شکایت کارگران از طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان به دیوان عدالت اداری

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

به گزارش تراز ، درحالی‌که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز فاز اجرائی طرح کارورزی از امروز (اول تیرماه) خبر می‌دهد، کماکان اعتراض به بسته اشتغال‌زایی دولت ادامه دارد و حتی از سوی برخی فعالان کارگری، شکایت از برخی طرح‌های دولت نزد دیوان عدالت اداری مطرح شده است. علی ربیعی در حاشیه ضیافت افطاری فرزندان شیرخوارگاه آمنه خبر داده بود که در قالب اجرای این طرح، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به واحدها و بنگاه‌های اقتصادی برای اشتغال معرفی می‌شوند و تاکنون ۲۰۰‌ هزار نفر در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: براساس این طرح به کارورزان در دروه مدت کارورزی یک‌سوم حداقل حقوق معادل حدود ۳۱۰‌ هزار تومان از طرف دولت در ماه به‌عنوان دستمزد پرداخت خواهد شد. براساس طرح کارورزی در صورت جذب افراد از سوی صاحبان مشاغل، کارفرمایان تا دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهند بود. دولت در قالب طرح کارورزی پیش‌بینی کرده سالانه ۱۵۰‌ هزار فارغ‌التحصیل جویای کار شاغل شوند. این طرح که فاز نخست از «بسته جامع اشتغال فراگیر» دولت محسوب می‌شود، شامل چهار طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان)، طرح تکاپو (توسعه کسب‌و‌کار و اشتغال پایدار) و طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کسب‌و‌کار می‌شود. این بسته دیروز به تمام استان‌های کشور ابلاغ شد تا در گام نخست، طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از امروز به مرحله اجرا درآید.
از سویی در طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) که بخشی از زیرمجموعه طرح کارورزی به شمار می‌رود، تحصیل‌کردگان دانشگاهی دارای سنین ۲۵ تا ۳۴ سال پس از طی فرایند اتصال به بنگاه و توافق با کارفرما در مدت شش ماه دوره‌های کارورزی را می‌گذرانند و در این مدت علاوه بر قرارگرفتن تحت پوشش بیمه حوادث، یک‌سوم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را تحت عنوان کمک‌هزینه آموزش حین کارورزی دریافت می‌کنند. به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) تاکنون در هشت استان به شکل آزمایشی اجرا شده و بیش از ۷۰  درصد کسانی که در این طرح شرکت کردند جذب بازار کار شدند. طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار نیز محدودیت سنی ندارد و افراد بالای ۱۸ سال را شامل می‌شود که در محیط کسب‌و‌کار تحت عنوان کارآموز با آموزش‌های مهارتی مورد نیاز بازار کار آشنا می‌شوند. این طرح رایگان است و هزینه‌ای بابت دستمزد در آن پیش‌بینی نشده است. در طرح تکاپو نیز، براساس قابلیت‌های منطقه‌ای و شناسایی مزیت‌های بومی هر استان رسته‌های شغلی مورد نیاز طراحی شده و متناسب با آن برای کارجویان و بی‌کاران زمینه اشتغال پایدار فراهم می‌شود.
با این همه مخالفت‌هایی جدی درباره برخی از طرح‌های این بسته چهارگانه، از سوی کارشناسان و نمایندگان کارگری صورت می‌گیرد و حتی طرح کارورزی و طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کسب‌وکار از سوی آنها، خلاف قانون، قلمداد می‌شود. در همین راستا، محمد یاراحمدیان، رئیس مجمع نمایندگان کارگران ایران، هم در یک نشست خبری اعلام کرده درباره طرح کارورزی و مهارت‌‌آموزی دولت به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و امکان ابطال این طرح وزارت کار به دلیل شکایت در دیوان عدالت اداری وجود دارد. او به‌صراحت گفته: طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، نسخه شماره دو طرح استاد- شاگردی دولت قبل است. او ادامه داد: در سال گذشته در جلسه‌ای که در هیئت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری برگزار شد همه قضات دیوان اعلام کردند طرح استاد-‌شاگردی نقض صریح قانون است و هیچ مطابقتی با قانون کار ندارد و باید ابطال شود. در همان زمان بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست استمهال سه‌ماهه از دیوان عدالت اداری کرد تا نسبت به اصلاح و جایگزینی این دستورالعمل اقدام کند، اما متأسفانه بعد از مدتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تأمین نظر دیوان عدالت اداری، همان طرح استاد – شاگردی را تحت عنوان مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی با تغییرات شکلی و نه محتوایی تهیه کرد. با توجه به اینکه این طرح تطابقی با قانون ندارد، قطعا مورد ابطال قرار خواهد گرفت.

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *