VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

سال ۹۲ از سوی رهبر معظم انقلاب سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام گذاری شده است مقاله حاضر نگاهی دارد به رویکرد مدیران مناطق آزاد برای خلق حماسه اقتصادی در منطقه آزاد قشم در سال ۹۲
این مقاله در هفته نامه محلی صدف قشم منتشر گردیده است


سال ۱۳۹۲از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی سال ” حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی “نامگذاری گردید.


رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود با تاکید بر ضرورت توجه به تولید ملی فرمودند


“سال ۹۲ برابر چشم‌انداز امیدوارانه‌ای که به لطف پروردگار و همت مردم مسلمان برای ما ترسیم شده است، سال پیشرفت و تحرک و ورزیدگی ملت ایران خواهد بود؛ نه به این معنا که دشمنیِ دشمنان کاسته خواهد شد، بلکه به این معنا که آمادگی ملت ایران بیشتر و حضور او مؤثرتر و سازندگی آینده‌ی این ملت به دست خودشان و با همتِ با کفایت خودشان ان‌شاءالله بهتر و امیدبخش‌تر خواهد شد.”




در بخش دیگری از پیام نو روزی مقام معظم رهبری فرمودند:


” البته آنچه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ‌ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصه‌ی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصه‌ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، یک مسئله‌ی بلند‌مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمیرسد. خوشبختانه در نیمه‌ی دوم سال ۹۱ سیاستهای تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد ــ یعنی در واقع این کار ریل‌گذاری شد ــ که بر اساس آن، مجلس و دولت میتوانند برنامه‌ریزی کنند و حرکت خوبی را آغاز کنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتکار پیش بروند.”






” ا لبته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد، با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد، با دل پر امید و پر نشاط باید وارد میدانها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید”




وظیفه ما در قبال پیام مقام معظم رهبری


سئول این است که وظیفه ما در قبال پیام رهبری چیست ؟ نقش و جایگاه منطقه آز اد قشم در رشد و توسعه اقتصادی برای رسیدن به هدف ایجاد حماسه اقتصادی چیست ؟


برای یافتن پاسخ مناسب به این سئوال ابتدا باید به فلسفه ایجاد منطقه آزاد قشم توجه نماییم .


ایجاد منطقه عظیم صنعتی


عمده هدف نظام از ایجاد منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۶۹ استفاده بهینه از موقعیت ممتاز این جزیره، در واقع توسعه ، عمران ، آبادانی ومحرومیت‌زدایی از جزیره و تبدیل شدن به یک قطب بزرگ اقتصادی صنعتی، تسهیل و توسعه جریان صادرات و واردات، جلب مدیریت علمی و روز جهان، جذب سرمایه و تکنولوژی پیشرفته بوده است.


به دلیل وجود ذخایر عظیم زیرزمینی ( نفت و گاز ) و معادن مختلف، همچنین قرار گرفتن در تنگه استراتژیک هرمز، جزیره قشم از موقعیتی کاملاٌ استثنایی برای تبدیل شدن به یک کانون اقتصادی صنعتی موفق و پیشتاز در کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و حوزه اقیانوس هند به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان برخوردار است .


ا همیت توسعه اقتصادی بویژه صنعت و تولید به عنوان فلسفه وجودی منطقه آزاد قشم در اولین حکم صادره برای مدیرعامل منطقه آزاد قشم بطور برجسته ای مشخص شده است .


در حکمی که ریاست جمهوری وقت برای دکتر شمس اردکانی صادر نمود پس از انتصاب ایشان و تاکید بر ضرورت آغاز فعالیت امده است :


” توفیق شما و همکارانتان را در ایجاد منطقه عظیم صنعتی از پیشگاه خداوند آرزو دارم “


با ارایه این مقدمه , ارتباط منطقه آزاد قشم با پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال ۹۱ و ۹۲ به خوبی مشخص می گردد. دقیقا همینجاست که رسالت مدیران و مسئولین سازمان منطقه آزاد , مسئولین ادارات دولتی , فعالین بخش خصوصی بویزه تولید در اجرای خواست مقام معظم رهبری آشکار می شود .


با توجه به آنچه گفته شد محور اصلی فعالیت منطقه آزاد قشم صنعت تعریف گردیده و تولید به عنوان موتور اصلی فعالیت های اقتصادی منطقه دیده شده است در نتیجه رابطه مستقیم و معنا داری بین فلسفه وجودی منطقه آزاد قشم و بیانات حکیمانه ی مقام معظم رهبری در پیامهای نوروزی سالهای ۹۱ و ۹۲ می توان تعریف نمود . که با این تعریف بنظر می رسد جهت دهی فعالیت های عناصر تاثیر گذار بر این منطقه را باید اقدامات جهادی برای توسعه فعالیت های اقتصادی در منطقه تعریف گردد .


برای انجام اقدامات جهادی اتحاد و همدلی , پیوستگی و همبستگی , تلاش و کوشش و پشتکار عناصر موثر بر اقتصاد منطقه , نیاز اصلی است . اما این عناصر چه نهادها و ارگانهایی هستند؟


پر واضح است که از سازمان منطقه آزاد قشم ,مرکز هماهنگی مناطق آزاد نهاد ریاست جمهوری , سازمانها و وزارت خانه های دولتی متولی اقتصاد , صنعت و تجارت کشور و استان ,بخش خصوصی و غیر دولتی به عنوان مهمترین عناصر موثر در تصمیم سازی و تصمیم گیری در سطح کلان و اجرایی در منطقه می توان نام برد


بنظر می رسد وقت آن رسیده است که با تمرکز فعالیت های دولتی و بخش خصوصی در منطقه آزاد تحت محوریت سازمان منطقه و مشارکت همه جانبه نهادها ی دولتی و غیر دولتی برای تحقق بخشیدن به شعار حماسه اقتصادی بسیج شده و ابزار و امکانات توسعه اقتصادی جزیره را فراهم ساخته , دست به کاری جهادی زده تا در راستای فرمایشات رهبری حماسه اقتصادی جدیدی در منطقه خلق گردد.


چند نکته ضروری


برای حصول به این هدف یعنی جهاد و حماسه اقتصادی توجه به چند نکته ضروری است .


۱- سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان متولی اصلی این منطقه توسعه اقتصادی جزیره و تلاش براین اولویت بخشی به تولید و اقتصاد را در سرلوحه برنامه اقتصادی سازمان قرار دهد و شعار جدیدی که در آن عناصر اقتصادی , قشم و حماسه اقتصادی نهفته باشد طراحی و محور فعالیت ها قرار گیرد.


۲- ارتقا کمی و کیفی سطح خدمات به واحد های اقتصادی فعال مورد توجه قرار گیرد


۳- برنامه ها و اهداف و فعالیت های ادارات شهری در راستای خدمت رسانی بهتر به این واحد ها تعریف گردد


۴- موانع و مشکلات بخشهای اقتصادی بویژه تولیدی باز تعریف شده و سال جاری برای پیگیری این موانع با تلاش و پشتکار مسئولین منطقه (سازمانی , دولتی و خصوصی ) در جهت رفع این موانع کوشش گردد.


۵- با مرور مجدد بر فعالیت های واحد های سازمانی منطقه آزاد نگرش ها , برنامه ها , فعالیت های این واحد ها مورد بررسی قرار گرفته با روحیه جهادی سازگاری داده شده و نکات مثبت تقویت و در نکات منفی و یا بلا اثر تجدید نظر گردد.


۶- ادارات و سازمانهای دولتی در جهت هماهنگ سازی مقررات خود با مقررات حاکم بر مناطق آزاد تلاش کرده و هدف کلان توسعه منطقه آزاد را برنامه اصلی خود قرار دهند .


۷- بخش خصوصی حضور ی پر رنگ در صحنه داشته و پابه پای مسئولین برای تعالی بخشی به این منطقه تمام تلاش و کوشش خود را بکارگیرند.


در نهایت اینکه :


امید است با تلاش و پشتکار همه مستولین و حضور پر رنگ بخش خصوصی و تعامل بیشتر آنان , سال حماسه سیاسی و اقتصادی سالی پر بار برای کشور و منطقه آزاد قشم باشد . بیایید با حضور جهادی , با شور, با همت بلند و نگاه امیدوارانه و با دل پر امید و پر نشاط وارد میدان شده و با حماسه‌آفرینی به اهداف خود که همانه آبادنی و رشد کشور و منطقه هست برسیم .


علی اسلام نیا


دبیر موسسه خانه صنعت , معدن و تجارت قشم


منابع :


۱- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری


۲- پرتال سازمان منطقه آزاد قشم


۳- خبر گزاری جمهوری اسلامی


۴- پایگاه اطلاع رسانی معاونت اجرایی ریاست جمهوری ( مصاحبه با مدیر عامل منطقه آزاد قشم )


۵- مجموعه مقالات همایش ملی قشم و چشم انداز آینده جلد دوم

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *