کاهش هزینه ترخیص کالا: آشنایی با ترفندهای ترخیص کالا

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

کاهش هزینه ترخیص کالا

آنچه در این مقاله میخوانید

کاهش هزینه ترخیص کالا مسئله ای است که هر تاجر و واردکنندای به آن فکر می کند. کالاها در هر شرایطی چه صادرات و چه واردات باید در گمرک قرار گرفته و پس از طی کردن مراحل قانونی و تشریفات گمرکی به مقصد برسند. هزینه های گمرکی معمولا شامل مبالغ بالایی هستند که بایستی تماما پرداخت شوند، تا بتوان کالا را از گمرک ترخیص یا آزاد نمود. حال اگر روند ترخیص کالا توسط فرد متخصص انجام نشود، ممکن است وارد پیچیدگی هایی شده و روند آزادی سازی کالا طولانی تر شود و همچنین، ممکن است علاوه بر هزینه های گمرکی زیان های مالی دیگری را نیز برای صاحبان کالا به وجود آورد.

اگر به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه ترخیص کالا هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم. ما در گروه تجاری ققنوس در این مقاله سعی داریم تا تمامی موارد تاثیرگذار بر کاهش هزینه ترخیص کالا بررسی کنیم.

روش هایی برای کاهش هزینه ترخیص کالا

از جمله ترفندهای موثری که برای کاهش هزینه ها ترخیص کالا میتوانید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

طبقه بندی تعرفه ای کالا

طبقه بندی صحیح تعرفه یکی از پر اهمیت ترین راه حل ها برای کاهش هزینه ترخیص کالا می باشد. شاید در نگاه اول انتخاب کد تعرفه گمرکی صحیح برای کالا آسان به نظر برسد، اما این موضوع تخصصی است و نیازمند شناخت کامل از کالا و مقررات طبقه بندی تعرفه می باشد. داشتن دانش فنی کافی امری است که برای طبقه بندی صحیح در بیشتر فصل های HS ضروری می باشد. با استفاده از کد تعرفه گمرکی صحیح، واردکننده عوارض و حقوق گمرکی کمتری را پرداخت می کند، همچنین این کار می تواند از جریمه های بعدی و حسابرسی جلوگیری کند. به وارد کنندگان و تجار توصیه می شود که برای انجام صحیح طبقه بندی HS با یک تیم متخصص همکاری داشته باشند.

انتخاب کارگزار با تجربه جهت کاهش هزینه ترخیص کالا

کارگزاران گمرکی هزینه های مستقیم و هزینه های غیرمستقیم دارند. هزینه مستقیم اولین و مهم ترین معیار برای انتخاب کارگزار گمرک برای تجارت می باشد. حق الزحمه کارگزاری یکی از هزینه های گمرکی غیرقابل انکار است، اما تأثیری که کارگزاران می تواند بصورت غیر مستقیم در کل هزینه ها داشته باشد بسیار مهم تر از هزینه مستقیم است. تجربه کم کارگزار و امکان خطا در کد تعرفه گمرگی یا ارزش گمرکی می تواند منجر به جریمه ای سنگین شود، بنابراین دانش فنی، تخصص و تجربه کارگزار یکی از عوامل بسیار مهمی است که می تواند تا حد زیادی در کاهش هزینه ترخیص تاثیرگذار باشد. گروه تجاری ققنوس به عنوان کارگزار رسمی گمرک و با تکیه بر دانش افراد متخصص در تیم خود در خدمت شما تجا عزیز می باشد.

هزینه های گمرکی
هزینه های گمرکی

کاهش هزینه های کارگزاری

هزینه های کارگزاری براساس توافق نامه بین کارگزار و تاجر وارد کننده تعیین می شود. این هزینه ها بر اساس تعداد اجناس و تعداد کانتینر و ماهیت تجاری اجناس تعیین می شود. شما می توانید با کارگزاران وارد مذاکره شده و چانه بزنید تا هزینه کمتری بپردازید. همچنین، واردکننده کالا حق دارد تا برای مجموعه خدمات ترخیص کالا یک هزینه کلی و  مشخص و شفاف داشته باشد. بنابراین، از کارگزار درخواست می شود تا قیمت مناسبی را پیشنهاد دهد و هزینه هر مورد را بصورت جدا مطرح نماید. چانه زنی تجار با کارگزار و کاهش هزینه های کارگزاری نیز یکی دیگر از راه های کاهش هزینه ترخیص کالا می باشد.

استرداد مالیات و عوارض

مالیات و عوارض گمرکی یکی دیگر از موارد دخیل در هزینه های گمرکی هستند. در بعضی از شرایط، محتمل است که استرداد مالیات و عوارض گمرکی برای کالای وارداتی شما اعمال شود. برای مثال، اگر محصولی به صورت موقت وارد شود، می توان مبلغ پرداختی به عنوان عوارض گمرکی را به شخص وارد کننده کالا بازگرداند. شما و کارگزار گمرکی شما هر دو باید از تمامی فرصت های قابل استفاده برای بازپرداخت عوارض گمرکی آگاه باشید و برای دریافت آن ها دقت لازم را به خرج دهید.

کاهش هزینه با تسهیل در اسناد حمل و نقل بین المللی

کارگزاران گمرک نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه ترخیص کالا یا جلوگیری از هزینه های اضافی در رابطه با اسناد حمل و نقل دارند. بعضی از کشورها برای سهولت بخشیدن به روند واردات، اسناد مشخصی را از فرایند ترخیص کالا حذف می کنند و بعضی دیگر احتمال دارد که اسناد جدیدی را برای بررسی نمودن انطباق با مقررات جدید مربوط به همه­گیری بیماری کووید درخواست نمایند.

ارائه اسناد اضافی یا عدم تهیه اسناد مورد نیاز هر دو ممکن است منجر به مشکلات بیشتری شده و هزینه های اضافی به دنبال داشته باشند و حتی به واسطه همین موضوع محموله در مرز گیر کند؛ به همین جهت کارگزاران گمرک باید با جدیدترین اطلاعات از  تجار و واردکنندگان پشتیبانی نمایند و با تسهیل ایجاد تمامی اسناد و مدارک، راه را برای واردکنندگان کالا هموار نمایند. کارگزاران گروه تجاری ققنوس همواره دانش خود را در جهت قوانین جدید تجاری، بروز می نمایند تا در این راه پر پیچ و خم راهگشای تجار گرامی باشند.

کاهش هزینه های مربوط به زمان ترخیص کالا

در کنار هزینه های گمرکی هزینه های دیگری نیز هستند که تاثیر بسیاری در امور تجاری برای تاجران به دنبال دارند؛ مدیریت زمان یکی از این عوامل است که اگر به درستی به کار گرفته شود در کاهش هزینه ترخیص کالا نقش خواهد داشت. کارگزاران گمرک با مدیریت زمان می توانند به واردکنندگان در کاستن هزینه ها کمک کنند. به عنوان مثال، اگر کالای وارداتی جزو محصولات فاسدشدنی باشند زمان ترخیص و خروج از انبار اهمیت بسیاری دارد. از طرفی بعضی از مرزها در کشورهای مختلف جهان در ساعات مشخصی بسته می شوند. در کشورمان ایران شاهد تاخیرهای هفتگی و ماهانه هستیم و سرعت عمل بسیار کند است. این تاخیرها ممکن است هزینه های انبارداری و هزینه دموراژ سنگین را به تاجران تحمیل کنند. یک کارگزار گمرکی حرفه ای و متخصص باید بتواند با محاسبه زمان بسته شدن مرز ها  و تاخیرها بهترین برنامه ریزی را داشته باشد.

ترخیص کالا چیست؟

به منظور کاهش هزینه ترخیص کالا ابتدا باید دانست که ترخیص کالا چیست. ترخیص کالا مفهومی است که هر تاجر یا فرد فعال در عرصه تجارت بین المللی باید از آن تا حدودی آگاهی داشته باشد. ترخیص کالا برای آزادسازی هرنوع کالای وارداتی و صادراتی از گمرک است. در حقیقت پروسه ای که کالا باید برای ورود یا خروج به کشور طی کند، ترخیص کالا نامیده می شود. این پروسه شامل ارائه اسناد و مدارک لازم برای صادرات و واردات کالا به کشور، پرداخت هزینه های گمرکی کالا، حمل و نقل و غیره می باشد؛ همچنین توجه کردن به نوع کالا در فرآیند ترخیص برای دریافت مجوزهای ضروری، لازم است. مجوز های لازم برای ترخیص کالا از  سازمان هایی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت، کانون پرورش فکری کودکان و سایر سازمان های مرتبط اخذ می شود. شما می توانید برای آگاهی از هزینه های گمرکی و کاهش هزینه ترخیص کالا از تیم حرفه ای گروه تجاری ققنوس مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

مراحل ترخیص کالا

در این بخش از مقاله مراحل ترخیص کالا را برایتان بازگو می کنیم:

  • ثبت اظهارنامه در سامانه EPL: کالا باید توسط مامورین اداره گمرک دیده و بررسی شود، به این کار اظهار می گویند. مبلغی که بابت حقوق ورودی کالا پرداخت می شود از اطلاعات بسیار مهم در اظهارنامه است؛ بنابراین درج صحیح و با دقت اطلاعات بسیار ضروری است.
  • ارائه مدارک لازم برای اظهار کالا در گمرک که شامل کپی کارت بازرگانی، قبض انبار، بارنامه، برگه ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور خرید، اعلامیه تامین ارز و پرداخت هزینه های گمرکی، پروفرما، مجوز ثبت سفارش، لیست عدلبندی، بیمه نامه و غیره می باشد.
  • اخذ مجوزهای قانونی و آماده سازی مدارک ضروری برای ترخیص کالا
  • احراز هویت و تعیین مسیر گمرکی
  • مرحله کنترل و ارزیابی کالا
  • مرحله بررسی نمودن تعرفه گمرکی و تطبیق کالا توسط کارشناسان مربوطه، این مرحله نقش مهمی در کاهش هزینه های گمرکی دارد.
  • پرداخت عوارض و مالیات مربوط به صدور سند ترخیص کالا
  • انبارداری و بارگیری بعد از صدور سند ترخیص: صاحب کالا باید نسبت به حمل و نقل کالا و خروج از انبار اقدام کند، در غیر این صورت باید هزینه های رسوب کالا در انبار را پرداخت نماید.
  • مرحله نهایی خروج کالا از گمرک می باشد، در این مرحله کالا توسط مامورین گمرکی مجدد بازرسی می شود و پس از بازرسی به صاحب کالا اجازه خروج داده خواهد شد.
کاهش هزینه ترخیص کالا
کاهش هزینه ترخیص کالا

عوامل تاثیر گذار بر هزینه های ترخیص کالا

شناخت عوامل تاثیرگذار در کاهش هزینه ترخیص کالا تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها  دارد. هزینه های ترخیص کالا یکی از مهم‌ ترین هزینه ‌های گمرکی برای واردات و صادرات کالا می ‌باشد که وارد کنندگان کالا و بازرگانان بایستی به آن توجه ویژه ای داشته باشند و تا حدودی نسبت به نحوه محاسبه هزینه گمرکی مسلط باشند. به طور کلی هزینه های ترخیص کالا، مجموعه ای از هزینه‌ هایی است که توسط اداره گمرک دریافت می شود و شامل هزینه‌ هایی مانند بارگیری، باربری و حمل، انبارداری، کارشناسی و بازرسی کالا و غیره می باشد. در ادامه به معرفی عوامل تاثیرگذار بر کاهش هزینه ترخیص کالا از گمرک می پردازیم:

  • حقوق و عوارض ورودی کالا که درصدی از کل ارزش کالا می باشد و وارد‌کننده باید این هزینه را در زمان ورود کالا به گمرک کشور پرداخت نماید.
  • هزینه های تخلیه و بارگیری: این هزینه ها بیشتر متوجه گمرکات دریایی می باشد و یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کاهش هزینه ترخیص کالا است. هزینه های گمرکی تخلیه و بارگیری محصول بر حسب وزن مرسوله تعیین می ‌شود .
  • هزینه انبارداری کالا در گمرک، یکی از دیگر عوامل مهم در کاهش هزینه ترخیص کالا می باشد.
  • هزینه های بیمه نامه برای ترخیص محموله
  • هزینه های گمرکی مربوط به دریافت مجوز

جمع بندی

در این مقاله به بررسی عوامل مهم در کاش هزینه ترخیص کالا پرداختیم و همان طور که گفتیم کارگزار نقش اساسی در انجام تشریفات گمرکی و کاهش هزینه های گمرکی دارد. همچنین سعی کردیم تا شما را با روش هایی که می توان برای کاهش هزینه ترخیص کالا به کار برد آشنا کنیم. توصیه می کنیم برای انتخاب مناسب ترین کارگزار به مواردی مانند تجربه و تسلط به تمامی مراحل ترخیص کالا و آشنایی با مقررات و تخلفات گمرکی دقت نمایید.

ترخیص کاران ما در گروه تجاری ققنوس می توانند به عنوان وکیل از طرف شما تشریفات قانونی برای آزادسازی کالا از گمرک را به بهترین شکل ممکن و با مناسب ترین هزینه انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های گمرکی و روش های کاهش هزینه ترخیص کالا و سوال در حوزه ترخیص کالا می توانید با شماره های پشتیبانی در سایت با پشتیبانان گروه تجاری ققنوس تماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

از این قسمت میتوانید به ما امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *