ارسال بار از ترکیه چه مشکلاتی میتواند به همراه داشته باشد؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

ارسال بار از ترکیه

آنچه در این مقاله میخوانید

  • ترکیه از مهم‌ترین کشورهای ۲ قاره‌ اروپا و آسیا به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، با تجربه پیشرفت‌های اقتصادی زیادی توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای پوشاک، خودروسازی، کشتی‌سازی و … را به خود اختصاص دهد. ایرانیان بسیاری نیز علاقه‌مند به واردات محصولات مورد نیاز کسب‌ و کار خود از این کشور و ارسال بار از ترکیه هستند. این کشور به دلایلی چون نزدیکی به ایران و کیفیت مرغوب برخی از کالاهایش، مهم‌ترین گزینه‌ برای تجار و مسافرین ایرانی جهت واردات محصولات متنوع است. قانون گمرک ایران، ترکیه را از نظر واردات کالا به ایران در رتبه چهارم قرار می‌دهد. در این مطلب از گروه تجاری ققنوس در مورد شرایط حمل بار از ترکیه و مشکلات و قوانین آن بحث خواهیم نمود.

    نحوه ارسال بار از ترکیه

    همانطور که خودتان می‌دانید، بارهای مسافری و اثاثیه منزل بر خلاف لوازم تجاری از پرداخت مالیات گمرکی معاف هستند. با توجه به محدودیت‌های موجود در حوزه گردشگری ترکیه، هر مسافر هنگام خروج از ترکیه فقط در حد معینی می‌تواند بار با خود حمل کند (۳۰ کیلو در سفر هوایی و ۴۰ کیلو در سفر زمینی تا سقف ۸۰ دلار).

    سرپیچی مسافران از این قانون، مستلزم پرداخت جریمه‌ نسبتاً سنگینی خواهد شد. از این رو بهترین راه ارسال بار از ترکیه به ایران برای مسافران، فریت بار مسافریست. فریت یعنی اضافه‌ بار مسافری، که به‌ شکل تجاری حمل می‌گردد. در مقابل فریت بار، حمل بار کارگو را داریم که در آن بازرگانان اقلام وارداتی خود را از طریق شرکت‌های هواپیمایی به کشور مقصد ارسال می‌کنند. هر دو روش حمل بار از ترکیه، یعنی فریت بار و کارگو یک نوع حمل‌ونقل تجاری به حساب می‌آیند؛ اما کارگو مخصوص تجار می‌باشد.

    بر این اساس جهت ارسال بارها به شکل کارگو، هواپیماهای مخصوص بار به کار گرفته می‌شوند. حمل‌ونقل با استفاده از هر دوی این روش‌ها اگر که از مسیر قانونی خود انجام شود، در سریع‌ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت. زیرا همان‌طور که گفتیم کشور ترکیه به ایران بسیار نزدیک است؛ علاوه بر نزدیکی مسافت، ترکیه خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی بسیار مناسبی دارد که ارسال بار از ترکیه را تسهیل کرده است.

    ارسال بار از ترکیه
    ارسال بار از ترکیه

    مهم‌ترین نکات در ارسال بار شما از ترکیه به ایران

    مسافرانی که قصد فریت بار از ترکیه را دارند، باید از دو هفته قبل هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا در ارسال به‌ موقع بارشان مشکلی پیش نیاید. معمولا فریت بارها دو تا سه روز زودتر از مسافر فرستاده می‌شوند؛ از این جهت لازم است مسافران این کار را با زمان سفر خود هماهنگ کنند. توجه کنید که تسهیلات فریت بار در حمل بار از ترکیه تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای بلیت و پاسپورت مجاز باشند و خود شخصا به مرکز فریت بار فرودگاه مراجعه کنند.

    همان‌طور که قبلا گفتیم اگر مسافران بیش از اندازه مجاز، همراه خود بار از ترکیه خارج نمایند، باید جریمه سنگینی بپردازند. در این ارتباط بهتر است از میزان بار مازاد مجاز که در مقررات گردشگری ترکیه و شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد، اطلاعات دقیقی کسب نمایید تا مشکلی در ارسال بار از ترکیه پیش نیاید.

    جهت تهیه مجوزهای ارسال بار، حتما مدارک لازمی چون پاسپورت، ویزا و … را همراه داشته باشید. تجار و فعالین در زمینه صادرات و واردات، جهت سرعت بخشیدن به فرایند ارسال بار، مدارکی مانند کارت بازرگانی، سند پرداخت حق گمرک، سند ترخیص، مجوز حمل‌ونقل، فاکتورهای خرید یا پروفرما، گواهی مبدا و … را باید ارائه دهند. جهت آگاهی از جزئیات حمل بار از ترکیه می‌توانید با کارشناسان ما در گروه تجاری ققنوس مشورت کنید.

    از سویی هم طبق قانون گمرک ایران، کالاهای با ارزش کمتر از ۸۰ دلار، شامل عوارض گمرکی نیستند. همچنین اگر برای بار اول به ترکیه سفر می‌کنید و کالاهایی به ایران وارد می‌نمایید، می‌توانید در بعضی وارد بیشتر از این سقف تعیین شده، بدون پرداخت عوارض گمرکی کالا از گمرک ایران وارد کنید. ولی وقتی پاسپورت شما مهر خورد؛ به این معنی است که تا پایان سال دیگر حق ندارید از این معافیت استفاده کنید.

    شرایط و مقررات خروج کالا و ارز از ترکیه

    هنگام خروج از ترکیه به روش هوایی، مهم‌ترین نکته خروج ارزهای خارجیست. اشخاص خارجی، یعنی آنهایی که دارای پاسپورت کشور ترکیه نیستند، هنگام خروج از ترکیه اجازه دارند حداکثر ۵ هزار دلار یا معادل آن را نقدا از ترکیه خارج نمایند. توجه داشته باشید که اگر هنگام ورود بالای ۵ هزار دلار با خود وارد ترکیه کردید، به آنها اعلام کنید تا اگر قصد دارید همین مبلغ را خارج کنید به مشکلی بر نخورید. این مبلغ خروجی برای کسانی که پاسپورت ترکیه را دارند، ۲ برابر می‌باشد؛ یعنی می‌توانند ۱۰ هزار دلار یا معادل آن با خود از کشور ترکیه از مسیر مرزهای هوایی به شکل نقد خارج نمایند.

    البته توصیه می‌کنیم برای انتقال ارز از ترکیه به ایران، از طریق صرافی ترکیه اقدام کنید تا پول شما احیانا در فرودگاه توقیف نگردد. حال نگاهی به جدیدترین قوانین فرودگاه‌های ترکیه در حمل بار از ترکیه می‌اندازیم تا ببینیم در ارسال بار از ترکیه جهت ورود و خروج اشیا و لوازم چه نوع محدودیت‌هایی وجود داد.

    • اگر می‌خواهید تنباکو، سیگار یا سیگار برگ با خود از ترکیه به روش هوایی خارج کنید، نهایتا ۲ کیلوگرم یا ۳ کارتن سیگار محلی اجازه خروج دارید.
    • کالاهای با ارزشی چون جواهرات نهایتا تا قیمت ۵ هزار لیر مجاز به حمل از ترکیه هستند. اگر این نوع کالاهای قیمتی را با بیش از ۵ هزار لیر بخواهید خارج کنید، باید سندی ارائه کنید که در آن مشخص باشد این میزان ارز خارجی مانند دلار یا یورو را به ترکیه وارد کرده‌اید و سپس آن را به لیر تبدیل نموده‌اید.
    • در مورد حمل بار از ترکیه به شکل نوشیدنی‌های الکلی هم نهایت تا ۵ لیتر اجازه خروج از فرودگاه‌های ترکیه دارید و این حد برایتان مشکلی ندارد.
    • دقت کنید خروج اشیایی چون لوازم عتیقه، فرآورده‌های آردی، چای، کاکائو، قهوه و ادویه از کشور ترکیه ممنوع می‌باشد.

    مهمترین مشکلات موجود جهت ارسال بار از ترکیه

    • یکی از علل اصلی وجود برخی مشکلات، رفتار سلیقه‌ای نماینده راه‌‌آهن ترکیه (شرکت MFA) با شرکت‌‌های حمل‌‌ونقل ایرانی است که از پروتکل‌های موجود بین راه‌آهن دو دولت عدول می‌کنند و موجب ایجاد انحصار شده است.
    • واگن‌های خصوصی در ترکیه۲۰ درصد تخفیف دارند؛ ولی چون واگن‌های ایرانی را به عنوان واگن خصوصی به حساب نمی‌آورند، این تخفیف برای واگن ایرانی اعمال نمی‌شود.
    • امکان پیگیری و رصد واگن‌های ایرانی بعد از ورود به خاک ترکیه جهت بارگیری و حمل بار از ترکیه وجود ندارد و سیر واگن‌ها بسیار کند و خارج از برنامه انجام می‌شود. طوری که گاهی فاصله بین ورود و خروج این وا‌گن‌های ایرانی به ترکیه بیشتر از یک هفته طول می‌کشد.
    • وجودمشکلات دیپلماتیک و ضعف‌هایی در روابط خارجی بین ایران و ترکیه موجب عقب‌ نشینی راه‌آهن ایران شده است. به همین جهت شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی از حقوق، منافع و شرایط نابرابر برخوردارند.
    • برخی از نواحی ترکیه امتیازات ویژه‌ای برای بعضی شرکت‌های خاص در تخصیص بار قائل می‌شوند. این عامل برای علاقه‌مندان به فعالیت تجاری و ارسال بار از ترکیه موجب ایجاد شرایط غیررقابتی می‌گردد.
    • راه‌آهن ترکیه به فعالان بخش خصوصی اولویتی قائل نیست و به خواسته‌ها و مشکلات آنها پاسخگو نمی‌باشد.

    با توجه به اهمیت حمل‌‌ونقل بین‌المللی و مشکلات گوناگون آن، کارگروه حمل‌‌ونقل بین‌المللی، تبادل نظرات لازم را با ترکیه انجام و در راستای حل مشکلاتی که ذکر شد، مکاتباتی در جهت همفکری و حل این مشکلات حمل بار از ترکیه تنظیم گردید.

    هزینه لازم برای ارسال بار از ترکیه به ایران

    وقتی باری از ترکیه به ایران ارسال می‌کنید، هزینه آن به نوع حمل، اینکوترمز خرید، ماهیت کالا، هزینه‌های جواز و حمل در ترکیه، بارنامه، قبض انبار، ترخیصیه در گمرکات ایران و هزینه ترخیص بستگی دارد. در ادامه قیمت حمل بار از ترکیه به ازای هر کیلو را به تفکیک شیوه حمل بیان می‌کنیم.  اولین سوالی که مشتریان از شرکت حمل ما می‌پرسند این است که کیلویی چند حمل می‌شود؟ جهت پاسخ به این سوال باید اطلاعاتی چون وزن، حجم، آدرس دقیق بارگیری ترم خرید (کارهای گمرکی، حمل‌ونقل و انبارداری در مبدا به عهده شرکت حمل است یا صاحب بار) را بدانیم.

    هزینه حمل هوایی از ترکیه برای هر کیلو

    در حمل هوایی، هزینه حمل به دلار و به ازای هر کیلوگرم تعیین می‌شود. البته اگر بار شما حجمش بیشتر از وزنش باشد، ملاک محاسبه وزن حجمی خواهد بود. خطوط هوایی ایرانی چون ماهان و قطر ایرلاین قیمت‌های مناسبی برای ارسال بار از ترکیه ارائه می‌د‌هند.

    هزینه حمل بار از ترکیه با کامیون

    در حمل با کامیون، مهم‌ترین نکته جهت تعیین قیمت، زمان حمل بار است. زیرا برخی شرکت‌ها ممکن است هزینه‌های پایینی از شما دریافت کنند، ولی تعداد کامیون پایینی دارند و بار شما را به جای ۷ الی ۱۰ روز، در مدت ۲۰ روز تحویل خواهند داد. کامیون‌های ترک نیز غالبا گران‌تر از کامیون‌های ایرانی و معمولا راحت‌تر در دسترس می‌باشند. جهت حمل بار به صورت گروپاژ (خرده بار) لازم است وزن حجمی دقیق را ارائه دهید، ولی برای کامیون دربست تا ۲۰ تن می‌توانید بارگیری نمایید.

    هزینه حمل دریایی از ترکیه

    در حمل دریایی قیمت‌ها بر اساس کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ فوتی یا خرده بار تعیین می‌گردد. در حمل با کشتی مهمترین نکته این است که شما علاوه بر هزینه‌های مربوط به ترخصیه، لازم است وجه نقد بابت دموراژ و چک جهت تضمین بازگشت کانتینر نیز ارائه دهید.

    مدت زمان حمل بار هوایی از ترکیه

    ارسال بار از ترکیه با خطوط هوایی ایرانی (در صورت وجود پرواز) یک روز طول خواهد کشید. ولی ارسال با ایرلاین‌های خارجی مانند قطر به دلیل اینکه مستقیم به ایران پرواز نمی‌کنند (اول به دوحه و بعد پرواز به تهران) تقریبا ۳ روز زمان نیاز دارد. البته این هم نکته بسیار مهمی است که بدانید اولین پرواز خالی برای حمل بار از ترکیه چه زمانی در دسترس است. شاید اولین پرواز ماهان بعد از ۴ روز دیگر باشد، ولی ایرلاین قطری در همان روز پرواز خالی دارد. از این جهت حتما باید تاریخ حرکت هواپیما را در نظر گرفت.

    بعد از رسیدن بار شما به فرودگاه امام، برای صدور قبض انبار لازم است ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر نمایید. پس باید ۲ روز را به زمان حمل بار خود اضافه کنید. البته برخی شرکت‌ها امکان صدور قبض انبار فوری با پرداخت هزینه‌های لازم هستند.

    حمل بار از ترکیه
    حمل بار از ترکیه

    بهترین روش حمل بار از ترکیه به ایران

    به دلیل هم مرزی ترکیه با ایران، به نظر می‌رسد روش حمل بار زمینی یک شیوه آسان و راحت جهت واردات کالا از ترکیه باشد. اغلب حمل کالاها از ترکیه به روش زمینی انجام می‌شود؛ زیرا هم زمان کمتری صرف می‌شود و هم هزینه پایین‌تری خواهد داشت. طوری که ارسال بار از ترکیه به شکل خرده بار مدتی بین ۷ تا ۱۰ روز و به روش ارسال دربستی تقریبا ۵ روز طول  خواهد کشیدکشیده تا بار وارد کشور گردد. البته در روش حمل زمینی به شکل دربستی، به دلیل اینکه باید هزینه کل تریلی را بپردازید، هزینه باربری شما بیشتر خواهد شد. ارسال بار زمینی از ترکیه به ایران بسیار رایج است و این مسیر برای حمل کالاهای تجاری، شخصی و فریت بارها به کار می‌رود.

    حمل بار از ترکیه در این روش به وسیله تریلی‌ها انجام می‌گردد. تریلی‌های کفی، یخچالدار و معمولی انواع آنها هستند. توجه کنید که ارسال بار با اتوبوس یا کامیون خلاف مقررات است و در صورت مشاهده طبق مقررات برخورد و مجازات در پی خواهد داشت. بارهای زمینی به دو دسته فول بار و خرده بار تقسیم می‌گردند و مدت زمان ارسال هم تابعی از این نوع حمل و نقل می‌باشد. مهم‌ترین مزایای مسیر زمینی عبارتند از: ارزان بودن، انعطاف‌پذیری، بسته‌بندی آسان، مناسب برای حمل بارهای فله‌ای.

    جمع‌بندی

    آیا شما تاکنون به یکی از شهرهای ترکیه سفر کردید؟ آیا در فرودگاه‌ها یا گمرکات زمینی این کشور به مشکلی برخوردید؟ در این مقاله از گروه تجاری ققنوس سعی کردیم به سوالات مشتریان در زمینه نحوه ارسال بار از ترکیه به ایران و مشکلات موجود پاسخگو باشیم. ترکیه با ایران مرز زمینی دارد و از این رو روش ارسال زمینی مناسب‌تر به نظر می‌رسد. با وجود این در برخی کالاها که نیاز به امنیت بیشتری دارد روش هوایی توصیه می‌شود.

    در هر صورت بهتر است برای حمل بار از ترکیه به ایران حتماً از شرکت‌های مجاز و معتبر کمک بگیرید تا بارتان با اطمینان خاطر و سالم به مقصد برسد. شما می‌توانید از خدمات گروه تجاری ققنوس در زمینه ارسال بار از ترکیه اعم از دریافت مشاوره هزینه کارگو،  فریت بار، حمل هوایی، دریایی و نیز زمینی از ترکیه به ایران، حمل خرده بار و دربستی استفاده نمایید.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *