مفهوم ترانزیت چیست و ترانزیت کالا در چه شرایطی صورت می‌گیرد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

مفهوم ترانزیت

آنچه در این مقاله میخوانید

شما چه در دنیای تجارت فعالیت داشته باشید یا خیر، حتما تا به حال مفهوم ترانزیت به گوشتان خورده است. ولی شاید معنای دقیق آن را ندانید. از آنجایی که در برخی کشورها از جمله ایران محدودیت‌هایی در صادرات و واردات کالا وجود دارد، برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم راه‌هایی در نظر گرفته شده است. ترانزیت یکی از این روش‌های انتقال کالاست که در آن کالا از یک گمرک به گمرک دیگر با نظارت اداره گمرکی منتقل می‌شود. به کالاهایی که از این طریق وارد یا صادر می‌شوند، کالاهای ترانزیتی گویند. با توجه به اینکه ترانزیت کالا از روش‌های پرکاربرد ارسال محموله بین کشورهاست. گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات ترانزیت کالا از ایران، در این مقاله شما را با روش‌های مختلف ترانزیت و آماده سازی مدارک لازم برای آن آشنا خواهد کرد.

مفهوم کلی ترانزیت چیست؟

بطور کلی مفهوم ترانزیت کالا به معنای انتقال کالاهای گمرک نشده، از یک گمرک به گمرک دیگر است و این جا به جایی کالا با نظارت گمرک انجام می‌شود. کالاهای ترانزیتی برای کشورهایی که قادر به تولید برخی از کالاها در داخل نمی‌باشند، از به صرفه‌ترین روش‌های تامین کالاست. در حقیقت می‌توان گفت ترانزیت یک فعالیت تجاری بین‌المللی در زمینه حمل و نقل کالاها می‌باشد. مفهوم ترانزیت کالا از ایران و یا هر کشوری قوانین و مقررات ویژه‌ خود را دارد؛ اما در همه جا با توجه به قوانین بین‌المللی تنظیم شده است.

کشورها با استفاده از حمل و نقل ترانزیت کالا سود و درامد خوبی بدست می آورند؛ زیرا این روش مزایای فراوانی از لحاظ هزینه و سایر خدمات دارد. ترانزیت را به دو دسته ترانزیت داخلی و خارجی تقسیم می‌نماید. ترانزیت داخلی کالا به حمل و نقل کالا بین دو گمرک در داخل یک کشور می‌گویند. ولی چنانچه جا به جایی کالا بین سه کشور یا بیشتر انجام شود، به آن ترانزیت خارجی کالا گفته می‌شود.

لیست مدارک لازم جهت ترانزیت کالا

بدیهی است که برای انجام هرگونه فعالیت تجاری یکسری اسناد و مدارکی نیاز است. کالاهای ترانزیتی نیز مدارک خاص خود را دارد. این مدارک در ترانزیت داخلی کالا عبارتند از:

  • بارنامه، فاکتور فروش کالا، لیست عدل بندی، برگه ترخیصیه، پروانه بهره برداری شرکت تولیدکننده کالا، قبض انبار گمرک، گواهی مبدأ و گواهی ثبت سفارش.

اگر قصد ترانزیت کالا از ایران را دارید، کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس می‌توانند شما را به بهترین نحو در تهیه کامل مدارکتان راهنمایی کنند. باید دقت کنید که در مفهوم ترانزیت، شرکت حمل و نقل بین المللی مور نظر حتما اجازه کتبی حمل داخلی را داشته باشد که در برگ بارنامه باید این اجازه قید شود. بعد از تهیه تمام مدارک و اظهارنامه از سوی گمرک، تمامی محموله‌ها با دقت تمام ارزیابی و بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که کالاها با مدارکشان منطبق هستند. به بیان ساده، محموله باید عینا سالم و بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی به گمرک مقصد تحویل داده شود.

کالاهای ترانزیتی
کالاهای ترانزیتی

مدارک لازم برای ترانزیت خارجی

مدارک حمل خارجی مثلا ترانزیت کالا از ایران به کشور دیگر کمی متفاوت تر از مدارک ترانزیت داخلی است. که عبارتند از:

  • فاکتور خرید کالا، بارنامه کالا، لیست عدل بندی، معرفی نامه، ضمانت نامه یا تعهد قانونی، وکالت نامه، تصویر کارت بازرگانی، مجوز عبور برای ورود کالای ترانزیتی، مجوز بانک، راهنمای CHR جاده‌ای و گذرنامه.

انواع روش های ترانزیت کالا

ترانزیت کالا، با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. در این قسمت به توضیح انواع روش‌های مفهوم ترانزیت می‌پردازیم.

ترانزیت هوایی

از مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل و مفهوم ترانزیت در هر کشور، ترانزیت هوایی می‌باشد که با استفاده از هواپیماهای مخصوص باربری میان دو کشور انجام می‌گیرد. مواد غذایی و میوه صادراتی و کشاورزی قسمت عمده‌ کالاهای ترانزیتی است که در حمل بین‌المللی با هواپیماهای باربری بین کشورها جا به جا می‌شوند؛ چون این مواد برای جلوگیری از خطر فاسد شدن آن‌ها و حفظ کیفیتشان، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند. پس داشتن سرعت بالا در انتقال و حمل و نقل محصولات اصلی‌ترین مزیت این روش ترانزیت می‌باشد. شما می‌توانید جهت ترانزیت کالا از ایران، خدمات حمل بار هوایی خود را به شرکت تجاری ققنوس بسپارید.

ترانزیت جاده‌ای

نوع دیگر ترانزیت کالا، ترانزیت جاده‌ای می‌باشد. جالب توجه است که، از بین ۶۰۰ میلیون تن کالا که هر ساله جابجا می شوند، ۱۰ میلیون تن آن کالای ترانزیتی است و حمل و نقل جاده‌ای در انتقال آن نقش بسیار مهمی دارد. در مفهوم ترانزیت، این روش حمل و نقل، نسبت به دیگر روش‌های ترانزیت هزینه بسیار پایین‌تری دارد، ترانزیت جاده‌ای یکی از شایع‌ترین و انعطاف پذیرترین روش‌ها در ترانزیت کالا به شمار می‌آید. و در ترانزیت کالا از ایران نیز بسیار مورد استفاده است و مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز ندارد و با هزینه‌ کم، می‌توان انجام داد.
  • کامیون و تریلی به راحتی در تمام مناطق امکان تردد دارند.
  • برای کالاهای ترانزیتی که نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارند، این روش مناسب‌ترین می‌باشد.
  • در مفهوم ترانزیت جاده‌ای، فرستنده کالا می‌تواند زمان حرکت و بارگیری را با توجه به شرایط خود انتخاب کند.
  • این روش سرعت ارسال بالاتری هم، نسبت به ترانزیت ریلی و دریایی دارد.

ترانزیت ریلی

روش حمل و نقل ریلی در مقایسه با دیگر روش‌های حمل و نقل، امنیت و ایمنی بیشتری دارد؛ زیرا خطوط ریلی و قطارهای باربری، کالای ترانزیتی را تحویل گرفته و به سمت مقصد مورد نظر حمل می‌نمایند. در استفاده از این روش ترانزیت، لازم است زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بین دو کشور مبدا و مقصد وجود داشته باشد. اگرچه ترانزیت ریلی مزایای زیادی دارد، ولی معایبی نیز دارد؛ برای مثال در مفهوم ترانزیت ریلی، تحویل کالاها به صورت درب به درب ممکن نیست، از لحاظ زمانی نیز انعطافی وجود دارد. بخش عمده ترانزیت کالا از ایران به این روش انجام می شود.

ترانزیت دریایی

همانطور که از نامش پیداست حمل و نقل کالا در این روش به وسیله کشتی‌های باربری مخصوص، بارگیری می‌شود و به مقاصد مختلف انتقال می یابد. امکان ترانزیت دریایی در کشورهایی وجود دارد که دارای بنادر مرزی باشند؛ از این رو در کشور ما ایران ترانزیت دریایی انجام نمی‌گردد.

حمل fob در مفهوم ترانزیت کالا به چه صورت است؟

اصطلاح Free On Board یا به اختصار FOB یا تحویل روی عرشه کشتی، به این معنی است که فروشنده، محموله را در روی عرشه کشتی تحویل می‌دهد. شرکت ترانزیتی نیز وظیفه دارد کالای ترانزیتی را در محلی که معین شده تسلیم خریدار کند. به بیانی مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی در شرایط مفهوم ترانزیت در حمل FOB، فروشنده باید کلیه هزینه‌های کالا را تا محل بارگیری کالا پرداخت نماید. خریدار فقط در مراحل بعدی حمل و نقل از جمله بیمه، کرایه حمل و تعرفه‌های وارداتی باید هزینه دهد. در ترانزیت کالا از ایران چون ترانزیت دریایی انجام نمی‌شود، این شرایط وجود ندارد.

ترانزیت کالا از ایران
ترانزیت کالا از ایران

هزینه های کالاهای ترانزیتی

مفهوم ترانزیت کالا به وسیله شرکت ترخیص کالا از گمرک هم می‌تواند انجام گیرد و در کل به معنای جابجایی و انتقال محموله ها می‌باشد. حقوق و عوارض گمرکی از آنها دریافت نمی‌گردد و این کالاها نباید در کشور فروخته شوند. جهت اطمینان از این موضوع، گمرک بیمه نامه کالا را به عنوان ضامن عبور کالای ترانزیتی در نظر می‌گیرد. چنانچه کالاهای ترانزیتی از مرز خارج نشود، گمرک خسارت و دریافت حقوق ورودی و دیگر هزینه‌ها را اعلام خواهد نمود. این بیمه نامه به شکل بن‌های ۱۰ میلیونی ارائه می‌گردند و نحوه محاسبه آن در ترانزیت داخلی و خارجی فرق می‌کند.

در مورد ترانزیت داخلی، مجموع حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، مبلغ بن را تشکیل می‌دهد. ولی این مبلغ در مورد کالاهای مجاز مشروط واحدهای تولیدی از جمع حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و ۵۰ درصد ارزش محاسبه می‌گردد. مبلغ بیمه‌نامه برای کالاهای مجاز و مشروطی که از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی حمل می‌شوند، به شکل مجموع حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و دو برابر ارزش بدست می‌آید. در ارتباط با ترانزیت خارجی نیز بن بیمه نامه با فرمول مجموع حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده حساب می‌شود. در ترانزیت کالا از ایران می‌توانید محاسبه هزینه‌های حمل بار خود را به گروه تجاری ققنوس بسپارید.

جمع بندی

همان‌طور که توضیح دادیم مفهوم ترانزیت کالا به دو دسته ترانزیت داخلی و خارجی (بین‌المللی) تقسیم می‌گردد. و گفتیم ترانزیت با توجه به مرز‌های میان کشور‌ها و نیز نوع کالای ترانزیتی، با روش‌های گوناگون هوایی، زمینی، دریایی و ریلی انجام می‌پذیرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند که فرستنده با در نظر گرفتن شرایط خود، یکی از روش‌ها را انتخاب می‌کند. مهم است بدانید تهیه تمام مدارک در ترانزیت کالا به ویژه در ترانزیت بین‌المللی بسیار مهم است. اینجاست که انتخاب یک شرکت تجاری معتبر و مناسب اهمیت پیدا می‌کند. گروه تجاری ققنوس با ارائه خدمات گوناگون در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا از ایران، ترخیص کالا، ارائه مشاوره در محاسبه هزینه‌های حمل و نقل و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش حمل در خدمت شماست. کارشناسان ما در همه حال آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه می‌باشند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *