ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها از گمرک

گروه تجاری ققنوس ارائه دهنده خدمات ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها از کلیه گمرکات کشور

سرویس ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها گروه تجاری ققنوس در حوزه ترخیص مواد اولیه صنایع مختلف، آماده ارائه بهترین خدمات جهت پیشرفت شرکت یا واحد تولیدی شما و ایجاد تجربه تجارتی پرسود می‌باشد.

خانه » ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها
نمایش ویدیو درباره ترخیص-مواد-اولیه-کارخانجات-و-تولیدی-ها-از-گمرک
فهرست مطالب این سرویس

دریافت اقامت در ۱۵ روز

اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستید و میخواهید یک زندگی سطح بالا در یک کشور با امکانات بینظیر داشته باشید گروه تجاری ققنوس به شما در دریافت اقامت و ثبت شرکت در کشور امارات متحده عربی فقط در طی کمتر از ۱۵ روز کاری کمک خواهد کرد.

world

اقامت برای  فرزند و همسر

اگر به دنبال ایجاد زندگی بهتر و با کیفیت تری برای فرزندان و همسر خود هستید و همیشه به دنبال ساخت آینده بهتری برای خوانواده خود هستید دریافت اقامت کشور امارات متحده عربی اولین و مهمترین قدم برای شما میباشد ما در کل فرایند دریافت اقامت برای خوانواده شما در کنار شما هستیم.

air-cost

افتتاح حساب بانکی

افتتاح حساب در کشور امارات متحده عربی برای ایرانیان یکی از چالش های مهمی میباشد که ایرانیان با ان روبه روز هستند، پس از دریافت اقامت و ثبت شرکت ما برای شما در بانک های مطرح امارات نظیر NBD و… حساب بانکی معتبر افتتاح خواهیم کرد.

support

اجاره دفتر در دبی

نگران اجاره برای محل کسب و کار خود در شهر دبی نباشید،ما در کلیه فرایندهای اجاره دفتر و تجهیز آن در کنار شما هستیم، شما میتوانید با توجه به بودجه خود دفاتر مورد نظر خود را اجاره نمایید و کسب و کار خود را در کمترین زمان ممکن در کشور امارات متحده عربی راه اندازی نمایید.

ترخیص-کالا-از-گمرک-چیست-و-چه-اهمیتی-دارد؟

مقدمه

یکی از سریع ترین و اصولی ترین روش های اخذ اقامت امارات، ثبت شرکت در دبی میباشد که در چند سال اخیر طرفداران بسیاری هم میان ایرانیان پیدا کرده است؟ نحوه اخذ اقامت دبی با ثبت شرکت در امارات چگونه است؟ چه مزایایی دارد؟ آیا نیاز به افتتاح حساب بانکی در دبی امارات دارید یا نه؟ از جمله مهمترین سوالاتی هستند افراد مشتاق به ثبت شرکت در امارات از ما میپرسند. افتتاح حساب و تجارت آزاد با تمامی نقاط دنیا، مالیات بردرآمد صفر درصد، دریافت اقامت دبی همراه با خانواده و امکان ثبت شرکت بدون نیاز به شریک اماراتی و با مالکیت صد در صد و حتی با داشتن دفتری مجازی، مزایای قابل توجهی هستند که امارات متحده عربی برای صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی فراهم کرده است؛ از این رو، اگر قصد توسعه کسب و کار خود یا فقط اخذ اقامت امارات برای خود یا خانوادتان را دارید، گروه تجاری ققنوس همراه شماست.

خدمات ثبت شرکت در امارات از جمله سرویس های محبوب گروه تجاری ققنوس است که مزایای چشمگیری را برای صاحبان کسب و کارها به منظور پیشرفت بیشتر رقم میزند. توصیه میکنیم حتما تا انتها با ما همراه باشید تا تمامی مزایا و معایب ثبت شرکت در دبی جهت اخذ اقامت امارات، شرایط افتتاح حساب بانکی در امارات و.. را بررسی کنیم.

ترخیص کالا چیست؟

یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیمی که پیش از شروع فعالیت تجاری خود باید با آن اشنا شوید، مفهوم ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. اگر قصد واردات یا صادرات هرگونه کالایی را دارید، لازم است مراحل و تشریفات مشخصی را تحت عنوان تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص کالا طی کنید تا بتوانید کالاهای وارداتی یا صادراتی خود را از گمرک خارج و آزاد نمایید. برای ترخیص کلیه کالاها اعم از ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی کارخانجات، از ابتدای خرید محصول تا حمل و نقل و تحویل آن به انبارهای گمرک اسناد و مدارکی را تهیه کنید. تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا به صورت فیزیکی یا الکترونیکی صورت می‌گیرد و بدون آنها امکان خروج محموله از گمرک فراهم نخواهد بود.

همچنین بخش مهمی از مراحل ترخیص کالا به پرداخت انواع هزینه‌ها مانند هزینه های گمرکی اختصاص دارد که باید توسط  صاحب کالا یا نماینده قانونی وی پرداخت شوند. هزینه‌های حمل و نقل، مالیات کالا، سود بازرگانی، حقوق و عوارض گمرکی و.. از جمله مهمترین مواردی هستند که هنگام واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی به گمرک یا سایر سازمان‌های مربوطه پرداخت کنید.

جهت انجام چنین اموری در فرایند ترخیص کالا، افرادی مسلط و متخصص به نام ترخیص کار هستند که به تمام امور گمرکی، قوانین و مقررات گمرکی و بخشنامه‌های جدید واقف هستند و می‌توانند با تجربه و دانش خود امور ترخیص کلیه کالاها از گمرک را در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسانند. گروه تجاری ققنوس با برخورداری از تیم مشاوران و کارشناسان مجرب در زمینه ترخیص کالا، آماده انجام کلیه تشریفات گمرکی مربوط به کالاهای وارداتی یا صادراتی شما از گمرکات فعال کشور می‌باشد.

وظایف گمرک چیست؟

سازمان گمرک کشور یک نهاد دولتی و تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشد که نقش کلیدی در کنترل و هماهنگی ورودی و خروجی کشور دارد. علاوه بر این، گمرک مسئول اعمال دستورالعمل‌های دولت جهت اجرای قوانین و مقررات گمرکی و سایر اصول مربوط به حوزه واردات و صادرات کالا، ترانزیت کالا، دریافت حقوق و عوارض ورودی گمرک، مالیات، تسهیل روند تجارت و.. می‌باشد. اگر قصد واردات مواد اولیه کارخانجات یا هر کالای دیگری را دارید، سازمان گمرک یکی از مهمترین سازمان‌هایی است که طی فرایند تجاری خود با آن سر و کار خواهید داشت؛ بنابراین خوب است موارد تحت کنترل یا مربوط به گمرک را بشناسید تا دچار اشتباه نشوید. سایر وظایف سازمان گمرک جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

  • اجرای کلیه سیاست های دولت در حوزه واردات و صادرات کالا
  • دریافت و وصول حقوق ورودی و سایر مبالغ مربوط به گمرک
  • انجام امور و تشریفات قانونی جهت ترخیص کالا از گمرکات و تحویل کالا به صاحب آن یا نماینده قانونی وی
  • نظارت بر ورود و خروج کالا از قلمروی کشور
  • اجرای دستورالعمل های مربوط به ممنوعیت ها و معافیت ها در زمینه واردات و صادرات قطعی، واردات و صادرات موقت، کابوتاژ، انتقالی، فروشگاه های آزاد و..
  • اعمال قوانین و مقررات مربوط به کالای قاچاق، کالاهای ضبط شده گمرکی و کالاهای متروکه
  • فراهم سازی زیرساخت های لازم در جهت تسهیل و تسریع فعالیت های گمرکی
  • و..

مدارک لازم جهت ترخیص مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی

جهت واردات مواد اولیه صنایع دارویی باید به این مورد توجه داشته باشید که چنین مواد یا داروهایی برای ورود به کشور لازم است براساس پرونده ثبت دارو از کیفیت مورد قبولی برخوردار باشند. روند ترخیص مواد اولیه دارویی همانند شیوه ترخیص سایر کالاها از گمرک است؛ اما آنچا مهم است مدارک و مجوزهایی هستند که در  این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در مرحله اول از مراحل ترخیص کالا، پروفرمای محصول با پروانه ساخت دارو تطبیق داده می‌شود و در ادامه فرایند باید سایر اسناد و مدارک مورد نیاز واردات و ترخیص مواد اولیه دارویی را به گمرک ارائه دهید.

علاوه بر این، در حال حاضر برخی از امور گمرکی همچون فرایند اظهار کالا و اخذ مجوزهای لازم ترخیص مواد اولیه صنایع دارویی در سامانه مربوطه و به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرند؛ بنابراین نیازی به مراجعه حضوری به بخش معاونت دارو یا سایر مراکز مربوطه ندارید. سایر اسناد و مدارکی که برای ترخیص مواد اولیه مربوط به صنایع دارویی نیاز دارید، عبارتند از:

  • مجوز واردات و ترخیص انواع دارو و مواد دارویی
  • مجوزهای ورود و ترخیص مواد اولیه صنایع دارویی
  • ثبت اطلاعات شرکت یا کارخانه داروسازی
  • پروفرما، پرینت اظهارنامه گمرکی، پکینگ لیست، گواهی مبدا، برگه ترخیصیه و..
  • ارائه نمونه‌‌ای از آنالیز مواد سازنده
  • گواهی عدم آلودگی محصول
  • پروانه ساخت و سوابق مربوط به ترخیص محصول

سامانه جامع تجارت چیست؟

عوامل بسیاری از جمله نیاز  به مراجعه حضوری داشتن برخی فعالیت‌های تجاری سبب شده بودند تا امور گمرکی مربوط به واردات و صادرات به کندی پیش روند و باعث اتلاف وقت و هزینه زیادی می‌شدند. در چند سال اخیر سعی شده است با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، به غیر حضوری شدن روند برخی از فعالیت‌های تجاری کمک شود. راه اندازی سامانه جامع تجارت یکی از فعالیت‌هایی بود که در همین راستا صورت گرفت و به منظور ساماندهی و مدیریت امور تجاری کشور راه اندازی شد.

سامانه جامع تجارت به دو بخش تجارت فرامرزی و تجارت داخلی تقسیم شده است و خدمات متنوعی را به افراد فعال در حوزه صنعت تجارت کشور ارائه میدهد. طی انجام پروسه واردات و ترخیص کالا با این سامانه بسیار سر و کار خواهید داشت؛ بنابراین اشنایی با خدمات و نحوه ثبت نام در آن به شما کمک زیادی خواهد کرد. بخش تجارت فرامرزی این سامانه به فعالیت‌های واردات، صادرات و ترانزیت کالا اختصاص دارد و ۵ عملیات اصلی که جهت واردات کالا در سامانه جامع تجارت انجام می‌گیرند، به شرح زیر است:

  • عملیات تجاری: اخذ مجوزهای ورود، ثبت سفارش
  • عملیات ارزی: عملیات ارزی، اعلام منشا ارز
  • عملیات گمرکی: ترخیص کالا، اظهار کالا
  • عملیات لجستیک داخلی: حمل داخلی کالا
  • عملیات لجستیک بین المللی: حمل و نقل بین المللی کالا

ترخیص کالا از گمرک چه اهمیتی دارد؟

به این دلیل بر اهمیت ترخیص کالا از گمرک و شناخت قوانین مربوط به آن تاکید می‌شود که قواعد و اصول آن در هر کشور می‌تواند متفاوت باشد و سلسله مراتب گوناگونی را شامل می‌شود. کلیه مراحل ترخیص کالا به منظور کنترل و مدیریت بیشتر بر ورود و خروج کالاها تنظیم شده‌اند و هرگونه تخطی از این قوانین می‌تواند فرد خاطی را مشمول مجازات‌های قانونی کند. اغلب قوانین و مقررات گمرکی جهت جلوگیری از ورود کالای قاچاق ایجاد شده‌اند و اشتباه در دریافت مجوزها یا بی دقتی در انجام مراحل لازم سبب قاچاق شمرده شدن فرایند ترخیص کالا خواهد شد و خسارت‌های اعتباری و مالی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

در نهایت، شناخت تمام آئین نامه‌ها، قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها و تعرفه‌ها می‌تواند برای هر تاجر یا بازرگانی که قصد فعالیت موفق در زمینه واردات یا صادرات کالا را دارد مفید و سودمند باشد. اگر تازه کار هستید یا به هر علتی نسبت به تمامی مراحل ترخیص کالا آگاهی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از متخصصان و حق العملکاران رسمی فعال در این حوزه کمک بگیرید تا از مشکلات و خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنید.

اهمیت واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ‌ها در کشور

واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی را می‌توان یکی از مهمترین و البته پرسودترین فعالیت‌های تجاری در کشور دانست. از آنجا که واردات مواد اولیه صنایع مختلف به داخل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیاری از تجار و بازرگانان داخلی تمایل به واردات این گونه محصولات دارند. واردات و ترخیص مواد اولیه به پیشبرد اقتصاد و صنعت کشور هم کمک بسیاری می‌کند، از این رو سیاست‌های مختلفی در این زمینه تعیین شده‌اند.

با توجه به این که کشورهای در حال توسعه از لحاظ دسترسی به برخی مواد اولیه و امکانات تولیدی ضعیف هستند، همواره لازم است برای پاسخگویی به نیاز بازار داخلی و توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی کشور از واردات برخی اقلام و مواد اولیه کارخانجات و شرکت‌های تولیدی استفاده کرد. چنین شرایطی در کشور ما نیز برقرار است و عدم دسترسی کافی به منابع طبیعی و کمبود امکانات تولید سبب شده تا برای پیشبرد اهداف کارخانجات تولیدی نیاز به واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها از گمرک داشته باشیم.

در نتیجه اگر به دنبال تجارت بین المللی سودآور هستید، می‌توانید واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها در صنایع گوناگون را در نظر داشته باشید. البته توجه داشته باشید، تجارت شما زمانی سودمند خواهد بود که نسبت به چگونگی ترخیص چنین اقلام و موادی آگاهی کافی داشته باشید و بدون شناخت کامل قوانین و اصول خاص آن شروع به فعالیت نکنید که می‌تواند سبب زیان‌های مالی بسیاری شود.

ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی‌ ها چگونه صورت می‌گیرد؟

پس از آن که توانستید مواد اولیه مناسبی را خریداری و حمل و نقل‌های لازم را جهت ورود آنها به کشور انجام دهید، به مهمترین و البته دشوارترین بخش از فرایند واردات یعنی ترخیص مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی از گمرک می‌رسید. جهت ترخیص مواد اولیه تولیدی ها، قطعات وارداتی و ماشین آلات خط تولید گمرک موظف است براساس پروانه بهربرداری آنها نسبت به احراز شرکت‌های تولیدی معتبر اقدام نماید. همچنین تنها در صورتی مجوز ورود صادر می‌گردد که واحد تولیدی متقاضی دارای کارت بازرگانی باشد و مقررات مربوطه را رعایت کرده باشد.

تمام مواد و تجهیزات اجازه ورود به کشور را ندارند و برخی از آنها فقط در شرایط خاصی مجوز ورود را دریافت می‌کنند. این که چه کالاهایی قابل ترخیص از گمرکات کشور هستند را پروانه بهره برداری تعیین می‌کند و براساس آن مجوزهای لازم صادر خواهد شد. لازم است بدانید مهلت استفاده از مجوزها، تسهیلات و نگهداری بخشی از کالا به عنوان حقوق ورودی حداکثر ۶ ماه است و درصورت تاخیر در روند انجام امور گمرکی، مجوزها غیر قابل استفاده خواهند بود.

جهت اظهار کالا به گمرک باید فرمی تحت عنوان اظهارنامه گمرکی را در سامانه EPL تنظیم کنید. برای تنظیم اظهارنامه گمرکی نیاز به ثبت مشخصات و جزئیات محصول در سامانه دارید تا پس از بررسی کارشناس، کالا در یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز گمرکی قرار بگیرد. ترخیص کالا در مسیر سبز گمرکی نیازی به ارزیابی اسناد و مدارک ارائه شده توسط کارشناس گمرک ندارد و در اغلب مواقع، ماشین آلات مورد استفاده در واحدهای تولیدی در این مسیر قرار داده می‌شوند. اگر کالا در مسیر زرد گمرکی قرار بگیرد، ابتدا توسط کارشناسان مجازی ارزیابی می‌شود و پس از تائید آنها، مجوز ترخیص صادر می‌گردد و در مسیر قرمز گمرکی تمام اسناد و مدارک و کالا توسط کارشناس حضوری بررسی می‌شود.

برای افزایش سرعت روند ترخیص مواد اولیه کارخانجات وارداتی خود از گمرک، پیشنهاد می‌کنیم کلیه امور گمرکی و تشریفات ترخیص کالا را به ترخیص کاران و تیم مسلط گروه تجاری ققنوس بسپارید تا تمامی خدمات گمرکی در زمینه ترخیص کالا از گمرکات کشور را با بالاترین کیفیت دریافت کنید.

نحوه ثبت سفارش واردات مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی

ثبت سفارش کالا مهمترین بخش از فرایند واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها می‌باشد که بخشی از آن به صورت حضوری و بخشی دیگر به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. ثبت سفارش از اولین مراحل ورود کالا به کشور می‌باشد؛ بنابراین در ابتدا لازم است فروشنده مورد نظر خود را در کشور تولید کننده پیدا کنید. پس از خرید محصولی باکیفیت و مناسب از فروشنده‌ای معتبر، باید پیش فاکتور کالا را از فروشنده دریافت و نسبت به ثبت اطلاعات آن در سامانه جامع تجارت اقدام کنید. برای اینکه بتوانید موفق به ثبت سفارش کالای وارداتی خود در سامانه تجارت شوید، نیاز به کارت بازرگانی دارید که نشانه تولیدی بودن یا تولید کننده بودن شما به عنوان وارد کننده باشد. علاوه بر این، واحد تولیدی یا شرکت باید دارای پروانه بهره برداری از سازمان صمت باشد.

توجه داشته باشید که برای ثبت سفارش کالا در سامانه تجارت، در ابتدا باید بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید. اگر قبلا در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و درغیر این صورت، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید تا بتوانید درخواست واردات مواد اولیه را ثبت کنید. در این مرحله اطلاعاتی نظیر هزینه خرید کالا، وزن و حجم کالا، کشور تولید کننده، کشور مبدا حمل، کشور مقصد حمل و.. را وارد کنید تا بررسی شوند.

پس از ثبت اطلاعات در سامانه، درخواست واردات مواد اولیه مورد نظر شما به سازمان صمت استانی که واحد تولیدی شما در آن قرار دارد، فرستاده می‌شود تا توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از مهمترین مواردی که کارشناسان مورد بررسی خود قرار می‌دهند، ارزیابی ظرفیت واحد تولیدی یا شرکت وارد کننده با مقدار مواد اولیه‌ای است که قصد ورود به کشور را دارند. پس از بررسی کارشناسان و تائید ثبت سفارش محصول، مشخص شدن بانک مورد نظر برای حواله پول و پرداخت هزینه‌ها، شماره ثبت سفارش مشخص خواهد شد.

ترخیص-کالا-از-گمرک-چیست-و-چه-اهمیتی-دارد؟

نحوه ثبت نام در سامانه جامع تجارت جهت ثبت سفارش کالا

ورود به سامانه تجارت برای عموم امکان پذیر است اما برای این که بتوانید از برخی خدمات سامانه استفاده کنید، نیاز  به ثبت نام و ورود به حساب کاربری خود در سامانه دارید. برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید تمام خدمات سامانه دسترسی داشته باشید. مراحل گام به گام زیر را برای ثبت نام یا ورود به سامانه جامع تجارت دنبال کنید:

  • در ابتدا لازم است وارد سامانه به آدرس ntsw.ir شوید. برای ورود به سامانه از مرورگرهای فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده کنید.
  • در سمت چپ و بالای صفحه، گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
  • در این مرحله به شما فرمی نشان داده می‌شود تا اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. اطلاعاتی همچون کد ملی، کد پستی، تلفن ثابت، پست الکترونیک، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه و.. را باید اضافه کنید.
  • پس از ثبت اطلاعات، یک کد اعتبارسنجی ۴ رقمی به شماره تلفن همراه شما ارسال خواهد شد. با وارد کردن کد در کادر مربوطه، باید بر روی گزینه تکمیل ثبت نام کلیک کنید.
  • با اتمام این مراحل، ثبت نام شما در سامانه جامع تجارت به اتمام می‌رسد. در نهایت شما می‌توانید با ورود دوباره به ادرس ntsw.ir، گزینه ورود به سیستم را انتخاب و پس از افزودن نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سامانه شوید.

پس از تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز، می‌توانید مراحل زیر را برای اخذ کد irc دنبال کنید:

  • ثبت درخواست و دریافت کد irc در سامانه صدور پروانه ثبت به نشانی fda.gov.ir صورت می‌گیرد. برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا لازم است وارد حساب کاربری خود شوید. اگر قبلا در این سایت ثبت نام نکرده‌اید، کافی است یک حساب کاربری بسازید.
  • پس از ورود به حساب کاربری خود (با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که از سامانه TTAC دریافت کرده‌اید)، گزارش فعالیت‌های شرکت به شما نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی کادر آبی می‌توانید وارد منوی ثبت درخواست مورد نظر خود شوید.
  • با انتخاب درخواست مورد نظر خود و موافقت با قوانین آن، فرم درخواست کد irc مربوطه در سامانه به شما نشان داده می‌شود.
  • کافی است فرم رو به روی خود را پر کرد و تمام اطلاعات خواسته شده را درباره کالا وارد کنید.
  • با تکمیل فرم و اطمینان از درستی اطلاعات وارد شده، می‌توانید بر روی گزینه تائید و ثبت کلیک کنید.
  • با اتمام این مراحل درخواست شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تائید، کد IRC کالای مورد نظر صادر خواهد شد.

مراحل واردات و ترخیص مواد اولیه از گمرکات کشور

در پاسخ به این سوال که مراحل واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی ها و کارخانجات چگونه است؟ باید بگوییم که به طور کلی شبیه به پروسه ترخیص سایر کالاهاست و در برخی موارد نظیر مجوزها ممکن است کمی تفاوت داشته باشند. در قدام اول برای واردات هر گونه کالایی از جمله مواد اولیه مورد نیاز تولیدی ها، باید به اندازه کافی درباره فروشندگان خارجی اطلاعات کسب کنید و تمامی محدودیت های احتمالی بین المللی و قوانین و مقررات خاص را مورد بررسی قرار دهید. در این میان، گروه تجاری ققنوس علاوه بر ارائه خدمات ویژه ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها از گمرک، میتواند جهت منبع یابی و سورسینگ کالا به شما کمک کند.

در ادامه، با پیروی اصولی از منبع یابی کالا و شناسایی تامین کنندگان مورد اطمینان، میتوانید با توجه به موادی که قصد واردات آن را به کشور دارید، درخواست نمونه کنید تا از کیفیت آن مطلع شوید. جهت واردات نمونه کالا و بازرسی آنها میتوانید از نمایندگان ما بهره مند شوید تا تمامی استانداردهای بین المللی و مورد نظر شما را مورد ارزیابی و بازرسی قرار دهند. در ادامه و بعد از این که از خرید مواد اطمینان حاصل کردید، باید نسبت به ثبت سفارش و حمل بار اقدام کنید تا بتوانید با ورود آنها به یکی از گمرکات کشور، فرایند ترخیص کالا را همراه با تیم ترخیص کار حرفه ای ما آغاز کنید. اما خیلی خلاصه و به طور کلی، مراحل ترخیص کالا به صورت زیر میباشد:

اقدام به دریافت کارت بازرگانی

این بخش برای تجار و وارد کنندگانی است که کارت بازرگانی ندارند و اگر قصد دارند به تنهایی نسبت به واردات و ترخیص کالا اقدام کنند، برخورداری از کارت بازرگانی الزامی میباشد. اما از آنجا که پروسه دریافت کارت بازرگانی سخت و دشوار است، بهتر است پروسه واردات یا صادرات را به ترخیص کاران یا حق العملکارن گمرکی بسپارید تا بتوانند با نمایندگی یا به نیابت از شما به عنوان صاحب کالا، نسبت به واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها اقدام کنند. این کارت هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی صادر میگردد و با توجه به این که انواع مختلفی دارد، کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

انتخاب زمینه فعالیت

این مرحله نیز پیش از شروع فرایند واردات کالا میباشد؛ بنابراین اگر تجربه ای در این زمینه ندارید یا قصد دارید در حوزه خاصی جهت واردات فعالیت کنید، بتید بتوانید حوزه فعالیت مناسب خود را انتخاب نمایید و قوانین و مقررات داخلی و بین المللی مرتبط را بررسی کنید.

بررسی قوانین و دستورالعمل های به روز شده

متاسفانه قوانین و بخشنامه های حوزه گمرکات و ترخیص کالا در داخل کشور بسیار متغیر است و البته در سطح بین المللی نیز به طور مداوم شاهد تغییراتی در این زمینه هستیم. با توجه به این که متناسب با نوع کالایی که قصد واردات آن را دارید، باید قوانین و مقررات واردات و ترخیص آن را بدانید، بررسی قوانین و دستورالعمل های به روز شده هم بسیار حائز اهمیت است. توصیه میکنیم با کمک کارشناسان گروه تجاری ققنوس، برای اطلاع از آخرین تغییرات حوزه گمرکات داخلی و خارجی، در ارتباط باشید.

دریافت پروفرما و ثبت سفارش کالا

پروفرما چیست؟ یکی از مهمترین مدارک لازم جهت واردات و ترخیص کالاست که توسط فروشنده صادر میشود و شامل اطلاعاتی درباره نوع و مقدار کالا و سایر جزئیات آن است. زمانی که تصمیم خود را برای واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها نهایی میکنید و با فروشنده به توافق میرسید، طی این مرحله باید نسبت به تنظیم پیش فاکتور یا پروفرما اقدام نمایید  و از این سند جهت ثبت سفارش کالا و دریافت مجوز ثبت سفارش استفاده کنید.

تامین و پرداخت ارز

برای پرداخت هزینه سفارش و خرید محصولات نیاز به تامین ارز و پرداخت آن دارید که روش های مختلفی برای پرداخت ارز وجود دارند. بسته به نوع واردات شما ممکن است بتوانید از ارز دولتی استفاده کنید و در باقی موارد، ارز نیمایی نیز میتواند گزینه مناسبی باشد؛ البته در هر صورت دقت داشته باشید که برای معاملات و پرداخت هزینه ها حتما از کمک کارگزاران خرید باتجربه بهره مند شوید.

بیمه و حمل بار

پیش از حمل کالا، بیمه نمودن آن را فراموش نکنید که از مهمترین مراحل واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها میباشد. جهت حمل و نقل مواد اولیه تولیدی ها میتوانید از خدمات حمل بار دریایی و حمل بار هوایی گروه تجاری ققنوس استفاده کنید. از آنجا که با توجه به نوع کالا باید روش حمل مناسبی را انتخاب نمایید و سرعتو قیمت حمل کالا بسیار مهم است، ما در کنار شما هستیم تا حمل محموله شما را در کوتاهترین زمان و با رقابتی ترین قیمت ها انجام دهیم.

ترخیص مواد اولیه از گمرک

در نهایت با ورود کالا به گمرکات داخل کشور، باید تشریفات ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی آغاز شود تا بتوانید آنها را وارد بازار داخلی کنید. ترخیص کالا سلسله مراتبی را شامل میشود که درباره آن توضیح دادیم و بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز هر گونه خسارت و اتلاف وقت این است که صفر تا صد پروسه ترخیص کالا را به ترخیص کاران حرفه ای بسپارید. از آنجا که این فرایند بسیار چالش برانگیزتر از سایر مراحل است، حتما یک برنامه ریزی دقیق برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها داشته باشید.

لیست مواد اولیه مجاز جهت واردات و ترخیص از گمرکات کشور

با افزایش تولیدی ها و کارخانجات مختلف در سطح کشور، نیاز به طیف گسترده‌ای از مواد اولیه افزایش یافته است. درواقع در بخش‌های تولیدی مختلف و صنایع گوناگون نیاز به مواد اولیه متنوعی است که هر کدام شرایط خاص خود را برای ورود به کشور دارند و حتی برخی آنها با ممنوعیت واردات به کشور مواجه خواهند شد. مواد اولیه صنایع دارویی، مواد اولیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مواد اولیه صنایع کاشی و سرامیک سازی، مواد اولیه صنایع نساجی، مواد اولیه صنایع چرم و پلیمر، مواد اولیه صنایع غذایی، مواد اولیه صنایع آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه صنایع خودروسازی و مواد اولیه تولید تجهیزات و ماشین آلات صنعتی از جمله موارد قابل ترخیص از گمرکات کشور هستند.

 علاوه بر این، لیست کوتاه زیر بخشی از مواد اولیه مجاز برای واردات و ترخیص از گمرک‌های کشور هستند که سعی کردیم به طور خلاصه به شما معرفی کنیم:

مواد اولیه صنایع دارویی

واردات مواد اولیه در حوزه دارو از اولین و مهمترین بخش‌ها در زمینه واردات مواد اولیه صنایع مختلف می‌باشد. فعالیت تجاری در این بخش از اهمیت بسیاری به دلیل توجه ویژه به رعایت استاندارد و کیفیت آنها می‌شود؛ به همین منظور قوانین و مقررات سختی هم جهت واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع دارویی وجود دارند. جهت واردات و ترخیص چنین موادی حتما علاوه بر تضمین کیفیت محصول باید مجوزها و مدارک مورد نیاز را تهیه نمایید تا بتوانید کالای مورد نظر خود را از گمرک ترخیص نمایید.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد اولیه صنایع دارویی عبارتند از:

اسناد و مجوزهای ورود و ترخیص دارو

اسناد و مجوزهای ورود مواد اولیه صنایع دارویی به کشور

درخواست کتبی ورود و ترخیص انواع مواد اولیه و داروها

ثبت اطلاعات کارخانه یا شرکت داروسازی

ارائه گواهی آنالیز مواد سازنده و مواد داخلی

گواهی عدم آلودگی

ارائه پروفرما

گواهی تائیدیه مسئول فنی

پروانه ساخت

سوابق ترخیص

مواد اولیه صنایع گاز، نفت و پتروشیمی

این حوزه برای واردات بسیار گسترده می‌باشد؛ زیرا صنایع مختلفی هستند که نیاز به مواد اولیه باکیفیت پتروشیمی‌ها دارند. علاوه بر این، از آنجا که خوراک بسیاری از صنایع مانند صنایع رنگ و رزین، صنایع ریسندگی و.. وابسته به مواد اولیه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می‌باشد و کمبود آنها در کشور می‌تواند این صنایع را با مشکلات جدی رو به رو کند، نیاز به واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی افزایش یافته و تجارت پرسودی را هم رقم خواهد زد. 

مواد اولیه صنایع سرامیک سازی

واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع سرامیک سازی از  دیگر حوزه‌هایی است که مورد نیاز شرکت‌های بسیاری است. شرکت‌های زیادی که در زمینه سرامیک و کاشی فعالیت دارند، به مواد اولیه‌ای نظیر فلدسپات پتاسیک، بالکی اکسید آلومینیوم، سیلیکات زیر کونیم، بنتونیت و.. نیاز دارند.

 در صورت نیاز به دریافت مشاوره بازرگانی در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس در ارتباط باشید تا شما را در چگونگی واردات و ترخیص این گونه محصولات به بهترین شکل راهنمایی کنند.

مواد اولیه صنایع چرم و پلیمر

صنایع چرم و سایر صنایعی که وابسته به محصولات پلیمری هستند، از جمله مشتریان قابل توجه مواد اولیه وارداتی به کشور می‌باشند که برای توسعه صنعت و پیشبرد اهداف خود نیاز به واردات مواد اولیه‌ای همچون رنگ، پودر pvc امولشن، روغن DOP، پودر کربنات سدیم، کاغذ رلیز، استابلیزر، انواع پارچه، کیکر، پودر فوم و.. دارند.

واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع نساجی

صنایع نساجی از صنایع مورد توجه کشور می‌باشد که نقش کلیدی در فعالیت‌های صادراتی و درآمد ارزی کشور دارد؛ به همین دلیل واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع نساجی بسیار حائز اهمیت است و تجار و وارد کنندگان زیادی تمایل به فعالیت در این حوزه دارند. پشم، ترفتالیک اسید خالص، نفت خام، پارازیلن، مونو اتیلن گلایکول و.. از جمله مواد اولیه مورد نیاز در صنعت نساجی کشور هستند.

لیست هزینه و تعرفه های مورد نیاز جهت ترخیص مواد اولیه کارخانجات از گمرک

هزینه ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید عوامل مختلفی نظیر نوع و حجم مواد اولیه خریداری شده، مدت زمان حضور بار در گمرک، جریمه های گمرکی، هزینه های انبارداری، عوارض گمرکی و.. را در نظر بگیریم. برای استعلام قیمت ترخیص کالا کافی است مدارکی نظیر پکینگ لیست و پروفرما را برای کارشناسان ما ارسال بفرمایید تا هزینه تقریبی ترخیص بار را به شما اعلام کنند.

در جدول زیر، لیستی از مهمترین هزینه هایی که باید جهت ترخیص مواد اولیه بپردازید را تهیه کرده ایم تا بتوانید تمامی عوامل تاثیرگذار در واردات و ترخیص کالا را بشناسید.

هزینه ها توضیحات
انبارداری هزینه انبارداری از زمان ورود کالا به گمرک و تحویل بار به انبار تا ترخیص آن از گمرک، محاسبه میشود.
حقوق و عوارض ورودی حقوق و عوارض ورودی کالا از گمرک شامل ۴ درصد از ارزش گمرکی کالا و سود بازرگانی آن میشود.
ثبت سفارش برای ثبت سفارش بازرگانی و دریافت مجوز آن، باید هزینه ای به وزارت صمت پرداخت نمایید.
دستمزد ترخیص کار ترخیص کار گمرک در قبال انجام تشریفات گمرکی ترخیص مواد اولیه از گمرک، دستمزد دریافت خواهد کرد.
سود بازرگانی مبلغ سود بازرگانی توسط دولت تعیین میگردد و صرفا جهت واردات قطعی دریافت میشود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت سفارش کالا

اگر قصد واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها را دارید، تیم مجرب گروه تجاری ققنوس آماده انجام کلیه امور گمرکی شما از جمله ثبت سفارش و دریافت مجوزهای مربوطه در سریع‌ترین زمان ممکن و بهترین هزینه هستند. همانطور که اشاره کردیم، ثبت سفارش در واردات مواد اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین شناخت کافی از مراحل آن و امادگی برای تهیه مدارک لازم به تسریع انجام تشریفات ورود و ترخیص کالا کمک بسیاری خواهد کرد.

به طور کلی برای ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت، ابتدا باید کد تعرفه گمرکی کالای وارداتی را دریافت کنید، پروفرما یا پیش فاکتور را از فروشنده کالا اخذ کنید و فرم ثبت سفارش کالا را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع تجارت تکمیل نمایید. برای این که بتوانید این مراحل را دنبال کنید، نیاز به تهیه اسناد و مدارکی نظیر کارت بازرگانی، برگه ها یا اوراق ثبت سفارش، مجوزهای مورد نیاز برای ورود کالا مانند مجوز از سازمان بهداشت و استاندارد، اصل پروفرما و کپی آن و کاتالوگ یا بروشور کالا را دارید تا بتوانید اطلاعات لازم را در سامانه ثبت نمایید.

ترخیص مواد اولیه کارخانجات از گمرک چقدر زمان بر است؟

در پاسخ به این سوال نمیتوانیم مدت زمان دقیقی بگوییم؛ اما اگر تمامی مراحل به سرعت و به دقت صورت بگیرند، مواد اولیه وارداتی شما در سریع ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی، این پروسه مدت زمان بیشتری طول میکشد. در صورتی میتوانید موفق به ترخیص مواد در مدت زمان کوتاه شوید که با کسب اطلاعات لازم، در اسرع وقت نسبت به تهیه مجوزهای قانونی لازم اقدام نمایید و تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا را آماده کنید.

شما با کاهش مشکلات ترخیص کالا در گمرکات ایران و شناخت عوامل تاثیرگذار در تاخیر فرایند ترخیص بار میتوانید تا حد زیادی از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری و مدت زمان ترخیص مواد اولیه را به حداقل برسانید. به علاوه، کامل بودن اسناد و مدارک، اخذ مجوزهای لازم، نوع کالای وارداتی .. در مدت زمان مورد نیاز برای انجام تشریفات گمرکی بسیار حائز اهمیت هستند؛ بنابراین باید به دقت صورت بگیرند. گروه تجاری ققنوس نیز با سابقه فعالیت طولانی مدت در گمرکات کشور، آماده ارائه خدمات تخصصی ترخیص مواد اولیه جهت توسعه و پیشرفت واحدهای تولیدی یا شرکت شما تجار عزیز و صاحبان کسب و کار میباشد.

اهمیت آشنایی با نحوه واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی ها

مسئله چگونگی انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک، همواره یکی از موضوعات دشوار و چالش برانگیز تجار و بازرگانان برای اغاز فعالیت‌های تجاری خود بوده است. این موضوع به اندازه‌ای مهم است که همیشه بر برنامه ریزی آنها پیش از شروع فعالیت تجاری تاکید می‌شود و تمام تجار و بازرگانان باید در شروع فعالیت‌های بازرگانی خود آن را مورد توجه قرار دهند. هنگام واردات مواد اولیه شرکت‌های تولیدی و کارخانجات صنایع مختلف، انتخاب بهترین محصول برای واردات و بهترین شیوه حمل و واردات کالا در جلوگیری از هزینه‌های اضافی تاثیر بسزایی دارد و می‌تواند به توسعه تجارت و افزایش سرمایه شما در مدت کوتاه کمک بسیاری کند؛ بنابراین شناخت بهترین مواد اولیه برای واردات و نحوه ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی موضوع بسیار مهمی می‌باشد.

آشنایی با شیوه و چگونگی ترخیص چنین محصولاتی به شما به عنوان وارد کننده کمک می‌کند تا انواع قوانین و مقررات گمرکی، مراحل و تشریفات گمرکی و ادرای، مجوزهای لازم جهت ترخیص و واردات کالا، سایر دستورالعمل‌ها و.. را بشناسید و با آگاهی و اطلاعات خود نسبت به ترخیص کالاهای وارداتی اقدام کنید تا بتوانید امور مربوطه را در کوتاهت‌رین زمان ممکن به انجام برسانید و کالای خود را به موقع دریافت کنید.

لیست مجوزهای ضروری ترخیص کالا از گمرک

اخذ مجوزهای مورد نیاز کالا برای این که بتوانید مجوز ورود یا خروج کالا از گمرک را دریافت کنید، یکی از مهمترین مراحل در فعالیت‌های تجاری محسوب می‌شود. در اغلب مواقع، دریافت مجوزهای لازم از جمله مواردی است که سبب کند شدن پروسه ترخیص کالا میشود یا بی دقتی در دریافت آنها مشکلاتی را برای تجار و بازرگانان ایجاد می‌کند. همواره پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع فعالیت تجاری خود نسبت به تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز به ویژه مجوزهای ضروری کنید تا حین انجام عملیات گمرکی دچار سردرگمی نشوید. چند نمونه از مهمترین مجوزهایی که متناسب با کالای خود باید اخذ کنید عبارتند از:

  • مجوز ثبت سفارش بازرگانی کالا
  • مجوز استاندارد برای اقلام مشمول استاندارد اجباری
  • مجوز ترخیص لوازم پزشکی از اداره تجهیزات پزشکی
  • مجوزهای سازمان غذا و دارو
  • مجوز سازمان انرژی اتمی
  • اخذ مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • مجوز وزارت جهاد کشاورزی
  • مجوزهای قرنطینه نباتی و حیوانی
  • اخذ مجوزهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
  • و..

معمولا فرایند اخذ مجوزهای لازم ترخیص کالا سبب طولانی شدن پروسه تشریفات گمرکی می‌شود؛ از این رو گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات تخصصی و کامل جهت کاهش هزینه های واردات و ترخیص کالا، کلیه امور گمرکی و مراحل مربوط به اخذ تمام مجوزهای قانونی جهت ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها و.. را توسط تیم مجرب و مسلط خود عهده دار میگردد.

قوانین و مقررات ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها

از آنجا که واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها در طیف گسترده‌ای از صنایع انجام می‌گیرد و صنایع مختلفی همچون صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی، کشاورزی، خودروسازی، سرامیک سازی، نفت، پتروشیمی، تولید ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی، خطوط صنعتی و.. به آن نیاز دارند، با قوانین و مقررات خاصی جهت واردات مواد اولیه به کشور مواجه هستیم. زمانی می‌توانید از قوانین و قواعد خاص در حوزه واردات و ترخیص مواد اولیه تولیدی ها آگاه شوید که به کتاب قوانین و مقررات گمرکی کشور مراجعه کنید یا از متخصصان معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

علاوه بر این که برای واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات با قوانین و مقررات کلی واردات و صادرات رو به رو می‌شوید، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های جدیدی هم هستند که سبب ایجاد شرایط خاصی برای واردات چنین محصولاتی به کشور می‌شوند. آگاهی از آئین نامه‌ها و بخشنامه‌های جدید طی فرایند ترخیص مواد اولیه بسیار مهم است؛ بنابراین سعی کنید با مطالعه آئین نامه های جدید یا با پرس و جو از مشاوران دنیای تجارت و اقتصاد از قوانین و مقررات بین المللی آگاه شوید.

در واقع شما برای واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی نیاز به اسناد و مدارکی نظیر مجوز ثبت سفارش، اسناد پرداخت هزینه ها، برگه ترخیصیه، قبض انبار، اظهارنامه‌های گمرکی، مجوزهای حمل و نقل کالا و.. دارید که جهت تهیه و جمع آوری آنها باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام نمایید یا به سازمان‌ها و مراکز مربوطه برای اخذ آنها مراجعه کنید که هر کدام از این مراحل قوانین و مقررات و شرایط ویژه خود را دارند.

ترخیص-کالا-از-گمرک-چیست-و-چه-اهمیتی-دارد؟

بهترین شرکت ترخیص کالا در زمینه ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها

اگر با توجه به نیاز واحد تولیدی خود یا تجربه تجارتی پرسود قصد واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها را دارید، قطعا تاکنون متوجه شده‌اید که این حوزه شما طیف متنوعی از صنایع می‌شود و همانند سایر زمینه‌ها با مشکلات و موانعی هم مواجه است. قوانین و مقررات واردات مواد اولیه و برخی مشکلات نظیر زیرساخت‌های نامناسب، عدم برخورداری از یک سامانه تخصیص ارز مشخص، مصوبه‌های غیراصولی و.. سبب شده‌اند تا واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی مسئله‌ای چالش برانگیز شود.

شما به عنوان تولید کننده یا وارد کننده زمانی می‌توانید تجارتی موفق در این حوزه را تجربه کنید که شناخت کافی از چگونگی ترخیص این گونه محصولات داشته باشید و با دریافت مشاوره و کمک از متخصصان فعال در این زمینه اقدام به شروع فعالیت تجاری یا بازرگانی خود کنید. انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا یکی از مهمترین مسائلی است که در انجام امور گمرکی و تشریفات ترخیص کالا با کیفیتی بالا بسیار موثر است. گروه تجاری ققنوس با ارائه بهترین خدمات جهت ترخیص تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی، آماده ترخیص محموله شما به بهترین شکل ممکن می‌باشد. تیم متخصص مشاوران و ترخیص کاران گروه تجاری ققنوس با تسلط کامل بر قوانین، مقررات، مراحل، مجوزها، بخشنامه‌ها و تشریفات گمرکی، کلیه امور گمرکی را در زمانی کوتاه انجام خواهند داد.

در مورد ترخیص مواد اولیه از گمرک سوال دارید؟

یکی از مهم ترین کار هایی که در راستای تجارت خارجی باید به آن پرداخته شود مربوط به ترخیص کالا از گمرک می باشد. ترخیص کالا از گمرک یکی از پیچیده ترین قسمت های تجارت خارجی را به خود اختصاص داداه است و دارای تشریفات و مراحل مختلفی می باشد. در این مرحله برای ترخیص هر نوع محموله صادراتی مانند مواد اولیه کارخانجات صاحبان کالا موظف به دریافت یک سری مدارک مختلف و پرداخت هزینه های گوناگون هستند که در صورت نبود هر کدام از آن ها مشکلاتی برای صاحب کالا از جمله پرداخت جریمه و همچنین به تعویق افتادن روند ترخیص کالا ایجاد می شود. برای این که روند ترخیص کالا به درستی انجام شود صاحبان کالا می توانند از ترخیص کاران گروه تجاری ققنوس استفاده کنند.

فرایند ترخیص کالا به دلایل مختلفی حائز اهمیت شمرده می شود از این رو لازم است تا تاجران با تمامی قوانین، روابط و ضوابط مربوط به امور ترخیص کالا آشنایی کامل داشته باشند زیرا قوانین مربوط به ترخیص کالا توسط دولت هر کشور تعیین می شود بنابراین ممکن است این قوانین در هر کشور متفاوت باشد و دور زدن این قوانین مجازات فرد خاطی را به دنبال دارد. هدف هر دولت از ایجاد اداره گمرک و فرایند ترخیص کالا کنترل کردن روند واردات و صادرات کالا می باشد تا از این طریق بتواند روند ورود و خروج کالا را کنترل کرده و از قاچاق کالا جلوگیری کند از این رو لازم هر گونه ورود و خروج کالا به دقت بررسی و تایید شود تا بتوان از جریان قاچاق جلوگیری کرد.

در هر کسب و کاری افراد برای این که بتوانند محصول جدید را به مرحله تولید برسانند نیاز به مواد اولیه دارند. گاهی اوقات بعضی از کشور ها امکان دسترسی به بعضی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و تولیدی های خود را ندارند، در این شرایط یکی از فعالیت های تجاری تاجران آن کشور واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها می باشد. وارد کردن مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها باعث بر طرف کردن نیاز های داخلی و همچنین صادرات محصول تولید شده می باشد در نتیجه تاثیر بسیار مهمی در روند اقتصادی یک کشور دارد. تاجرانی که قصد دارند در راستای واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها اقدام کنند باید با مراحل و شرایط این کار به خوبی آشنا و مسلط شوند.

هر کشوری بسته به نوع تولیدات و کارخانجاتی که در آن مشغول فعالیت و تولید محصول هستند نیاز به مواد اولیه خاصی دارد و بر اساس نیاز های روز افزون جهان به کالاها و محصولات مختلف تعداد این کارخانجات در حال افزایش است از این رو دولت هر کشور در راستای هر گونه فعالیت های تولیدی واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها را مجاز کرده است و تاجران نیز موظف هستند تنها مواد اولیه مجاز تعیین شده توسط دولت را به کشور وارد کنند. از جمله مواد اولیه ای که واردات و ترخیص آن ها از گمرک مجاز می باشد می توان به مواد اولیه ای چون مواد اولیه صنایع کاشی و سرامیک، مواد اولیه صنایع دارو سازی، مواد اولیه صنایع نساجی و … اشاره کرد.

در راستای ترخیص کالا از گمرک برای ترخیص هر گونه کالا و محموله وارداتی و استفاده آن در داخل کشور به مدارک و مقدمات گوناگونی نیاز است که تاجر و صاحب آن محموله موظف به تهیه آن مدارک و مقدمات می باشد. از جمله مدارکی که برای ترخیص مواد اولیه مربوط به صنایع دارو سازی به آن نیاز است می توان به مدارکی چون مجوز های ورود مواد اولیه به کشور، درخواست کتبی ورود و ترخیص مواد اولیه، ثبت اطلاعات مربوط به شرکت و کارخانه داروسازی، دریافت گواهی مربوط به آنالیز مواد سازنده دارو مورد نظر، تاییدیه عدم آلودگی مواد اولیه، پروانه ساخت، گواهی تایید مسئول فنی، دریافت پیش فاکتور و … اشاره کرد.

سازمان گمرک یکی از سازمان های مهم در هر کشوری است که نقش بسیار مهمی در روند اقتصادی آن کشور دارد. از سازمان یک سازمان دولتی است که تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد و با هدف کنترل کردن و نظارت بر روند واردات و صادرات کالا در کشور تاسیس شده است و موظف است با کنترل کردن این روند از قاچاق کالا جلوگیری کند. از جمله دیگر وظایف گمرک می توان به مواردی چون اجرای سیاسی های دولت در زمینه صادرات و واردات کالا، دریافت حق ورودی کالا، نظارت بر انجام امور و تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا، نظارت بر دستور العمل های مربوط به ممنوعیت های ورود برخی از کالاها و … اشاره کرد.

پس از خرید مواد اولیه مورد نظر و حمل آن تا کشور مقصد برای این که بتوانید محموله وارداتی را از گمرک ترخیص کنید باید مراحل مختلفی را طی کنید که یکی از این مراحل بررسی پروانه بهره برداری کارخانه و یا تولیدی است که محصول اولیه برای رفع نیاز آن وارد شده است. بعضی از مواد اولیه اجازه ورود به داخل کشور را ندارند و برای ورود و ترخیص آن ها باید از پروانه بهره برداری واحد تولیدی استفاده شود، همچنین مجوزی که در این راستا صادر می شود دارای مدت زمانی تا حداکثر شش ماه می باشد و باید تا قبل از تمام شدن اعتبار مجوز واردات انجام شود. برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات از گمرک نیاز به مداک مختلفی چون اظهار نامه کالا و کارت بازرگانی می باشد. برای اطمینان از درست انجام شدن ترخیص تاجران می توانند این کار را به ترخیص کاران گروه تجاری ققنوس بسپارند.

روند ترخیص مواد اولیه محصولات آرایشی – بهداشتی و همچنین مدارک مورد نیاز برای این فرایند همچون ترخیص سایر مواد اولیه کارخانجات و تولیدی می باشد و تنها تفاوت موجود در نوع مجوز ها و مدارک مورد نیاز می باشد که باید بر اساس نوع محموله وارداتی تهیه شود. یکی از مدارکی که در این راستا مورد استفاده قرار می گیرد پیش فاکتور خرید مواد ولیه می باشد که آن را با پروانه ساخت محصول نهایی مطابقت می دهند. تاجران و افراد ترخیص کار می توانند برای به دست آوردن بعضی از مدارک مورد نیاز در راستای ترخیص مواد اولیه صنایع آرایشی – بهداشتی به صورت الکترونیکی اقدام کنند و مدرک مورد نیاز را بدون حضور در اداره مربوطه به دست آورند

در روند تجارت و واردات کالا به کشور یکی از کارهای مهمی که باید توسط تاجران انجام شود ثبت سفارش کالا می باشد. برای این کار تاجران باید از فروشنده محصولات مورد نظر خود پیش فاکتور دریافت کرده و اطلاعات درج شده در پیش فاکتور را در سامانه جامع تجارت ثبت کند. برای این کار باید اقدام به ساخت حساب کاربری در سامانه تجارت نماید و پس از ورود به سایت و ثبت سفارش ارائه درخواست واردات مواد اولیه را به سازمان صمت استانی که کارخانه یا واحد تولیدی در آن قرار دارد بدهد و منتظر دریافت شماره ثبت سفارش کالا پس از انجام کارشناسی های لازم بماند. تاجران باید در این مرحله بانک مورد نظر خود جهت حواله پول و پرداخت هزینه را مشخص کنند.

در راستای نظارت بهتر با سرعت عمل بیشتر بر روی روند صادرات و واردات کالا سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع تجارت راه اندازی شد که با ارائه خدمات غیر حضوری و متنوع به کاربران حاضر در عرصه تجارت برون مرزی امور مربوط به تجارت را سرعت بخشیده است. سامانه جامع تجارت در دو بخش تجارت فرامرزی و تجارت داخلی فعالیت می کند. این سامانه به انجام فعالیت هایی چون  فرایند واردات، صادرات و ترانزیت کالا می پردازد و همچنین ۵ عملیات اصلی که در زمینه تجارت فرامرزی و واردات کالا به آن نیاز است را انجام می دهد که این ۵ عملیات شامل عملیات تجاری، عملیات ارزی، عملیات گمرکی، عملیات لجستیک داخلی و عملیات لجستیک بین المللی می باشد.

جمع بندی

فرایند واردات و ترخیص مواد اولیه کارخانجات و تولیدی ها همانند ترخیص سایر کالاها برای تجار و وارد کنندگان بسیار چالش برانگیز است. برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه‌های شما مشتریان عزیز، گروه تجاری ققنوس کلیه امور گمرکی و تشریفات ترخیص کالاهای وارداتی شما را عهده دار می‌گردد. علاوه بر این، شرکت بازرگانی ققنوس با ارائه خدمات متنوع و با کیفیت به اقشار مختلف جامعه سعی کرده است تا تجربه متفاوتی را در زمینه تجارت و حمل و نقل بین المللی کالا برای مشتریان خود رقم بزند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *