مغایرت گمرکی چیست و چگونه رخ میدهد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

مغایرت گمرکی

آنچه در این مقاله میخوانید

  • ترخیص کالا از گمرک برای هر نوع کالایی شرایط و مراحل خاصی دارد و تشریفات گمرکی برای هر کالایی متفاوت است و ممکن است  با توجه به نوع و تعداد کالاها این فرآیند پیچیده و وقت گیر باشد یا بلعکس آسان بوده و زمان کمی را طلب کند. بسیاری از تاجران و بازرگانان به علت نداشتن دانش کافی در این زمینه دچار مشکلات رایج گمرکی می شوند. مغایرت گمرکی از جمله مشکلات رایج گمرکی است که ممکن هست هر فرد تاجری با آن روبرو شود.

    با دقت به این موضوع که برای ترخیص کالا از گمرک هر کالایی دارای مقرارت و قوانین مخصوصی می باشد و تمامی این قوانین در فرآیند تشریفات گمرکی باید بررسی شوند، احتمال دارد در این مرحله تغییراتی به وجود بیاید و سبب به وجود آمدن مغایرت گمرکی شود. این مقاله از سوی گروه تجاری ققنوس در رابطه با موضوع مهم مغایرت گمرکی و مسائل پیرامون آن تدوین شده تا پاسخگوی چالش های شما تجار عزیز باشد.

    مغایرت گمرکی چیست؟

    با توجه و دقت به این مورد که برای ترخیص کالا از گمرک، هر کالایی دارای مراحل گوناگون و تشریفات گمرکی متفاوتی است و  همچنین قوانین و مقررات به خصوصی برای هر کالا در نظرگرفته شده است که تمامی این قوانین و مقررات بایستی در خلال انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک بررسی شوند. تغییر در بخشنامه های مرتبط به ترخیص کالای مربوطه، ممکن است تغییراتی را در مراحل ترخیص به وجود آورد و سبب تاخیر در روند آزاد سازی کالا از کمرگ شود و همین موضوع می تواند مغایرت گمرکی به وجود آورد.

    در واقع مغایرت گمرکی همان تفاوت ها و اختلافاتی می باشد که در اظهارنامه کالا و قبل از ترخیص کالا از گمرک برای بازرگانان پیش می آید. مغایرت های گمرکی خسارت های مالی فراوانی برای دولت به دنبال دارند. مغایرت گمرکی در میزان و مقدار تعرفه گمرکی و سود بازرگانی تفاوت ایجاد خواهد کرد.

    اگر مسئولین گمرکی متوجه مغایرت گمرکی درکالای وارداتی و اظهارنامه ارائه شده توسط تاجر شوند، علاوه بر دریافت ما به التفاوت، ممکن است جریمه ای نیز برای این مغایرت در نظر بگیرند. درصد جریمه برای این قبیل مشکلات رایج گمرکی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۰۰ درصد ما به التفاوت و  نیز بر حسب میزان مغایرتی است که مشاهده شده است. دانستن این نکته ضروری است که هر نوع مغایرت و تفاوت در بین کالای وارد شده به کشور و کالایی که اظهار شده است، تخلف به حساب می آید و ثابت شدن تخلف در هر زمانی چه قبل از ترخیص کالا از گمرک و  چه بعد از آن و اظهار کالا شامل جریمه خواهد بود.

    مشکلات رایج گمرکی
    مشکلات رایج گمرکی

    لیست کامل مهمترین مغایرت های گمرکی

    شناخت مشکلات رایج گمرکی می تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات گمرکی بکاهد. تلاش ما در گروه تجاری ققنوس بر این مهم پایه ریزی شده است تا شما را با مغایرت گمرکی و انواع آن آشنا کنیم، تا به این ترتیب از احتمال بروز خسارت و جریمه هایی که تجارت شما را تهدید می کنند، جلوگیری نماییم. در این بخش به بیان لیست مهم ‌ترین مغایرت ‌های گمرکی می پردازیم:

    • هر گونه کم‌ اظهاری در رابطه با ارزش کالای وارداتی، وزن کالا و یا تعداد یا مقدار آن
    • صحیح نبودن و تفاوت در تعرفه گمرکی اظهار شده و همچنین تفاوت در ماخذ تعرفه ها و عدم صحیح بودن آن
    • یک نوع دیگر مغایرت گمرکی برای کالاهای مجاز یا مجاز مشروطی این است که در اظهارنامه به عنوان کالاهای مجاز و مجاز مشروط دیگر معرفی شوند.
    • وجود داشتن کالای اضافی به همراه کالاهای اظهار شده
    • اختلافات ظاهری، مقدار و وزن کالاها و نوع بسته بندی نیز یک نوع دیگر مغایرت گمرکی رایج به حساب می آید.

    [irp posts=”998453″ ]

    روش های تشخیص مغایرت ها توسط گمرک

    در این بخش به بیان مواردی می پردازیم که به واسطه آن ها گمرک متوجه مغایرت گمرکی خواهد شد.

    1. با گرفتن نظریه از آزمایشگاه استاندارد و تعیین کردن گراماژ کالا مشخص می شود که، کالای مذکور با متراژ کم تر یا متراژ بیش تر از اظهار ترخیص می ‌شود.
    2. محاسبه نمودن وزن قانونی کالایی که اظهار شده است و دارای لفاف یا همان ظرف می ‌باشد.
    3. حساب کردن وزن خالص کالایی که اظهار شده به ‌صورت فله و طبق روش ‌های رایج بین‌المللی که شامل تعیین وزن کالای جامد یا کالای مایع می‌ شود.

    تشخیص مشکلات رایج گمرکی و دانستن مغایرت گمرکی برای کارشناسان گمرکی کار سختی نیست؛ زیرا کارشناسان گمرک به خوبی درباره این نوع مسئله ها دانش و تجربه دارند. با توجه به حساسیت های فرآیند ترخیص کالا از گمرک، اگر تجربه و مهارت کافی در رابطه با مسائل پیرامون ترخیص کالا از گمرک را ندارید، ممکن است انجام این کار به تنهایی و بدون کمک گرفتن از افراد خبره زمان و هزینه زیادی را برایتان به دنبال داشته باشد. توصیه ای که ما در گروه تجاری ققنوس به شما عزیزان داریم این است که حتما با یک تیم متخصص و واقف به انواع مشکلات رایج گمرکی مشورت کنید. شما می توانید با مشاوران حرفه ای گروه تجاری ققنوس که مسلط بر تمامی تشریفات گمرکی و روند ترخیص کالا از گمرک می باشند در تماس باشید و با خیال راحت تجارت خود را گسترش دهید.

    چگونه میتوانیم از بروز تخلفات و مغایرت ها جلوگیری کنیم؟

    برای جلوگیری از مغایرت گمرکی باید توجه نمایید که برای ترخیص کالا از گمرک بایستی بر اساس مقرراتی که برای  اظهار کالا و رویه گمرکی کالا تدوین شده اند، پیش بروید و اظهار را به درستی انجام دهید. باید در اظهار نامه نوع واردات کالا، را مشخص کنید. برای مثال باید در اظهار نامه خروج موقت، ورود موقت، عبور موقت و عبور داخلی یا  عبور خارجی و یا مرجوعی کالا تایید شوند. اظهارنامه سندی شفاف است که اطلاعات ضروری برای اجرای مقررات گمرکی را ارائه می دهد و بر همین اساس شخصی که نسبت به اظهار کالاها اقدام می کند باید برای ارائه دادن اطلاعات مطابق با مقرراتی که اعلام شده اقدام نماید تا از بروز تخلف و مغایرت گمرکی جلوگیری نماید.

    کم اظهاری گمرک

    از مشکلات رایج گمرکی می توان به کم اظهاری اشاره کرد که یک نوع تخلف گمرکی محسوب می شود. کم اظهاری نوعی مغایرت گمرکی است که یک واژه بازرگانی است و معنای کم تر بیان نمودن ارزش یک کالا است. هنگامی رخ می دهد که شخصی کم اظهاری نماید و یا این که به اشتباه کد تعرفه گمرکی یک کالا را کم تر از آن چیزی که هست، اعلام نماید. در این مواقع نه تنها باید ما به التفاوت نرخ واقعی و نرخ اظهار شده را پرداخت کند، بلکه مشمول پرداخت جریمه خواهد شد و  بایستی رقمی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد این ما به التفاوت را به عنوان جریمه گمرکی پرداخت کند.

    اظهارنامه یکی از مدارک اصلی و ضروری برای ترخیص کالا از گمرک است بنابراین بایستی به درستی تنظیم شود، متاسفانه این روزها در ترخیص کالا از گمرگ، کم اظهاری از مشکلات رایج گمرکی و شایع ترین آن ها محسوب می شود.

    ترخیص کالا از گمرک
    ترخیص کالا از گمرک

    بیش اظهاری گمرک

    بیش اظهاری از اصطلاحاتی است که  ممکن است در انجام تشریفات گمرکی  با آن روبرو شویم. این واژه یکی از مهم ‌ترین اصطلاحات گمرکی می باشد، اگر اختلافی در محاسبه کردن ارزش کالا صورت بگیرد گمرک جریمه ای را در نظر می گیرد. بیش بود ارزش یا همان بیش اظهاری در دنیاری تجاری و بازرگانی به معنای اظهار کردن ارزش کالای وارداتی بیش‌ تر از ارزش واقعی آن است. در بعضی مواقع دیده می شود که تجار برای دریافت بیش تر تسهیلات بانکی ارزش کالای وارداتی خودشان را بیش‌ تر از آن چه که هست، تعیین می کنند.

    در بعضی از موارد نیز  افرادی با انجام بیش اظهاری با هدف خروج ارز و پولشویی نسبت به این کار اقدام می نمایند. این عمل یعنی بیش اظهاری برای ترخیص کالا از گمرک عملی غیر قانونی است و یک مغایرت گمرکی محسوب می شود و اگر گمرک متوجه بیش اظهاری شود، تبعات سنگینی برای تاجر به دنبال خواهد داشت.

    زمانی که قیمت ارز دولتی تخصیص یافته به واردات با ارز رایج در بازار اختلافاتی داشته باشد؛ بیش بودن ارزش اهمیت خواهد داشت. هنگام واردات کالا به سایر کشور‌ها بایستی کالا را در گمرکات‌ کشور مقصد به درستی اظهار نمایید تا هزینۀ های گمرکی کالا با توجه به قوانین و مقررات آن کشور محاسبه و سپس پرداخت شوند. این مرحله می تواند مشخص کننده بیش بودن ارزش کالا باشد. بعضی از افراد در این مرحله با ساختن و ارائه فیش های ساختگی و جعلی سعی می کنند قیمت خرید کالای وارداتی را بسیار بیش‌ تر از آن چیزی که هست نشان دهند.

    [irp posts=”988133″ ]

    جمع بندی

    تلاش ما درگروه تجاری ققنوس این بود تا شما را  با مغایرت گمرکی و انواع مهم آن آشنا نماییم. اکنون شما می دانید که مغایرت گمرکی به چه معناست و در چه مواقعی رخ می دهد. همچنین با بیش اظهاری و کم اظهاری که از مشکلات رایج گمرکی به شمار می روند، آشنا شدید. پروسه ترخیص کالا از گمرک  از موارد بسیار مهم و حساس در دنیای تجارت و واردات محسوب می شود و نیازمند تسلط کافی بر مقرارت تدوین شده می باشد، برای همین پیشنهاد می کنیم تا امورات تخصصی تجاری خود را به دست افراد زبده بسپارید تا از هدر رفتن زمان و جریمه های احتمالی جلوگیری نمایید.

    گروه تجاری ققنوس با سابقه ای پرافتخار و درخشان و داشتن ترخیص کاران زبده در تیم خود و به کارگیری افراد متخصص، آماده ارائه خدمات به شما تجار عزیز می باشد تا شما بتوانید طعم شیرین تجارت را بدون نگرانی از جریمه ها و برخورد به مشکلات گمرکی تجربه کنید.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *