«کارگو» در فرودگاه بجنورد آری یا خیر؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید

[ad_1]

خراسان‌شمالی از استان‌هایی است که بیش از ۴۵ درصد جمعیت آن در روستا زندگی می‌کنند و بیشتر این افراد به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، این استان، ۳۴۴ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که در آن حدود دو میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود، بنابراین این استان می‌تواند به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم برای محقق کردن شعار «اقتصاد مقاومتی» در کشور برای تولید کالای صادرات‌محور و صادرات محصول باشد.

حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی برای صادرات بار در هر نقطه از دنیاست و این موضوع که با چه وسیله‌ای حمل شود و به مقصد برسد یکی از دغدغه‌های اساسی صادرکنندگان است.

از آنجایی‌که خراسان‌شمالی یکی از استان‌های نزدیک به کشور CIS است می‌تواند یکی از استان‌های اصلی برای جابجایی بار به این کشورها باشد و البته حمل و نقل هوایی بار تجاری(کارگو) می‌تواند یکی از روش‌های مهم برای حمل بار به این کشورها باشد اما آیا این ظرفیت و امکان در خراسان‌شمالی وجود دارد و آیا صادرکنندگان خراسان‌شمالی به چنین امکانی نیاز دارند؟

با ایجاد حمل و نقل هوایی بار در فرودگاه بجنورد شعاع فعالیت صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد

«آزاد فتحی» یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، با اشاره به این‌که صادرات برخی محصولات کشاورزی چون گیلاس، هلو، زردآلو، آلو به آن نیاز دارند تا در کوتاه‌ترین فاصله به کشور مقصد برسد، گفت: مسافت طولانی و فسادپذیری محصول یکی از عللی است که صادرکنندگان تمایل کمتری به صادرات این محصول دارند.

وی با بیان این‌که طی سال گذشته یک محموله باری گیلاس را باید به مسکو صادر می‌کردیم، افزود: این بار باید طی ۱۰ روز به مقصد می‌رسید، چون تأخیر بیشتر از این مدت موجب فاسد شدن این محصول می‌شد.

این صادرکننده محصول کشاورزی ادامه داد: برای این‌که بار مذکور کمتر از ۱۰ روز به مقصد برسد از حمل و نقل هوایی استفاده کردم اما باتوجه به این‌که بار صادر شده در آن برهه زمانی فقط متعلق به بنده بود باید به‌صورت چارتر جابجا می‌شد که هزینه زیادی را طلب می‌کرد و مجبور شدم این بار را از طریق فرودگاه از تهران صادر کنم.

فتحی با تصریح بر این‌که هرچند بارهایی مانند گیلاس، آلو، زردآلو و هلو در این استان همیشگی نیستند و متعلق به یک برهه زمانی خاص هستند، اظهار کرد: اما سایر محصولات کشاورزی چون پیاز، انگور و سیب درختی نیز وجود دارند که می‌توان در فصل پاییز و زمستان صادر کرد بنابراین وجود «کارگو» در فرودگاه بجنورد و صادرکنندگان محصولات کشاورزی این استان الزامی است.

وی در پاسخ به این پرسشکه فرودگاهی چون البرز و تهران این امکان را دارد تا بار از این طریق به کشورهای هدف صادر شود؟ تصریح کرد: یک صادرکننده باید یک مرتبه بار را از خراسان‌شمالی بارگیری و در فرودگاهی خارج از این استان تخلیه و دوباره این بار در فرودگاه مورد نظر بارگیری و در کشور مقصد تخلیه شود که این امر هم به بار آسیب وارد می‌کند و از سوی دیگر زمانی‌که بار یک مسافتی را تا فرودگاه به صورت زمینی طی می‌کند صادرکننده ترجیح می‌دهد تا آن بار را تا کشور مقصد نیز به صورت زمینی ارسال کند.

وی خاطرنشان کرد: این نوع بارگیری برای صادرکننده مقرون به صرفه نخواهد بود و حمل و نقل هوایی بار برای صادرکننده محصول کشاورزی زمانی برای یک تاجر مهم است که در مبدأ وجود داشته باشد و همه اقدامات در همان محل صورت گیرد.

این صادرکننده محصول کشاورزی خاطرنشان کرد: خراسان‌شمالی یک استان مرزی و نزدیک‌ترین استان در کشور به کشورهای CIS است بنابراین حمل و نقل هوایی برای صادرکنندگان این استان می‌تواند به‌عنوان یک مزیت محسوب شود و آن‌ها می‌توانند علاوه‌بر این‌که محصولات کشاورزی داخل استان را صادر کنند محصولات کشاورزی سایر استان‌ها چون خراسان‌رضوی را نیز صادر کنند.

وی گفت: هم‌اکنون شعاع فعالیت صادرکنندگان محصولات کشاورزی این استان تا شعاع ۷۰۰۰ کیلومتری است که اگر چنین امکانی فراهم شود فاصله این شعاع افزایش خواهد یافت.

بخشی از کالاهای تجاری خراسان‌شمالی از سایر استان و طریق حمل و نقل هوایی صادر می‌شود

دکتر «جعفری» مدیر گمرک خراسان‌شمالی در ادامه در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس با اشاره به این‌که با توجه به محصولات تولیدی در این استان این قابلیت در این استان وجود دارد که از حمل و نقل هوایی بار بهره‌مند باشد، افزود: اما زیرساخت‌های این امکان در فرودگاه بجنورد مهیا نیست.

وی ادامه داد: برای این‌که این امر محقق شود باید شرکت‌هایی وارد عمل شوند و در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل آورند تا بتوان زیرساخت‌های مورد نیاز آن را مهیا کرد.

جعفری گفت: هم‌اکنون بسیاری از محصولات تولیدی در این استان به خصوص محصولات کشاورزی از سایر استان‌ها صادر می‌شود که بخشی از این محصولات به‌صورت هوایی به کشور مقصد ارسال می‌شوند.

وی تصریح کرد: گمرک خراسان‌شمالی این آمادگی را به‌طور کامل دارد که در صورت راه‌اندازی حمل و نقل هوایی بار تجاری در این استان همه خدمات گمرکی را در فرودگاه ارائه دهد.

ایجاد «کارگو» در فرودگاه بجنورد نیازمند انجام کار کارشناسی دقیق است

سید «محمدمهدی رزاز» مدیر فرودگاه بین‌المللی بجنورد نیز در ادامه در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس در پاسخ به این پرسش که آیا فرودگاه بجنورد این توانایی را دارد که در آن بخش حمل و نقل هوایی بار را راه‌اندازی کرد؟ گفت: حمل و نقل هوایی بار یا کارگو موضوع تخصصی است که به یک سیستم جداگانه نیاز دارد.

وی با بیان این‌که برای راه‌اندازی کارگو باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد، افزود: ایجاد گمرک، انبار کالا در فرودگاه از جمله موارد مورد نیاز است که باید به آن توجه کرد و از سوی دیگر باید به نوع هواپیمایی که توانایی نشست و برخاست در فرودگاه دارد نیز توجه شود.

رزاز ادامه داد: در فرودگاه بجنورد این امکان وجود دارد که بخشی از آن را به ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی بار اختصاص یابد و از سوی دیگر امکان نشست و برخاست هواپیمای متوسط نیز وجود دارد اما ایجاد کارگو نیازمند یک فرآیند مداوم است تا صرفه اقتصادی را برای استان به‌دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید در ابتدا در این رابطه کار کارشناسی دقیق توسط کارشناسان خبره صورت گیرد که آیا امکان ایجاد چنین امکانی در این فرودگاه وجود دارد و یا خیر؟ و یا این‌که صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت؟

ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی یکی از الزامات ایجاد کارگو در استان

دکتر «جواد تشکری» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی نیز در ادامه در گفت‌وگو با روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، با تصریح بر این‌که این سازمان از حمل و نقل هوایی بار در این استان استقبال می‌کند، در ادامه اظهار کرد: در خیلی از سال‌ها می‌توانستیم محصولاتی را به سایر کشورها صادر کنیم اما این امر محقق نشد.

وی گفت: باید بار از خراسان‌شمالی به تهران و مشهد صادر و از فرودگاه‌های آنجا به سایر کشورها صادر می‌شد که انتقال بار از این استان به آن شهرها زمان‌بر بود، و سرعت ارسال بار برای برخی محصولات کشاورزی بسیار مهم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که در گذشته موضوع ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان مطرح شد اما عملی نشد، افزود: خراسان‌شمالی یک استان کشاورزی است که در آن ایجاد یک پایانه صادراتی محصولات کشاورزی بسیار مهم است که اگر این پایانه ایجاد شود به موضوع حمل و نقل هوایی بار در فرودگاه بجنورد نیز توجه ویژه خواهد شد.

تشکری تغییر مدیران را یکی از عواملی برشمرد که موجب شد تا این طرح عملی نشود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیشتر محصولات کشاورزی این استان از جمله هلو، زردآلو و گیلاس از طریق سیستم حمل نقل هوایی و یا زمینی شهرهای مشهد و تهران به سایر کشورها صادر می‌شود که اگر سیستم حمل و نقل هوایی بار در این استان موجود بود محصولات خراسان‌شمالی از این استان صادر می‌شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: از سوی دیگر خراسان‌شمالی نسبت به سایر استان‌ها به کشورهای CIS نزدیک‌تر است و می‌تواند حمل و نقل هوایی بار استان‌هایی چون خراسان‌رضوی را نیز تحت پوشش قرار دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر چنین امکانی در این استان موجود بود کشاورزان این استان می‌توانستند تولید محصولات دیگری چون گوجه‌فرنگی را نیز افزایش دهند و آن را نیز به تعداد محصولات کشاورزی صادراتی این استان اضافه کنند.

انتهای پیام

[ad_2]

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *