معرفی بهترین انواع کانتینر حمل و نقل برای بار شما

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کانتینر حمل و نقل

آنچه در این مقاله میخوانید

ز در حال حاضر رایج ترین نوع کانتینرها برای حمل و نقل محموله های خشک و غیرقابل فساد، کانتینرهای استاندارد در اندازه های ۲۰ فوت، ۴۰ فوت و ۴۰ فوتی High Cube هستند و اکثر واردکنندگان از این کانتینرها استفاده می کنند. به طور کلی بهتر است حجم کالاهایی که خریداری کرده و قصد انتقال آن را دارید با حجم کانتینرهایی که در نظر گرفته اید متناسب باشد تا مجبور به پرداخت هزینه مجدد جهت رزرو کانتینر اضافی برای کالا های باقی مانده خود نشوید. اگر اجناس شما شکل مشخصی ندارند و یا وزنشان زیاد است، باید با کارگزار حمل و نقل خود در مورد کانتینر مناسب جهت انتقال محموله مورد نظر مشورت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. در ادامه به انواع کانتینر حمل و نقل به ویژه انواع کانتینر ۴۰ و ۲۰ فوت و مقدار باری که می توان با آن انتقال داد، می پردازیم.

آیا برای حمل بار نیاز به خرید کانتینر حمل و نقل دارید؟

شاید برایتان سوال پیش آید که آیا می توانید برای حمل و نقل کالا از چین یک کانتینر اختصاصی خریده و نگهداری کنید؟ باید بگوییم خیر؛ نیازی به خرید کانتینر جداگانه نیست. حتی در صورتی که قصد خرید انواع کانتینر حمل و نقل داشته باشید باید آن را از بازار آزاد بخرید؛ چرا که خطوط حمل و نقل کالا هیچ گاه کانتینر های خود را نمی فروشند. در نتیجه باز هم تکرار می کنیم که برای واردات از طریق حمل و نقل دریایی نیازی به خرید کانتینر اختصاصی نخواهید داشت.

خطوط حمل و نقل دریایی برای همه مشتریان خود کانتینرهای حمل و نقل کالا اعم از انواع کانتینر ۴۰ و ۲۰ فوت را ارائه می دهند. این کانتینر ها ابتدا جهت بارگیری محموله، به شرکت تامین کننده کالا و سپس به بندر مبدا جهت بارگیری در کشتی و ارسال به مقصد مورد نظر منتقل می شوند. پس از تحویل در بندر مقصد، توسط کامیون های حمل کانتینر به محل مورد نظر شما حمل می شوند و شما ۳ ساعت فرصت خواهید داشت تا محموله را از کانتینر تخلیه کنید. در ادامه کانتینر خالی دوباره توسط کامیون به بندر باز می گردد تا مجددا در چرخه حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع خرید کانتینر، صرف هزینه غیر ضرور است؛ چرا که شما باید چندین برابر هزینه اجاره کانتینر از خطوط حمل و نقل را برای خرید یک کانتینر (بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و تحویل کانتینر) بپردازید حال آنکه خطوط حمل و نقل این مورد را به عنوان بخشی از خدمات خود ارائه می دهند. اما اگر همچنان قصد خرید یک کانتینر را داشته باشید، شاید بتوانید یک کانتینر دست دوم بخرید که معمولا بیش از ۱۰۰۰ پوند برایتان هزینه خواهد داشت. بسیاری از شرکت های فروش کانتینر، امکانات مختلفی چون رنگ آمیزی مجدد، تعمیرات مربوط به عدم چگالش و حتی اتصالات الکتریکی را ارائه می دهند.

انواع کانتینر 20 و 40 فوت
انواع کانتینر ۲۰ و ۴۰ فوت

حجم بار قابل انتقال در انواع کانتینر ۲۰ فوت

کانتینرهایی با طول ۶ متر که با عنوان انواع کانتینرهای ۲۰ فوت شناخته می شوند به طور معمول می توانند ۲۵ تا ۲۸ متر مکعب بار را در خود جای دهند. البته حجم باری که می توان با این نوع کانتینرها انتقال داد به ماهیت کالاها بستگی دارد؛ چرا که برخی از کالاها را نمی توان روی هم قرار داد و ابعاد برخی جعبه ها به حدی بزرگ است که نمی توان آن ها را درون کانتینر جای داد. شما به طور کلی می توانید ۱۵ تن بار و یا بیشتر را با استفاده از این نوع کانتینرها و بدون پرداخت هزینه اضافی انتقال دهید.

اطلاعات تکمیلی

  • ابعاد انواع کانتینر ۲۰ فوت، ۳۸/۲ × ۳۵/۲ × ۸۷/۵ متر می باشد.
  • حجم کانتینر های ۲۰ فوتی، ۳۳ متر مکعب می باشد.
  • حجم کارتن های قابل انتقال در کانتینر های ۲۰ فوتی، ۲۵ تا ۲۸ متر مکعب می باشد. (برای کارتن هایی با ابعاد بزرگ تر، فضای بیشتری نسبت به کارتن های کوچک تر، بدون استفاده باقی می ماند.)
  • تعداد پالت هایی که در هر کانتینر از نوع ۲۰ فوتی جا می شود، بسته به ارتفاعشان متغیر است. برای پالت هایی به ارتفاع ۲۲۰ سانتی متر، تعداد ۸ پالت و برای پالت هایی به ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر که روی هم قرار می گیرند، تعداد ۱۶ پالت در کانتینر جا می شود.

با توجه به این که برای کالا هایی با حجم بزرگ تر، فضای غیر قابل استفاده بیشتری وجود خواهد داشت، لذا شما نمی توان با اطمینان بگویید که حتما ۲۵ تا ۲۸ متر مکعب از بارتان در یک کانتینر ۲۰ فوتی جای خواهد گرفت. در نتیجه، پیش از رزرو کانتینر حتما با کارگزار حمل و نقل کالای خود مشورت کنید.

[irp posts=”995220″ ]

حجم بار قابل انتقال در انواع کانتینر ۴۰ فوت

مشخصا انواع کانتینرهای ۴۰ فوت، ظرفیتی حدود دو برابر کانتینر های ۲۰ فوتی دارند. یک کانتینر ۴۰ فوت با طول ۱۲ متر، به طور معمول می تواند حدود ۵۴ تا ۵۸ متر مکعب کالا را در خود جای دهد. البته درست مانند کانتینر های ۲۰ فوتی، حجم بار قابل انتقال در این نوع کانتینر ها به ماهیت اجناس بستگی دارد. در کل حجم باری که شما می توانید در این کانتینر ها انتقال دهید و نگران اعمال هزینه اضافه بار نباشید، ۲۰ تن و یا بیشتر است.

اطلاعات تکمیلی

  • ابعاد یک کانتینر ۴۰ فوتی، ۳۸/۲ × ۳۵/۲ × ۱۲ متر می باشد.
  • حجم انواع کانتینر ۴۰ فوت، ۶۷ متر مکعب می باشد.
  • حجم کارتن های قابل انتقال در یک کانتینر ۴۰ فوتی، ۵۴ تا ۵۸ متر مکعب می باشد. (در این نوع کانتینر ها نیز، برای کارتن هایی با ابعاد بزرگ تر، فضای بیشتری نسبت به کارتن های کوچک تر، بدون استفاده باقی می ماند.)
  • تعداد پالت هایی که در هر کانتینر از نوع ۴۰ فوتی جا می شود، بسته به ارتفاعشان متغیر است. برای پالت هایی به ارتفاع ۲۲۰ سانتی متر، تعداد ۱۸ پالت و برای پالت هایی به ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر که روی هم قرار می گیرند، تعداد ۳۶ پالت در کانتینر جا می شود.

با توجه به این که برای کالا هایی با حجم بزرگ تر، فضای غیر قابل استفاده بیشتری وجود خواهد داشت، لذا در مورد این نوع کانتینر نیز، شما نمی توانید مطمئن باشید که حتما ۵۴ تا ۵۸ متر مکعب از بارتان در یک کانتینر ۴۰ فوتی جای خواهد گرفت. در نتیجه، پیش از رزرو کانتینر حتما با کارگزار حمل و نقل کالای خود مشورت کنید. اگر حجم بار شما فقط کمی از حجم انواع کانتینر ۴۰ فوت بیش تر است و نمی خواهید کانتینر دیگری رزرو کنید، می توانید از کانتینر های ۴۰ فوتی High Cube که ارتفاعشان از کانتینر های ۴۰ فوتی معمولی بلند تر است استفاده کنید.

انواع کانتینرهای ۴۰ فوت High Cube (HQ)

تنها تفاوتی که کانتینرهای ۴۰ فوتی HQ با کانتینر های ۴۰ فوتی معمولی دارند، در اختلاف ارتفاعشان است که اغلب به شما این اجازه را می دهد که یک ردیف به کالاهایتان اضافه کنید. اگرچه تفاوت ارتفاع این دو نوع کانتینر تنها ۲۷ سانتی متر است، ولی فضایی در حدود ۹ متر مکعب در اختیار شما قرار می دهد.

اطلاعات تکمیلی

  • کانتینر HQ با داشتن ارتفاع ۶۵/۲ متر، در مقایسه با هم نوع خود بلند تر است.
  • ابعاد این کانتینر، ۶۵/۲ × ۳۵/۲ × ۱۲ متر می باشد.
  • حجم این کانتینر، ۷۶ متر مکعب می باشد.
  • حجم کارتن های قابل انتقال در این نوع کانتینر، ۶۰ تا ۶۸ متر مکعب کالا می باشد.

انواع کانتینر ۴۰ فوت نوع HQ، به نوعی پادشاه کانتینر ها و بزرگترین نوع کانتینر موجود در حال حاضر است که در حمل و نقل دریایی به کار می رود. در مورد این نوع کانتینر نیز، با توجه به ابعاد خود محصول و بسته بندی آن، شما نمی توانید مطمئن باشید که حتما ۶۰ تا ۶۸ متر مکعب از بارتان در یک کانتینر ۴۰ فوتی جای خواهد گرفت. در نتیجه، پیش از رزرو کانتینر حتما با کارگزار حمل و نقل کالای خود مشورت کنید.

سایر انواع کانتینر حمل و نقل

به ندرت اتفاق می افتد که شما به کانتینری غیر از موارد ذکر شده نیاز داشته باشید اما در مواقع ضرور که کانتینر های استاندارد در دسترس نیستند و یا به هر دلیل نمی توانید از این کانتینرها استفاده کنید، انواع دیگر کانتینرها مثل کانتینر کالای خشک وجود دارد که می توانند در امر انتقال کالا به شما کمک کنند. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که بر نوع کانتینر مورد نیاز شما تاثیر می گذارد. عواملی چون حجم محموله و نوع کالایی که قرار است منتقل شود. از این رو شناخت انواع مختلف کانتینر ها به شما کمک می کند تا کانتینر مناسب جهت حمل و نقل محموله خود را انتخاب کنید.

[irp posts=”988836″ ]

کانتینر سقف باز (کانتینر حمل و نقل قابل تغییر)

هنگام حمل و نقل کالاهای سنگین ، حجیم و یا با شکل نامشخص، بارگیری به صورت دستی و یا با لیفت تراک ممکن است بسیار دشوار و حتی غیر ممکن باشد. همانطور که از نام این کانتینر مشخص است، این نوع کانتینرها از بالا باز می شوند تا بارگیری و یا تخلیه محموله ها به راحتی انجام شود. این نوع کانتینر ها اغلب برای محموله هایی با ارتفاع زیاد به کار می روند و دارای سقف برزنتی و خمیده هستند. وجود سقفی با قابلیت باز شدن در این نوع کانتینر ها، فرایند های مربوط به بارگیری و تخلیه کالا را بسیار ساده کرده و امکان استفاده از جرثقیل را نیز فراهم می کند.

کانتینر تهویه دار (کانتینر با قابلیت جریان هوا)

این نوع کانتینرها برای انتقال محموله هایی به کار می روند که در صورت تجمع رطوبت درون کانتینر ممکن است آسیب ببینند. جهت جلوگیری از بروز این اتفاق، در این نوع کانتینرها، سیستم هایی جهت تهویه هوا در ارتفاع ۶ اینچی از بالای دیوار ها قرار گرفته اند؛ چرا که احتمال تجمع رطوبت در این ارتفاع بیش تر است. این دریچه ها آنقدر بزرگ نیستند که محموله درون کانتینر را در معرض خطر و آسیب قرار دهند ولی جهت تهویه هوای داخل کانتینر و جلوگیری از تجمع رطوبت بسیار مناسب هستند.

کانتینر عایق بندی شده (کانتینر با دمای ثابت)

این نوع کانتینرها جهت انتقال محصولات مربوط به صنایع داروسازی، بیوتکنولوژی، مواد غذایی فرآوری شده، مواد قابل فساد و یا مواد غذایی با شرایط نگهداری خاص استفاده می شوند. این کانتینرها می توانند مواد بارگیری شده را در یک دمای مشخص نگه دارند. درجه حرارت در این کانتینرها با استفاده از یخ خشک و یا پلاستیک های حباب دار ضربه گیر و بسته به نوع محموله، تنظیم می شود.

کانتینر یخچالی

این نوع کانتینر ها دارای یخچال و خنک کننده هستند و غالبا برای مواد غذایی مانند انواع میوه ها و یا هر چیزی که لازم است در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری شوند، استفاده می شوند. این کانتینر ها در مقایسه با سایر کانتینر ها گران تر هستند و هر چه دمای نگهداری محموله کم تر باشد هزینه کانتینر نیز بیشتر خواهد شد. دمای داخل این نوع کانتینر ها را می توان تا ۲۰- درجه سانتی گراد نیز کاهش داد.

کانتینرهای تاشو (فضای بیشتر نسبت به کانتینر های معمولی)

این نوع کانتینرها فاقد دیواره های جانبی و سقف هستند و در دو نوع هر دو انتها ثابت و یا یک انتها ثابت و یک انتها تاشو وجود دارند. این کانتینر ها معمولا برای محموله هایی با ارتفاع و حجم زیاد استفاده می شوند. محموله پیش از انتقال به کشتی، توسط جرثقیل روی کانتینر قرار می گیرد و به سطح آن بسته می شود تا آماده حمل و نقل شود.

کانتینر دارای مخزن انعطاف پذیر

این کانتینرها دارای یک مخزن انعطاف پذیر در داخل خود هستند و به طور خاص برای انتقال مایعات در حجم زیاد به کار می روند. بسته به اندازه کانتینر، این مخازن می توانند بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ لیتر مایع غیر خطرناک را منتقل کنند. این روش از جمله روش های حمل و نقل رو به رشد است به طوری که در سال ۲۰۱۵ تعداد ۷۰۰۰۰۰ تانک مخزن دار انعطاف پذیر در امر حمل و نقل محموله ها مشارکت داشتند.

کانتینر رخت آویز دار (کمد لباس شناور)

این کانتینر ها همانطور که از نامشان مشخص است برای حمل و نقل لباس به کار می روند و دارای سگک و تسمه های نایلونی یا طناب های آویزان از تیر های داخل کانتینر هستند تا بتوان لباس های گران قیمتی که قابل تا زدن نیستند را به آن ها آویزان کرد. از این کانتینر ها غالبا برای حمل لباس های گران قیمتی چون لباس عروس یا لباس رسمی مردانه استفاده می شود.

انواع کانتینر حمل و نقل
انواع کانتینر حمل و نقل

اندازه یک کانتینر ۲۰ فوت چقدر است؟

  • ابعاد: ۳۸/۲ × ۳۵/۲ × ۸۷/۵ متر
  • حجم کل: ۳۳ متر مکعب
  • حجم قابل بارگیری: ۲۵ تا ۲۸ متر مکعب کارتن
  • تعداد پالت ها: ۸پالت‌ و یا ۱۶ پالت با ارتفاع کمتر از ۱۱۰ سانتی متر در دو طبقه

سایز یک کانتینر ۴۰ فوت چقدر است؟

  • ابعاد: ۳۸/۲ × ۳۵/۲ × ۱۲ متر
  • حجم کل: ۶۷ متر مکعب
  • حجم قابل بارگیری: ۵۴ تا ۵۸ متر مکعب کارتن
  • تعداد پالت ها: ۱۸ پالت یا ۳۶ پالت با ارتفاع کمتر از ۱۱۰ سانتی متر در دو طبقه

اندازه انواع کانتینر ۴۰ فوت High Cube چقدر است؟

  • ابعاد: ۶۵/۲ × ۳۵/۲ × ۱۲ متر
  • حجم کل: ۷۶ متر مکعب
  • حجم قابل بارگیری: ۶۰ تا ۶۸ متر مکعب کارتن
  • تعداد پالت ها: ۱۸ پالت یا ۳۶ پالت با ارتفاع کمتر از ۱۲۰ سانتی متر در دو طبقه

کانتینرهای استاندارد حمل و نقل کالا چه اندازه هایی دارند؟

متداول ترین اندازه های کانتینرهای حمل و نقل در سطح جهان که برای حمل و نقل دریایی استفاده می شوند، کانتینرهای ۲۰ فوتی، ۴۰ فوتی و ۴۰ فوتی High Cube هستند. طول آن ها از ۹/۵ متر تا ۱۲ متر و ارتفاع ۴/۲ تا ۷/۲ متر متغیر بوده و ظرفیت آن ها بین ۳۳ تا ۷۶ متر مکعب می باشد.

حداکثر وزن محموله ای که انواع کانتینر ۲۰ فوت می تواند حمل کند، چقدر است؟

حداکثر وزنی که می توان در یک کانتینر بارگیری کرد به ظرفیت جرثقیل های موجود در بندر بارگیری و ظرفیت خط کشتیرانی و ظرفیت حاملان کانتینرها بستگی دارد. یک کانتینر ۲۰ فوتی می تواند محموله ای در حدود ۲۵ تن و یک کانتینر ۴۰ فوتی محموله ای در حدود ۲۸ تن را در خود جای دهد. در برخی بنادر جرثقیل ها اجازه نمی دهند کانتینر ها سنگین تر از ۱۴ یا ۱۸ تن باشند. برای محموله های سنگین تر از ۱۸ تن، ممکن است هزینه بار اضافی و هزینه تحویل بار اضافی به جهت استفاده از تریلر های سه محوره، اعمال شود.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *