اصول صادرات موفق / هر آنچه باید بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

اصول صادرات موفق

آنچه در این مقاله میخوانید

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که برای تجربه یک صادرات موفق چه باید کرد؟ ویژگی‌های صادرات موفق چیست؟ چه کالاهایی برای صادرات موفق مناسب هستند؟ چگونه می‌توان با سرمایه کم صادراتی موفق داشت؟ ما در این مطلب از گروه تجاری ققنوس قصد داریم به زبانی ساده‌، به تمام این سوالات پاسخ گوییم. هدف از صادرات کالا به سایر کشورها، کسب پول، ورود ارز به کشور و فروش کالاهای تولید شده توسط تولیدکنندگان داخلی، در سطح بین‌المللی است. صادرات کالا از ایران به این دلیل که ظرفیت تولید بسیاری از اقلام، بیشتر از مصرف داخلی است، باید مازاد این محصولات را به کشورهای دیگر صادر کنیم تا هم تجار کسب سود کنند و هم سرمایه‌های بیش‌تری به کشور وارد و موجب رشد اقتصادی کشور شود. این کار ممکن نیست مگر با آگاهی از اصول صادرات موفق؛ پس با ما همراه باشید تا به مراحل صادرات کالا و اصول موفقیت در آن بپردازیم.

اصول کلیدی صادرات موفق

یکی از روش‌های تجارت بین‌المللی صادرات است؛ بدین صورت که کالا یا خدماتی از طرف اشخاص یا یک شرکت در کشوری به شخص یا شرکتی در یک کشور دیگر عرضه می‌شود. در حوزه بازرگانی به طرف فروشنده کالا یا خدمات در فرآیند صادرات کالا ، صادرکننده و به طرف خریدار، واردکننده می‌گوییم. فعالیت‌های تجاری از جمله صادرات کالا از ایران تحت قوانین و نظارت دولت‌ها صورت می‌گیرد. برای داشتن یک صادرات موفق باید اصولی را رعایت کرد که به شرح آنها می‌پردازیم:

تحقیقات بازار

قبل از اینکه در بازار صادراتی با مشتریان وارد رابطه تجاری شوید، اول خوب درباره آن بازار تحقیق نمایید. زیرا اطلاع از آمار و ارقامی که با خرید، مصرف و واردات محصولات مشابه محصول شما مرتبط است، از اصول صادرات موفق می‌باشد. در مراحل صادرات کالا، رشد اقتصادی بازار مقصد را هم ارزیابی کنید تا ببینید فعالیت در آن بازار برایتان سودآور خواهد بود یا خیر.

یافتن فرصت‌ها

در نمایشگاه‌های تجاری حضور یابید تا به مخاطبان جدید، تبادل ایده‌ها و فرصت‌های صادراتی جدید دست یابید. همچنین از کلیه فرصت‌هایی که پلتفرم‌های مختلف آنلاین ایجاد می‌کنند استفاده نمایید تا برای صادرات کالا از ایران، خریداران مختلف و نهاد‌های مرتبط با امر صادرات و واردات را بشناسید و تعاملتان با شرکت‌ها افزایش یابد.

برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی

قبل از اقدام به ایجاد استراتژی صادراتی خود، به همه موارد ممکن فکر کنید. اینکه آیا نیاز به استخدام افراد بیشتری هست یا تیم فعلی برای پیشبرد برنامه‌های صادراتی‌تان و رعایت اصول صادرات موفق کافیست؟ در مراحل صادرات کالا از ظرفیت صادرات خود جهت پاسخ‌گویی به تقاضای بازار مقصد هم مطمئن شوید.

تعیین نحوه عرضه محصولات به بازار

شاید فروش مستقیم به بازار، بهترین روش برای شما نباشد. گاهی بهتر است با توزیع‌کنندگان یا نمایندگانی که برایتان بازاریابی ‌کنند، همکاری کنید. وقتی برای توزیع کالای خود در خارج از کشور، از شخص ثالث استفاده می‌کنید، از ابتدا نقش و مسئولیت‌های او را تعیین نمایید. همچنین برقراری یک رابطه خوب با نماینده یا توزیع‌کننده هم از مهم‌ترین مسائل صادرات کالا از ایران است.

تعیین روش‌های بازاریابی

امروزه روش‌های سنتی تبلیغات مانند تبلیغات محیطی، تاثیر چندانی در موفقیت صادرات ندارند. بویژه در مراحل اولیه کار، همه ‌چیز به موفقیت در بازاریابی اینترنتی وابسته است. ایجاد بستری که در آن مدیران شرکت‌ها و تمام مخاطبان و مصرف‌کنندگان، مطالب سایت شما را به زبان‌های کشور مقصد صادرات، مطالعه کنند نقش مهمی در بازاریابی و اصول صادرات موفق دارد.

شناخت اسناد صادراتی

شما باید دانش تجاری خود را بالا ببرید؛ شناخت کافی درباره انواع سندهای صادراتی و روش‌های تنظیم آن‌ها مهمترین دانش در مراحل صادرات کالا است. تهیه کامل اسناد صادراتی ضروری است تا فروش محصولتان، بدون تاخیر، انجام شود. هرگونه خطای اداری برایتان مشکلاتی چون هزینه مالی، تاخیر در فروش، یا لطمه بر روابط شما با مشتری خواهد داشت. تهیه اسناد، قلب صادرات است و بدون آن‌ها، هیچ‌گونه قرارداد، حمل‌ونقل یا پرداختی انجام نخواهد شد.

آشنایی با الزامات قانونی

برای صادرات کالا از ایران، اطلاع از مسائل و مقررات قانونی کشور مقصد صادرات، بسیار ضروریست؛ مانند قوانین گمرکی، مالیات‌ها و قوانینی که به روش‌های مختلف حمل‌ونقل مربوط است. همچین طبق اصول صادرات موفق، از اعتبار گواهینامه‌های مطابقت محصول و پوشش مسئولیت شما در خارج از کشور اطمینان حاصل کنید.

آگاهی از روش‌های حمل‌ و نقل

همیشه بهترین روش حمل‌ و نقل کالا به بازار کشور مقصد، به عواملی چون: نوع کالا، وزن، حجم، هزینه‌های حمل در هر روش حمل‌ونقل و مدت زمان لازم برای رسیدن کالا به مقصد بستگی دارد. از سویی هم در مراحل صادرات کالا باید با پایانه‌های مرزی، گمرکات، بنادر و سایر مراکزی که با سیستم‌های حمل‌ و نقل و ترانزیت انواع کالا مرتبط‌ند، آشنا باشید.

مراحل صادرات کالا
مراحل صادرات کالا

هدف از صادرات کالا

اگر صادرات کالا انجام نشود پایه‌های اقتصادی کشور کم کم ضعیف‌تر می‌شوند؛ از این رو صادرات برای هر کشوری ضروریت دارد. صادرات کالا از ایران با اهداف مختلفی چون وارد کردن ارز به کشور، افزایش ثروت و رشد اقتصادی کشور و خارج کردن کالا‌های تولید شده از کشور صورت می‌گیرد که به شرح هر کدام می‌پردازیم:

  • خروج کالاهای تولید شده از کشور: امروزه با احداث انواع کارخانه‌ها در سطح کشور، محصولات به شکل انبوهی تولید می‌شوند. از آنجا که بازار داخلی از نظر نیاز به این محصولات خودکفاست، بنابراین مازاد این کالاها باید با رعایت اصول صادرات موفق به کشور‌های خارجی صادر گردند. کشور ما ایران از تولیدکنندگان اصلی میوه‌ها و محصولات کشاورزی است، چنانچه مازاد این محصولات صادر نشوند در اثر انبار و اشباع بازار، فاسد خواهند شد. علاوه بر این صنایع دستی همچون فرش دستبافت نیز از کالای صادراتی مهم ایران است.
  • افزایش ثروت: کالا‌هایی که در مراحل صادرات کالا به کشور‌های خارجی صادر می‌گردند سودآوری زیادی دارند و از طریق فرآوری درست و بسته‌بندی اصولی آن‌ها، می‌توان ثروت زیادی کسب کرد. بازرگانان فعال در این زمینه که صادرات کالا از ایران را با مهارت و آگاهی کافی انجام می‌دهند، بسیار ثروتمند هستند.
  • کسب ارز: تجار و شرکت‌ها با صادرات کالاهای گوناگون به کشورهای خارجی، موجب ورود ارز بیشتری به کشور می‌شوند و این امر بهبود اقتصادی کشور را به دنبال دارد. کشور‌های مختلف برای کالا‌ها‌ی ایرانی ارز زیادی پرداخت می‌کنند. پس یکی از اصول صادرات موفق، افزایش کیفیت محصول صادراتی است تا با قیمت بالایی به فروش برسد.

اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور

همانطور که گفتیم صادرات کالا اهمیت بسیار زیادی در رشد اقتصادی یک کشور و تامین نیازهای مردم در سراسر دنیا دارد. در این راستا مهم‌ترین کالاهای صادراتی که طی مراحل صادرات کالا از کشور ایران به کشورهای دیگر ارسال می‌شوند به قرار زیر است:

میعانات گازی

میعانات گازی ۱۷ درصد از سهم صادرات کالا از ایران را دارد و رتبه اول را در صادرات ایران به خود اختصاص می‌دهد.

روغن‌های سبک و فرآورده‌های مربوطه به جز بنزین

شناخت کالاهای مناسب برای صادرات، از اصول صادرات موفق است. این روغن‌ها نیز از مهمترین محصولات صادراتی ایران است و با سهمی تقریبا ۸۱/۳ درصد از کل صادرات ایران، رتبه دوم را در میان اقلام صادراتی ایران دارد.

پلی اتیلن گرید فیلم

این محصول در سال ۹۷ با سهم ۶/۳ درصد از کل صادرات ایران در رتبه سوم محصولاتی است که طی مراحل صادرات کالا به نقاط مختلف دنیا ارسال می‌شود.

پروپان مایع

رتبه چهارم نیز به پروپان مایع تعلق دارد که با سهم تقریبی ۳۲/۳ درصد از مهمترین موارد صادرات کالا از ایران به دیگر کشورهای جهان است. بعد از آن متانول با سهمی حدود ۱۷/۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. برای آشنایی کامل با اصول صادرات موفق با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.

مواد معدنی و مصالح ساختمانی

فعالیت ایران در حوزه صادرات مواد معدنی و مصالح ساختمانی شامل سنگ آهن، خاک سرخ، سنگ مس، سنگ مرمر، سنگ روی، سنگ گچ، کرومیت، نمک طعام، سرامیک، شن و ماسه، سیمان، استرانسیوم و آجرهای تزئینی است. هر ساله مقادیر زیادی از این مواد طی مراحل صادرات کالا به کشورهای دیگر صادر می‌شود و درآمد خوبی از آن به دست می‌آید.

صادرات محصولات کشاورزی و دامی

صادرات کالا از ایران در زمینه محصولات کشاورزی به سراسر دنیا را همه می‌دانند. انواع میوه‌های تازه و خشک مانند انجیر، هندوانه، انگور، سیب و سبزیجات، مغز بادام، کشمش، کتیرا، زیره، پسته، زعفران، خرما، ماهی، خاویار، میگو، چرم و پوست، کرک، کراست و روده از مهم‌ترین نمونه‌های صادراتی این محصولاتند. در این بین محبوبیت و سودآوری پسته، خرما، پوست و زعفران ایرانی بیشتر است.

کالاهای سنتی و صنایع دستی

صنایع دستی و کالاهای سنتی چون فرش دستی، انواع گلیم، مسگری، گلابتون، سفالگری، قلمکاری و … نیز از مهمترین اقلام صادراتی ایران است. فرش دستبافت در این گروه بیشترین درصد صادرات را دارد که به کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، ایتالیا، امارات، لبنان، سوئیس، فرانسه، ژاپن، انگلستان و … صادر می‌شود. ایران در این زمینه با رعایت اصول صادرات موفق ۲۷۳ نشان یونسکو را دریافت کرده است که کلاه نمدی، سراجی سنتی، دولچه دوزی، پارچه بافی، حوله بافی، مسگری، گلابتون سازی، قلمکاری، نساجی سنتی، عبا بافی، گلیم و … از جمله آنهاست.

از حدود ۴۶۰ رشته در زمینه صنایع دستی در جهان، تقریبا ۳۷۰ رشته آن در ایران وجود دارد که این امر پتانسیل کشور ما را در زمینه صادرات این کالاها بالا می‌برد. با برنامه‌ریزی دقیق در مراحل صادرات کالا می‌توان میزان صادرات این صنایع را افزایش داد.

کالاهای صنعتی

از جمله مهمترین اقلام صنعتی صادرات کالا از ایران می‌توان به رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی اشاره کرد. کاغذ و محصولات کاغذی نیز با رشد ۷۱ درصدی از جمله کالاهای صنعتی پر فروش در کشورهای دیگر است. صادرات مبلمان، نیز در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیری روبروست.

صادرات توتون و تنباکو

کشت توتون و تنباکو در شهرهای آذربایجان غربی، گیلان، کردستان، گلستان، مازندران و … رونق دارد و صادرات آنها به کشورهای همجوار و همسایه مانند روسیه، ترکیه، عراق، افغانستان و … انجام می‌شود. از اصول صادرات موفق این است که بازاریابی این کالاها با دقت انجام شود.

انواع بستنی، شیرینی و شکلات

شیرینی و شکلات ایرانی نیز محبوبیت بالایی در بین مردم سایر کشورهای جهان دارد و این امر موجب افزایش صادرات آن می‌باشد. جهت کسب اطلاع از مراحل صادرات کالا با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید.

نساجی و پوشاک

صادرات کالا از ایران در حوزه نساجی و پوشاک نیز رشد خوبی نشان می‌دهد که با برنامه‌ریزی و آگاهی می‌توان میزان آن را افزایش داد.

صادرات کالا از ایران
صادرات کالا از ایران

بهترین کشورها برای صادرات کدامند؟

از بین مهمترین مقاصد صادراتی ایران که می‌توان گفت بهترین خریداران کالاها و محصولات ایرانی هستند، می‌توان به کشورهای زیر اشاره کرد:

روسیه

روسیه کشوری صنعتی با فرهنگی مصرف‌گرا، به واردات کالا متکی می‌باشد و فهرست کالاهای صادراتی ایران به روسیه، گویای این مطلب است. کالاهای صادراتی ایران طبق اصول صادرات موفق با کیفیت بسیار بالایی به روسیه صادر می‌شوند. ارزیابی ارزش واردات کالا در روسیه رقمی تقریبا ۱۳۰ میلیارد دلار نشان می‌دهد.

عراق

کشور عراق قبل از چین رتبه‌ اول واردات از ایران را داشت و با سایر میزبانان کالاهای ایرانی در رقابت است. امروزه عراق رشد زیادی در واردات از ایران دارد و بازرگانان زیادی مراحل صادرات کالا به عراق را دنبال می‌کنند.

چین

کشور چین نه تنها بزرگترین صادرکننده عمده‌ کالا به ایران است، بلکه از واردکنندگان اصلی کالاهای ایرانی نیز هست. صادرات کالا از ایران به چین با رشد قابل توجهی در حال انجام است.

امارات

با اینکه روابط سیاسی امارات با ایران خوب نیست، اما در دنیای تجارت رابطه‌ بازار امارات با ایران از طریق صادرات و واردات، محفوظ است. رشد صادرات کالا به امارات همانند عراق و چین نتیجه رعایت اصول صادرات موفق است.

افغانستان

ارزش کالاهای صادراتی ایران به افغانستان تقریبا ۷ درصد ارزش تمام اقلام صادره طی مراحل صادرات کالا به کشورهای دیگر است. از این نظر افغانستان با با سه کشور اول فاصله‌ زیادی دارد، ولی باز هم نسبت به گذشته با رشد ارزشی همراه بوده است.

سایر کشورها

بدون شک کشورهای دیگری چون هند، کره‌ جنوبی، ترکیه، پاکستان، اندونزی، تایلند و … هم پذیرای کالاهای ایرانی هستند. در این بین کشورهایی هم هستند که میزبان گران قیمت‌ترین کالاهای غیر نفتی ایران می‌باشند؛ مانند: کوبا، اسکاتلند، لوکزامبورگ، بولیوی، آمریکا، سوئیس، دومینیکن، گینه‌ی‌بیسائو، سوریه و آلمان. در سال‌های اخیر صادرات کالا از ایران به این مقاصد با معدل ارزشی بالایی همراه بود.

مراحل ورود به عرصه صادرات کالا

انجام صادرات کالا و فعالیت در این حوزه شامل مراحل زیر است:

  • تاسیس شرکت: این که شرکتی با ساختار اختصاصی یا مشارکتی تاسیس کنید، از اصول صادرات موفق است.
  • افتتاح حساب بانکی: یکی از مراحل صادرات کالا، داشتن حساب بانکی جهت انجام معاملات ارزی خود در سطح بین‌المللی است.
  • دریافت کد شناسایی مالیاتی: این کد برای پرداخت‌های مالیاتی ضروریست.
  • اخذ شماره کد صادرکننده: برای صادرات کالا به برخی کشورها، طبق آیین‌نامه‌ سازمان بازرگانی و صنایع و معادن ایران، دریافت کد صادرکننده ضروریست.
  • عضویت در اتاق‌های مشترک: برای صادرات کالا از ایران بهتر است در یکی از اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن عضو باشید.
  • انتخاب محصول: هنگام صادرات کالا علاوه ‌بر محاسبه حاشیه سود مناسب، باید دقت کنید که کالای مورد نظرتان در لیست کالاهای ممنوعه نباشد.
  • یافتن و ارتباط با خریداران: طبق اصول صادرات موفق، این مرحله با اقدامات بازاریابی موفق شما ممکن می‌شود.
  • ارسال نمونه محصول: از مهم‌ترین مراحل صادرات کالا این است که اعتماد مشتریان را جلب کنید. مثلا با ارسال نمونه کالا با توجه به نیازهای مشتری.
  • قیمت‌گذاری: تعیین قیمت قابل رقابت در صادرات، یک کار تخصصی است که موفقیت شما را تضمین می‌کند.
  • صدور پیش فاکتور: پیش فاکتور به منزله قرارداد اولیه است که شامل اطلاعاتی چون: مشخصات کامل کالا و اطلاعات فروشنده و خریدار است. این سند برای صادرات کالا از ایران یا هرجای دیگر ضروری است.
  • تدارکات ارسال: بسته‌بندی مناسب طبق توافقات انجام شده از اصول صادرات موفق است.
  • تعیین و محاسبه ارزش گمرگی: شما باید کلیه هزینه‌ها از جمله: هزینه‌ خرید کالا در مبدا، بیمه، حمل‌ونقل،‌ افتتاح اعتبار، برند تجاری و هزینه‌های دیگر بر اساس نرخ ارز را مشخص و اعلام نمایید.
  • صدور فاکتور و دریافت گواهی مبدا: یکی از مراحل صادرات کالا صدور فاکتور فروش کالا توسط صادرکننده و تایید آن توسط اتاق بازرگانی است تا گواهی مبدا کالا دریافت شود.

جمع بندی

همانطور که گفتیم امروزه صادرات کالا از ایران به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه در حال انجام است. از آنجا که شناخت بازارهای هدف از اصول صادرات موفق است، دولت و بخش خصوصی با تحقیقات حرفه‌ای در بازارهای صادراتی سعی در تکمیل این فرآیند دارند. اهمیت رعایت کلیه مراحل صادرات کالا نیز بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند خسارت سنگینی به تجارت شما بزند. گروه تجاری ققنوس در این راستا با ارائه انواع خدمات در زمینه‌های مختلف صادرات و واردات کالا به و از کشورهای مختلف در خدمت شماست. شما می‌توانید با استفاده از خدمات این شرکت، تمامی مراحل صادرات کالا از تهیه مدارک گرفته تا حمل و نقل را به ما بسپارید تا صادرات موفقی تجربه کنید.

مهمترین اصول صادرات موفق چیست؟

تحقیقات بازار هدف، یافتن فرصت‌ها، برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی، تعیین نحوه عرضه محصولات به بازار، تعیین روش‌های بازاریابی، شناخت اسناد صادراتی، آشنایی با الزامات قانونی و آگاهی از روش‌های حمل‌ونقل.

هدف کشورها از صادرات کالا چیست؟

خروج مازاد کالاهای تولید شده از کشور، افزایش ثروت و رشد اقتصادی، کسب ارز برای کشور، تامین نیازهای کشورها در زمینه محصولاتی که امکان تولید ندارند.

کدام کشورها برای صادرات کالا از ایران مناسبند؟

روسیه، عراق، چین، امارات، افغانستان، هند، کره‌ جنوبی، ترکیه، پاکستان، اندونزی، تایلند و برخی کشورهایی که میزبان گران قیمت‌ترین کالاهای غیر نفتی ایران هستند.

مراحل ورود به صادرات کالا کدامند؟

تاسیس شرکت، داشتن حساب بانکی، دریافت کد شناسایی مالیاتی و کد صادرکننده، عضویت در اتاق‌های مشترک، انتخاب محصول، یافتن و ارتباط با خریداران، ارسال نمونه محصول، قیمت‌گذاری، صدور پیش فاکتور، تدارکات ارسال، تعیین و محاسبه ارزش گمرگی، صدور فاکتور و دریافت گواهی مبدا.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *