کشتی چارتری چیست؟ انواع کشتی های چارتری و ویژگی های آنها

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کشتی چارتری

آنچه در این مقاله میخوانید

حمل بار دریایی  از مهم ترین شیوه های حمل بار به شمار می رود. حدود ۹۰ درصد از انتقالات کالا از طریق روش حمل بار دریایی انجام می شود و در بسیاری از شرایط این گزینه بهترین انتخاب برای انتقال کالا است. یکی از روش‌ های حمل بار دریایی، استفاده از کشتی چارتری و روش چارترینگ کشتی است. چارتر یکی از کلمه­هایی است که همه ما آن را شنیده‌ایم و بیشتر بلیط هواپیمای چارتر را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. این نوع از حمل و نقل زمانی استفاده  می شود که حجم کالا بسیار زیاد باشد و یا محموله بسته بندی نداشته و به صورت فله ای ارسال شود؛ در این صورت کشتی به طور کامل اجاره می شود. معمولا محصولاتی همچون آرد، شکر، گندم، پنبه و… با چارترینگ کشتی حمل می شوند. با گروه تجاری ققنوس همراه باشید تا با خواندن این مقاله با اصطلاحات مختلف در این زمینه آشنا شوید.

کشتی چارتری چیست؟

وسایل حمل و نقل دریایی مانند کشتی‌ها و قایق ها اغلب متعلق به اشخاص حقیقی و یا متعلق به سازمان و ارگان هایی هستند که برای اهدافی چون تفریح و سرگرمی و جابجایی به کار می روند . بیشتر اشخاص حقوقی از کشتی ها برای انجام اهدافی مانند حمل بار دریایی و جابجایی مسافر استفاده نمی‌کنند و این کشتی ها را به سازمان های ثالثی که از این کشتی ها برای اهداف گوناگون استفاده می‌کنند، اجاره می‌دهند. این نوع کشتی های اجاره ای که خواه بصورت تفریحی، مسافربری و یا جهت حمل بار دریایی استفاده می شوند به عنوان  کشتی چارتری معرفی می شوند.

این روند اجاره دهی در اصطلاح حقوقی دریایی به عنوان چارتر شناخته می شود. چارتر کردن مفهومی بسیار مهم در حوزه تجارت بین المللی دریایی است و انواع مختلفی دارد. اجاره کردن یک کشتی چارتری یا همان چارتر کردن یک کشتی از  نظر جنبه‌های حقوقی یک سند رسمی تلقی می شود و طبق قوانین تدوین شده در حمل و نقل دریایی باید برای هر گونه اجاره کشتی تنظیم شود. اولین طرف قرارداد چارتر، مالک کشتی است. گیرنده کشتی چارتری نیز می تواند یک شخص یا سازمانی باشد که به کشتی احتیاج دارد. در قراردادهای کشتی چارتی موارد مهم دیگری نیز باید لحاظ شوند، از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان اجاره
  • هزینه‌ها
  • اقساط پرداخت
  • قوانین مربوط به استفاده و گزارش دقیق کارشناس از وضعیت کشتی چارتری
چارترینگ کشتی
چارترینگ کشتی

چارتر به چه معناست؟

کلمه چارتر (Charter) یک اصطلاح بسیار قدیمی و پرکاربرد می باشد. چارتر در لغت به معنای سندی است که توسط یک پادشاه یا حاکم، کشور و یا سازمان یا یک شخص صادر شده است. اما چارتر و اصطلاحاتی از قبیل کشتی چارتری یا هواپیمای چارتر یا چارترینگ کشتی که امروزه می‌شنویم؛ دارای قدمت کمتری بوده و تنها دویست سال است که از این اصطلاحات استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که این اصطلاح چارتری قبل از رونق گرفتن بلیط های چارتری هواپیما، در صنعت حمل و نقل دریایی استفاده می شد. کشتی چارتری اولین مصداق این اصطلاح بوده و بعدها این اصطلاح به حوزه‌های دیگر حمل و نقل نیز راه پیدا کرد.

قراردادهای چارتری و یا کسب و کارهای مبتنی بر چارتر در واقع به قراردادهایی گفته می‌شود که یک دارایی و یا حتی حقوق مشخصی، طبق مفاد این قرارداد برای مدت زمان معینی برای انجام یک کار از طرف چارتردهنده به چارترگیرنده داده می‌شود. در واقع چارتر نوعی اجاره دادن دارایی یا حق مشخصی اطلاق می شود. چارتر کردن تنها به وسایل نقلیه هوایی و دریایی محدود نیست، در واقع چارتر به معنی دربست کرایه کردن می باشد. چارتر کردن همانند یک خرید عمده است و به دنبال خود صرفه‌جویی در هزینه را در پی دارد.

انواع کشتی های چارتری

ترانزیت دریایی یا همان حمل و نقل دریایی یکی از روش های مرسوم برای نقل و انتقالات کالا در سراسر دنیا به شمار می‌رود. کسب و کارهای مختلف در سراسر جهان برای فعالیت در حوزه صادرات و واردات کالا به حمل بار دریایی نیاز مبرم دارند و ازین رو برای اجاره کشتی اقدام می‌کنند. برای اجاره کشتی های تجاری نخست باید بدانیم کشتی چارتری شامل دو اصل یا مدل مختلف است؛ مدل اول چارتر کردن کشتی بر اساس زمان و دیگری چارتر کردن بر اساس سفر. حمل بار دریایی یکی از مقولات تخصصی در حوزه تجارت است که می تواند تاثیر  بسزایی در سودآوری بالا و کم کردن هزینه ها داشته باشد. از طرفی آشنایی با روند چارترینگ کشتی و انتخاب نوع کشتی چارتری جهت انجام نقل و انتقالات دریایی مقوله ای بسیار پیچیده به نظر می آید.

پشنهاد ما به شما این است که در راستای بهترین انتخاب و انجام امور تجاری خود در این حوزه با کارشناسان متبحر و متخصص در گروه تجاری ققنوس تماس بگیرید.

ویژگی های کشتی های چارتری شامل چه مواردی است؟

  • ویژگی کشتی چارتری بر اساس زمان: همان طور که از اسم قرارداد پیداست کشتی چارتری مدت‌دار، اجاره یک کشتی و توافق بر سر آن است که با محدودیت زمانی همراه است. برخلاف کشتی چارتری سفری در این مدل قرارداد، صاحب کشتی آن را برای مدت زمان معینی به اجاره‌کننده، اجاره می دهد. اجاره کننده کشتی با رعایت مقررات می‌تواند هر بندری را که بخواهد برای مقاصد خود و جابجایی بار انتخاب کند و هر نوع محموله ای را که بخواهد می­تواند حمل کند.
  • ویژگی کشتی چارتری برای اساس سفر: همان طور که گفتیم بعضی از این کشتی ها بر اساس سفر اجاره داده می‌شوند. در توافقنامه چارتر کشتی بر اساس سفر، بندرهای مبدا، مقصد، واسط و محدودیت‌ های بار جهت حمل بار دریایی درج می‌شود. بیشتر چارترهای سفری توسط کسانی انجام می‌شود که بارهایی بخصوص و محدودی را باید جابجا نمایند در واقع آن ها کشتی را برای یک سفر خاص از مالک کشتی اجاره می‌کنند. اگر­چه چارتر کننده کشتی را کنترل می‌کند، ولی نگهداری از کشتی چارتری در حوزه اختیارات مالک کشتی می باشد­.

هنگام انتخاب کشتی چارتری مورد نظر خود باید به چه نکاتی توجه کرد؟

کسب و کارهای زیادی برای حمل کالاهای خود یا فعالیت در زمینه در صادرات و واردات به اجاره کشتی و حمل بار دریایی نیاز دارند. گزارش‌های کارشناس در چارترینگ کشتی بسیار مهم هستند، چرا که برای چارتر کننده این گزارش ها نشان دهنده سالم بودن کشتی است؛ همچنین پس از پایان قرارداد اجاره نیز صاحب کشتی با این گزارشات از سالم بودن و عدم خسارت در طول مدت اجاره اطمینان حاصل می‌کند.  نکات مهم برای انتخاب چارترهای سفری و زمانی بر حسب شرایط استفاده و خدمات مورد نظر متفاوت می باشند.

آگاهی از این شرایط به چارتر‌کننده برای انتخاب، کمک شایانی خواهد کرد. کشتی چارتری سفری زمانی که مستاجر برای سفرهای خاص به کشتی نیاز داشته باشد، مناسب است و به علت اینکه در این نوع قرارداد تمام وظایف حمل و نقل به عهده مالک است برای افراد یا مجموعه‌هایی که در این زمینه آشنایی های لازم را ندارند نیز گزینه مناسبی است. اما برای مجموعه‌ها یا افرادی که کار صادرات و واردات انجام می دهند و به طور مرتب نیازمند ترانزیت دریایی هستند، کشتی چارتری مدت دار یا زمانی انتخاب مناسب تری خواهد بود؛ زیرا در این حالت کشتی به صورت کامل در اختیار چارتر کننده خواهد بود.

انتخاب با دقت خدمه و فردی که کنترل کشتی را برعهده می‌گیرد جهت پیشگیری از خطرات احتمالی در طول سفر  امری الزامی است که بر عهده چارکننده می باشد. برای تشخیص مناسب ترین انتخاب برای چارترینگ کشتی باید شرایط یک کسب و کار و هزینه مدنظر برای ترانزیت دریایی را در نظر گرفت. برای تجارت راحت تر و استفاده بهتر از مزایای حمل بار دریایی می توانید از خدمات مناسب و بدون واسطه گروه تجاری ققنوس جهت حمل بار دریایی استفاده کنید.

منظور از چارترینگ کشتی چیست؟

شناورهای تجاری و تفریحی شامل کشتی ‌ها، قایق‌ها، و … متعلق به افراد زیادی هستند که آن ها را به عنوان دارایی، خریداری و ثبت می‌کنند. در بعضی مواقع خریداران این شناورها  از آن­ها برای حمل بار دریایی و جابجایی مسافر استفاده نمی‌کنند و آن‌ها را به سازمان‌ها یا اشخاص برای کاربری های مختلف، اجاره می‌دهند. به این نوع اجاره چارترینگ می‌گویند. چارترینگ کشتی یک مفهوم بسیار مهم در صنعت تجارت دریایی بین المللی است که انواع مختلفی دارد. چارترینگ در واقع یک توافق‌نامه بین دو یا چند نفر یا سازمان است که به عنوان طرفین چارتر شناخته می شوند. همچنین چارترینگ به دو شکل رایج تنظیم می شود: چارتر برای مدت مشخص یا چارتر برای سفر مشخص.

مالک کشتی یا اجاره دهنده یعنی طرف اول قرارداد و طرف دوم قرارداد یعنی سازمان یا فردی که کشتی را اجاره می کند. پیمان‌نامه اجاره کشتی چارتری، قراردادی است بین این دو طرف و به طورمعمول این قرارداد شامل مفاد زیر است:

  • اطلاعات صاحب یا مالک کشتی
  • اطلاعات اجاره کننده یا مستاجر کشتی
  • نام و مشخصات کامل و اعلام ظرفیت کشتی
  • مقدار و مشخصات محموله یا تعداد مسافرین
  • بنادر مقصد و محل بارگیری و تخلیه کشتی
  • نرخ کرایه و اجاره بها
  • زمان و مکان تحویل کشتی چارتری
  • نحوه پرداخت کرایه
  • مدت زمان مجاز جهت بارگیری و تخلیه کالا
  • تعهدات و سایر شرایط مالک و اجاره کننده

بهتر است بدانید که چارترینگ کشتی ممکن است اجاره همراه با خدمه یا بدون خدمه باشد.

حمل بار دریایی
حمل بار دریایی

معرفی انواع بارنامه های دریایی

بارنامه از اصطلاحات مهم در مبحث چاترینگ کشتی و حمل بار دریایی به شمار می رود. سندی که توسط نماینده کشتیرانی بابت دریافت و حمل کالا صادر می‌شود، بارنامه نام دارد. به طور معمول هر بارنامه دریایی شامل مشخصات کامل محموله، مقصد، مشخصات صاحب کشتی، تحویل گیرنده و زمان تحویل است. بارنامه ضمانتی برای قرارداد حمل و نقل دریایی به حساب می‌آید.

بارنامه دریایی، انواع مختلفی دارد که در زیر به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم:

  • بارنامه ( THROUGH BILL OF LADING) TBL ، یا بارنامه معمولی
  • بارنامه سراسری (Through B\L): در این بارنامه درج می‌شود که محموله با چند وسیله نقلیه به مقصد می‌رسد.
  • بارنامه دریایی (Liner B\L): برای به کشتی‌هایی که سرویس‌های منظم دریایی دارند.
  • بارنامه چارتر (Charter Party B\L): برای افرادی است که یک کشتی را اجاره کرده و فقط کالا و مسافر خود را حمل می‌کنند.
  • بارنامه حمل مرکب فیاتا(F.B.L): فیاتا مخفف عبارت فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های فورواردر و کارگزاران بار است که مشابه بارنامه چارتر تنظیم می‌شود.
  • بارنامه مقید: این بارنامه بیان می کند که کشتی حامل بار، معیوب است.
  • بارنامه شخص ثالث: بارنامه شخص ثالث برای زمانی است که شخص یا کسب و کار مربوطه نمی تواند به تنهایی همه کالاها را حمل کند و شخص دیگری تعهد بار را برعهده می‌گیرد.
  • بارنامه چارتر یا دربست: این بارنامه زمانی صادر می‌شود که شخص یا سازمان، کشتی چارتری را به صورت کامل اجاره کند.

نتیجه گیری

حمل بار دریایی از محبوب‌ترین شیوه­ های حمل کالا به شمار می‌رود. حجم بالایی از تجارت‌ های بین المللی به ترانزیت دریایی وابسته است و این پروسه به دلیل حساست و پیچیدگی نیازمند دقت و توجه بسیار بالایی است. چنانچه با مرور مطالب گفته شده حمل بار دریایی را متناسب با کسب و کار خود می دانید و از میان روش‌های مختلف ترانزیت دریایی را انتخاب کرده‌اید، اجاره کشتی چارتری روشی مناسب است. همان طور که گفتیم کشتی‌های چارتری دارای انواع مختلفی دارند که باید متناسب با شرایط خود یکی را انتخاب کنید.

یکی از مزیت های استفاده از کشتی‌ چارتری حمل کالا در حجم‌های بالا و سنگین می­باشد. اگر نیازمند مشاوره تخصصی در رابطه با نقل و انتقالات دریایی و استفاده از خدمات حمل بار دریایی هستید، کارشناسان گروه تجاری ققنوس با داشتن سال­ها تجربه در خدمت شما مشتریان عزیز هستند. گروه تجاری ققنوس با ارائه بهترین خدمات در تمامی مراحل تجاری و حمل محموله های شما در کنارتان خواهد بود.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *