شرکت های کریری و فورواردر حمل و نقل چه تفاوت هایی با هم دارند؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

شرکت های کریری

آنچه در این مقاله میخوانید

آیا تاکنون دو اصطلاح کریر و فوروارد را شنیده اید؟ ما می خواهیم در این مقاله به معرفی این اصطلاحات بپردازیم و نیز تفاوت کریر و فورواردر را توضیح دهیم. در این بین لازم است توضیحاتی راجب هر یک از آنها و نیز شرکت های کریری ارائه دهیم. واژه کریر خود از واژه انگلیسی Carrier گرفته شده و معنای حامل می‌دهد. اما وقتی در ارتباط با حمل و نقل در نظر گرفته شود، معنای گسترده‌تری دارد و باید بیشتر بررسی شود. در ادامه مقاله از گروه تجاری ققنوس با ما همراه باشید تا با تعریف کریر و فورواردر حمل و نقل آشنا شوید و به تفاوت آنها پی ببرید.

شرکت های کریری که هستند؟

کریر در اصل به شرکت هایی که خودشان وسیله نقلیه حمل بار دارند، می گویند. کریرها صرفا به عنوان حمل کننده فیزیکی و قانونی کالا شناخته می شوند. از وظایف کریر انجام عملیات حمل توسط وسایل حمل و نقلشان است. شرکت های کریری کلیه مسئولیت هایی که به حمل و نقل مربوط است را به عهده دارند. به عبارتی کریر به شخص یا شرکتی گویند که با فرستنده کالا قرارداد بسته است تا بار او را حمل کند. قوانین داخلی هر کشور و نیز یک دسته قوانین بین المللی محدوده اختیارات و وظایف این شرکت ها را تعیین می کنند. کریر در لغت به معای حامل است و شرکت های کریری مسئولیت همه چیز را عهده دار می باشند.

در کشور ما ایران اکثر شرکت های کریری به صورت حمل بار زمینی فعالیت می کنند. پس کریر بر طبق شیوه مشخص شده در قرارداد، وظیفه انتقال کالا از کشور مبدا به کشور مقصد را دارد. کریر می توان یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. شرکت های کریری عبارتند از: شرکت های هواپیمایی، کشتیرانی ها، حمل و نقل های بین جاده ای و راه آهن.

شرکت های کریری چیست
شرکت های کریری چیست

لیست وظایف شرکت های کریری

شرکت های کریری یا اشخاص کریر باید اطلاعات کافی و لازم در مورد قوانین کشورهایی که در مسیر تردد ماشین ها و کامیون هایشان قرار دارند، داشته باشند و این اطلاعات را به رانندگان وسایل نقلیه نیز منتقل کنند. همچنین طبق دستورالعمل های موجود، باید رانندگان را برای انجام صحیح حمل و نقل بین المللی آموزش داده و با مسائل آشنا سازند. تمام مسئولیت‌های قید شده در کنوانسیون TR را قبول کنند. از طرفی شخص کریر یا شرکت های کریری راننده و سایر افرادی که در حمل و نقل دخیل اند را باید با دقت انتخاب نمایند و اگر تخلفی از سوی آنها دیدند، همکاری های لازم را با سازمان و موسسات مربوطه انجام دهند تا با متخلفین برخورد قانونی شود. کریر باید حقوق رانندگان و هزینه حمل و نقل بین المللی و حقوق مربوط به توقف را به موقع بپردازد.

طبق موارد ذکر شده در کنوانسون M.R ، شرکت ها و اشخاص کریری مسئول تمامی اتفاقاتی همچون مفقود شدن بار، تاخیر و خسارت هستند و باید غرامت آن را بپردازند. همچنین کریر باید کلیه قوانین و دستور‌العمل‌های ذکر شده از سوی مراجع معتبر و قانونی را بپذیرد. بارنامه را صادر کند، با مشتریان قرارداد منعقد نماید، د رکشور مبدا بارگیری انجام دهد و بر چگونگی انجام آن نظارت کامل داشته باشد و در پایان باید برای همه اسنادی که در عملیات حمل کالا نیاز است مانند بیمه نامه و.. ضمانت تهیه و ارائه دهد.

حقوق کریر شامل چه مواردی است؟

شرکت های کریری در برابر مسئولیت هایی که به عهده دارند، یکسری حقوقی هم دارند که طرف های قرارداد باید به آنها عمل کنند. مثلا وقتی که وسیله نقلیه جهت بارگیری و یا تخلیه معطل شد و زمان تعیین شده برای توقف بگذرد، هزینه توقف را باید خریدار بپردازد. و یا زمانی که فروشند در مورد جزئیات کالا به گونه ای توضیحات دهد که خلاف واقعیت باشد و باعث شود به شرکت های کریری ضرر وارد شود، آنگاه فروشنده وظیفه دارد خسارت آن را پرداخت نماید.

همچنین اگر کالای پلمپ شده با اطلاعات اصلی کالا مغایرتی داشت، شرکت کریری هیچ نوع مسئولیتی در برابر آن نخواهد داشت. در صورت بروز اتفاق یا حادثه ای که با اختیارات شرکت حمل و نقل بین المللی ارتباطی نداشته باشد، کریر هیچ مسئولیتی در قبال آن هم ندارد. تا هنگامی که هزینه‌ها و کرایه مربوط به حمل و نقل پرداخت نشده، کریر می‌تواند جلوی دخل و تصرف صاحب اصلی را در کالا بگیرد.

فورواردر حمل و نقل کیست؟

فوروارد یا همان متصدی حمل و نقل کالا اشخاص حقیقی یا حقوقی می باشند که نوعی مشاور صاحبان بار به حساب می آیند و آماده پاسخگویی به هرگونه سوالی است که فرستنده یا صاحب بار راجب حمل و نقل و جابجایی محموله‌اش دارد. در واقع فورواردر حمل و نقل طراح و برنامه ریز چگونگی حمل بار مشتری است و تمامی امور مربوط به حمل و نقل کالا را از جانب صاحب بار انجام می دهد. به یاد داشته باشید که فورواردر حمل و نقل، خودش به شخص در جابجایی فیزیکی و حمل و نقل کالاها دخالتی ندارد و فقط برنامه‌ ریزی این کار به عهده اوست.

با توجه به تجربیاتی که فورواردرها در رابطه با حمل و نقل کالا دارند، باید بهترین روش ها را برای جابجایی محموله ها انتخاب کنند تا کالاهای ارسالی در سلامت کامل و بدون آسیب به دست صاحبش در مقصد نهایی برسند. برای مثال فکر کنید محموله ای بخواهد از کشور چین به کشور خودمان انتقال یابد. در این صورت، انجام تشریفات اداری از مبدا و تمام مراحل تهیه اسناد رسمی که به حمل بارها مربوط است به عهده فورواردر چین می باشد.

او تمام کارها را تا تحویل کالا به گیرنده در ایران دنبال خواهد کرد. این شرکت‌ها یا فورواردر حمل و نقل باید بر اساس امکانات توزیعی و حمل و نقل و نیز اطلاعات فراوانی که در زمینه جابجایی محموله ها دارند، به صاحبان بار مشاوره و راهنمایی لازم را بدهند و آنها را از چگونگی و روش ارسال بارشان آگاه کنند و در پایان، بهترین روش را برای ارسال محموله‌ها انتخاب نمایند. با این توضیحات حتما متوجه تفاوت کریر و فورواردر شده اید. در ادامه بطور روشن تری به بیان تفاوت این دو می پردازیم.

فورواردر حمل و نقل چیست
فورواردر حمل و نقل چیست

تفاوت کریر و فورواردر

با وجودی که فورواردر حمل و نقل مشاور و برنامه ریز حمل بار است اما همچنان مسئولیت قانونی و حمل فیزیکی محموله ها، با شرکت های کریری است که با فروشنده قرارداد حمل و نقل کالا را منعقد کرده اند. تفاوت کریر و فورواردر را اینجا می توان دید که شرکت های کریری ممکن است خودشان صاحب کشتی باری باشند و یا اینکه کشتی را از جای دیگری برای حمل و نقل بار اجاره نمایند؛ ولی فورواردر حمل و نقل در این بین فقط واسطه و طراح حرفه ای حمل و نقل به حساب می آید.

در کل وظایف و مسئولیت کریر بیشتر از فورواردر حمل و نقل است. از سویی هم هر دوی آنها به نحوی وظیفه حمل کالا از یک کشور به کشور دیگر را در ازای دریافت پول به عهده دارند. با این تفاوت که فورواردر حمل و نقل شرکتی است که در زمینه حمل و نقل اطلاعات و تخصص زیادی دارد و به عنوان مشاور می تواند به شما کمک نماید.

هزینه شرکت های کریری مناسب تر است یا فورواردر؟

اکنون که با کریر و وظایف آن آشنا شدید، حتما می پرسید کدام شرکت بهترین گزینه برای انتخاب است؟ در حقیقت مشتری اصلی شرکت های کریری همین فورواردرها هستند و نیز هزینه‌های دریافتی فورواردرها از مشتریانشان بسیار کم‌تر از هزینه‌هایی است که شرکت‌های کریری مستقیما از مشتریان خود می گیرند. اما به نظر شما علت این امر چه می تواند باشد؟

حجم سفارشی که فورواردر حمل و نقل می گیرد بالاست و در نتیجه می توانند حجم بالایی از محموله ها را به طور همزمان جابه‌جا نمایند. به بیان دیگر، با پرداختن مبلغ مشخصی، جابه جایی حجم بیشتری از کالاها را انجام داده و در این بین از تخفیف‌های متفاوتی هم برخوردار می شوند. از سویی وقتی شرکت های کریری با یک فورواردر حمل و نقل کار می‌کنند، در اصل تنها با یک مشتری طرف هستند که کار بلد است و با تمام ریزه‌ کاری‌های حمل و نقل آشناست و این کار باعث می‌شود که کارکردن با آن‌ها آسان تر شود. در اصل هر دوی آنها مسئول حمل و نقل می باشند و حرف یکدیگر را بهتر متوجه می‌شوند.

این امر موجب می‌شود که کریرها به کار کردن با فورواردرهایی با قیمت کمتر تمایل بیشتری داشته باشند. حتی گاهی اوقات این قیمت‌ها انقدر پایین است که شاید قیمت پیشنهادی یک فورواردر حمل و نقل به صاحب محموله از قیمتی که شرکت های کریری به همان فرد پیشنهاد داده اند بسیار پایین تر باشد.

همچنین خدماتی که یک فورواردر حمل و نقل ارائه می‌دهد، بسیار متنوع‌تر و گسترده‌تر از خدماتی است که شرکت‌های کریری دارند. برای مثال وقتی یک شرکت کریر حمل بار دریایی، مسئول حمل و نقل کالایی از چین به بندر چابهار می شود، با فرایند ترانزیت و حمل و نقل زمینی محموله از چابهار به دیگر نقاط کاری نخواهد داشت. اما فورواردر حمل و نقل از چابهار تا مکان تحویل محموله با آن همراه خواهد بود و مسئولیت تحویل امن و به موقع آن را برعهده دارد. بنابراین از لحاظ هزینه، تفاوت کریر با فورواردر این است که برای صاحبان کالا کارکردن با فورواردرها، گزینه بسیار بهتر و مقرون به صرفه‌تری می باشد.

تفاوت کریر و فورواردر حمل و نقل
تفاوت کریر و فورواردر حمل و نقل

مزایا و معایب استفاده از کریر

شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، از جمله کریرها در حیطه رهگیری و ردیابی کالاهای ارسال شده، بهره گیری از کانال‌ها و وسایل متفاوت برای ارسال کالا در کم‌ترین زمان ممکن، تحویل کالا به مشتری در موقع مقرر و در سراسر دنیا، ارائه خدمات آنلاین، خدماتی همچون بیمه و تاییدیه و غیره نیز فعالیت می کنند.

با توجه به اینکه هزینه‌ها رو به افزایش است و افراد تلاش می کنند هزینه کمتری برای حمل و نقل بپردازند، یکی از مناسبترین راه ها برای حمل و نقل، حمل و نقل زمینی می باشد. از آنجا که کریر غالبا حمل و نقل محموله ها را از روش زمینی انجام می دهد، این نوع از حمل و نقل دارای مزایایی می باشد. در روش حمل و نقل زمینی، به سرمایه زیادی نیاز نیست و صاحبان کالا با سرمایه کم نیز می‌توانند حمل و نقل کالایشان را انجام دهند.

از طرفی در این روش افراد قادر خواهند بود به صورت درب به درب، یعنی اینکه کالا را از انبار تحویل بگیرند و بارگیری نمایند و به انبار مقصد منتقل کرده و تخلیه بار انجام دهند. و نیازی هم به جرثقیل‌های بنادر جهت تخلیه بار نیست و همچنین خطرات ناشی از طوفان نیز در کریر نسبت به دیگر روش‌ها، نگران کننده نیست. بطور کلی این حمل و نقل، برای غالب محصولات راه حلی بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

اما کریر زمینی در کنار مزایایی که دارد، از معایبی هم برخوردار است که نباید نادیده گرفت. سرعت حمل بار یکی از معایب این روش است. وضعیت جاده‌ها و آب و هوا و حوادث و تصادفات مولفه های هستند که حمل و نقل زمینی را می توان بر اساس آنها دقیق‌تر بررسی نمود. اگرچه در این روش هزینه کم و مناسب است، ولی گاهی نبود سازمان‌دهی و نظم کافی می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه‌ گذاری بشود.

جمع بندی

در این مقاله از گروه تجاری ققنوس، فهمیدید که در تجارت بین الملل برای اینکه محموله از فروشنده به دست خریدار برسد به شرکت های واسطه ای جهت حمل و نقل کالا نیاز است. و به این واسطه ها شرکت های کریری و فورواردر حمل و نقل گفته می شود. همچنین تفاوت کریر فورواردر را دانستید. بنابراین اگر چنانچه قصد دارید واردات یا ترخیص کالایتان را انجام دهید با ما در تماس باشید؛ زیرا گروه تجاری ققنوس با سالها تجربه و فعالیت در زمینه حمل و نقل، واردات، صادرات و ترخیص کالا می تواند محموله شما را با کمترین هزینه و سریع ترین روش به مقصد برساند و بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه خواهد داد.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *