راهنمای کامل نحوه واردات کالا از دبی و ترخیص آن در ایران

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

واردات کالا از دبی

آنچه در این مقاله میخوانید

دبی از قدیم بعنوان قطب تجاری خاورمیانه و دروازه ورود به بازارهای جهانی، برای واردات از امارات به ایران مورد توجه تاجران بوده است و صادرات و واردات کالا از دبی برای آن ها از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. با وجود اینکه ترخیص کالا از دبی پرسود و راحت است، مراحل و ضوابط مختلفی نیز دارد. ما قصد داریم در این مقاله در مورد واردات کالا از دبی و جزئیات آن صحبت کنیم. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همرا باشید.

نحوه واردات کالا از دبی

تجارت و واردات کالا از دبی یکی از پرسودترین تجارت ها بوده که از اهمیت زیادی در خاورمیانه برخوردار است و مزیت های زیادی دارد. برای ترخیص کالا از دبی ابتدا لازم است که با قوانین داخلی و بین المللی ترخیص کالا از این کشور آشنایی کامل داشته باشید. چرا که اطلاع از این قوانین بسیار مهم بوده و از اشتباهات احتمالی در واردات از امارات به ایران جلوگیری خواهد کرد. برای این منظور به یک ترخیص کار حرفه ای نیاز پیدا خواهید کرد تا روند ترخیص کالا از دبی را تسریع کرده و و از قاچاق محسوب شدن اجناس شما جلوگیری کند.

هزینه های واردات کالا از دبی بسیار پایین بوده و روند ترخیص کالا از دبی پیچیدگی خاصی ندارد؛ اما در صورت ناقص بودن مدارک و اسناد مربوطه و عدم توجه به قوانین، مشکلات متعددی در این زمینه پیش خواهد آمد. نکته دیگر آن که هنگام تحویل کالا نیازی به پرداخت هزینه نیست اما برای واردات از امارات به ایران لازم است هزینه های حمل و نقل دریایی که بهترین روش واردات کالا از دبی به ایران می باشد را پرداخت کنید. محاسبه هزینه ها نیز در ترخیص کالا در امارات متحده مورد اهمیت بوده و به عوامل مختلفی وابسته است مثل شرایط بازار داخلی برای فروش کالای ترخیص شده، قیمت خرید کالا، میزان تقاضا و…

ترخیص کالا از دبی
ترخیص کالا از دبی

کالای وارداتی از دبی را از چه گمرکاتی میتوان ترخیص کرد؟

لیست گمرکاتی که امکان ترخیص کالای وارداتی از دبی در آنها فراهم است، به شرح زیر میباشد:

گمرک شهید رجایی بندرعباس

مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس از مهمترین بنادر ایران محسوب می شود. این منطقه در سال ۱۳۷۶ بعنوان منطفه ویژه اقتصادی معرفی شد و در سال ۲۰۱۲ با حدود ۸۰ بندر جهانی تبادل کالا داشت. بندر شهید رجایی برای واردات از امارات به ایران بسیار مناسب بوده و حدود ۷۰ درصد ترانزیت کشور به این مجتمع بندری تعلق دارد.

گمرک خرمشهر

بعد از گمرک شهید رجایی، گمرک خرمشهر دومین گمرک کانتینری کشور و از بزرگترین گمرکات حوزه خلیج فارس محسوب می شود. به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، این گمرک مورد توجه بازرگانان بوده و بیشتر کالاهای بخش خصوصی کشور از این طریق ترخیص می شوند. به طور متوسط حجم ترخیص روزانه در این گمرک ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن کالا بوده و برای واردات کالا از دبی مناسب است.

گمرک شهید باهنر بندرعباس

بندر شهید باهنر واقع در جنوب ایران به دلیل موقعیت استراتژیک سومین بندر صادراتی کشور بوده و اغلب صادرات غیرنفتی نیز از این بندر صورت می گیرد. این بندر واقع در شمال خلیج فارس و در نزدیکی جزایر کیش و قشم جز بنادر مناسب جهت واردات از امارات به ایران است.

بندر بوشهر

این بندر به دلیل نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس مثل امارات، قطر، کویت و عربستان از بنادر و گمرکات کلیدی ایران بوده و ترخیص شبانه روزی کالا در این بندر آن را از سایر بنادر متمایز می کند. وجود امکاناتی مثل فرودگاه بین المللی، پایین بودن هزینه های انبارداری، مرزهای آبی طولانی، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس و تاسیسات مهم بندری جهت تخلیه و بارگیری اجناس این بندر را برای واردات کالا از دبی و سایر مناطق مناسب کرده است.

واردات و ترخیص کالا از دبی چه هزینه هایی را شامل میشود؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم واردات و ترخیص کالا از دبی هزینه های کمتری دارد اما لازم است که این هزینه های مقرون به صرفه را نیز مورد بررسی قرار دهید که از مهمترین مراحل واردات از امارات به ایران می باشد. عواملی وجود دارد که بر روی قیمت ترخیص کالا تاثیر زیادی می گذارند. قیمت خرید کالا، تعرفه های گمرکی، تعرفه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک که بر اساس حقوق و قوانین هر کشوری متفاوت است، هزینه بیمه، هزینه انبارداری، هزینه حمل و نقل بار، مالیات های مربوطه و بارگیری کالا از هزینه های ترخیص کالا از دبی هستند که تاثیر بسزایی بر روی قیمت اجناس دارند. به همین دلیل برای محاسبه هزینه ها لازم است نوع و ماهیت اجناس وارداتی، شرایط اقتصادی کشور مورد نظر، آئین نامه ها و قوانین گمرکی و… را مورد بررسی قرار دهید.

لیست مجوزهای لازم

برخی از مهمترین اسناد جهت ترخیص کالا از دبی شامل موارد زیر است:

  1. ترخیصیه ( Delivery order )
  2. پیش فاکتور ( Proforma invoice )
  3. پکینگ لیست ( Packing list )
  4. گواهی مبدا ( Certificate of origin )
  5. گواهی بازرسی کالا
  6. مجوزهای قانونی
  7. گواهی واردات
  8. بارنامه
  9. سایر اسناد

لیست مراحل ترخیص کالا در دبی

برای واردات کالا از دبی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

بررسی هزینه های خرید و مشخصات کالا

برای واردات کالا از دبی لازم است کیفیت و قیمت اجناس را بررسی کرده تا تجارت پرسودتری داشته باشید. برای این منظور لازم است که حتما راجع به مشخصات و قیمت اجناس به خوبی تحقیق کرده و سعی کنید بهترین و با کیفیت ترین اجناس را با قیمت مناسب از فروشندگان معتبر خریداری کنید. داشتن اطلاعات کامل در مورد قیمت و مشخصات کالا به شما در زمینه تنظیم اظهارنامه گمرکی جهت ترخیص کالا از دبی کمک خواهد کرد.

بررسی هزینه های ترخیص کالا

مرحله بعدی جهت واردات کالا از دبی قیمت گذاری بر روی اجناس می باشد. هنگام خرید اجناس و قیمت گذاری بر روی آن ها جهت فروش در کشور، باید به مواردی مثل قیمت گذاری بر روی اجناس، مدت زمان لازم جهت فروش اجناس، شرایط بازارهای داخلی و نیاز بازار توجه کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار اشتباه شوید و هزینه زیادی بابت کالایی که موفق به فروش آن نخواهید شد متقبل شوید. بعلاوه در هنگام انتخاب اجناس به تعرفه گمرکی آن توجه کنید زیرا بدون این کد قادر به فروش کالا نخواهید بود.

محاسبه قیمت تمام شده اجناس وارداتی

قیمت تمام شده کالاهای وارداتی علاوه بر قیمت خود کالا به عوامل مختلفی مثل هزینه های حمل و نقل و ترخیص کالا بستگی دارند و بعد از محاسبه هزینه های ترخیص کالا از دبی می توانید قیمت نهایی حدودی کالا را تخمین بزنید. به علاوه این موارد لازم است هزینه های بارگیری، ترانزیت، انبارداری، تخلیه کالا و… را در نظر داشته باشید.

دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی

بعد از ترخیص کالا از دبی و سپس واردات کالا به داخل کشور، اولین و مهمترین مرحله ترخیص کالا در ایران، ثبت سفارش کالا در سامانه تجارت و کسب مجوز ثبت سفارش است. بدون این مجوز امکان ترخیص کالا از گمرکات ایران وجود نخواهد داشت. به همین دلیل لازم است که علاوه بر مجوزهای ترخیص کالا، مجوز ورود کالا به ایران را دریافت کرده تا در ادامه با مشکل مواجه نشوید.

آمار واردات و صادرات در دبی

در صورت واردات از امارات به ایران خوب است اطلاعاتی در مورد واردات و صادرات این کشور داشته باشید. دولت این کشور با برنامه ریزی دقیق و اصولی توانسته جایگاه خوبی از نظر اقتصادی برای دبی فراهم کند. در گذشته مهمترین محصول صادراتی این کشور نفت بود اما در حال حاضر تنها ۶۰ درصد صادرات این کشور مربوط بهه نفت بوده و علاوه بر این دبی از یک بندر ماهیگیری کوچک به شهری پر از جاذبه های گردشگری تبدیل شده و جذابیت زیادی برای جذب سرمایه داران و بازرگانان خارجی برای سرمایه گذاری دارد.

واردات از امارات به ایران
واردات از امارات به ایران

لیست بیشترین اجناس وارداتی از امارات

با توجه به کالاهای صادراتی امارات و وضعیت بازار ایران، واردات برخی از اجناس از دبی بیش از سایر کالاها مورد استقبال تجار قرار گرفته است و به دلیل هزینه های پایین ترخیص کالا از دبی مقرون به صرفه خواهد بود. لیست این اجناس عبارتند از:

  • انواع لوازم خانگی
  • واردات انواع تلفن های همراه و لپ تاپ
  • واردات و ترخیص انواع قطعات الکترونیک
  • واردات دستگاه هایی مثل اسکنرو پرینتر
  • ترخیص تجهیزات و قطعات یدکی خودرو
  • واردات انواع خودرو
  • ترخیص ذرت دامی
  • واردات ماژول های نمایشگر تشکیل شده از صفحات LED و LCD
  • واردات و ترخیص انواع پوشاک
  • واردات انواع محصولات پلاستیکی

نحوه دریافت مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا

این مرحله از جمله مهمترین و حساس ترین مراحل واردات از امارات به ایران بوده و ممکن است هزینه و وقت زیادی بطلبد. برای ورود قانونی هر کالایی به کشور لازم است استانداردها و معیارهای مورد نظر را برخوردار باشد و اخذ مجوز از سازمان ها تایید آن ها با انجام بازرسی های لازم ضروری می باشد. از جمله مجوزهای لازم می توان به مجوز وزارت بهداشت، مجوز ارشاد، مجوز حمل و… اشاره کرد.

خدمات گروه تجاری ققنوس در زمینه ترخیص کالا در امارات

با توجه به این موضوع که ترخیص کالا از دبی و واردات از امارات به ایران پیچیدگی های خاص خود را دارد شما می توانید مراحل مختلف ترخیص کالا از دبی را به گروه تجاری ققنوس سپرده تا علاوه بر تسریع در روند ترخیص و واردات کالا از دبی از سایر مزیت های گروه تجاری ققنوس بهره مند شوید. مرز جغرافیایی بین ایران و امارات امکان واردات کالا از دبی به ایران را فراهم کرده و شما می توانید انواع محصولات اروپایی را از دبی خرید و توسط گروه تجاری ققنوس وارد کنید. بعلاوه با اینکه هزینه های واردات از امارات به ایران پایین می باشد، با انتخاب گروه تجاری ققنوس متقبل هزینه اضافی نخواهید شد. همچنین خدمات حمل بار از چین به امارات نیز توسط گروه تجاری ققنوس ارائه می شود که حمل و ترخیص مقرون به صرفه را برای شما فراهم خواهد کرد.

جمع بندی

ترخیص کالا از دبی با شرایط مطلوب و مقرون به صرفه مورد توجه بازرگانان ایرانی قرار گرفته و به دلیل شرایط جغرافیایی مناسبی که ایران و امارات دارند این امر به بهترین شکل ممکن انجام می گیرد. همچنین واردات از امارات به ایران مراحل مربوط به خود را دارد که آگاهی از این مراحل برای هر بازرگانی علی الخصوص بازرگانان تازه کار لازم بوده تا از اشتباهات و مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

گروه تجاری ققنوس با بیش از ۹ سال سابقه در زمینه ترخیص کالا از دبی و واردت کالا به صورت زمینی، دریایی و هوایی آماده خدمات رسانی به شما مشتریان و بازرگانان عزیز می باشد. از دیگر خدمات گروه تجاری ققنوس می توان به حوالجات ارزی، منبع یابی و سورسینگ کالا، صادرات هوایی، پست دولتی از چین و هنگ کنگ و … اشاره کرد. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر با خدمات این گروه تجاری می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *