انواع کانتینرهای دریایی ؛ تمام نکاتی که باید درباره انواع کانتینر کشتی بدانید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

انواع کانتینرهای دریایی

آنچه در این مقاله میخوانید

در طول قرن بیستم با ظهور کانتینرها، سیستم های جابجایی و حمل بار از مسیرهای ریلی، جاده ای و دریایی بطور چشمگیری تغییر کردند؛ درنتیجه حمل و نقل دریایی رواج یافت و نیاز به انواع کانتینرهای دریایی برای شرکت های بازرگانی بوجود آمد. حمل و نقل دریایی یکی از به صرفه‌ترین شیوه های حمل و نقل کالا میباشد که در آن به انواع کانتینر کشتی نیاز پیدا خواهید کرد. در این مقاله ما از شرکت بازرگانی ققنوس قصد داریم در مورد انواع کانتینرها، ویژگی ها و استانداردهای مربوط به آنها صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش انواع کانتینرهای دریایی

کانتینرسازی در ابتدا در دهه ۳۰ توسط مالکوم مک لین ) که بعدها بنیانگذار sealand بود( مطرح شد و بعنوان بخشی از لجستیک نظامی در طول جنگ جهانی دوم توسعه یافت.

ابتدا این سیستم جدید به سرعت بخشیدن حمل و نقل زمینی و حمل و نقل دریایی و همچنین بارگیری و تخلیه یونیت‌های باری استاندارد که نیازی اساسی بود متمرکز شد. سپس سیستم حمل و نقل جدید ثابت کرد که از نظر تجاری نیز میتواند به کاهش چشم‌گیر هزینه‌های حمل و نقل، بسته ‏‎بندی و جلوگیری از سرقت و آسیب به محموله کمک کند.

در ابتدا ابعاد کانتینرها ‘x8’x8’20 و  ‘x8’x8’40 بود اما در طول چندسال اندازه های فعلی ‘x8’x8,6’20 و ‘x8’x8,6’40 بعنوان اندازه های استاندارد و جهانی پذیرفته شد و ظرفیت حمل محموله های بزرگتری را فراهم کرد. یعنی CBM33 برای کانتینرهای ۲۰ فوتی و CBM66 برای کانتینرهای ۴۰ فوتی.

ابعاد کانتینرها و مجوزهای مربوط به آنها توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) به شرح زیر مقرر می‌شود:

  • ابعاد کانتینر ۲۰ فوتی: عرض خارجی ۲.۴۳۸+/- ۵ میلی متر، ارتفاع بیرونی ۲.۵۹۱+/- ۵ میلی متر، طول خارجی ۶.۰۵۸+/- ۵ میلی متر.
  • سایز و ابعاد کانتینر ۴۰ فوتی: عرض خارجی ۲.۴۳۸+/- ۵ میلی متر، ارتفاع بیرونی ۲.۵۹۱+/- ۵ میلی متر، طول خارجی ۱۲.۱۹۲+/- ۵ میلی متر.

خصوصیات و ویژگی‌های انواع کانتینرهای دریایی

با توجه به این که کانتینرها در حمل و نقل دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، لازم است خصوصیات و ویژگیهای کلی انواع کانتینر کاشتی را به طور دقیق بشناسید تا بر اساس سایز و ابعاد مناسب آن، بهترین کانتینر را برای نقل و انتقال کالاهای خود انتخاب کنید. حداکثر بار هر کانتینر کشتی، همراه با حداکثر وزن خالص و ناخالص، در قسمت جلوی هر واحد درج شده است. برای اینکه مطمئن شوید فضای داخلی کانتینر به بهترین شکل مورد استفاده قرار گرفته است، باید ابعاد بسته هایی مانند پالت‌ها، کارتن‌ها، جعبه‌ها و … چند برابر ابعاد کانتینر باشند.

همه کانتینرها با شماره سریال کانتینری که شامل ۴ حرف و ۶ عدد است علامت گذاری میشوند. بطور کلی رقم اول سریال کانتینرهای ۲۰ فوتی با عدد ۲ و  کانتینرهای ۴۰ فوتی با عدد ۴ نشان داده میشود. علاوه بر این، کد هفتم در شماره سریال کانتینرها که رقم چک نامیده میشود برای بررسی درست بودن یا نبودن شماره سریال در صورت نیاز مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین خوب است بدانید وزن کانتینرهای ۲۰ فوت حدود ۲ تن و کانتینرهای ۴۰ فوت حدود ۴ تن میباشد.

از آنجایی که کانتینرها ممکن است روی هم قرار داده شوند؛ بنابراین باید به گونه ای ساخته شوند که بتوانند وزن بسیار سنگینی را تحمل کنند. اکثر آنها از فولاد ساخته شده اند که این ویژگی آسیب‌های ناشی از جابجایی نادرست، به ویژه در حین عملیات بارگیری و تخلیه را به حداقل میرساند. کانتینرهایی از جنس آلومینیوم و تخته سه‌لا در مدت معینی برای کاهش وزن بار به بازار آمدند؛ اما از آنجایی که ضرر و زیان وارده بسیار بیشتر از سود آن بود از دور خارج شدند.

کانتینرهای حمل و نقل دریایی
کانتینرهای حمل و نقل دریایی

معرفی ویژگی‌های رایج‌ترین انواع کانتینر کشتی

همانطور که اشاره کردیم، برای افرادی که قصد فعالیت در زمینه حمل و نقل‌های دریایی را دارند، آشنایی با انواع کانتینر کشتی، کاربرد و خصوصیات آنها بسیار مهم است؛ بنابراین از آنجا که شناخت کانتینرهای دریایی به انتخاب بهتر شما برای جابجایی کالاها کمک می‌کند، در ادامه چند مورد از رایج‌ترین کانتینرهای حمل و نقل دریایی را معرفی می‌کنیم. علاوه بر یک ون خشک معمولی یا کانتینر بار عمومی، تجهیزات ویژه زیر برای اهداف مختلف توسط شرکت ققنوس پیشنهاد می‌شوند:

  • کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ فوتی روباز که از بالا قابل بارگیری هستند و ممکن است توسط یک برزنت بسته شده و با یک طناب مهر و موم شده پوشانده شوند.
  • کانتیرهای تخت یا “platform”  که برای محموله های بزرگ و oversize مورد استفاده قرار میگیرند.
  • کانتینر مسطح یا “flat”  با طرفین ثابت یا جمع شونده؛ از آنجایی که این قفسه ها را میتوان بیش از حد روی هم قرار داد هنگام جابجایی فضای کمتری را اشغال میکنند.
  • کانتینرهای دریایی سقف باز ۲۰ فوتی با یک میله متحرک روی درب سمت جلو به منظور تسهیل بارگیری محموله های خارج از گیج.
  • کانتینرهای مخزن دار که معمولا متعلق به شرکت های خصوصی متخصص در زمینه حمل محموله های مایع هستند.
  • کانتینر یخچالی یا  “reefer ” که  برای حمل بار در دمای کنترل شده مناسب هستند.
  • باربرهای سنگین: کانتینرهای ۲۰ فوتی با ظرفیت بار ۲۷ تن.
  • کانتینرهای high cube : کانتینرهای ۴۰ فوتی با ارتفاع ۹’۶″ فوت (حجم داخلی ۷۶ CBM )
  • کانتینر ۴۵ فوتی: این کانتینرها در حال حاضر فقط در تجارت های خاص استفاده میشوند و معمولا برای حمل و نقل در کشتی های استاندارد کامل کانتینر مورد استفاده قرار نمیگیرند.
کانتینرهای روباز 20 فوتی
کانتینرهای روباز ۲۰ فوتی

CSC و رده بندی انواع کانتینرهای دریایی

کانتینرهای دریایی به عنوان بخشی از کشتی، باید توسط یک انجمن رده بندی بررسی و تایید شوند که یک پلاک شناسایی به نام CSC و یا  (Container Safety Convention) (کنوانسیون ایمنی کانتینر)  که نشان دهنده میزان ایمنی کانتینر است را منتشر کرده و آن را به یکی از درب‌های یونیت متصل کنند.

صفحه CSC علاوه بر سایر جزئیات، موارد زیر را نشان میدهد:

  • تاریخ ساخت کانتینر
  • شماره شناسایی یونیت
  • بیشترین وزن ناخالص ممکن
  • وزن انباشته مجاز (وزن کانتینرها در یک ستون عمودی)
  • مقدار بار تست قفسه بندی
  • تاریخ سررسید ” اولین معاینه نگهداری”

همه نکات نشان داده شده باید رعایت شوند و اگر لوح CSC وجود نداشته باشد، ممکن است کانتینر توقیف شود.

هر آنچه که باید درمورد کانتینرهای یخچالی  یا (reefer containers) بدانید

کانتینرهای یخچالی کانتینرهایی هستند که عموما برای حمل و نقل مواد خوراکی و فاسد شدنی مورد استفاده قرار میگیرند. این کانتینرها به علت کاربردی بودن و سهولت مصرف از محبوبیت بالایی برخوردارند. به علاوه این کانتینرها بسیار گران هستند و برای اطمینان از کارایی مناسب و مداوم آنها باید به درستی سازماندهی و ساخته شوند. در این کانتینرها یک دستگاه خنک کننده الکتریکی نصب شده که لازم است به طور دائم به یک ژنراتور متصل شود. این شرایط برای حمل و نقل جاده ای امکان پذیر است و به علت فقدان ژنراتور در واگن های ریلی، نمیتوان آنها را از طریق راه آهن حمل کرد.

محموله‌ای که در کانتینرهای یخچالی انبار میشود، معمولا از ارزش بالایی برخوردار است؛ درنتیجه متصدی حمل کننده بار باید به این نکته توجه کند که وقتی یونیت‌های خالی برای بارگیری حاضر میشوند، دمای داخل آنها مطابق شرایط محموله باشد. در واقع برای اینکه کانتینرها به دمای مورد نظر برسند (به ویژه در طول تابستان) مدتی طول میکشد. این دمای مورد نیاز میتواند بین +۲ تا +۴ درجه سانتیگراد برای میوه‌های تازه و بین ۱۸ تا -۲۲ درجه برای گوشت و.. باشد.

همچنین یک کانتینر یخچالی در شرایطی که دمای مناسبی را برای محموله فراهم نکند میتواند منجر به آسیب به آن شود. بعد از بارگیری، کانتینرها باید تا زمان تخلیه بار حتما دمای مورد نظر را حفظ کنند؛ چون باید همیشه به برق متصل باشند. زمانی که در خشکی حمل میشوند، در پایانه‌های کانتینری بنادری که از آنجا رفت و آمد میکنند حمل میشوند و همچنین زمانی که از طریق دریا مورد حمل و نقل قرار میگیرند.

در کانتینرهای یخچالی یک دستگاه مخصوص به نام دیسک ترموگرافی (thermographic disc) وجود دارد و راهی برای شناسایی مقصر مشکلات برق در هر نقطه از حمل و نقل کالا میباشد. همه کشتی ها دارای مقدار کافی از پریز الکتریکی هستند، زمانی که کانتینرهای یخچالی بارگیری شوند فورا به این پریزها متصل میشوند. علاوه بر این از آنجایی که محموله های یخچالی بسیار پر درآمد هستند، لازم است که کارکنان کشتی در حین ناوبری بررسی های مقرر را انجام داده و هرگونه تعمیرات لازم را در کانتینرهای یخچالی اعمال کنند.

کانتینرهای یخچالی
کانتینرهای یخچالی

جمع بندی

درنهایت شما در این مقاله با ویژگی انواع کانتینرهای کشتی در حمل و نقل دریایی و ضوابط آنها آشنا شدید. بحث حمل و نقل کالا در دنیای تجارت امروز بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و حضور کانتینرهای استاندارد در آن بسیار مهم و کمک کننده است. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

شرکت بازرگانی ققنوس از اولین شرکت های بازرگانی دارای مجوز برای خدمات مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی میباشد و بهترین تجربه حمل و نقل کالا را برای شما فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دعوت میکنیم از خدمات ما دیدن کرده و همچنین با مشاوران ما در تماس باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *