کارشناس مجازی گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کارشناس مجازی گمرک

آنچه در این مقاله میخوانید

  • در مبادلات تجاری امروزی با مفهوم کارشناس مجازی گمرک رو برو می شویم زیرا پیچیدگی و طولانی بودن ارزیابی و ترخیص کالا برای واردکنندگان سخت است، بنابراین برای کوتاه کردن این مسیر از کارشناس مجازی گمرک استفاده می کنند. گمرک سازمانی دولتی است که مسئولیت اجرای قوانین و مقررات گمرکی مربوط به صادرات، واردات و ترخیص کالا را بر عهده دارد. به طور کلی گمرک به دو بخش عمده تجاری و مسافربری تقسیم می شود. در بخش تجاری گمرک ترخیص کالا و ورود و خروج کالا آداب بازرگانی مختص خود را دارد و گمرکات مسافری نیز مربوط به کنترل ورود و خروج افراد می باشد. یکی از وظایف کارشناس گمرک این است که در هر یک از این دو گمرک با کمک او، امور گمرکی با سرعت و دقت بیشتری انجام می شوند. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس به تمامی جزئیات در این زمینه و شرح کامل وظایف کارشناس گمرک می پردازیم.

    کارشناس مجازی گمرک کیست؟

    پیچیدگی ها و زمان بر بودن فرآیند ارزیابی و ترخیص کالا از گمرک، مشکلات ریز و درشت زیادی را برای واردکنندگان به همراه دارد. بنابراین می توان گفت که برای کوتاه کردن این مسیر یکی از ساده ترین شیوه ها تعیین کارشناس مجازی گمرک است. این کار با رفع نیاز به ترخیص کار و ارزیاب کمک می کند تا روند ترخیص کالا بسیار سریع تر شود. این کار به نفع تاجران و یکی از خواسته های آن ها است. یکی از تعهدات و وظایف کارشناس گمرک مسلط بودن به کلیه قوانین، دستورالعمل ها و مقررات گمرکی است. یک کارشناس مجازی با محدودیت ها و ممنوعیت ها، نحوه ارزش گذاری کالا، تعرفه گذاری کالا و … آشنا بوده و در زمینه کاری خود کاملا مسلط است؛ بنابراین قادر است کلیه امور گمرکی را به بهترین نحو انجام دهد.

    وظایف کارشناس گمرک
    وظایف کارشناس گمرک

    مزایای کمک گرفتن از کارشناس مجازی گمرک

    تا همین اواخر به دلیل وجود ارتباط مستقیم مراجعین با کارشناسان گمرک، مشکلات مختلفی از جمله فساد در سیستم اداری گمرک دیده می شد. اما با ایجاد دپارتمان تخصصی کارشناس مجازی گمرک، ارتباط کارشناس و مشتری پس از ارائه اظهارنامه به گمرک دیگر مستقیم نخواهد بود و در واقع بسیاری از امور گمرکی را می توان به صورت الکترونیکی و بدون حضوری فیزیکی انجام داد. از طرفی مجازی سازی این دپارتمان باعث شده تا کارها با سرعت و نظم بسیار بهتری انجام شود. همچنین سامانه کارشناسان گمرک مجازی باعث شده است که مردم به راحتی می توانند از این طریق کار خود را به صورت مجازی کنترل و پیگیری کنند و تعداد مراجعه آن ها به گمرک به حداقل رسیده است. همچنین اینترنتی شدن امور گمرکی نیز کاهش چشمگیر اشتباهات و تخلفات در امور گمرکی را به دنبال داشته است.

    روال کاری کارشناس مجازی گمرک

    این روزها با سیستمی شدن فرآیند اظهار کالا به گمرک و همچنین ایجاد سامانه EPL پس از انجام ثبت سفارش و اظهارنامه الکترونیکی، نوبت به تعیین مسیر کالا می رسد. به طور معمول بیش از ۷۰ درصد کالاها در مسیر سبز حرکت می کنند و ترخیص آن ها بدون نیاز به نظارت و کنترل امکان پذیر خواهد بود. اما در رابطه با کالاهای مسیر قرمز سیستم به طور خودکار یک کارشناس مجازی گمرک ناشناس را برای بررسی اطلاعات اظهارنامه انتخاب می کند.

    در واقع منظور از کارشناس مجازی این است که اظهارکننده یا ترخیص کار کالا به طور مستقیم و رودررو با این شخص ارتباط  ندارد و نمی داند که با چه کسی روبرو است. به این طریق مشکل تبانی و رشوه بین کارشناسان و کارکنان ترخیص کالا به طور کامل حل خواهد شد. کارشناس مجازی می تواند گزارش درخواست مشاهده کالا را به گمرک ارائه کند و برای خدمات ارزیابی، گمرک محل اظهار نیز به صورت الکترونیکی اطلاعات را به کارشناس مجازی منتقل می کند. یکی از وظایف کارشناس گمرک این است که در صورت بروز هر گونه اختلاف کارشناس بایستی گزارش خود را به اداره مدیریت یا معاونت گمرک محل اظهار ارسال نماید.

    ایجاد بخش کارشناس مجازی گمرک چه معایبی به دنبال دارد؟

    یکی از مشکلاتی که گاهاً ناشی از نقش و وظایف کارشناس گمرک خواهد بود تضییع حقوق دولت است. در واقع در نتیجه آن ممکن است دولت متحمل زیان های جبران ناپذیری شود. واقعیت این است که برخی از گمرکات فقط برای ورود اقلام خاصی در نظر گرفته شده و یک گمرک اختصاصی هستند.

    به همین دلیل انتخاب کارشناس مجازی از شهری برای یک شهر دیگر به هیچ وجه مناسب نخواهد بود و کارشناس مورد نظر نمی تواند به خوبی از عهده مسائل برآید. در واقع او در این حوزه تخصص لازم را نخواهد داشت. البته این روزها این مشکل برطرف شده و برای انتخاب کارشناس مجازی گمرک برای هر اظهارنامه ای با توجه به تخصصی بودن گمرک های کشور اقدام می شود. در حال حاضر در ۷۲ گمرک اظهارنامه ها به صورت مجازی بررسی می شوند؛ این در حالی است که تا چندی پیش این خدمات تنها شامل ۲۸ گمرک می شد.

    مسیرهای ترخیص کالا در صورت استفاده از کارشناس مجازی گمرک

    همان طور که گفته شد پس از اتمام کار کارشناس مجازی گمرک، کالا در مسیر ترخیص قرار می گیرد. بیشتر کالاها در خط سبز قرار می گیرند. در مسیر سبز ترخیص کالا بدون نظارت و کنترل انجام می شود. راه بعدی ترخیص راه قرمز است. کالاهایی که در این مسیر قرار می گیرند به صورت تصادفی در یکی از گمرکات کارشناسی بررسی می شوند. شما عزیزان می توانید با کارشناسان مجرب ما در گروه تجاری ققنوس در زمینه ترخیص کالا و آگاهی از تعیین مسیر گمرکی مشورت گرفته و انجام کارهای گمرکی و ترخیص کالاهای خود را به ترخیص کاران حرفه ای ما بسپارید.

    چگونه یک کارشناس گمرک مجازی پیدا کنیم؟

    همانطور که از نام این نوع کارشناس پیداست فیزیکی و قابل مشاهده نیست. بنابراین، شما نمی توانید از نام کارشناس و محل استقرار وی در کشور مطلع شوید. بنابراین در این بین امکان ارتباط شما به عنوان واردکننده با کارشناس گمرک به کلی از بین خواهد رفت. اما ذکر این نکته ضروری است که کارشناس مجازی گمرک قادر است از طریق پنل کاربری خود در EPL اطلاعات اظهار کننده، ترخیص کار و حق العملکار گمرک را به طور کامل مشاهده کند. اگر کارشناس نیاز به دیدن نمونه محصول داشته باشد، مقصد را به گمرک مورد نظر اطلاع می دهد. یکی از وظایف کارشناس گمرک این است که از او انتظار می رود که صادقانه و بدون چشم داشت فایل های ارسال شده در پنل EPL خود را بررسی کند.

    اهمیت استخدام ترخیص کار جهت ترخیص کالا از گمرک

    اکنون که با مفاهیم کارشناس مجازی گمرک و وظایف کارشناس گمرک آشنا شدید تا حدودی متوجه اهمیت وجود ترخیص کار شده اید. از آنجایی که در هر معامله موفق، طرفین باید به خدمات مورد توافق متعهد بوده و کالا و خدمات مورد نظر را در موعد مقرر تحویل دهند تا به دست مشتریان برسد. بنابراین هر مشکلی که باعث شود تاجر در واردات و صادرات کالا نتواند کالا را در مدت زمان تعیین شده به مشتری تحویل دهد، متحمل ضرر و زیان خواهد شد.

    لذا توصیه می شود کار تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص توسط فردی که آگاهی و تسلط کافی به اصول و قواعد گمرکی داشته و زمان کافی برای انجام امور ترخیص داشته باشد انجام شود. از طرفی بدون اتلاف وقت بتواند کالای مورد نظر بازرگان را در زمان مقرر ترخیص کند و از متحمل شدن هزینه های بیشتر برای انبارداری و قرارداد به بازرگان جلوگیری کند.

    فردی که به عنوان کارگزار ترخیص کالا در این سازمان فعالیت می کند و خدمات ترخیص کالا را به تجار و صاحبان کالا ارائه می دهد، نماینده مستقیم این افراد محسوب می شود و پس از دریافت وکالت نامه از صاحب کالا برای انجام مراحل ترخیص کالا باید با ذکر نام و نشان صاحب کالا فرآیند ترخیص کالا را انجام دهد و پس از انجام این فرآیند در کمترین زمان و با کمترین هزینه، با تحویل بار تجاری به صاحب کالا، حقوق خود را دریافت کند. در صورت بروز مشکل قانونی در روند ترخیص کالا از گمرک عامل اصلی آن صاحب محموله تجاری است و ترخیص کننده مسئولیتی در قبال رفع این مشکلات ندارد.

    ترخیص کار گمرک
    ترخیص کار گمرک

    جمع بندی

    در این مقاله از گروه تجاری ققنوس سعی کردیم تا شما را با کارشناس مجازی گمرک و وظایف کارشناس گمرک آشنا کنیم. همچنین بیان کردیم که تسلط کافی و آشنایی کامل به قوانین گمرکی و روال کار از اصلی ترین وظایف کارشناس گمرک می باشد. همچنین دانستید که وجود ترخیص کار حرفه ای می تواند تا حد بسیاری در تجارت شما نقش داشته باشد.

    شما عزیزان اگر می خواهید بدون دردسر کالای خود را به صورت کاملا تخصصی از گمرکات مختلف کشور ترخیص کنید کافی است در این زمینه از گروه تجاری ققنوس کمک بگیرید. حتی اگر بخواهید تمام مراحل را خودتان به عهده بگیرید، باز هم این امکان برای شما فراهم است تا از تجربیات و مشاوره های کارشناسان حرفه ای ما در گروه تجاری ققنوس در زمینه امور گمرکی و ترخیص کالا بهره مند شوید.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *