب و کار می‌باشد. از سویی هم کشورهای عربی در خاورمیانه، قطر را تحریم کرده‌اند و اختلافاتشان بالاست و در نتیجه محاصره اقتصادی قطر توسط آنها، شرایط صادرات کالا به قطر را برای ایران آسان می‌کند. این کشور قوانین سرسختانه‌ای جهت واردات مواد غذایی و کشاورزی ندارد، زیرا با کمبود زمین‌های زراعی برای کشاورزی مواجه است و شدیدا به واردات مواد غذایی نیازمند می‌باشد. همچنین کشور قطر بدلیل همسایگی با ایران و وجود مرزهای دریایی زیاد پنانسیل بالایی برای ترانزیت کالا و گردشگری دارد. رابطه سیاسی آنها نیز با ایران خوب است و می‌توان کالاهای صادراتی به قطر را فزایش داد. در نهایت قطر با کمبود تخصص در زمینه‌های مختلف روبروست و نیاز دارد در هر زمینه‌ای محصولاتی به کشور وارد کند.

کالا های صادراتی ایران به قطر چه اقلامی را شامل می‌شود؟

قسمت اعظم صادرات ایران به کشورهای همسایه شامل کالاهای کشاورزی، مواد غذایی و قطعات صنعتی می‌باشد. اما بیایید ببینیم در لیست محصولات صادر به قطر چه کالایی وجود دارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر افزایش حجم صادرات به قطر را شاهد بودیم. این آمارها طبق آخرین داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) می‌باشد و جهش چشمگیری را در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. به طور کلی در سال ۹۷ کالاهای صادراتی به قطر به ارزش ۴۲۰ میلیون دلار و در سال ۹۸ به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار بوده است. بیشتر این کالاها طبق شرایط صادرات کالا به قطر و از گمرکات جنوبی ایران همچون بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بندر لنگه، اصفهان، مشهد و بندر امام خمینی صادر شده است. بهتر است جهت شناخت نیازهای کشور قطر  آمار کالاهایی که صادر کردیم را بررسی نماییم.

در سال ۹۷ کالاهای صادراتی به قطر شامل موارد زیر بود:

  • مواد غذایی و خوراکی مانند پسته، خرما، زعفران، گوجه فرنگی، کلم، کاهو، هندوانه، خیار و خیارشور، کدو، و بعضی از محصولات دیگر
  • صادرات آهن‌آلات، انواع شیشه، سیمان سفید، گچ و سایر مواد معدنی
  • موادی چون قیر، نفت، صادرات انواع سنگ‌های ساختمانی چون: سنگ مرمر و تراورتن، سنگ گچ، انواع رنگ‌ها و ورقه‌های فلزی
  • با توجه به شرایط صادرات کالا به قطر، انواع صنایع دستی مانند گلیم، فرش و انواع کف‌پوش نیز به قطر صادر می‌شود.
  • صادرات محصولات کشاورزی مانند یونجه، کاه، انواع علوفه و خوراک دامی نیز در لیست کالاهای صادراتی وجود دارد.
  • گوشت حیوانات و همچنین حیوانات زنده مانند گوسفند زنده هم از کالاهای صادراتی به قطر است.
  • صادرات محصولات فراوری شده غذایی از قبیل بیسکویت و انواع کنسرو هم انجام می‌گیرد.
  • در نهایت انواع لوازم خانگی و بدنه کامیون و کامیونت، کف‌پوش‌های غیرمخملی‌ باف، لوله و پروفیل و ..

جمع‌ بندی

با توجه به مطالبی که گفتیم، اگر با آگاهی و دقت در شرایط صادرات کالا به قطر در این راه قدم بردارید، مسلما تجارت موفقی خواهید داشت. از آنجا که قطر فرصت‌های خوبی برای صادرات فراهم کرده است؛ شما هم می‌توانید سهمی از کالاهای صادراتی به قطر داشته باشید. برای شروع، بهترین کار مشورت و کمک گرفتن از افراد کاردان و یا یک شرکت متخصص در زمینه واردات و صادرات است. گروه تجاری ققنوس با ارائه کلیه خدمات مربوط به صادرات کالا به قطر در خدمت شماست. برای دریافت اطلاعاتی در مورد شرایط صادرات کالا به قطر، خدمات حمل‌ونقل هوایی و دریایی از ایران به قطر، ترانزیت کالا به قطر، تهیه اسناد مربوطه، ترخیص کالا از گمرک، پرداخت‌ها و جابه جایی ارزی و … با کارشناسان ما تماس بگیرید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *