واردات از ترکیه؛ چگونه واردات پرسود کالا از ترکیه داشته باشیم؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

واردات از ترکیه

آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از منابع بزرگ تجارت و واردات و صادرات کالاها به کشورمان واردات از ترکیه می باشد. به ویژه در سال های اخیر واردات از این کشور بسیار رشد داشته است. یکی از دلایل آن افزایش تحریم ها بوده که به شرکت های بین المللی فشار وارد کرده؛ در نتیجه واردات از کشورهای دیگر همچون آلمان، ژاپن و کره جنوبی به کشورمان ایران به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به این ترتیب ارتباط با ترکیه و داد و ستد با این کشور با توجه به نزدیکی جغرافیایی و همچنین بهره مند بودن از تکنولوژی مدرن، باعث شده تا معاملات و واردات کالا از ترکیه بیشتر شود و تجار ایران پرسودترین واردات از ترکیه را داشته باشند. از طرفی در سال های اخیر تولیدات کشور ترکیه از سوی مردم ایران مورد استقبال فراوان قرار گرفته و همچنین به دنبال افزایش نرخ دلار، نزدیکی به این کشور، هزینه واردات و صادرات و حمل و نقل بسیار کاهش یافته و این عوامل زمینه ساز شده تا تجار ایرانی به واردات پرسود از ترکیه بیشتر رغبت داشته باشند.

در این مقاله از سوی گروه تجاری ققنوس قصد داریم شما را با چگونگی واردات از ترکیه و پرسودترین واردات از ترکیه و دیگر نکات مهم راجب تجارت با این کشور آشنا سازیم تا اگر قصد تجارت دارید، برایتان سودآور باشد. در ادامه با ما باشید.

واردات از ترکیه به ایران به چه صورت انجام می شود؟

کشور ترکیه با سایر کشورها مرزهای زمینی زیادی دارد. این کشور از سمت شمال به دریای سیاه و از غرب به دریای مدیترانه اتصال دارد. بخاطر وجود همین راه های ارتباطی زیاد می توان کالاهای وارداتی را بدون هیچ گونه مشکلی از این کشور به ایران  وارد نمود. در اوایل سال ۲۰۰۰ کشور ترکیه دچار فروپاشی و رکود اقتصادی شده بود که این اتفاق باعث شد تا مشکلات و نارضایتی مردم این کشور زیاد شود. ولی در سال های اخیر به دنبال رشد اقتصادی چشمگیر، این کشور به یکی از قطب های اقتصادی عالی برای تجارت ایرانیان تبدیل شد.

امروزه محصولات کشور ترکیه کیفیت و استاندارد بالایی دارد و از سویی مرزهای مشترک زیاد با ترکیه علت محکمی است تا تجار ایرانی به فکر واردات پرسود از ترکیه باشند. به همین خاطر در بخش های گمرکی بین این دو کشور قرار دادهای زیادی از جمله قوانین تسهیل کننده واردات کالا و صادرات، دفاتر تجاری مشترک و خدمات ارزی بین دو کشور وجود دارند.

عضویت مشترک هر دو کشور در کنسوانسیون تیر، مورد دیگری از قراردادهایی است که باعث شده مبادلات بین دو کشور ترکیه و ایران راحت و آسان شود. بدین ترتیب که بر اساس این قراداد، سند گمرکی بین دو کشور به وسیله کشور مبدا صادر می گردد که در آن مشخصات وسیله حمل و نقل و نوع کالا قید می شود، همچنین در آن ذکر می کنند که این وسیله نقلیه حامل محصولات و کالاهای ترکیه است و می تواند بدون بازرسی گمرکی وارد کشور ایران شود. از این رو، روزانه کالاهایی با ارزش میلیون ها دلار بین دو کشور ایران و ترکیه از راه گمرکات بازرگان و جلفا رد و بدل می شوند و این امر سهولت هر چه تمام تر پرسودترین واردات از ترکیه را فراهم نموده است.

پرسودترین واردات کالا از ترکیه
پرسودترین واردات کالا از ترکیه

چه کالاهایی برای واردات از ترکیه مناسب هستند؟

بسیاری از کالاهایی که از ترکیه وارد می شوند، به محض ورود فروخته می شوند و در نتیجه این گونه کالاها برای وارد کننده آن بسیار سودآور خواهد بود و در دسته واردات پرسود از ترکیه قرار می گیرند. در فهرست کالاهای وارداتی از ترکیه، بیشترین کالا انواع لباس ها می باشد. در بین اقلام وارداتی از ترکیه، انواع لباس به ویژه جوراب ها و ساپورت بسیار پرفروش بوده و پرسودترین واردات از ترکیه را رقم میزنند. پوشاک زنانه و مردانه در طیف وسیعی از لحاظ جنس و مدل وارد می شوند و پرطرفدار است. لوازم الکتریکی هم از جمله واردات پرسود از ترکیه هستند. از جمله این لوزام میتوان ژنراتورهای قوی برق و لوازم یدکی را می توان نام برد.

اگر به دنبال تجارتی پرسود از طریق واردات از ترکیه هستید، مواد اولیه پلاستیکی و نساجی و نیز انواع چراغ و لوازم روشنایی از جمله محصولات پر فروش می باشند. همچنین اجناس دیگری که از طریق واردات از ترکیه می توان سود خوبی از آنها کسب کرد، لوازم خانگی مثل وسایل چدنی و انواع بلورجات را می توان نام برد. کشور ترکیه از لحاظ واردات کالا به ایران جزء پنج کشور اول می باشد. واردات از ترکیه غالبا از مسیر گمرک بازرگان در جریان است. گمرک بازرگان در منطقه آزاد ماکو می باشد و شاه راه میان ترکیه و ایران محسوب می شود. بیشترین  واردات پرسود از ترکیه که به ایران وارد می شوند انواع پوشاک، طلا، انواع فلزات، کاشی و سرامیک و فندق و میوه می باشند که از راه گمرک بازرگان به کشور ایران وارد می شوند.

مراحل واردات کالا

شکل قانونی واردات از ترکیه به ایران دارای مراحل گمرکی و قانونی خاصی است که بازرگانان باید آن را رعایت کنند تا محصول مورد نظرشان به صورت قانونی به داخل کشور وارد شود. کالاهای وارداتی باید به وسیله صاحب کالا و یا نماینده او از گمرک ترخیص شوند. اقدامات گمرکی و ترخیص کالا برای واردات از ترکیه به ایران مراحلی دارد که عبارتند از:

  • بازرسی کالا پیش از حمل به داخل کشور: همان گونه که بیان شد کشور ایران و ترکیه به دلیل عضویت در کنوانسیون تیر می توانند از مزایای تجاری این طرح استفاده نمایند. طبق گزارشات بیش از ۹۰ درصد مبادلات قانونی بین این دو کشور بر اساس مفاد این کنوانسیون انجام می شود و دیگر نیازی نیست که کالاها در مرزهای گمرکی بازرسی شوند.
  • ثبت سفارش کالا: طبق ماده ۸ در قوانین گمرکی ایران (مقررات صادرات و واردات) و نیز ماده ۵ آیین نامه اجرایی، همه کالاها و محصولات برای ورود باید ثبت سفارش شوند و مجوز ورود را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند.
  • دریافت مجوزهای مورد نیاز برای واردات محصول: بر حسب مجوز، سه گروه کالاهای وارداتی داریم؛ کالاهای مجاز، مشروط و ممنوع. کالاهای مجاز کالاهایی گویند که واردات آنها با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به آسانی مجوز کسب کرده و براحتی به داخل کشور وارد می شوند. اما کالاهای ممنوع، کالاهایی است که بازرگانان به هیچ وجه اجازه ندارند آنها را به داخل کشور وارد نمایند.
  • دریافت گواهی بهداشت: با توجه به اینکه در ایران قسمت عمده واردات از ترکیه صورت می گیرد از جمله محصولات زراعی، محصولات خوراکی و آرایشی. این محصولات برای ورود باید گواهی بهداشت نباتی و دامی (در صورت نیاز) دریافت کنند.

قوانین واردات از ترکیه تفاوت چندانی با قوانین دیگر کشوها ندارد و کنوانسیون تیر واردات کالا از ترکیه و یا صادرات به ترکیه را بسیار ساده کرده است. طبق این کنوانسیون پلیس این کشور اجازه ندارد محموله بسته بندی شده را باز کند، پلیس تنها در صورتی اجازه دارد محموله را بازرسی کند که مشکوک باشد. واردات از ترکیه سرعت بسیار خوبی دارد و می توان قراردادها را به سرعت بست و واردات پرسود از ترکیه داشت.

کالاهای پرسود وارداتی از ترکیه
کالاهای پرسود وارداتی از ترکیه

مزایای واردات بار از ترکیه به ایران

واردات از این کشور با توجه به عوامل مختلف مزایای فراوانی دارد. دسترسی ترکیه به بازارهای بین المللی، کیفیت عالی کالاهای تولید شده در ترکیه، قیمت مناسب نسبت به کالاهای آلمانی، فرانسوی و…، وجود قوانین گمرکی تسهیل کننده، و اینکه در چارچوب توافق نامه های دو جانبه، نرخ تعرفه واردات کاهش می یابد. از سویی در ترکیه بازرگانان ایرانی می توانند شرکت تاسیس کرده و ثبت نمایند، مسایل مرتبط با بازرگانان ایرانی نیز در اتاق بازرگانی ایران و ترکیه پیگیری می شود.  وجود مسیرهای زمینی و ریلی بین این دو کشور، امکان حمل و نقل ارزان را برای تجار فراهم کرده و همه این عوامل فرصت خوبی است تا تجار و بازرگانان ایرانی پرسودترین واردات از ترکیه را تجربه کنند.

حمل و نقل کالای وارداتی از ترکیه چگونه صورت می گیرد؟

واردات ترکیه به سه طریق هوایی، زمینی و دریایی امکان پذیر می باشد. بعلاوه هزینه های حمل و نقل کالا هم از طرف صادر کننده پرداخت می شود. هنگامی که قصد دارید کالایی را نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنید، یکی از مهمترین عواملی که کمک می کند تا بهترین روش حمل و نقل را انتخاب نمایید، قیمت تمام شده آن می باشد. ارزان‌ترین روش برای حمل محصولات شما از مقصد کشور ترکیه به ایران، حمل و نقل زمینی می‌باشد. در این بین مرسوم‌ترین روشی هم که در حمل بار زمینی از ترکیه به ایران بکار می رود، حمل و نقل جاده‌ای می باشد. بیشترین سهم در حمل و نقل جاده‌ای و واردات کالا از مقصد ترکیه به ایران را، کامیون‌ها و ترانزیت‌ها دارند.

نوع وسیله حمل و نقل شما نیز، با توجه به حجم و میزان بارتان، انتخاب خواهد شد. اگر محموله شما وزنی بین سه تا شش تن دارد، باید از کامیون‌های حمل خرده بار برای حمل و نقل آن به ایران استفاده نمود. از سویی این کامیون‌ها جهت محموله‌هایی مناسب است که طولشان بیشتر از ۶ متر و عرض و ارتفاع آن‌ها نیز از ۲.۳۰ متر بیشتر نشود.

اما اگر محموله شما حجم و وزنش بیشتر ازین مقدار باشد، بهتر است از روش حمل ترانزیتی استفاده کنید. ترانزیت‌ها کامیون‌هایی با ظرفیت تا ۲۴ تن می باشند. طول ۱۲متر و ارتفاع و عرضشان ۲.۳۵ متر است. حمل و نقل انواع کانتینر و پالت‌ها از راه این روش به آسانی انجام می شود. همانطور که گفتیم، مهمترین دلیل برای استفاده از روش حمل و نقل زمینی در  واردات از ترکیه به ایران، پایین بودن هزینه آن است. حمل و نقل زمینی در مقایسه با انواع روش‌های دیگر کمترین هزینه را برای تجار دارد. همچنین از مزایای این روش، این است که می توان با حمل زمینی از تمام شهرهای ترکیه به ایران واردات انجام داد.

در حالی که از طریق حمل بار هوایی بارگیری کالاهای شما غالبا باید از فرودگاه استانبول انجام شود و اگر بار شما در شهر دیگری از ترکیه باشد، در این صورت شما باید هزینه اضافه برای حمل و نقل به استانبول را نیز متحمل شوید. یکی از نمونه هایی که حمل زمینی در آن رایج است، نقل و انتقال اثاثیه منزل از ترکیه به ایران است. حمل و نقل اثاثیه منزل از ترکیه به ایران عموما از طریق روش حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌پذیرد. این کار علاوه بر اینکه هزینه کمتری دارد، وسایل شما با امنیت بیشتری به مقصد می رسد. در نتیجه با روش حمل و نقل زمینی می توانید واردات پرسود از ترکیه را تجربه کنید.

حمل بار زمینی از اروپا
حمل بار زمینی از اروپا

کالاهایی که از ترکیه وارد ایران می شوند از چه مرزی عبور می کنند و در کدام گمرک ترخیص می شوند؟

ایران و ترکیه همجوار بوده و دارای مرز زمینی باهم می باشند. به همین علت یکی از راه های واردات از ترکیه، حمل و نقل از راه زمینی است. از جمله مرزهای زمینی ایران و ترکیه عبارتند از: مرز بازرگان، مرز سرو، مرز رازی و مرز خوی هستند. قسمت عمده محصولات وارداتی از ترکیه به ایران، از مرز بازرگان عبور می کنند. گمرک بازرگان در منطقه آزاد ماکو قرار دارد و شاهراه میان ترکیه و ایران به حساب می آید. پرسودترین واردات از ترکیه به ایران که از راه گمرک بازرگان وارد می شوند؛ پوشاک، طلا، انواع فلزات. کاشی و سرامیک، فندق و میوه و… می باشند. کشور ترکیه رونق خوبی در کشاوزی دارد و تولیدات این صنعت در ترکیه شامل سیب زمینی، بادام، گیلاس، لیمو، چای و کتان است که از راه زمینی به ایران وارد می شوند.

بطور کلی واردات از ترکیه (هر کالایی که می خواهد باشد) از منطقه آزاد ماکو صورت می گیرد و تمام مراحل ترخیص کالا هم از گمرک بازرگان انجام می شود، بنابراین باید با قوانین و تشریفات خاص امور گمرکی در گمرک بازرگان آشنایی داشته باشید تا مراحل ترخیص کالا از گمرک راحت تر و سریعتر انجام شود؛ برای این کار اگر یک ترخیص کار حرفه ای را استخدام کنید می توانید کارهای ترخیص کالایتان را با سرعت بیشتری انجام دهید. در این صورت شما نیازی به حضور در گمرک ندارید و فقط کافی است با یک وکالت نامه قانونی کلیه مراحل واردات تا ترخیص کالا از گمرک را به تیم ترخیص کار گروه تجاری ققنوس بسپارید.

جمع بندی

اگر می خواهید تجارت و واردات از ترکیه را تجربه کنید و یا اگر قصد دارید اسباب منزل یا کالا‌های جزئی را از مقصد ترکیه به کشور ایران انتقال دهید، داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه پرسودترین واردات از ترکیه و آگاهی از حمل و نقل زمینی از ترکیه به ایران می‌تواند کمک کند تا هزینه‌ نهایی شما کمتر شده و کارتان با سرعت بیشتری انجام شود. ما در گروه تجاری ققنوس به عنوان یک شرکت تجاری بین‌المللی می توانیم بهترین، ارزانترین و سریعترین روش‌های واردات پرسود از ترکیه و مناسبترین روش حمل زمینی کالاها از ترکیه به کشورمان را برای شما انجام دهیم.

حالا فرقی نمی‌کند که یک بازرگان باتجربه هستید و قصد دارید یک محموله بزرگ را از ترکیه به ایران وارد کنید یا یک خریدار جزء از فروشگاه‌های ترکیه می باشید که می خواهید خرید خود را در ایران تحویل بگیرید، گروه تجاری ققنوس با سال‌ها تجربه در زمینه حمل و نقل بین‌المللی، بهترین مسیر‌ها و انتخاب‌ها را جهت کاهش هزینه‌های شما انتخاب می کنند. با ما در تماس باشید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *