آشنایی با بهترین روش های حمل و نقل کالای سنگین و فوق سنگین

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

حمل کالای سنگین

آنچه در این مقاله میخوانید

میلیون ها بار سنگین و فوق سنگین هر ساله با روش های گوناگون در بین شهرها و سراسر دنیا انتقال می یابند که شامل تمامی اجسام سنگین مانند وسایل منزل، فرش، انواع تجهیزات صنعتی، محصولات کشاورزی، مواد خام و سایر کالاهای سنگین دیگر صنایع می باشد؛ به طور کلی هزینه های حمل و نقل کالای سنگین نیز به نوع بار و عوامل متفاوت دیگر بستگی دارد. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس می خواهیم شما را با مطالبی راجع به حمل کالای سنگین و حمل و نقل کالای فوق سنگین و انواع روش های حمل و نقل کالا آشنا کنیم. در ادامه ما را همراهی کنید.

حمل کالای سنگین و فوق سنگین به چه معناست؟

همانطور که می دانیم کالاهای سنگین در همه جای دنیا وجود دارند و بین مناطق مختلف یک شهر و یا در بین کشورها جا به جا می شوند. منظور ما از حمل کالای سنگین کلیه وسایل و تجهیزات کارخانه های تولیدی، وسایل خانگی همچون لباسشویی، یخچال، اتومبیل، ماشین ها و محصولات کشاورزی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ساختمان سازی و.. می باشد. عبارت حمل و نقل کالاهای فوق سنگین هم به محموله های با تناژ بالا گفته می شود که حمل و نقل آنها به وسیله تریلی ها ممکن می شود. بطور کلی حمل کالاهای سنگین و حمل کالای فوق سنگین به کالاهایی می گویند که برای انتقال آن ها از جایی به جای دیگر نیاز به تریلی ها و کمرشکن ها داریم.

انواع مختلفی کامیون برای حمل و نقل جاده‌ای کالا وجود دارد که برای هر نوع کالایی با توجه به وزن آنها، کامیون خاصی انتخاب می شود. برای حمل و نقل محموله هایی که وزن آنها از ده تن بیشتر باشد، کامیون و خاور مناسب نمی باشند. برای حمل اینگونه بارها به ماشین های باری که مناسب این تناژ از کالاهاست نیاز می باشد.

بارهای سنگین و فوق سنگین شامل چه مواردی می شوند؟

موارد زیر بعضی از انواع کالای سنگین و فوق سنگین می باشند:

حمل و نقل و جا به جایی آهن آلات در تناژ بالا، دکل های مخابراتی، جابه جایی تجهیزات راه سازی، حمل و جابه جایی ماشین آلاتی چون لودر و بلدوزر، نوار نقاله، حمل و جا به جایی انواع تانکر، انتقال سنگ های معدنی، جا به جایی سازه های بزرگ فلزی، حمل و نقل خانه های از پیش ساخته و کانکس و موارد دیگر.

شرکت های باربری معتبری وجود دارند که کار حمل و نقل و جا به جایی کالای سنگین و کالای فوق سنگین را انجام می دهند. این شرکت ها به انواع ماشین های باری مجهز بوده و متناسب با وزن و ابعاد کالا، بهترین وسیله حمل و نقل را به شما می دهند. آنها علاوه بر حمل و نقل بار، بیمه نامه و بارنامه نیز دارند که برای حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین ضروری است. حمل و نقل محموله های ترافیکی از دیگر خدمات شرکت های حمل و نقل کالاست که به همراه بارنامه و بیمه نامه باید مجوزهای ترافیکی و در صورت لزوم ماشین های اسکورت هم داشته باشند.

محموله های ترافیکی به چه معناست؟

این نوع محموله ها، کالاهای سنگینی می باشند که ابعادشان غیر استاندارد بوده و در بعضی موارد طول و عرض و یا ارتفاع این محموله ها بیشتز ار حد مجاز و استاندارد است. و در گروه محموله های ترافیکی قرار می گیرند. حمل و نقل بارهای ترافیکی به وسیله انواع  مختلف تریلی، کمرشکن ها و بوژی ها انجام می شود و این بارها هم در دسته ی کالاهای سنگین و فوق سنگین جای می گیرند.

همچنین برای حمل و نقل اینگونه بارها، دریافت مجوزهای مورد نیاز که مجوزهای ترافیکی نام دارد، نیاز می باشد. وزارت راه این مجوز را به شرکت های باربری معتبر صادر می نماید. از طرفی برای حمل بعضی از محموله های ترافیکی باید از ماشین های اسکورت ( برخی ماشین های اسکورت نظیر عموما سواری و وانت می باشند) استفاده کرد. ماشین اسکورت در کنار تریلی که محموله را حمل می کند برای محافظت از بار حرکت می کند تا دیگر وسایل نقلیه در جاده با آن برخورد ننمایند.

حمل و نقل کالای فوق سنگین
حمل و نقل کالای فوق سنگین

انواع ماشین های حمل بارهای سنگین و فوق سنگین

برای حمل و نقل کالای سنگین و کالای فوق سنگین از انواع مختلف ماشین ها استفاده می شود مانند انواع تریلی، کمرشکن ها، بوژی ها و… در ادامه راجع به هر کدام از این ماشین های حمل بار توضیحاتی کوتاه ارائه می دهیم:

حمل و نقل با تریلی

انواع گوناگونی تریلی داریم که هر کدام برای حمل محموله های سنگین خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

پرکاربردترین آن ها تریلی ۱۸ چرخ است که جهت جا به جایی کالاها در داخل شهر و بین شهرها بکار می رود. مهمترین تریلی هایی که در حمل و نقل کالاهای فوق سنگین استفاده می شوند عبارتند از:

  • تریلی کفی: نوعی تریلی ساده است که طیف وسیعی از کالاها را جا به جا می کند. این تریلی هیچگونه دیوار یا اتاقی ندارد و برای همین بارگیری ها به وسیله آن به سادگی انجام پذیر است. به عبارتی بارگیری روی آن از هر جهتی امکان پذیر است.
  • تریلی بغل دار: این نوع تریلی تا حدودی شبیه تریلی کفی می باشد، با این تفاوت که اطراف این نوع تریلی دیوارهایی وجود دارد که قابلیت باز و بسته شدن دارند. بارگیری در این تریلی ها نیز ساده است و کالاهای سنگین را به وسیله جرثقیل یا لیفتراک بار می توان در روی این تریلی ها قرار داد.
  • تریلی چادری: تریلی های چادری که همان ترانزیت ها می باشند و برای حمل و نقل بارهای سنگین گمرکی، شهری و بین شهری بکار می روند. در این تریلی ها برای محافظت از بار، تریلی با چادرهایی پلیمری مسقف شده و هنگام بارگیری پرده های چادر باید کنار زده شود و بارگیری انجام شود. چادرهای این نوع تریلی را می توان موقع بارگیری به آسانی از بغل باز کرد.

یک نوع دیگر تریلی نیز وجود دارد که تریلی های درکشنده نام دارند. به آنها کله تریلی نیز می گویند که شبیه هم هستند ولی نوع بارگیری آنها متفاوت است.

حمل و نقل کالای سنگین و فوق سنگین به وسیله کمر شکن

کمر شکن ها ماشین های بسیار تخصصی هستند که مخصوص حمل بارهای سنگین و فوق سنگین با ظرفیت ۱۶ تا ۸۰ تن می باشند. برای جابه جایی کالاهای داخل شهری و بین شهری و همچنین برای حمل محموله های ترافیکی کاربرد دارند. کمر شکن ها نیز انواع متفاوتی دارند که بر اساس تناژ و ابعاد بار قابل حمل از هم متمایزند:

  • کمرشکن دو محور: برای حمل و نقل بار تا ظرفیت ۲۵ تن از این کمرشکن استفاده می گردد.
  • کمرشکن سه محوره: جهت حمل بار تا ظرفیت ۶۰ تن مناسب می باشند.
  • کمرشکن ۴ محور: استفاده آنها جهت حمل بار تا ظرفیت ۸۰ تن است.

حمل کالای سنگین با بوژی

عظیم الجثه ترین ماشین ها برای حمل کالای سنگین و حمل و نقل کالای فوق سنگین بوژی ها می باشند که بیشترین حجم و وزن از محموله را حمل می نمایند. مقاومت و ایستادگی بوژی ها بسیار زیاد است، برای همین بارهایی با حجم و وزن مناسب را حمل می کنند و دارای ظاهری سفت و خشک می باشند. این ماشین ها به سیستم پنوماتیکی مجهز هستند و بخاطر همین، حرکت نرم و روانی دارند تا به کالاهای حمل شده کمترین فشار وارد شود. در حقیقت این ماشین ها کمرشکن هایی هستند که لاستیک زیادتری از حالت نرمال دارند و تعداد این لاستیک ها با توجه به نوع محموله و ماشین متغیر می باشد. یعنی با افزایش بار تعداد لاستیک ها نیز افزایش می یابد تا در همه جای ماشین موازنه نیروی وزن یکسان باشد. بوژی هایی که تعداد لاستیک کمتری دارند برای بارهای سبک تر استفاده می شوند.

نکات مهم در حمل بار

ایمنی مهمترین نکته ای است که موقع حمل کالای سنگین و حمل و نقل کالای فوق سنگین باید رعایت کنید. اهمیت ایمنی به قدری است که اگر شرکت های باربری و راننده ان را رعایت نکنند، ممکن است بار آسیب ببیند و سالم به مقصد نرسد. برای رعایت ایمنی هنگام حمل کالای فوق سنگین باید از ماشین های مناسب آن کالا استفاده کرده و از مسیرهای مناسب تردد کرد که در طول مسیر حمل و نقل بار زمینی دچار مشکل نشویم. همچنین برای محموله های فوق سنگین خود باید از راننده های با تجربه استفاده کرد و شرایط جوی را در نظر گرفت که هوا مناسب باشد، رعایت احتیاط هنگام رانندگی در هوای بارانی الزامی است.

در هنگام حمل کالای سنگین همچنین ماشین های حمل و نقل را قبل از تحویل بار به کامیون های باربری چک کنید تا مشکل مکانیکی نداشته باشند و در طی مسیر دردسرساز نشوند. برای حمل کالای فوق سنگین نیز باید مجوز آن را از شرکت های حمل بار دریافت کنید. اصول بسته‌ بندی مناسب بارها نیز یکی دیگر از اصول تخلیه و بارگیری درست است که به سلامت رسیدن کالا به مقصد را تضمین می کند. مثلا کالاهای شکستنی مانند ظروف چینی باید کاملا اصولی بسته بندی شده و با دقت در انواع کانتینر قرار داده شوند. با این کار آسیب دیدن آنها تقریبا صفر شده و حتی با تصادف جزئی هم آسیب نخواهد دید.

همچنین انجام بارگیری صحیح هم یکی از اصول و نکات ایمنی مهم در حمل و نقل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین است. وجود وسایل و تجهیزات مربوط به مهار بار یا همان بارگیری، از ابزارهای مهم برای بارگیری اصولی محموله ها می باشند. وسایلی همچون تسمه مهار، زنجیر مهار و سیم بکسل مهار بار جهت بارگیری صحیح بکار می روند و کمک می کنند تا راننده ها بارها را آسانتر در وسیله نقلیه خود قرار داده و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری نمایند.

هزینه حمل هوایی بار سنگین

برای حمل و نقل و جا به جایی کالا در حمل بار هوایی، عوامل بسیاری وجود دارند که در هزینه های این نوع حمل تاثیرگذارند:

  • قیمت ارز
  • نوع آژانس هواپیمایی
  •  نوع و کیفیت خدمات بار
  •  مسافت بین مبدا و مقصد
  •  وزن بار و موارد دیگر

ولی چنانچه محموله از نوع سنگین و پرخطر باشد، تعرفه حمل آن از بارهای معمولی بیشتر می شود. البته حمل کالای فوق سنگین به ندرت با روش حمل هوایی ارسال می شوند و عوامل و شرایط مختلفی در استفاده از این روش حمل هوایی دخیل اند.

بیمه باربری حمل کالاهای سنگین و فوق سنگین

بیمه نامه حمل کالای سنگین و حمل کالای فوق سنگین و ترافیکی، توسط شرکت های باربری معتبر صادر می شود. سقف و هزینه مشخصی برای این بیمه نامه وجود ندارد و با توجه به ارزش مالی بار و طبق اظهار نظر صاحب بار تعیین می شود. از این رو شرکت های باربری کلیه بارهای ارسال شده به وسیله تریلی، کمرشکن و بوژی را از آغاز بارگیری تا زمان تخلیه و تحویل کالا بیمه می کنند تا چنانچه هر گونه خسارتی هنگام حمل و نقل وارد شود، کلیه زیان وارد شده را جبران نمایند.

کلام پایانی

همانطور که می دانید تجارت و ترخیص کالا و حمل و نقل ایمن بار، کاری دشوار است و به تجربه و تخصص نیاز دارد. زیرا ممکن است شما با کوچکترین اشتباه در این زمینه مجبور به تحمل هزینه های اضافی زیادی شوید. برای همین لازم است قبل از شروع کارتان با مشاوران با تجربه و توانمند مشورت و همکاری داشته باشید. گروه تجاری ققنوس با سابقه فعالیت بیش از ۹ سال و دارا بودن تجربه و تخصص بالا در زمینه حمل و نقل کالا، ترانزیت و ترانشیپ، حواله ارز، ترخیص کالا و … آماده است تا شما را با بهترین و ایمن ترین روش ها در تجارت و حمل و نقل محموله هایتان یاری رساند. با ما در ارتباط باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *