۵ عامل موثر بر قیمت گذاری و هزینه های حمل و نقل بین المللی را بشناسید

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

هزینه های حمل و نقل

آنچه در این مقاله میخوانید

حمل و نقل بخش بزرگی از یک تجارت وسیع را تشکیل میدهد. حمل و نقل بین المللی می‌تواند ۵۰٪ از هزینه تدارکات واردات یا صادرات کالا و حداکثر ۱۰-۲۰٪ از قیمت خرده فروشی شما را تشکیل دهد. در دنیای “حمل و نقل رایگان” هر واردکننده‌ای می داند که حمل و نقل رایگان نیست.از آنجا که حمل و انتقال کالا بخش عظیمی از فعالیت های تجاری شما را به خود اختصاص میدهد، شناخت عوامل موثر بر انواع هزینه های حمل و نقل بین المللی کالا از جمله حمل هوایی، زمینی و حمل و نقل دریایی به شما کمک میکند تا تمام این موارد را درنظر بگیرید و برای کاهش حداکثری هزینه ها برنامه ریزی کنید. در ادامه این مقاله ۵ عامل موثر بر هزینه‌های حمل و نقل و نحوه مدیریت این هزینه‌ها را برای شما به طور کامل شرح خواهیم داد.

معرفی عوامل موثر بر هزینه های حمل و نقل بین المللی کالا

زمانی که قصد جابجایی محموله خود با استفاده از یکی از روش‌های حمل و نقل بین المللی یا داخلی را دارید، لازم است علاوه بر توجه به هزینه، مزایا و معایب هر روش، نسبت به عوامل موثر بر افزایش یا کاهش هزینه های حمل و نقل نیز اطلاعات کافی داشته باشید. برخی عوامل نظیر مسافت جابجایی، حجم و اندازه کالا بر تغییرات قیمت حمل و نقل موثرند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم عوامل موثر در تغییرات قیمت حمل زمینی بار، حمل دریایی از چین و حمل و نقل هوایی را به خوبی بشناسید و برای مدیریت آنها برنامه ریزی کنید.

حمل و نقل دریایی کالا
حمل و نقل دریایی کالا

ویژگی‌ها و خصوصیات بازار

ویژگی‌ها و خصوصیات بازار شما که بر هزینه‌های حمل و نقل تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • میزان یا درجه رقابت در بازار شما: آیا می توانید اوج قیمت را بشکنید؟
  • فاصله تا بازار: محصول شما چقدر باید مسیر طی کند.
  • مقررات دولتی: مانند الزامات کالاهای خطرناک، محدودیت‌های بیش از حد یا محدودیت‌های وزنی
  • عدم تعادل ترافیک: آیا می‌توانید از جریان برگشتی جلوگیری کنید یا برخی از محموله ها / مکان‌های عرضه کننده را ترکیب کنید؟
  • فصلی بودن حرکت محصول: تفاوت در هزینه های حمل و نقل در چهار فصل از سال که با توجه به شرایط جوی و غیره می‌تواند متفاوت باشد.
  • حمل و نقل داخلی یا حمل و نقل بین المللی

بسیاری از شرایط بازار نیز در کنترل واردکنندگان نیستند؛ بخاطر همین، این شرایط انعطاف زیادی در هزینه های حمل و نقل شما ایجاد نمی‌کنند و بهتر است برای مدیریت آنها تصمیات مناسب‌تری بگیرید.

ویژگی‌های کالا _ از مهمترین عوامل موثر بر هزینه های حمل و نقل کالا

ویژگی‌ها و جزئیات کالا مانند حجم و اندازه آن از جمله مهمترین عواملی هستند که می‌توانند به طرق مختلف بر هزینه حمل و نقل بین المللی یا داخلی شما تأثیر می گذارد.

حجم و وزن کالا

هزینه حمل و نقل محصولات کم چگالی در هر پوند بیشتر است. برخی اقلام حجیم مانند مبلمان که ممکن است وزن زیادی نداشته باشند اما نسبت وزن به حجم آنها زیاد است در افزایش هزینه های حمل و نقل دریایی بسیار موثرند.

فضای اشغال شده توسط کالا

محصول شما چقدر می تواند فضای موجود در یک وسیله نقلیه را پر کند. به عبارت دیگر آیا شما ظرفیت کانتینر خود را به حداکثر می رسانید؟ به عنوان مثال غلات هر ذره فضای موجود در یک ظرف را پر می‌کند، اما یک ماشین فضای خالی زیادی در اطراف آن باقی می‌گذارد. از آنجا که برخی کالاها فضای انواع کانتینرها را به خوبی پر نمیکنند و همواره بخشی از فضا خالی می‌ماند، در افزایش یا کاهش هزینه‌ها برای انتخاب کانتینر مناسب می‌تواند تاثیرگذار باشد.

حمل و نقل بین المللی کالا
حمل و نقل بین المللی کالا

دسترسی دشوار

اندازه محصولات شما یکنواخت است؟ آیا آنها روی کانتینرهای تخت محکم شده‌اند تا کار با آنها برای متصدیان و رانندگان جرثقیل آسان باشد؟ آیا کانتینرهای تخت شما به خوبی پیچیده شده و روی هم چیده شده‌اند؟ هر چه دسترسی به کالا و جابجایی آن دشوارتر باشد، هزینه های حمل و نقل کالا نیز افزایش خواهد یافت.

مسئولیت‌ پذیری شرکت حمل کننده کالا

بررسی کنید که آیا علاوه بر مسئولیت قانونی و اصلی شرکت حمل و نقل خود، به بیمه بار نیاز دارید یا خیر. به خاطر داشته باشید که شرکت‌های حمل و نقل هوایی و دریایی تعهدات متفاوتی دارند، بهتر است برای اطمینان از اینکه آیا تعهدات مدنظر شما را دارند، جهت راهنمایی با فرستنده بار خود مشورت کنید.

حجم و دفعات تکرار حمل و نقل کالا

حجم و دفعات ارسال می‌تواند بر هزینه حمل و نقل شما تأثیر بگذارد. قطعا میدانید هر چه تعداد دفعات ارسال بار یا جابجایی آن بیشتر و طولانی تر باشد، می‌تواند تاثیر بسزایی بر افزایش هزینه‌های حمل بار داشته باشد. در چنین شرایطی همواره پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر برنامه ریزی برای شیوه ارسال کالا، مناسب‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر را برای حمل و نقل کالا انتخاب کنید.

ارتباط دوجانبه با شرکت حمل کننده کالا جهت کاهش هزینه های حمل و نقل

این مورد دو استراتژی مهمی است که می‌تواند به کاهش هزینه های حمل و نقل شما کمک کند، البته باید آگاه باشید که:

یکپارچه‌ سازی و ارتباط دوجانبه توسط شرکت‌های حمل و نقل به خوبی انجام می‌شود اما واردکنندگان تمایلی به رعایت آن ندارند؛ بنابراین برای داشتن سود واقعی، با شرکت حمل و نقل یا شریک تدارکات خود از نزدیک گفتگو کنید (بویژه اگر آنها ظرفیت انبارداری برای ایجاد یک مرکز توزیع را نیز دارند). شما احتمالاً هزینه تخریب لوازم را نیز پرداخت خواهید کرد، اما این کار ارزش افزوده ای نیز با خود به همراه دارد.

قرار ملاقات ها

ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد که با رانندگان حمل کننده کالای خود به عنوان مثال کامیون داران قرارهای ملاقات داشته باشید. اما لازم است بدانید راننده ساعت ۹ صبح به آنجا خواهد رسید. از طرفی، این قرار ملاقات‌‌ها ممکن است سبب صرف زمان زیادی برای انتظار، بدون درآمد برای شرکت‌های حمل و نقل شود و شما مجبور شوید در نهایت برای آنها هزینه اضافی بپردازید. اگر بتوانید به رانندگان انعطاف‌پذیری بیشتری بدهید، می‌توانید از هزینه‌های قرار ملاقات یا هزینه‌های اضافی بکاهید.

جمع بندی

بهترین راه برای مدیریت هزینه حمل و نقل بین المللی یا داخلی کالا، ارتباط باز و صادقانه شما با شریک تدارکات یا شرکت حمل و نقل است. انعطاف پذیری و شفافیت کار در این شرایط نامطمئن بازار ضروری است و در کاهش هزینه های اضافی حمل کالا میتواند بسیار موثر باشد. علاوه بر این، انتخاب بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی در جلوگیری از افزایش هزینه ها بسیار تاثیرگذار است. گروه تجاری ققنوس با ارائه سرویس حمل بار دریایی، هوایی، زمینی و پست اکسپرس از چین، امارات و کشورهای اروپایی، آماده انجام کلیه تشریفات نقل و انتقال محموله شما با بالاترین کیفیت و در بهترین سطح میباشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۱. مهمترین عامل در افزایش هزینه های حمل و نقل کالا چیست؟

مسافت طی شده، حجم و وزن کالا، شیوه حمل کالا، شرکت حمل کننده و.. از جمله مهمترین عواملی هستند که بر تغییرات هزینه حمل و نقل کالا موثرند.

۲. مزایای حمل و نقل هوایی بار چیست؟

حمل و نقل هوایی برای جابجایی کالاهای حجیم اما باارزش بسیار مناسب است و امکان ارسال محموله در زمان کوتاهتری را فراهم میکند. این درحالی است که هزینه آن نسبت به سایر روش های حمل و نقل بیشتر است.

۳. چرا هزینه حمل کالاهای حجیم بیشتر است؟

ممکن است کالایی وزن زیادی نداشته باشد اما بسیار حجیم باشد؛ از آنجا که فضای بیشتری اشغال میکند، هزینه ها افزایش خواهد یافت.

۴. کدام ویژگی های بازار بر نرخ حمل کالا تاثیر گذارند؟

فاصله تا بازار، میزان رقابت قیمتی در بازار، قوانین و مقررات دولتی، فصل حرکت و.. از جمله ویژگی های بازار مصرف هستند که بر نرخ حمل کالا تاثیر میگذارند.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *