فاینانس به زبان ساده چیست؟ با مثال

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

فاینانس به زبان ساده

آنچه در این مقاله میخوانید

مفهوم فاینانس به زبان ساده راهی جهت تامین مالی هزینه های پروژه در ساخت و ساز و کارهای تجاری است. با انواع اعتبار اسنادی سازنده می تواند مبلغی را از بانک دریافت کند و پروژه خود را با آن بسازد. سپس سازنده باید مبلغ وام را با درصدی از سود به وام دهنده بازپرداخت نماید. در هر صورت تامین مالی پروژه با استفاده از فاینانس و دریافت انواع اعتبار اسنادی می تواند راه حلی برای تامین مالی ساخت و ساز و شهرسازی باشد. اگر صاحب یک کسب و کار تجاری و یا تجارت ساختمانی یا پیمانکاری هستید، متوجه نوسانات بازار و قیمت های رو به صعود شده اید.

وجود چالش های فصلی و رقابت ها و همچنین فرصت های جدید برای رشد از ویژگی های دنیای اقتصاد است که سبب شده تا تاجران و سرمایه گذاران بیش از پیش به مفاهیم تامین مالی و فاینانس بپردازند. برای درک بهتر فاینانس به زبان ساده، با مقاله دیگری از گروه تجاری ققنوس همراه باشید.

تعریف فاینانس به زبان ساده

فاینانس به زبان ساده نوعی تامین مالی کوتاه مدت است که توسط بانک صادر می شود و با هدف خاص تامین مالی یک ساختمان جدید یا هر پروژه املاک دیگر ارائه می شود. در واقع می توان گفت فاینانس به عنوان یکی از انواع اعتبار اسنادی، یک راه حل حمایتی بودجه است که برای پیمانکاران طراحی شده است و با پیش پرداخت نقدی در مقابل ارزش فاکتورهای جمع آوری شده در پایان بخشی از قراردادهای کار، بودجه را تامین می کند. به عنوان مشتری خدمات مالی انواع اعتبار اسنادی، می توانید از اعتبارات موجود و مدت زمان هر قرارداد مطمئن باشید. شما می توانید با اطمینان از جریان نقدی سالم و منبع ثابت سرمایه در گردش، معاملات را بدون بار وام یا بازپرداخت کارت اعتباری یا اضافه برداشت انجام دهید.

در برخی موارد، فروشنده تمایلی به دریافت وجه کالا به صورت اعتبار اسنادی بلند مدت ندارد. از طرفی خریدار به دلیل کمبود نقدینگی امکان پرداخت نقدی اعتبار اسنادی را ندارد. در این حالت، خریدار معمولاً از بانک یا مؤسسه مالی درخواست می کند که اعتبار اسنادی را به صورت نقدی به فروشنده پرداخت نماید و اصل و سود مبلغ پرداختی را در بازه زمانی معین از خریدار دریافت کند. در واقع فاینانس به زبان ساده نوعی اعتبار بلند مدت و کوتاه مدت است که بانک ها به خریداران اعطا می کنند. فاینانس در ایران به تامین منابع مالی یا خرید تجهیزات برای طراحان تولید یک پروژه اطلاق می شود. البته ارائه خدمات فنی و مهندسی پروژه ها علاوه بر تامین منابع مالی و خرید تجهیزات شامل فاینانس نیز می شوند.

فاینانس به زبان ساده
فاینانس به زبان ساده

تسهیلات فاینانس

ما در گروه تجاری ققنوس در این بخش از مقاله سعی داریم تا شما را با مبحث تسهیلات فاینانس به زبان ساده آشنا کنیم. یکی از شیوه های متداول تامین مالی برای اجرای طرح ها و پروژه ها، فاینانس می باشد که طی آن امکان استفاده کردن از منابع داخلی یا دریافت و استفاده از وام های ارزی فراهم می شود. از انواع اعتبار اسنادی، در روش فاینانس مبلغ تسهیلات شامل ۸۵ درصد مبلغ قرارداد تجاری و هزینه های بیمه صادراتی است در نتیجه مقدار قابل توجهی بدست خواهد آمد.  نحوه پرداخت تسهیلات ۸۵ درصدی به صورت اعتبار اسنادی معمول است. به گونه ای که ۱۵ درصد از مبلغ اعتبار اسنادی پیش پرداخت یا پرداخت میان دوره ای محسوب می شود، اما ۸۵ درصد مابقی مبلغ اعتبار اسنادی از محل تسهیلات مالی اخذ می شود.

بر اساس ماده ۶۲ قانون محاسبات عمومی کشور، ایجاد اعتبار اسنادی مالی فاینانس برای وزارتخانه، شرکت دولتی، سازمان و غیره که از وجوه عمومی استفاده می کنند؛  منوط به تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور است تا پیش بینی معادل ریالی اصل و اقساط فرعی تسهیلات در بودجه سالانه کشور برای بازپرداخت در موعد مقرر انجام شود. فاینانس به زبان ساده، به همان وام فروشنده اطلاق می شود که در سال های قبل از ۱۳۵۷ نیز در ایران جهت پیشبرد عملیات سد سازی و نیروگاه سازی از آن استفاده می شد.خریدار در زمان گشایش انواع اعتبار اسنادی طبق مقررات بانک مرکزی باید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد فاکتور فروش را نقداً پرداخت کند و برای ۸۰ درصد مابقی بدهی تأمین مالی را بپذیرد.

انواع روش های فاینانس به زبان ساده

  • فاینانس خودگردان و غیر خودگردان
  • فاینانس و تامین مالی برای مسکن و ساخت و ساز: این وام بودجه ای است که می توانید برای خرید زمین یا ساخت خانه در زمینی که از قبل مالک آن هستید، از آن استفاده کنید. در انواع اعتبار اسنادی، این فاینانس معمولا به گونه ای تامین می شود که وام دهنده درصدی از هزینه های تکمیل را پرداخت می کند و سازنده بقیه را پرداخت می کند. به طور معمول، وام دهنده به بازرسی نیاز دارد تا تأیید کند که پروژه طبق برنامه پیش می رود. پس از اتمام ساخت و پرداخت سود، شما مسئول بازپرداخت کل مبلغ مالی تامین شده تا تاریخ سررسید هستید.
  • فاینانس برای ساخت و ساز دائمی: در تعریف فاینانس به زبان ساده نوع دیگری از تامین مالی وجود دارد. فاینانس ساخت و ساز دائمی گزینه دیگری برای تامین مالی ساختمان جدید است. با ترکیب دو نوع وام در یک فرآیند، این تامین مالی به وام گیرندگان راحتی بیشتری می دهد. در حین ساخت و ساز، اگر بودجه ساخت و ساز دائمی دارید، شما فقط با نرخ قابل تنظیمی که توسط وام دهنده تعیین می شود، سود مانده موجودی را پرداخت می کنید. چنان چه بانک مرکزی نرخ ها را افزایش دهد، نرخ سود مالی دائمی شما نیز افزایش می یابد. مزیت فاینانس ساخت و ساز دائمی برای صاحبان مشاغل کوچک این است که می توانند به جای دریافت فاینانس برای فاز ساخت و سپس تامین مالی تکمیل پروژه، دو فاینانس را همزمان دریافت کنند.

مهمترین روش استقراض جهت تامین مالی

برای تامین انواع اعتبار اسنادی برای اجرای طرح ها و پروژه ها از روش های مختلفی انجام می شود. با توجه به شرایط خاص کشورهای در حال توسعه و بحران های مالی در این کشورها، امکان تامین سرمایه به ویژه سرمایه گذاری مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه های بزرگ وجود ندارد. بنابراین انتخاب روش تامین مالی مناسب برای پروژه ها موضوع مهمی است. در پروژه های مهم و زیربنایی مورد نیاز کشور که تامین مالی آن از سوی دولت امکان پذیر نیست. مانند پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر نیاز اساسی به حضور سرمایه گذاری خارجی و استفاده از تسهیلات بانک ها و موسسات خارجی برای توسعه زیرساخت ها وجود دارد.

در تامین مالی پروژه ها با توجه به نوع پروژه و صنعت مرتبط با آن، حجم مالی و زمان مورد نیاز پروژه، شرایط کشور میزبان پروژه از نظر امنیت سیاسی و اقتصادی و قوانین موجود، سطح حساسیت پروژه در آن کشور می توان از روش های مختلفی برای تامین مالی پروژه استفاده کرد. تامین مالی پروژه به طور کلی شامل موارد زیر در نظر گرفته شد: تخصیص بخشی از درآمد کل کشور و یا تخصیص بخشی از درآمد حاصل شده از صادرات.

مزایای قرارداد فاینانس

از مزیت های استفاده از فاینانس به زبان ساده می توانیم به این موارد اشاره کنیم: عدم در نظر گرفتن ریسک سرمایه گذاری مالی، درک کامل نحوه اجرای پروژه، کنترل فنی و مالی کامل و متمرکز، رعایت نظام فنی و اجرایی کشور، پرداخت به موقع هزینه های پروژه و توسعه یافتن بازار سرمایه.

انواع اعتبار اسنادی
انواع اعتبار اسنادی

نکاتی مهم درباره فاینانس

اکنون که با تعریف فاینانس به زبان ساده آشنا شدید، دانستن جزییات نکات مهم این نوع از تامین مالی به عنوان یکی از انواع اعتبار اسنادی خالی از لطف نیست. برای دریافت فاینانس هر شخصی که زمان و پول خود را در ساخت و ساز یا هزینه های مربوطه سرمایه گذاری می کند، می تواند درخواست کند. مالکان یا پیمانکاران نیز می توانند از فاینانس برای تامین مالی پروژه ساخت و ساز خود استفاده کند. اگر صاحب زمین هستید، می توانید از آن به عنوان پیش پرداخت تامین مالی فاینانس استفاده کنید. همچنین می توان از فاینانس برای پرداخت هزینه تجهیزات مورد استفاده در ساخت و ساز، مصالح ساختمانی یا استخدام کارگران و نیروی کار مناسب استفاده کرد.

هنگام درخواست مالی فاینانس همانند ریفاینانس بایستی جزئیات پروژه خود را ارائه دهید. این جزئیات به شرح زیر است: مجموع وجوه مورد نیاز، جزئیات سازنده، جدول زمانی پروژه به صورت مفصل، پلان طبقات، نقشه های ساختمانی، هزینه مواد و هزینه نیروی کار انسانی. برای ساخت ملک جدید می توانید از فاینانس کوتاه مدت استفاده کنید البته در نظر داشته باشید که منابع تامین مالی به دلیل ریسک های موجود، دارای نرخ بهره بالایی هستند. شما می توانید اعتبار دریافتی خود را با دریافت فاینانس جدید از یک موسسه مالی دیگر بازپرداخت کنید.

تا همین اواخر، یافتن وام دهندگانی که به صورت آنلاین تأمین مالی فاینانس ارائه می کردند، دشوار بود. اگر می خواهید برای فاینانس درخواست دهید، ساده ترین کار این است به بانک یا اتحادیه انواع اعتبار اسنادی در محدوده جغرافیایی خود مراجعه کنید و شخصاً اطلاعاتی در این رابطه کسب کنید و یا با تماس با کارشناسان متخصص ما در گروه تجاری ققنوس راهنمایی لازم را در خصوص فاینانس به زبان ساده و انواع اعتبار اسنادی و جزییات تامین مالی دریافت نمایید.

جمع بندی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که امروزه با توجه به هزینه های بالای اجرای پروژه های زیربنایی، تامین مالی و استفاده از انواع اعتبار اسنادی و تسهیلات خارجی  و یا قراردادهای فاینانس می تواند نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه از جمله کشور عزیزمان ایران داشته باشد. قرارداد فاینانس پس از انجام مذاکرات لازم و حصول توافق بین منابع مختلف بین المللی ارائه دهنده تسهیلات از یک سو و استفاده کنندگان از این تسهیلات از سوی دیگر منعقد می شود. در این مقاله سعی داشتیم شما عزیزان را با مفهوم و مزیت های فاینانس به زبان ساده و گشایش اعتبارات اسنادی آشنا کنیم. همچنین شما عزیزان می توانید برای درک بهتر مطالبی از این دست و در جهت ارتقای دانش اقتصادی خود از سایر مقالات ما در گروه تجاری ققنوس بهره مند شوید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *