راهنمای کامل زندگی در چین؛ هزینه، مزایا و معایب زندگی در پر جمعیت ترین کشور دنیا

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

راهنمای کامل زندگی در چین

آنچه در این مقاله میخوانید

انسان ها ذاتا موجوداتی محتاط هستند و بر اساس این مسئله قبل از انجام هر کاری به تحقیق و کسب اطلاعات در زمینه مورد نظر می پردازند تا در مورد کاری که قصد انجام آن را دارند اطلاعات کافی داشته باشند. زندگی در یک کشور دیگر مثل کشور چین نیز از جمله تصمیماتی است که باید قبل از انجام آن تحقیقات کاملی در رابطه با آن انجام شود. از جمله مواردی که باید در این راستا به آن توجه شود هزینه زندگی در چین، مزایا و معایب زندگی در چین است. از این رو گروه تجاری ققنوس در این مقاله اطلاعات کاملی را تحت عنوان راهنمای کامل زندگی در چین گردآوری کرده است تا کاربران با مراجعه به این مطلب بتوانند پاسخ سوالات خود را که ممکن است در راستای زندگی در این کشور برای آن ها ایجاد شود و با آن مسائل روبه رو شوند را به دست آورند.

راهنمای کامل مزایا و معایب زندگی در چین

زمانی که افراد تصمیم می گیرند از کشور خود به کشور دیگری مهاجرت کنند و زندگی خود را به هر دلیلی چون تحصیل، کسب و کار و …. در کشور دیگری ادامه دهند باید در راستای تحقیق در رابطه با زندگی در آن کشور، مزایا و معایب گوناگون زندگی در آن کشور دوم را به خوبی بررسی کنند. مهاجرت کردن و زندگی در کشوری که زبان معیار آن با زبان مادری مهاجر متفاوت است و کنار آمدن با فرهنگ ها و آداب و رسوم خواص آن کشور به اندازه ی کافی کاری سخت و زمان بر خواهد بود از این رو تحقیقات و شناخت مزایا و معایب زندگی در چین امری است که می تواند کمک بسیار شایانی به مهاجران نماید. زندگی در هر کشوری هم مزایا و معایبی را به دنبال دارد که در این قسمت به بررسی راهنمای کامل مزایا و معایب زندگی در چین می پردازیم.

مزایا و معایب زندگی در چین
مزایا و معایب زندگی در چین

مزایای زندگی در کشور چین

از جمله مزیت های زندگی در چین باید به دستمزد خوبی که برای مهاجران در نظر گرفته شده است اشاره کرد. کارمندان مهاجر در این کشور درآمد های خوبی کسب می کنند. از دیگر مزایای زندگی در چین بدون توجه به این که در یک شهر کوچک یا بزرگ از این کشور زندگی می کنید، دسترسی به پروازهای ارزان قیمت برای سفر به سراسر آسیا می باشد که هزینه زندگی در چین را میتواند کاهش دهد.

کشور چین و به طور کل اکثر کشور های موجود در قاره آسیا آداب و رسوم های مشترکی با یکدیگر دارند که این شباهت بین فرهنگ چین و ایران بیشتر است اما با این وجود باز هم کشور چین آداب و رسوم خاصی دارد که تنها مخصوص به خود است که اطلاع یافتن از این آداب و رسوم می تواند بسیار فرح و جذاب باشد. زندگی در کشور چین این مزیت را دارد که به یاد گیری یک زبان جدید می پردازید زیرا اغلب مردم چین به زبان ماندارین صحبت می کنند و استفاده از زبان انگلیسی در این کشور رایج نمی باشد. از دیگر مزیت های زندگی در کشور چین وجود امنیت در این کشور است. حتی اگر مهاجران نتوانند به زبان ماندارین صحبت کنند که این رفتار، نوعی جذب خشونت علیه مهاجران به حساب می آید اما رخ دادن آن بسیار نادر می باشد.

معایب زندگی در چین

۱- روند دریافت وایز برای اقامت در کشور چین امری گیج کننده می باشد. به غیر از سفر به چین، افرادی که برای کار قصد مهاجرت به این کشور را دارند باید برای دریافت ویزای کاری تعدادی زیادی مدارک را تهیه کنند و حداقل سه ماه زمان صرف کنند تا موفق به کسب ویزا شوند. پیشبرد روند دریافت ویزا به زبان ماندارین نیز در دشوار کردن این فرایند تاثیر گذار است. در کشور چین اکثر مردم به زبان ماندارین صحبت می کنند و همچنین تابلوهای راهنما نیز به همین زبان نوشته شده اند که این امر باعث می شود مهاجران برای رفت و آمد در سطح شهر نیاز به یک فرد محلی داشته باشند.

از جمله معایبی که در راهنمای کامل زندگی در چین به آن خواهیم پرداخت، خطوط ضعیف اینترنتی می باشد. متاسفانه در این کشور استفاده از گوگل و دیگر وب سایت ها محدود می باشد که این موضوع برای وابستگان به فضای مجازی غیر قابل تحمل می باشد. از دیگر معایب زندگی در این کشور این است که ارسال پول از کشور چین به خارج از کشور کار دشواری می باشد و برای این کار باید از یک دوست که دارای حساب Alipay است کمک گرفت.

مهم ترین نکاتی که قبل از زندگی در چین باید بدانید

در ادامه چند مورد از مهمترین نکاتی که جهت زندگی در چین باید بدانید را بررسی خواهیم کرد:

پول و شیوه‌های پرداخت هزینه زندگی در چین

فردی که قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارد، یکی از مسائل بسیار مهمی که باید در رابطه با آن تحقیق کند و اطلاعات کاملی از آن به دست آورد واحد پول آن کشور و همچنین روش های پرداخت پول و نحوه ی خرید در آن کشور است؛ زیرا در جامعه ی امروزی و در هر کشوری پول نقش بسیار مهمی را در زندگی افراد ایفا می کند. از این رو گروه تجاری ققنوس اشاره به این مسئله را در راهنمای کامل زندگی در چین مورد بررسی قرار داده است. در کشور چین واحد پول رسمی کشور رنمینبی نامیده می شود که معنای آن پول مردم است، اما به طور عامیانه و همچنین در سطح بین المللی به واحد پول این کشور یوان می گویند.

ممکن است گاهی اوقات تلفظ دیگری چون کوآی نیز برای واحد پول این کشور شنیده شود. کد ارز این کشور چین در داخل کشور RMB و در خارج از این کشور CNY است. در کشور چین روش پرداخت پول در هنگام خرید کالا و مایحتاج کمی متفاوت از دیگر کشورها می باشد، به گونه ای که می توان گفت زندگی در این این جامعه بدون پول نقد انجام می گیرد. افراد ساکن در این کشور برای این که بتوانند به خرید کالاهای گوناگون و مایحتاج خود اقدام کنند به جای پرداخت وجه کالا به صورت نقد و با پول کاغذی از کد QR درج شده بر روی کالا ها استفاده می کنند.

این روش به این صورت است که خریداران با استفاده از اسکن کردن کد QR هزینه کالا را با استفاده از برنامه های بانکی همچون Alipay و WeChat از حساب بانکی خود پرداخت می کنند. این روند حتی در هنگام خرید کالا از دستفروشان نیز به همین صورت است. ساکنان این کشور تنها برای مواقع ضروری به حمل مبلغی در حد ۲۰۰ یوان می پردازند که میتواند از جمله مزایا و معایب زندگی در چین باشد.

هزینه زندگی در چین
هزینه زندگی در چین

شماره‌های اضطراری

در زندگی روزمره ممکن است بر اثر دلایل مختلف اتفاقات گوناگونی برای انسان رخ دهد که در این شرایط بر اساس اتفاقی که افتاده است افراد با یکی از اپراتورهای سرویس های امداد و نجات مانند اورژانس، پلیس، آتش نشانی و… تماس می گیرند، از این رو اطلاع پیدا کردن از شماره تلفن این گونه سرویس ها چه در کشور خود چه در کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید بسیار مهم می باشد از این رو در این قسمت از راهنمای کامل زندگی در چین به ذکر شماره های اضطراری پرداخته ایم.

هنگامی که با یکی از اپراتورهای امداد و نجات در کشور چین تماس حاصل می کنید اپراتور بر اساس قوانین موظف است به زبان انگلیسی صحبت کند اما ممکن است تماس گیرنده مجبور شود برای درخواست کمک از زبان ماندارین استفاده کند در این شرایط لازم است یا به این زبان مسلط باشید یا از فردی مسلط به این زبان استفاده کنید.

  • شماره تلفن پلیس: ۱۱۰
  • آتش نشانی: ۱۱۹
  • اورژانس: ۱۲۰
  • شماره تلفن سوانح رانندگی: ۱۲۲
  • کد شماره گیری چین: ۸۶

تعطیلات عمومی

روزهای تعطیل در این کشور که در راهنمای کامل زندگی در چین معرفی میکنیم، به صورت زیر می باشد:

  • روز اول ماه ژانویه که اولین روز سال نو می باشد.
  • ۳ روز متوالی که در هر سال از اواسط ماه ژانویه تا اواسط ماه فوریه به صورت متفاوت با سال قبل انتخاب می شود.
  • ۱ روز به عنوان جشنواره بهاره که در سال نو چینی در یکی از تاریخ های ۴، ۵ یا ۶ آوریل انتخاب می شود.
  • جشنواره Qingming که مختص تمیز کردن مقبره ها می باشد.
  • ۱ روز تعطیل به عنوان روز کارگر که در هر سال در اول ماه مه، اواخر ماه مه و یا در ماه ژوئن انتخاب می شود.
  • ۱ روز به عنوان جشنواره قایق اژدها که در یکی از روز های ماه سپتامبر انتخاب می شود.
  • جشنواره نیمه پاییز که از تاریخ ۱ اکتبر آغاز و تا ۷ اکتبر ادامه دارد.

علاوه بر روزهایی که به عنوان روزهای تعطیل به آن ها اشاره شد یک سری روزهای تعطیل برای گروه های خاص جامعه وجود دارد که به صورت نیم روز یا یک روز کامل برای آن ها تعطیل اعلام می شود مانند روز زن. نکته ای که در خصوص تعطیلات کریسمس باید به آن اشاره شود این است که بسته به قوانین شرکتی که اتباع خارجی در آن مشغول به کار هستند ممکن است تعطیلات کریسمس شامل حالشان بشود و یا برعکس.

همچنین از دیگر نکاتی که در خصوص روزهای تعطیل کشور چین باید به آن اشاره شود این است که روز های تعطیل این کشور زمان خوبی برای سفر به این کشور نمی باشد زیرا در این روزها قیمت بلیط، هتل، حمل و نقل، قیمت غذا و… افزایش یافته و جمعیت زیادی در مکان های توریستی تجمع می کنند که میتواند سبب افزایش هزینه زندگی در چین شود. این مورد نیز از دیگر نکات مهمی بود که میتوانید در لیست مزایا و معایب زندگی در چین قرار دهید.

تعطیلات عمومی در کشور چین
تعطیلات عمومی در کشور چین

سفارت خانه های مهم چین

در هر کشوری سفارت خانه های کشورهای دیگر در پایتخت مستقر هستند و علاوه بر سفارت خانه ی مستقر در پایتخت ممکن است کنسولگری‌هایی نیز در دیگر شهرهای آن کشور وجود داشته باشد. در کشور چین هم مانند دیگر کشورها سفارت خانه ی دیگر کشورها در پایتخت این کشور یعنی در شهر پکن قرار گرفته است و شعبه‌هایی از آن سفارت خانه ها تحت عنوان کنسولگری در دیگر شهر های این کشور بر پا شده است. از جمله سفارت خانه های مهمی که در کشور چین مستقر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفارت ایالات متحده: An Jia Lou Lu 55 100600 Beijing
  • سفارت کانادا: Dongzhimenwai Dajie Chaoyang District 100600 Beijing
  • بریتانیا: Guang Hua Lu, Jian Guo 11 Men Wai, 100600 Beijing
  • آلمان: Dongzhimenwai Dajie, Chaoyang District, 100600 Beijing
  • فرانسه: Tianze Lu, 100600 Beijing 60
  • سفارت ایران: no. 13 dong liu JIE / san li tun, Beijing, china

فرودگاه‌های مهم چین

از دیگر موارد مهمی که در راهنمای کامل زندگی در چین معرفی میکنیم، فرودگاه های مهم این کشور هستند. کشور چین یکی از کشورهای بزرگ در قاره ی آسیا به حساب می آید. این کشور دارای جاذبه توریستی و مکان های گردشگری فراوانی می باشد. همچنین به دلیل این که یکی از قطب های تجاری جهان شناخته می شود جمعیت زیادی به این کشور سفر می کنند از این رو بیش تر از ۲۳۰ فرودگاه در کل کشور و شهر های بزرگ و کوچک آن به فعالیت مشغول هستند تا بتوانند نیاز ساکنان و مسافران خارجی را در زمینه حمل و نقل هوایی بر طرف کنند، حتی بعضی از شهرهای این کشور دارای شرکت های هواپیمایی مخصوص به خود هستند. در این قسمت از راهنمای کامل مزایا و معایب زندگی در چین به چند مورد از فرودگاه های مهم کشور چین در زیر اشاره خواهیم کرد:

  • فرودگاه بین المللی شهر پکن (PEK)
  • شانگهای پودونگ (PVG)
  • فرودگاه بین المللی شهر شنژن بائوان (SZX)
  • گوانگژو بایون (CAN)
  • فرودگاه بین المللی شهر چنگدو شوانگلیو (CTU)

فرهنگ و آداب اجتماعی زندگی در کشور چین

کشور چین با وجود ۵۰۰۰ سال قدمت یک از کشورهای مدرن و صنعتی در جهاب به حساب می آید که پیشرفت های زیادی در جهت مدرنیته کردن زندگی مردم و ساکنان خود کرده است ولی در عین حال زمانی که به عنوان یک فرد خارجی وارد این کشور می شوید با یک گشت و گذار ساده متوجه خواهید شد که این کشور در عین مدرنیته بودن آداب و رسوم، فرهنگ و سنت های خاصی دارد که مردم این کشور از قدیم الایام تا کنون به این سنت ها پایبند بوده اند. آداب و رسومی که آشنایی با آن برای توریست هایی که از این کشور بازدید می کنند بسیار جالب و هیجان انگیز است. برای آشنایی بیشتر با این آداب و رسوم در این قسمت از راهنمای کامل زندگی در چین به معرفی برخی از بایدها و نبایدها، غذاها و آداب غذا خوردن و…. می پردازیم.

فرهنگ چینی
فرهنگ چینی

بایدها و نبایدها در فرهنگ چینی

توجه به یک سری بایدها و نبایدها در کشور چین و رعایت آن ها برای مهاجران باعث می شود تا با سرعت بیشتری در این جامعه ی جدید موقعیت اجتماعی خود را تثبیت کنند از جمله مواردی که معمولا در بین بومیان این کشور رعایت می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از اصولی که بهتر است هر چه سریع تر بر آن مسلط شوید، یاد گیری زبان ماندارین و یا یک گویش محلی چینی است؛ این مورد میتواند در لیست مزایا و معایب زندگی در چین هم قرار بگیرد. با تسلط بر این زبان می توانید در هنگام ورود به یک مکان یا گروه با سلام کردن به زبان آن ها ( nihao ) یا پرسیدن چند سوال ابتدایی و ساده سریعا با افراد جدید ارتباط بگیرید.
  • خرید هدیه های کوچک برای دیگران و هدیه دادن به آن ها نشانه این است که شما به فکر آن ها می باشید. بهتر است زمانی که قرار است وارد جمع خانوادگی یکی از دوستانتان شوید به نشانه ی احترام برای آن ها و بزرگ تر های خانواده یک هدیه کوچک تهیه کنید.
  • یکی از مسائلی که رعایت آن برای مهاجران بسیار مهم است صحبت نکردن درباره مسائل سیاسی کشور چین است. در این کشور به طور معمول مردم در جمع ها و دورهمی های خود درباره ی مسائل سیاسی صحبت نمی کنند. رعایت نکردن این مسئله ممکن است باعث درگیری فرد با دولت شود.
  • در کشور چین رفتار و آداب و رسوم هر شهری با شهر دیگر در بعضی از موارد ممکن است متفاوت باشد پس در این موارد به عنوان یک مهاجر بهتر است رفتار های فردی از یک شهر را به فردی از شهر دیگر منتقل نکنید.

Wechat

در کشور چین برنامه Wechat یک برنامه اجتماعی کلی است که می تواند به تنهایی کارایی بسیاری از برنامه اجتماعی مختلف را به تنهایی برای کاربران اجرا کند. این برنامه به تنهایی معادل برنامه هایی چون اینستاگرام، فیس بوک، واتس آپ، PayPal، Linkedin و … می باشد. کاربران در چین می توانند با استفاده از این برنامه با دوستان، همکاران و اعضای خانواده تماس بگیرید، کار های بانکی خود از قبیل پرداخت قبض، پرداخت هزینه خرید و زندگی در چین و… را انجام دهید، می توانید با استفاده از این برنامه به خرید آپارتمان اقدام کنید و عضو گروه های مختلف در فضای مجازی شود، به تجارت بپردازید.

استفاده از برنامه Wechat یک سری آداب دارد که از جمله این آداب ها در راهنمای کامل زندگی در چین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگام تماس با افراد از طریق پیام مطمئن شوید که فرد مورد نظر شرایط صحبت کردن را دارد.
  • برای پست گذاشتن از تصاویری استفاده کنید که دیدن آن توسط افراد مختلف برایتان مشکل ساز نشود.
  • برنامه ی وی چت دارای قابلیت ترجمه می باشد که کاربران می توانند با نوشتن جملات ساده و به صورت معیار آن را به یکی از زبان های چینی یا انگلیسی ترجمه و ارسال کنند.
  • در هنگام استفاده از استیکر های Wechat علی الخصوص استیکر هایی که دارای حروف چینی می باشند، از معنا و مفهوم و پیامی که آن استیکر به همراه دارد توسط یک فرد مسلط به زبان چینی مطلع شوید تا به اشتباه استیکری با پیامی نامناسب را ارسال نکنید.
پیام رسان چینی wechat
پیام رسان چینی wechat

غذاهای چینی

یکی از مسائل بسیار مهمی که مسافران و مهاجران در هنگام سفر به کشوری دیگر در رابطه با آن با مشکل رو به رو می شوند مشکل غذا است که قطعا در لیست مزایا و معایب زندگی در چین باید لحاظ شود. این مشکل ممکن است در کشور چین که از مواد مختلفی برای پخت غذاهای خود استفاده می کنند بسیار بیشتر به چشم بیاید. غذاهای چینی به گونه ای است که احتمال دارد در پخت آن ها از اجزای مختلف حیوانات استفاده شود که خوردن آن ها خوشایند همگان نیست. از این رو در این قسمت از راهنمای کامل زندگی در چین لازم است به یک سری از آداب غذا خوردن در کشور چین برای مسافران و مهاجران اشاره شود. از جمله این آداب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هنگام غذا خوردن با دوستانتان شاهد این خواهید بود که چند ظرف غذای مشترک برای تمام اعضای حاضر بر سر میز آورده می شود.
  • به طور معمول برای خوردن غذا های چینی از چوب های مخصوص غذا خوری استفاده می شود.
  • در هنگام پرداخت هزینه غذا در صورتی که یک نفر از دوستانتان تصمیم به پرداخت پول گرفت بهتر است شما دفعه ی بعد حساب کنید و اصرار به پرداخت هزینه نکنید و یا به صورتی دانگی به پرداخت هزینه بپردازید که میتواند به کاهش هزینه زندگی در چین کمک کند.
  • بهتر است از نوشیدنی های الکلی سنگین مانند بایجیو که از نوشیدنی های الکلی سنگین و سنتی کشور چین است خودداری کنید.
  • در مسابقات خوردن نوشیدنی های الکلی شرکت نکنید؛ چون فرد دعوت کننده از شما به احتمال زیاد از شما در این کار ماهرتر است.
  • بعضی از غذاهای چینی بسیار تند می باشند، در صورتی که نمی توانید غذا های تند مصرف کنید حتما این نکته را به گارسون و یا آشپزهای دست فروش اطلاع دهید.
  • در صورتی که در رابطه با خوردن گوشت های مختلف مانند گوشت خوک محدودیت دارید، حتما در باره ی مواد تشکیل دهنده غذا و همچنین روش پخت غذایی که قصد سفارش آن را دارید اطلاعات کسب کنید. ممکن است شما غذای گیاهی سفارش دهید اما آن غذا در آب گوشت خوک پخته شده باشد.
غذاهای چینی
غذاهای چینی

حمل و نقل عمومی در چین

حمل و نقل عمومی در کشور چین در هر منطقه با توجه به شرایط مختلف و هزینه زندگی در چین متفاوت است و مسافران و مهاجران در هر منطقه با سطح متفاوتی از کیفیت و دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، شیوه پرداخت هزینه حمل و نقل و …. رو به رو خواهند شد. اما در کل اینگونه می توان گفت که حمل و نقل در این کشور با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به آسانی انجام می گیرد و در این مورد نیازی به نگرانی نمی باشد. افراد می توانند با استفاده اتوبوس ها و قطارها فاصله های دور و نزدیک را به صورت درون شهری یا از شهری به شهر دیگر به پیمایند. در راهنمای کامل زندگی در چین به سه روش مختلف حمل و نقل عمومی در این کشور که در مدیریت هزینه زندگی در چین بسیار موثر است، اشاره می کنیم.

سیستم‌های راه آهن شهری در شهرهای چین

یکی از سریع ترین شیوه های حمل و نقل عمومی در کشور چین استفاده از سیستم های ریلی می باشد. این سیستم شامل مترو، تراموا، قطار سبک و مونو ریل می باشد که می توان با استفاده از آن ها به سفرهای درون شهری و همچنین برون شهری پرداخت. در همه شهرهای بزرگ کشور چین می توان شاهد شبکه های زیر زمینی گسترده ای بود که متعلق به مترو می باشد. در بعضی از شهر های کشور چین افراد قبل از این که بتوانند سوار وسیله ی نقلیه شوند باید وسایل شان همچون فرودگاه ها با استفاده از دستگاه های اسکنر اسکن شوند.

جهت استفاده از وسایل نقلیه ریلی قوانین خاصی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده نکردن از انواع مختلف مواد غذایی و خوراکی ها می باشد. نگهبانانی در هنگام سفر در بین مسافران حضور دارند و در صورت مشاهده چنین مواردی شخص مورد نظر را جریمه می کنند.

شبکه اتوبوس های محلی

یکی از روش های حمل و نقل عمومی در کشور چین شامل استفاده از اتوبوس ها می شود. اتوبوس ها به دلیل ارزان قیمت بودن از جمله وسایل نقیله محبوب برای حمل و نقل عمومی به حساب می آیند که سبب کاهش هزینه زندگی در چین میشوند؛ اما در عین حال همیشه شلوغ و پر جمعیت هستند. این نوع از وسایل نقیله در طول ساعات شلوغی روز با تاخیر در ایستگاه ها حاضر می شوند. در بسیاری از شهرهای کشور چین افراد شاهد دو نوع اتوبوس معمولی و سریع السیر در سطح شهر هستند که اتوبوس های سریع السیر برای مسافران هزینه ی بیشتری نسبت به اتوبوس های معمولی دارند.

مسافران می توانند راه خود را برای رسیدن به مقصد مورد نظر از روی نقشه هایی که در ایستگاه های اتوبوس قرار داده شده است پیدا کنند اما این نقشه ها به زبان ماندارین تهیه شده است که در افراد نابلد می توانند از افراد محلی در این زمینه کمک بگیرند. حتما این مورد را نیز هنگام بررسی مزایا و معایب زندگی در چین در نظر داشته باشید.

تاکسی ها

یکی دیگر از روش های حمل و نقل عمومی در کشور چین، استفاده از تاکسی ها می باشد که با توجه به هزینه زندگی در چین وسایل نقیله کم هزینه ای به شمار می آیند. به طور معمول تاکسی ها برای هر یک کیلومتر مبلغی حدود ۲ یا ۳ یوان دریافت می کنند. از جمله نکاتی که مسافران در هنگام استفا ه از تاکسی باید به آن توجه داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راننده ی تاکسی باید در ابتدای حرکت کنتور ماشین را صفر کرده و در صورت خاموش بودن آن را روشن کند.
  • رانندگان تاکسی به طور معمول به زبان ماندارین صحبت می کنند و ممکن است خیلی کم راننده ای مسلط به زبان انگلیسی پیدا شود در این صورت افرادی که به زبان ماندارین تسلط ندارند باید با استفاده از جملات ساده مسیر خود را مشخص کنند.
  • در صورتی که مسافر قصد اشته باشد برای یک روز کامل و یا نصف روز تاکسی را در اختیار داشته باشد باید از همان ابتدای حرکت با راننده بر سر قیمت توافق کند. هزینه ی روزانه ی کرایه تاکسی مبلغی حدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار می باشد.
  • مسافران می توانند برای کرایه تاکسی برای نصف روز، یک روز کامل و یا بیشتر به شرکت های اجاره دهنده تاکسی مانند Avis مراجعه کنند.

شرایط کار در کشور چین چگونه است؟

کشور چین یکی از کشورهای فعال و پویا در زمینه کسب و کار و تجارت می باشد و همین امر این کشور را به یکی از قطب های تجاری جهان تبدیل کرده است. افرادی که قصد دارند برای کار به کشور چین مهاجرت کنند باید قبل از انجام این کار به طور کامل با شرایط کاری در کشور چین آشنا بشوند و شهرهای تجاری چین را بشناسند. در این قسمت از راهنمای کامل زندگی در چین به بررسی این موضوع می پردازیم.

اولین نکته در در رابطه با مسئله اشتغال در کشور چین توجه به این مورد است که فرد مهاجر قصد دارد در چه زمینه ای و در کدام شهر و منطقه از کشور چین مشغول به کار شود. دومین نکته در رابطه با مسئله اشتغال در کشور چین این است که در این کشور فرهنگ کار با دیگر کشورها متفاوت است و از آنجایی که افراد از اپلیکیشن همه کاره Wechat برای بسیاری از مسائل خود از جمله مسائل کاری استفاده می کنند، ممکن است حتی در روزهای تعطیل نیز کارهایی را از طرف همکار خود دریافت کنید.

در کشور چین روند کار برای کارمندان از طرف رؤسا سخت گیرانه می باشد. این مسئله در مورد روند مرخصی نیز بسیار چشمگیر می باشد به صورتی که هر سال ۱۰ روز تعطیلات ملی وجود دارد و اکثر کارگران نیز ۵ روز مرخصی سالان دارند که ممکن است در مواردی از این هم کمتر باشد. در صورتی که کارمندان خارجی در یک شرکت چینی مشغول به کار باشند ممکن است تعطیلات کریسمس شامل حال کارمندان نشود. نکته دیگری که توجه به آن بسیار مهم می باشد این است که مهاجران شرکتی را برای کار انتخاب کنند که کارفرمای آن به سرعت در زمینه مدارک لازم برای درخواست ویزا دست به کار شود.

راهنمای کامل زندگی در چین
راهنمای کامل زندگی در چین

فرهنگ تجارت در چین: همه نکاتی که باید بدانید

یکی از مواردی که باید در راهنمای کامل زندگی در چین به آن اشاره کنیم فرهنگ تجارت در چین است که این فرهنگ ارتباط مستقیمی با زبان چینی (ماندارین) دارد. اگر قصد سفر تجاری به چین، واردات پرسود کالا از چین یا زندگی را دارید، حتما به این نکات توجه کنید. افرادی که قصد دارند در به قصد کار، زندگی، تحصیل و یا … به کشور چین مهاجرت و یا به مدت طولانی سفر کنند باید قبل از این کار با فرهنگ و آداب و رسوم کشور چین آشنایی داشته باشند، هزینه زندگی در چین را بدانند، مهارت های خود را در استفاده از فرهنگ و عادات مردم این کشور بالا ببرند و مزایا و معایب زندگی در چین را بررسی کنند تا بتوانند پس از مهاجرت در مدت زمان کمی خود را با شرایط جدید وقف دهند و دچار شوک فرهنگی نشوند.

از جمله مهارت های لازم آشنایی با زبان ماندارین است حتی اگر این آشنایی به صورتی سطحی و ابتدایی باشد نیز برای مهاجران مفید می باشد. حتما این مورد را هنگام بررسی مزایا و معایب زندگی در چین درنظر داشته باشید.

افرادی که قصد دارند به شهر های بزرگ چین سفر کنند، این امکان برایشان وجود دارد که بیشتر از زبان انگلیسی در مکالمات روزانه ی خود استفاده کنند؛ اما حتی این افراد نیز باز به یاد گیری و استفاده از زبان ماندارین نیاز پیدا می کنند. اگر برای کار به این کشور مهاجرت می کنید و پست بالا و مهمی را در یکی از شرکت های مستقر در این کشور دارید، برای مکالمات روزانه ی خود می توانید از دستیار ها و مترجمان محلی استفاده کنید ولی در صورتی که یک شغل معمولی به دست آورده اید باید برای جلوگیری از بروز مشکل در روند کار با زبان ماندارین آشنا شوید. یک مترجم چینی حرفه‌ای میتواند به توسعه کسب و کار شما و مدیریت بهتر شرایط کمک بسیاری کند.

زندگی در چین چگونه است؟

عذاهای چینی، هزینه و امنیت زندگی در چین برای مهاجران به صورت زیر است:

آشنایی با غذاهای چینی

قطعا یکی از مهمترین موارد در راهنمای کامل زندگی در چین، آشنایی با غذاهای چینی است که بالاتر به آنها اشاره کردیم. فرهنگ غذایی چین یک فرهنگ بسیار متنوع می باشد که افراد می توانند غذاهای مختلف با طعم های گوناگونی در آن آشنا شوند، غذاهایی که با مواد گوناگون و ادویه ها مختلف به روش های متفاوت تهیه می شوند. از طرف دیگر از لحاط هزینه زندگی در چین باید به این نکته توجه شود که قیمت غذا در کشور چین با توجه به تنوع موجود در فرهنگ غذایی این کشور بسیار متغییر است و از غذاهای بسیار ارزان تا غذاهای بسیار گران را می توان در فرهنگ غذایی این کشور مشاهده کرد.

غذا خوردن با جمع دوستان یکی از راه های بسیار محبوب در امر معاشرت با دیگر افراد به حساب می آید. اگر افرادی که به این کشور سفر می کنند بیشتر به غذاهای غربی تمایل دارند، می توانند غذا خوری‌های غربی را در شهرهای بزرگ این کشور بیابند که به پخت غذاهایی چون پیتزا، پاستا و …. می پردازند.

هزینه زندگی در چین

هزینه زندگی در چین بسته به انتخاب های فرد می تواند بسیار ارزان و یا بسیار گران باشد که در بررسی مزایا و معایب زندگی در چین باید برای آن به خوبی برنامه ریزی شود. به طور معمول زندگی در شهرهای بزرگ این کشور همچون پکن هزینه های بالایی دارد. بعضی از شرکت هایی که به استخدام کارمندان خارجی می پردازند، علاوه بر دستمزد هزینه ای را به عنوان اجاره خانه به شخص پرداخت می کنند.

به طور کلی در رابطه با هزینه های زندگی در کشور چین این گونه باید گفت که اگر افراد بخواهند یک زندگی مجلل و یا به سبک غربی در این کشور داشته باشند، باید هزینه های زیادی را بپردازند؛ اما هزینه  یک زندگی معمولی در این کشور به طور میانگین ارزان خواهد بود و با دستمزد های معمولی می توان از عهده این هزینه ها برآمد. به زور مثال برای اجاره یک آپارتمان معمولی در شهر پکن باید به صورت ماهانه مبلغی حدوده ۹۰۰۰ یوان را پرداخت کرد.

هزینه زندگی در چین
هزینه زندگی در چین

امنیت زندگی در کشور چین

در انتخاب یک کشور برای مهاجرت امنیت حرف اول را می زند و توجه به آن بسیار مهم و ضروری می باشد. این بسیار مهم است که شما به عنوان یک شهروند خارجی در کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اید احساس امنیت داشته باشید. کشور چین کشوری است که می توان گفت از سطح امنیتی خوبی برای مهاجران برخوردار است. در این شهر در طول شب کوچه ها و خیابان ها روشن هستند و می توان تعداد زیادی از افراد پلیس و همچنین دوربین های مدار بسته را مشاهده کرد که این موضوع خود بر امنیت شهر و کشور می افزاید.

امنیت در این کشور زمانی که موضوع رانندگی و یا استفاده از دوچرخه و یا موتور در خیابان باشد، به دلیل ترافیک سنگین موجود در خیابان ها و جاده ها کمی کاهش می یابد که در این صورت رانندگان و عابرین پیاده باید در هنگام رانندگی و حضور در معابر تمامی حواس خود را جمع کنند تا مشکلی در این خصوص برای آن ها ایجاد نشود.

آیا امکان استفاده از شبکه های اجتماعی در چین وجود دارد؟

استفاده از شبکه های اجتماعی موضوع مهم بعدی است که در راهنمای کامل زندگی در چین توضیح خواهیم داد. در کشور چین به طور معمول به جای تمامی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، واتس آپ، تویتر، گوگل، نتفلیکس و … از اپلیکیشن Wechat و یا Baidu استفاده می شود. این موضوع به این دلیل است که شبکه های اجتماعی ذکر شده در بالا به غیر از دو برنامه Wechat و یا Baidu مسدود می باشند و در این کشور پاسخ گوی کاربران نمی باشند.

ساکنان این کشور برای این که بتوانند از وب سایت های خبری چون نیویورک تایمز، گاردین و بی بی سی استفاده کنند باید به خرید شبکه های خصوصی مجازی در خارج از کشور چین اقدام کنند؛ اما نکته ای که در رابطه با این وب سایت ها وجود دارد نامعتبر بودن این وب سایت ها در بعضی از موارد می باشد که در این موارد می توان به اطلاعات برنامه های Wechat و یا Baidu اعتماد کرد. ممکن است گاهی اوقات مهاجران و مسافران ساکن در این کشور برای تماس با خانواده و دوستان در خارج از چین با مشکل رو به رو شوند که یکی دیگر از معایب زندگی در چین میباشد.

کلام پایانی

برای این که بتوانید به عنوان یک مهاجر و یا یک مسافر به کشوری دیگر سفر کنید باید از آن کشور اطلاعات کافی در زمینه های گوناگون به ست آورید. این موضوع زمانی که قصد مهاجرت به آن کشور را دارید، جدی‌تر خواهد شد؛ زیرا در این صورت شما برای این که بتوانید خودتان را با جنبه های مختلف زندگی در آن کشور وقف دهید باید تلاش کنید یک سری از مهارت های مردم آن جامعه را مانند زبان حتی در سطح ابتدایی یاد بگیرد تا با ورود به آن جامعه دچار شوک فرهنگی، سردگمی در ارتباط گرفتن با دیگران و … نشوید.

با مطالعه راهنمای کامل زندگی در چین می توانید به بسیاری از مزایا و معایب زندگی در چین پی ببرید، با روال هزینه زندگی در چین آشنا شوید، از آداب و رسوم و عادات غذایی خاص این جامعه اطلاع پیدا کنید و تجربه خوبی از زندگی در چین برای خود رقم بزنید. درصورت نیاز میتوانید تمام سوالات خود را دزمینه تجارت، واردات، حمل و نقل کالا از چین و.. را از کارشناسان گروه تجاری ققنوس بپرسید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.

زندگی در کشور چین چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایایی زندگی در این کشور می توان به دستمزد های مناسب کارمندان خارجی، پروازهای ارزان قیمت به آسیا، امنیت بالا، یادگیری یک زبان جدید و… اشاره کرد.

شیوه پرداخت پول در کشور چین چگونه است؟

در این کشور برای پرداخت وجه کالا کد QR محصولات را اسکن و از طریق برنامه Wechat نسبت به پرداخت آن اقدام می کنند.

حمل و نقل عمومی در چین با استفاده از چه وسایلی است؟

برای حمل و نقل عمومی در کشور چین از انواع وسایل نقلیه ریلی، انواع اتوبوس ها و تاکسی ها استفاده می شود.

امنیت مهاجران در کشور چین چگونه است؟

این کشور به دلیل وجود دوربین ها و افراد پلیس در سطح شهر از امنیت خوبی برخوردار است.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *