مقدار بار مجاز در هواپیما / وزن بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی چقدر است؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

مقدار بار مجاز در هواپیما

آنچه در این مقاله میخوانید

هر شخصی هنگام سفر اولین کار و فکری که به آن مشغول می‌شود، بستن چمدان‌هاست. اینکه چند چمدان و چقدر بار می‌توانید با خود همراه ببرید؟ اندازه چمدان چقدر باشد؟ مقدار بار مجاز در هواپیما و اندازه بارتان از چه مقدار تجاوز نکند؟ زیرا می‌دانید که بار اضافه علاوه بر جریمه، ممکن است در فرودگاه از شما بگیرند و اجازه عبور ندهند. از این رو بهتر است قبل از سفر از این موارد اطلاع حاصل و با آمادگی کامل بروید تا به مشکلی برنخوردید. البته بار مجاز در پروازهای خارجی، از سفرهای داخلی مهم‌تر است. همچنین نوع ایرلاینی که شما برای سفرتان انتخاب می‌نمایید هم از گزینه‌های بسیار مهمی می‌باشد که در مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی شما تاثیرگذار است. در این مقاله با گروه تجاری ققنوس با ما همراه باشید تا با قوانین بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی آشنا شوید.

منظور از مقدار بار مجاز در هواپیما چیست؟

بار مجاز به مقدار باری می‌گویند که اجازه حمل آن در هواپیما را با خود دارید و نیازی به هزینه اضافه ندارد. البته تا حدودی در همه ایرلاین‌ها می‌توانید بیشتر از مقدار بار مجاز در هواپیما با خود ببرید، ولی بر اساس قوانین بار مجاز آن ایرلاین لازم است به طور جداگانه هزینه بار اضافه را پرداخت نمایید. بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی جدا از باری می‌باشد که با خود به داخل هواپیما حمل می‌کنید. مقدار بار مجازی که در کیف یا ساک دستی خود داخل هواپیما می‌برید تا ۷ کیلو می‌باشد و تقریبا در تمام ایرلاین‌ها این استاندارد موجود است.

از طرفی این بار استاندارد بر اساس نوع ایرلاین و مسیر پرواز از هم متفاوت است. بار مجاز در پروازهای خارجی برخی ایرلاین‌ها نسبت به ایرلاین‌های دیگر کمتر می‌باشد که باید به آن توجه کنید. جهت اطمینان می‌توانید از کارشناسان آن ایرلاین هم راجع به بار مجاز سوال کنید.

بار مجاز در پروازهای خارجی
بار مجاز در پروازهای خارجی

میزان بار مجاز و هزینه اضافه بار در ایرلاین‌های داخلی

امروزه بیشتر مسافرت‌های داخلی به شکل هوایی و با خرید بلیط از ایرلاین‌های داخل کشور انجام می‌شود. مقدار بار مجاز در هواپیما و پروازهای داخلی بر حسب اینکه چه نوع بلیطی را خریده‌اید متفاوت خواهد بود. در پرواز با کلاس‌های بالاتر، شرایط مناسب و مقدار حمل بار مجاز برای مسافران بیشتر است. ولی بلیط‌های مربوط به کلاس‌های پرواز معمولی، اصولا میزان بار مجاز در ایرلاین‌ها را کاهش خواهند داد.

آنگونه که پیداست در همه ایرلاین‌های داخلی، یعنی بار مجاز در پروازهای داخلی، در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم و در کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم می‌باشد. می‌توانیم در این مورد به ایرلاین‌های زاگرس، کاسپین، قشم ایر، تابان، کیش ایر، ماهان، آسمان، آتا و ایران ایر اشاره نماییم. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی برای هر شخص به شکل جداگانه تعیین می‌گردد و در اغلب ایرلاین‌ها این مقدار برای کودکان ده کیلوگرم می‌باشد.

قطعا همه شما می‌توانید هنگام جمع کردن وسایل پیش از مسافرت هوایی، یک تجدید نظری در برخی وسایل غیر ضروری داشته و آنها را حذف کنید و غالبا وسایلی که حمل می‌کنید جزء وسایل مهم و ضروری هستند. این موضوع در مورد دانشجویان داخلی و خارجی هنگام آغاز سال تحصیلی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دانشجویان مجبورند وسایل زیادی به شهر محل تحصیل خود حمل و با خود ببرند و اکثر آن‌ها با مسئله خرید اضافه بار مواجهند. اگر شما هم از آن دسته مسافرینی هستید که غیر از مقدار بار مجاز در هواپیما، باید هزینه اضافه بار هم بپردازید، حتما قبل از سفر از شرایط ویژه حمل بار و خرید اضافه بار ایرلاین انتخابی‌تان آگاه شوید تا در فرودگاه بابت هزینه‌های درخواستی به مشکل برنخورید.

مقدار بار مجاز و هزینه اضافه بار در ایرلاین‌های خارجی

میزان بار مجاز پرواز با ایرلاین‌های خارجی از بار مجاز در پروازهای داخلی متفاوت است. بعضی از ایرلاین‌های خارجی مقدار بار مجاز پرواز را همچون پروازهای داخلی ایران از نوع اکونومی مشخص نموده‌اند. برخی دیگر از ایرلاین‌های خارجی نیز با فراهم کردن شرایط بهتری، به مسافران این امکان را می‌دهند که بدون پرداخت هزینه بار اضافه، بتوانند بار بیشتری با خود در هواپیما حمل کنند. بار مجاز در پروازهای خارجی همچون ایرلاین ترکیش ایر، همان ۲۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده است. البته این مقدار مربوط به کلاس اکونومی می‌باشد و در کلاس‌های بالاتر اجازه حمل بار بیشتری وجود دارد.

بار مجاز در شرکت هواپیمایی KLM

شرکت KLM بار مجاز را در کلاس اکونومی ۲۳ کیلوگرم، و در کلاس بیزنس و فرست کلاس۳۲ کیلوگرم تعیین نموده است. البته از حیث تعداد چمدان هم محدودیت‌هایی در مقدار بار مجاز در هواپیما وجود دارد. در کلاس تجاری شرکت KLM میزان بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی حداکثر دو چمدان و در مجموع ۳۲ کیلوگرم می‌باشد. یعنی شما در حقیقت حتی از نظر تعداد چمدان هم برای بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی محدودیت دارید. مسافرین پرواز فرست کلاس می‌‌توانند ۳ چمدان با خود حمل کنند که حداکثر وزنشان از ۳۲ کیلو تجاوز نکند.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

این ایرلاین در اکونومی فرست کلاس یک چمدان و در پریمیوم اکونومی ۲ چمدان معادل ۲۳ کیلوگرم را مجاز می‌داند. پس اگر مسافر این ایرلاین می‌باشید لازم است تعداد چمدان‌هایتان را هم چک نمایید. مقدار بار مجاز در هواپیما برای لوفت هانزا در کلاس بیزنس دو چمدان و ۳۲ کیلوگرم است. در فرست کلاس آن نیز حداکثر بار مجاز ۳۲ کیلوگرم می‌باشد ولی مسافران می‌توانند آن را در ۳ چمدان تقسیم‌بندی نمایند که از این نظر بسیار شبیه شرکت KLM است. مسلما بار مجاز در پروازهای داخلی این ایرلاین‌ها متفات است.

شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی

ایرلاین‌های قطر و امارات از نظر تعداد چمدان محدودیت خاصی تعیین نکرده‌اند ولی بار مجاز در پروازهای خارجی این ایرلاین‌ها در کلاس اکونومی به درجه آن بستگی دارد و از ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم است. در کلاس بیزینس ۴۰ و در فرست کلاس آن ۵۰ کیلوگرم بار مجاز می‌باشد.

اگر هنگام سفر حس می‌کنید که بار زیادی را با خود حمل کردید و ممکن است با هزینه اضافه بار مواجه گردید، بهتر است زودتر از وقت مقرر به فرودگاه بروید. اگرچه قواعد خاصی در تعیین هزینه اضافه بار غیر از بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی تعیین نموده‌اند، ولی باز هم همیشه اختلافاتی بر سر این مسئله ایجاد می‌شود؛ زیرا پارامترهای مختلفی در تعیین اضافه بار موثرند و نمی‌توان فقط به همان قانون یک درصد اکتفا نمود.

بیشترین و کمترین مقدار بار مجاز برای کدام ایرلاین‌هاست؟

مقدار بار مجاز در هواپیما برای بعضی از پروازهای خارجی زیاد و مناسب می‌باشد. معمولا میزان بار مجاز پروازهای خارجی ۳۰ کیلوگرم است. ایرلاین‌هایی چون ایران ایر، ایرلاین ماهان، ایرلاین امارات، قطر ایرلاین، ایرلاین الاتحاد، ایرلاین ترکیش، تای ایرویز و عمان ایر از این جمله‌اند.

این مقدار بار برای بلیط اکونومی است و این ۳۰ کیلو بار را حتما باید در یک چمدان جا دهید. بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی برای بلیط بیزنس ۴۰ کیلو و به تعداد ۲ چمدان، در بلیط فرست کلاس هم تا ۵۰ کیلو مجاز هستید بار حمل نمایید. این مقادیر استانداد برای مسیرهای آسیایی و اروپایی می‌باشد.

بار مجاز در پروازهای خارجی و در سفر به آمریکا، کانادا و آمریکای جنوبی مانند برزیل، برای مسافرین بلیط هواپیمای اکونومی ۲ چمدان و هر کدام با ۲۳ کیلوگرم وزن می‌باشد. مسافرین بلیط فرست کلاس و بیزنس هم مجازند ۲ چمدان هر کدام با وزن ۳۲ کیلوگرم را با خود در هواپیما حمل کنند.

اما بعضی از ایرلاین‌ها مخصوصا ایرلاین‌های کشورهای اروپایی مقدار بار مجاز در هواپیما را از ۳۰ کیلوگرم کمتر قرار داده‌اند. مانند: ایرفرانس، لوفتانزا، بریتیش ایرویز، آل ایتالیا، آسترین، اوکراین ایر و کی ال ام؛ که بار مجاز این ایرلاین‌ها ۲۳ کیلو می‌باشد. بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی آنها در بلیط بیزنس ۲ چمدان و ۲۳ کیلو وزن، بلیط‌های فرست کلاس ۲ چمدان و ۳۲ کیلوگرم وزن است. اگر نیاز به حمل اضافه بار داشتید، باید پول بیشتری پرداخت نمایید.

بار مجاز در پروازهای داخلی
بار مجاز در پروازهای داخلی

خرید بار جداگانه چیست و برای کدام ایرلاین‌هاست؟

در ایرلاین‌های مختلف بعضی بلیت‌های ارزان قیمتی به فروش می‌رسند که بدون بار می‌باشند؛ یعنی تنها مقدار بار مجاز در هواپیما برای شما یک کیف یا ساک دستی است که همراهتان به داخل کابین هواپیما می‌برید. به همین علت قیمت این بلیت‌ها کم‌تر و ارزان‌تر بوده و شما باید برای حمل بارتان هزینه‌ جداگانه‌ای پرداخت نمایید. بعد از خرید این بلیت‌های بدون بار، باید مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی مدنظرتان را به بلیت خود اضافه کنید و هزینه آن را بپردازید؛ این امر خرید بار جداگانه نام دارد.

ایرلاین‌های اروپایی چون: ایبریا، ایزی جت و رایان ایر. همچنین بار مجاز در پروازهای داخلی کشور مالزی و تایلند وجود ندارد و آنها با فروش بلیت ارزان، روی بلیت اولیه، هزینه هیچ باری را در نظر نمی‌گیرند. باید بدانید هیچ ایرلاینی نیست که به مسافر اجازه حمل بار ندهد، فقط قیمت و شرایط خرید بار در ایرلاین‌های مختلف فرق می‌کند.

ایرلاین‌ها با در نظر نگرفتن هیچ‌گونه بار برای مسافر در این بلیط‌های ارزان، قیمت بلیط را ارزان می‌کنند؛ که شما خودتان باید مقدار بار مورد نظرتان را به آن اضافه و پرداخت کنید. ایرلاین‌هایی با پروازهای بین‌المللی که بار مجاز در پروازهای خارجی ندارند؛ همچون: آذربایجان ایرلاین (آزا)، ایرآسیا و ایجین ایرلاین یونان، روی بلیط اصلی‌شان مقدار بار مجاز در هواپیما را ندارند و مسافر باید از همان ابتدا بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی را بصورت جداگانه تهیه کند. شما می‌توانید قیمت و شرایط خرید بار جداگانه را از طریق وب‌سایت ایرلاین ها مشاهده کنید و یا به صورت تلفنی با مطلع شوید.

نکات مهم و قوانین حمل بار مسافر هواپیما

  • اگر اشیاء باارزش و گرانقیمت مانند پول، لپتاپ، جواهرآلات، اسناد و مدارک و … با خود می‌برید، بهتر است آن را به شکل دستی داخل کابین ببرید و به قسمت بار تحویل ندهید.
  • موقع تحویل بار به قسمت پذیرش، برچسبی شامل مشخصات شما روی آن می‌چسبانند که به منزله هویت چمدان شماست، پس تا انتهای سفر آن را نکنید.

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشور در مورد مقدار بار مجاز در هواپیما، ورود هر نوع حیوان زنده به داخل کابین ممنوعیت دارد. آنها باید از طریق انبار هواپیما و طبق مقررات یاتا حمل شوند. باید به قوانین دولت کشورهای مقصد در مورد بار مجاز در پروازهای خارجی و ترانزیت هم توجه شود. از سویی حمل حیوانات زنده شامل پرداخت هزینه نیز می‌باشد

  • حمل کالاهای خطرناک بر اساس دستورالعمل‌های بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO و انجمن شرکت‌های هواپیمایی (IATA) است. حمل این کالاها در داخل چمدان یا کیف دستی مسافرین اکیداً ممنوع می‌باشد.
  • مسافر باید در کابین هواپیما، بارهایی را ببرد که از نظر وزن و ابعاد هیچ مشکلی ایجاد نکند. جهت اطلاع از وضعیت بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی بصورت دستی، به اطلاعات حمل بار ایرلاین مورد نظر توجه فرمایید. ایرلاین اروپایی KLM، شرکت لوفت‌ هانزا و قطرایر و امارات مقدار بار مجاز در هواپیما بصورت دستی را برای کلاس اکونومی حداکثر ۷ کیلو و برای کلاس بیزنس ۱۵ کیلو تعیین کرده است. در ترکیش‌ایر میزان بار دستی مجاز همه کلاس‌های پروازی ۸ کیلوگرم.
  • مهمترین استاندارد در زمینه بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی بصورت دستی این است که طول، عرض و ارتفاع بار دستی نباید بیش از ۵۶، ۴۵ و ۲۵ سانتی‌متر باشد. وزن بار هم بین ۵ تا ۷ کیلوگرم برای کلاس اکونومی مجاز است. کلاس بیزینس و فرست کلاس، حمل بار دستی تا ۱۵ کیلوگرم را مجاز می‌دانند.

جمع‌ بندی

مقدار بار مجاز در هواپیما در همه پروازهای داخلی و خارجی، قوانین تقریبا یکسانی دارد و فقط مقدار بار مجاز در هر سفر شاید کمی متفاوت باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از سفر اطلاعات در این زمینه را از ایرلاین مربوطه کسب و سپس اقدام به حمل بار نمایید. ضمنا تشریفات وزن‌کشی بار، پرداخت هزینه اضافه بار هواپیما و عوارض ممکن است کمی زمان‌بر باشند. پس اگر بار اضافه دارید، حداقل ۳ ساعت زودتر در فرودگاه باشید.

کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس در خدمت شما هستند تا به سوالات شما در زمینه بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی پاسخگو باشند. همچنین می‌توانید از خدمات ما در حمل‌ونقل هوایی بار تجاری خود، هماهنگی با ایرلاین‌های مختلف جهت اطلاع از بار مجاز در پروازهای خارجی، بار مجاز در پروازهای داخلی، محاسبه هزینه اضافه بار، پرداخت‌های ارزی و ترخیص کالا و… استفاده کنید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *