راهنمای کامل کانتینر کالای خشک | انواع، ابعاد و مشخصات

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کانتینر کالای خشک

آنچه در این مقاله میخوانید

محبوب ترین و رایج ترین نوع کانتینر، کانتینر کالای یا حمل بار خشک است که دارای ویژگی های خاصی میباشد:

  • کاملا بسته و ضد آب و هواست.
  • دارای سقف، کف و دیواره های مستحکم است.
  • کاملا حفاظت شده است.

کانتینر حمل بار خشک مشهورترین نوع کشتی حمل و نقل است که میتواند برای حمل انواع کالاهای معمولی مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید که نزدیک ۹۰% از کالاهایی که از طریق دریا جابجا میشوند، در کانتینرهای کالای خشک بسته بندی میشوند. علاوه بر این، این نوع کانتینر به دلیل عدم وجود برخی پیش نیازها، ارزان تر و مقرون به صرفه تر از انواع دیگر کانتینرها بشمار میرود. کارشناسان گروه تجاری ققنوس در این مقاله به بررسی جزئیات کانتینرهای کالای خشک و موارد استفاده از آنها پرداخته اند. تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

ساختار کانتینر کالای خشک

کانتینر حمل بار خشک ۲۰ و ۴۰ فوتی آلومینیومی یا فولادی، برای حمل طیف وسیعی از محموله ­ها مناسب سازی شده است. کشتی­ های آلومینیومی در مقایسه با کانتینرهای فولادی دارای فضای باری بیشتری هستند. اما این امر، استفاده از کانتینرهای فولادی را زیر سوال نمیبرد؛ زیرا کانتینر فولادی یک فضای مکعبی داخلی بزرگ در خود جای داده است که برای حمل و نقل دریایی کالا بسیار مناسب است.

کانتینر حمل بار خشک
کانتینر حمل بار خشک

لوازم جانبی و حلقه ­های گیره

حلقه های گیره برای ثابت نگهداشتن محموله در بخش ­های داخلی اکثر کشتی ­ها قرار میگیرد و در کنار حلقه­ ها، یک صفحه فولادی ضدفرسایش نیز روی نگهدارنده نصب میشود تا خوردگی را به حداقل برساند. علاوه بر این، برای حمل و نقل محموله های مایع یا خشک، امکانات جانبی دیگری مانند آستر بسته بندی و یا مخازن انعطاف پذیر، به کشتی اضافه شود.

درزگیری کردن کانتینر

به منظور داشتن حمل و نقل ایمن و مطمئن، کانتینر کالای خشک باید محموله را از آسیب­ های خارجی محافظت کند. به همین دلیل، کانتینرهای حمل بار خشک به صورت ضد آب و هوا ساخته میشوند. این کانتینرها به طور استاندارد درزگیری شده و ضدآب هستند. همچنین، برای اکثر انواع حمل و نقل بین المللی مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند تقریبا همه کالاهای خشک، جعبه، تخته، گونی، بشکه و… را در خود جای دهد و حمل کند.

کفپوش

تعداد قابل توجهی از کانتینرهای کالای خشک با کفپوش تخت سه لایه عرضه میشوند. این کانتینرها طبق استاندارد ISO ساخته میشوند تا امکان حمل و نقل چند وجهی مانند کامیون، کشتی، قطار و… را نیز فراهم کنند.

موارد استفاده از کانتینر کالای خشک

کانتینرهای کالا خشک برای حمل و نقل چندوجهی استاندارد سازی شده اند. این به آن معناست که میتوان از این کانتینرها برای جابجایی محصولات از طریق جاده، راه آهن، دریا و… استفاده کرد. کانتینر حمل بار خشک استاندارد با ابعاد ۲۰ و ۴۰ اینچ، برای انواع زیادی از محموله ها قابل استفاده است و برای جابجایی بار های بزرگتر در مسافت­ های طولانی تر میتوان از کانتینر ۴۵ اینچی استفاده کرد.

جزئیات مربوط به محموله باید در کنار یا نزدیک درب کانتینر قرار داشته باشد. نکته قابل توجه این است که قوانین و دستورالعمل­ های مربوط به محدوده وزن کالاها از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود. تمامی محفظه های حمل بار، با الزامات دقیق توافق نامه TIR/CCC و کنوانسیون بین­ المللی کانتینرهای ایمن مطابقت دارد.

کانتینر کالای خشک با وجود اندازه و طراحی استاندارد سازی شده، بسته به اندازه، طبقه بندی و کاربرد کانتینر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، دو کانتینر بار خشک ۴۰ فوتی از بیرون یکسان به نظر میرسند؛ اما بسته به نوع کالایی که حمل میکنند، ممکن است فضای داخلی متفاوتی داشته باشند. مثلا یکی برای بارگیری روی پالت ها و دیگری برای حمل لباس روی چوب لباسی طراحی شده است.

کانتینر حمل بار خشک چیست؟

کانتینرهای حمل بار خشک یا کانتینر فولادی برای جابجایی طیف وسیعی از محموله ها به غیر از سیالات قابل استفاده است. کانتینر کالای خشک، بسته به خدماتی که شما نیاز دارید، در اندازه های مختلف عرضه میشود که معمولا در اندازه های ۲۰، ۴۰، یا کمی بیشتر از ۴۵ اینچ یافت خواهد شد.

انواع کانتینر کالای خشک

کانتینرهای حمل بار خشک در انواع و اندازه های مختلفی تولید میشوند که در ادامه آنها را باهم بررسی میکنیم:

  • کانتینر مینی قفسه بندی شده:

دارای قفسه سه قسمتی است که بدون استفاده از تجهیزات خاصی میتوان آن را وارد و خارج کرد و قابلیت تحمل ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن را نیز دارد.

  • کانتینر مینی استاندارد:

برای حمل و نقل اقلام بسته بندی شده یا پالت بکار میرود. این نوع کانتینر دارای محفظه های قوی چهارطرفه و گیره های محکم است و یک کانتینر قابل دسترس محسوب میشود.

  • کانتینر استاندارد ۱۰×۸:

این کانتینر میتواند دو پالت پر از بار را در خود جای دهد.

  • کانتینر نوآورانه ۱۰×۸:

علاوه بر جایگیری دو پالت، درب ها در سمت بلند تر کانتینر فضای گسترده تری را برای بارگیری فراهم میکند.

انواع دیگر کانتینر عبارتند از:

  • ۱۵×۸ اینچ
  • ۲۰×۸
  • مینی-مینی

کانتینر کالای خشک در مقایسه با کانتینر یخچال دار

تفاوت قابل توجه میان کانتینرهای کالای خشک معمولی و کانتینرهای یخچال دار در این است که کانتینرهای یخچال دار دارای یک چارچوب مخصوص برای کنترل دمای محفظه بار هستند که کانتینرهای حمل بار خشک معمولی چنین چیزی را در خود ندارند. در نهایت، نوع کانتینری که شما برای حمل و نقل کالای خود انتخاب میکنید عمدتا به موارد زیر بستگی دارد:

  • نیازهای کسب و کار شما یا الزامات کالایی که حمل میکنید.
  • برنامه شما برای مدیریت بودجه و هزینه ها
کانتینر استاندارد
کانتینر استاندارد

کانتینر خشک در مقایسه با کانتینر High Cube

کانتینر High Cube به جز ارتفاع، تفاوتی با کانتینر کالای خشک معمولی ندارد و تنها تفاوت این است که High Cube ارتفاع بلندتری نسبت به بقیه انواع کانتینر دارد. ارتفاع High Cube 9 فوت و ۶ اینچ است؛ درحالی که انواع دیگر کانتینر معمولا با ارتفاع ۸ فوت و ۶ اینچ ساخته میشوند. High Cube در اکثر موقع ۴۰ اینچ طول دارد و به ندرت میتوان آنها را با طول ۴۵ اینچ پیدا کرد.

 ابعاد کانتینر خشک High Cube
طول ۸.۶ فوت ۹.۶ فوت
   عرض ۸ فوت ۸ فوت
ارتفاع درب ۷.۵ فوت ۸.۵ فوت
وزن ۴۰ فوت ۳۶۲۸.۷ کیلوگرم ۳۹۸۰.۲ کیلوگرم

ابعاد، اندازه و ظرفیت کانتینر حمل بار خشک

در واقع، ابعاد و ظرفیت ­های مختلف کانتینرهای کالا خشک بسته به موراد مختلفی متفاوت خواهد بود:

  • سازنده کانتینر
  • مدت زمانی که از کانتینر استفاده شده
  • صاحب کانتینر

مشخصات ذکر شده در ادامه نیز مقادیر اکثر کانتینر موجود را نشان میدهد:

کانتینر کالای خشک ۲۰ فوتی

کانتینرهای خشک ۲۰ فوتی به منظور حمل و نقل محموله های چندمنظوره یا محموله های فاسدنشدنی از طریق دریا، جاده و یا راه آهن تولید میشوند.

مزایا:

  • ایده­آل برای حمل کالاهای پرتراکم
  • دارای محفظه لیفتراک
  • مناسب برای محموله های متوسط

مشخصات فنی:

ارتفاع باز شدن درب m عرض باز شدن درب m حجم ظرفیت m۳ ظرفیت بار kg وزن خالص kg
۲.۲۸ ۲.۳۴ ۳۳.۲ ۲۵۰۰۰ ۲۳۰۰

ابعاد:

عرض داخلی m ارتفاع داخلی m طول داخلی m
۲.۳۹ ۲.۳۵ ۵.۹

کانتینر خشک ۴۰ فوتی

مشخصات فنی و ابعاد کانتینر کالای خشک ۴۰ فوتی به شرح زیر است:

مشخصات فنی:

ارتفاع باز شدن درب m عرض باز شدن درب m حجم ظرفیت m۳ ظرفیت بار kg وزن خالص kg
۲.۲۸ ۲.۳۴ ۶۷.۷۲ ۲۷۶۰۰ ۳۷۵۰

ابعاد:

عرض داخلی m ارتفاع داخلی m طول داخلی m
۲.۳۵ ۲.۳۹ ۱۲.۰۳

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *