وسایل اضافی خانه ات را صدقه نده! / شرط قبولی انفاق

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

به گزارش تراز ،دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان:
«اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ و کَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ و العِصْیانَ و حَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ و النّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.»
«خدایا در این روز احسان و نیکویی را محبوب من گردان و فسق و معاصی را ناپسند من قرار ده و در این روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان به یاری خود ای فریادرس فریادخواهان.»
بیان نکاتی درباره دعای این روز:
** شرط قبولی انفاق
هر عمل نیکی احسان است اما این کارهای نیک بستگی به نیت های افراد دارای درجاتی است. برای نمونه در قرآن از انفاق به عنوان یکی از کارهای نیک اشاره می شود. می فرماید:
«و در راه خدا انفاق کنید و با دستانتان خودتان را به هلاکت نیندازید و احسان و نیکوکاری کنید که همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد.» (بقره/ ۱۹۵)
که این آیه نشان دهنده آن است که انفاق عمل نیکویی است اما به شرطها و شروطها؛ و شرط این احسان در آیه دیگری بیان شده است:
«کسانی که اموالشان را در راه رضا و خشنودی خداوند انفاق می کنند.» (بقره/۲۶۵) پس عمل انفاق زمانی نزد خداوند محبوب و دارای ارزش است که با منت گذاری باطل نشود یا برای ریا و خودنمایی و به به گفتن مردم نباشد!
** یاران شیطان
گاهی ما کار نیک انجام می دهیم ولی در کنار رضای خدا، رضای خلق هم برایمان مهم است و چه بسا مهمتر از رضای خدا در نظرمان باشد! اینگونه اعمال که در بین رفتارهای ما کم هم نیستند بسیار خطرناک است زیرا خداوند در قرآن این افراد را یاران شیطان بر می شمرد و می فرماید:
«آنان که اموال خود را به قصد ریا و خودنمایی انفاق می کنند و به خدا و روز قیامت ایمان نمی آورند (ایشان یاران شیطانند) و هر که را شیطان یار اوست بسیار بدیاری خواهد داشت.» (نساء/۳۸)
و امام صادق علیه السلام نیز در مورد چنین افرادی فرمودند:
«خداوند فرموده: هرکس برای غیر من عمل کند او عامل آن شخص می باشد پس باید حاجت خود را از او بگیرد!» (حدیث قدسی،باب امام صادق علیه السلام،صص۶۰۱و۶۰۲ ،ح ۵۸۷)
** وسایل اضافی خانه ات را صدقه نده!
اینکه در دعا از خدا بخواهیم خوبی ها محبوب ما باشد دعای بسیار زیبایی است. لذت بردن از کار حسنه غیر از انجام دادن آن است. لذا فرموده اند کار خوب را در خفا انجام بدهید تا مبادا نیت ما دچار تردید شود. اگر کار خیر خاصا و مخلصا برای خدا انجام بگیرد لذتش هم چندین برابر خواهد شد. یک نکته دیگر که در کار حسنه مهم است و بر لذت آن می افزاید این است که کار خوب را به نحو احسن انجام بدهیم. یعنی اگر صدقه می دهیم بهترین را بدهیم، همانی که خودمان دوست داریم. ما اغلب از اضافات و درجه پایین ها خیرات می کنیم و لذت هم نمی بریم غافل از اینکه گیر کار کجاست! مثلا در همین ایام عید فطر وقتی مراجع می گویند هرکسیی از قوت غالب خودش فطریه بدهد بیشتر ما گندم را محاسبه می کنیم در حالی که برنج می خوریم! آنهایی هم که برنج می خورند قیمت برنج درجه چندم هندی را حساب می کنند ولی در طول سال برنج اعلای ایرانی می خورند! این یعنی برای بچه خودمان برنج درجه یک ایرانی می پسندیم و برای بچه همسایه برنج دجه چندم هندی! خب، مرد حسابی معلوم است از این انفاق لذت نمی بریم! چون خدا در قرآن فرموده به حقیقت نیکی نمی رسید مگر از ان چیزهایی انفاق کنید که دوست دارید ( نه از آنچه که در منزلتان اضافی است و بدردتان نمی خورد!).
** بزرگترین گناهان کبیره کدامند؟
در بخش دوم دعا از فسق و عصیان به خدا پناه می بریم. اما منظور از «الفسوق و العصیان» چیست؟ برای شناخت گناهان و معاصی روایت طولانی از امام صادق (ع) نقل شده که در زیر به بخش نخست روایت می پردازیم که به چند گناه بزرگتر اشاره دارد: امام جواد (ع) فرمودند: «از پدرم شنیدم کـه فـرمـود: از پدرم موسى بن جعفر (ع) شنیدم می فرمود: «… بزرگترین گناهان کبیره شرک به خداست که خدا می فرماید: “کسی که شرک به خدا آورد، خدا بهشت را بر او حرام کرده است” و بـعـد از آن نا امـیـدى از رحـمـت خـداسـت، زیـرا خـداى عزوجل می فرماید: “کسى جز مردم کافر از رحمت خدا نا امید نشود”. و پـس از آن ایـمـنـى از مـکـر (عـذاب و مـهـلت) خـداسـت، زیـرا خـداى عزوجل می فرماید: “کسى از مکر خداى ایمن نشود مگر مردم زیانکار” و از گناهان کبیره است. (و بعد) عقوق والدین، زیرا خداى سبحان عاق والدین را زورگوى با شقاوت مقرر فرموده…» (اصول کافی،ج۳،صص۳۹۰-۳۹۳،ح۲۴)

[ad_2]

Source link

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *