مزایای حمل و نقل چند وجهی؛ حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

مزایای حمل و نقل چند وجهی

آنچه در این مقاله میخوانید

  • بسیاری از مشاغلی که درگیر فعالیت های تجاری و بین المللی هستند با وضعیتی مواجه شدند که در آن تحویل کالا از طریق یک روش حمل و نقل خاص بسیار گران است. خوشبختانه در چنین مواردی می توانید به حمل و نقل چند وجهی کالا به عنوان یک گزینه مناسب نگاه کنید. در این مقاله از گروه تجاری ققنوس قصد داریم درمورد ویژگی ها و مزایای حمل و نقل چند وجهی، شیوه حمل و نقل و سازماندهی آن به سوالات شما عزیزان پاسخ داده و تعریفی از حمل و نقل ترکیبی و حمل و نقل بین وجهی به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

    تعریف حمل و نقل چند وجهی یا ترکیبی و حمل و نقل بین وجهی

    • حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی): حمل و نقل چند وجهی به حمل و نقلی گفته می شود که در آن از روش های حمل و نقل زیادی استفاده شده اما توسط یک قرارداد تنظیم می شود. فرقی نمی کند که از چه نوع حمل و نقلی در آن استفاده می شود. حمل کالا میتواند به وسیله راه آهن، رودخانه، جاده و غیره از طریق حمل زمینی، حمل بار هوایی و حمل و نقل دریایی باشد.
    • حمل و نقل بین وجهی: حمل و نقل بین وجهی به حمل و نقلی گفته می شود که از روش های حمل و نقل زیادی استفاده می کند و در آن مشتری ممکن است با شرکت های متعددی قرارداد ببندد. در مورد حمل و نقل بین وجهی، ممکن است انواع مختلفی از حمل و نقل وجود داشته باشد و مسئولیت به طورعادلانه بین همه شرکت کنندگان تقسیم شود.

    حمل و نقل چند وجهی با حمل و نقل بین وجهی چه تفاوت‌هایی دارد؟

    حمل و نقل چند وجهی و حمل و نقل بین وجهی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز بین آن ها به چشم میخورد که عبارتند از:

    • در حمل و نقل چند وجهی تنها یک شرکت در امور حمل و نقل دخالت می کند اما در حمل و نقل بین وجهی مشتری با چند شرکت جداگانه درگیر می شود.
    • طی حمل و نقل ترکیبی (چند وجهی) مسئولیت حمل و نقل بین همه شرکت کنندگان حمل و نقل کالا توزیع می شود؛ به همین دلیل مثلا در صورت آسیب دیدن کالا یافتن مقصر بسیار مشکل است.
    • در حمل و نقل چند وجهی، معمولا برای همه کالاها از یک بسته کلی از اسناد استفاده می شود که می توان از آن به عنوان یکی از مزایای حمل و نقل چند وجهی یاد کرد، اما در حمل و نقل بین وجهی برای هر شرکت کننده در امر حمل و نقل کالا به چندین بسته از اسناد نیاز دارید.
    حمل و نقل ترکیبی چیست
    حمل و نقل ترکیبی چیست

    شرکت حمل و نقل کانتینری چند وجهی چه وظایفی دارد؟

    حمل و نقل بین المللی ترکیبی یا چند وجهی توسط یک سند حمل و نقل واحد به نام بارنامه انجام می شود. حمل و نقل نیز توسط یک شرکت حمل و نقل، معروف به اپراتور حمل و نقل چند وجهی (multimodal transport operator) یا (MTO) ارائه شده و پرداخت با نرخ ثابت صورت می گیرد.

    شرکت حمل و نقل چند وجهی (MTO ) مسئولیت های زیر را بر عهده دارد:

    • ایجاد و برنامه ریزی نقشه راه
    • بستن قرارداد با شرکت های حمل و نقل متعدد
    • محاسبه هزینه ها برای اتمام فرایند حمل و نقل کالا
    • به عهده گرفتن مسئولیت کامل کالاهای تحویل داده شده به مشتری در تمامی مراحل حمل
    • مدیریت انواع روش‌های حمل و نقل (حمل بار دریایی، ترابری ریلی، جاده‌ای و غیره)
    • بستن قرارداد برای اجاره دادن ترمینال های تخصصی
    • ترخیص کالا از گمرک و اجرای سند حمل و نقل
    • انجام وظایف مختلف دیگر (حسابرسی، اجاره و غیره)

    به طور معمول، مراحل حمل و نقل کانتینری چند وجهی به صورت زیر انجام می شود:

    • در ابتدا مشتری باید به یک شرکت حمل و نقل چند وجهی درخواست داده و مدارک مورد نیاز (اطلاعات مربوط به مشتری، مدارک کلیه کالاها و غیره) را در اختیار داشته باشد.
    • پس از آن، یک نماینده از شرکت مورد نظر محموله را بازرسی کرده، اسناد را تایید می کند و به برنامه ریزی مسیر حمل و نقل می پردازد.
    • در مرحله بعدی، مشتری با شرکت حمل و نقل مورد نظر قرارداد بسته و آن ها کلیه کالاها را تحویل می گیرند.
    • سپس کالاها طبق برنامه قبلی حمل می شوند.

    امکانات و ویژگی‌های حمل و نقل ترکیبی

    خوب است به موارد زیر درمورد ویژگی‌های حمل و نقل چند وجهی توجه کنید:

    • یکی از امکانات حمل و نقل چند وجهی این است که مشتری اطلاعات دقیقی در مورد محموله به شرکت حمل و نقل ارائه می دهد. سپس ممکن است شرکت مورد نظر یک بازرسی مستقل برای تأیید اطلاعات ارائه شده توسط مشتری انجام دهد و اگر مشخص شود که مشتری اطلاعات نادرستی در مورد حمل و نقل ارائه کرده است، جریمه خواهد شد.
    • در حمل و نقل چند وجهی MTO (شرکت حمل و نقل چند وجهی) مسئولیت کامل ایمنی و یکپارچگی کالا را برعهده دارد. MTO همچنین تحویل به موقع کالا را تضمین کرده و این حق را برای خود محفوظ می دارد که بصورت اضطراری به تحویل کالا بپردازد.
    • اگر بیشتر از ۹۰ روز از دریافت محموله طبق قرار داد منعقد شده گذشته باشد، نشانه این است که محموله مفقود شده است.
    • مشتری حق دارد اطلاعات کلیه پیمانکارانی که در امر حمل و نقل نقش دارند را از پیمانکار عمومی دریافت کند.
    • متن قرارداد باید شامل اطلاعات خاص و دقیقی از هزینه کار باشد. اگر هزینه کار دقیقا مشخص نشده باشد، باید توافقات تکمیلی درمورد هزینه‌های حمل و نقل بین طرفین قرارداد صورت گیرد. به علاوه، باید به زمان بندی دقیق پروژه ها توجه کنید، زیرا عدم رعایت زمان مشخص شده به مشتری امکان مطالبه غرامت مالی را می دهد.
    • به طور کلی، این روش های حمل و نقل زمانی انجام می شوند که ارتباط مستقیمی بین تامین کننده کالا و گیرنده کالا وجود نداشته باشد. علاوه بر این، زمانی که تحویل کالا از یک روش حمل و نقل، پرهزینه باشد و یا مدت زمان زیادی طول بکشد، این روش حمل و نقل ترکیبی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    مزایای حمل و نقل چند وجهی چیست؟

    حمل و نقل چند وجهی دارای مزایای زیر است:

    • کاهش هزینه ها: مشتری به جای بستن قرارداد با چند شرکت مختلف، ترجیح می دهد با یک شرکت حمل و نقل قرارداد ببندد که این امکان را به شما می دهد که هزینه ها را به حداقل برسانید.
    • کاهش زمان تحویل: در صورتی که مشتری به تنهایی مسئولیت حمل کالا را بر عهده بگیرد، باید با چندین شرکت حمل و نقل وارد مذاکره شود اما در صورت استفاده از حمل و نقل چند وجهی دیگر نیازی به ارتباط مستقیم مشتری با شرکت ها نیست و پیمانکار تحویل کالا را مدیریت می کند.
    • افزایش سرعت حمل و نقل بار: در برخی موارد حمل و نقل کالا از نقطه A به نقطه B از طریق یک روش حمل و نقل بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست. اما حمل و نقل ترکیبی این امکان را فراهم کرده که مسیر به چند بخش تقسیم شده و حمل و نقل کالا از طریق روش های مختلف حمل و نقل صورت گیرد. این شیوه هم مقرون به صرفه است و هم باعث تسریع فرایند حمل و نقل می شود.
    • امنیت: در حمل و نقل ترکیبی مسئولیت کامل حمل بر عهده شرکت حمل و نقل است. در صورتی که پیمانکار کالا را آسیب دیده به دست مشتری برساند، باید به طور عادلانه خسارت به مشتری پرداخت کند. شما می توانید گروه ققنوس را برای حمل و نقل کالاهای خود انتخاب کرده و از امنیت محموله های خود اطمینان خاطر داشته باشید.
    • نیاز به تهیه مدارک زیادی ندارد: مشتری فقط موظف است یک بسته مدارک را جمع آوری و به پیمانکار تحویل دهد. البته ممکن است اسناد اضافی برای حمل و نقل لازم باشد، اما در اکثر موارد، تهیه این اسناد را MTO انجام می دهد.
    مزایای حمل و نقل چند وجهی
    مزایای حمل و نقل چند وجهی

    جمع بندی

    در این مقاله خواندیم که حمل و نقل چند وجهی به حمل و نقلی گفته می شود که از بسیاری از روش های حمل و نقل تحت یک قرارداد استفاده می کند. شرکت مجری حمل و نقل، برنامه ریزی مسیر و ایجاد اسناد حمل و نقل و غیره را سازماندهی و مدیریت کرده و تمام مسئولیت های حمل و نقل را می پذیرد و در صورت آسیب دیدن کالا شرکت مورد نظر خسارت را می پردازد. مزایای عمده چنین حمل و نقلی ایمنی و هزینه حمل و نقل پایین است. علاوه بر این، در بسیاری از موارد حمل و نقل ترکیبی بسیار بهتر و مقرون به صرفه تر از حمل و نقل بین وجهی میباشد.

    گروه تجاری ققنوس از اولین شرکت های بازرگانی دارای مجوز برای خدمات مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی میباشد و بهترین تجربه حمل و نقل چند وجهی کالا را برای شما فراهم می‌کند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید.

    ۱.       حمل و نقل چند وجهی چیست؟

    حمل و نقل چند وجهی یا ترکیبی حمل و نقلی است که در آن توسط یک قرارداد واحد از روش های مختلف حمل و نقل (زمینی، دریایی، ریلی، هوایی) استفاده می شود.

    ۲.       حمل و نقل چند وجهی نسبت به حمل و نقل بین وجهی چه مزایایی دارد؟

    از جمله مزایای آن نسبت به حمل و نقل بین وجهی این است که در حمل و نقل چند وجهی بر خلاف بین وجهی مسئولیت کامل حمل کالا بر عهده شرکت حمل و نقل است و بر عهده مشتری نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.

    ۳.       از جمله مزایای حمل و نقل چند وجهی چیست؟

    از جمله مزایای حمل و نقل چند وجهی می توان به کاهش هزینه ها، کاهش زمان تحویل، بهینه سازی حمل و نقل بار، امنیت محموله مورد نظر و سند سازی توسط MTO اشاره کرد.

    ۴.       ازجمله وظایف MTO چیست؟

    از جمله وظایف MTO بستن قرار داد با شرکت های حمل و نقل واقعی، حمل و نقل و مدیریت (دریایی، ریلی، جاده ای و غیره)، محاسبه هزینه ها برای اتمام فرایند حمل و نقل کالا، بستن قرارداد برای اجاره دادن ترمینال های تخصصی و … میباشد.

    از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *